Euro NCAP 2012: Fiat Scudo, Citroën Jumpy, Peugeot Expert – Trojčata dostala jen tři hvězdy

 

V rámci testů osobních verzí užitkových modelů se Euro NCAP zaměřilo i na vozy, které jsou na trhu již několik let. Mezi ty patří i trojice vanů značek Fiat, Citroën a Peugeot.

Současná generace modelů Fiat Scudo, Citroën Jumpy a Peugeot Expert se světu poprvé představila koncem roku 2006 a v následujícím roce vstoupila na trh. Euro NCAP podrobilo tuto trojici svým testům teprve v letošním roce.

Všechny nárazové zkoušky byly provedeny na Fiatu Scudo, přestože životní cyklus tohoto modelu se díky ukončení spolupráce mezi italskou automobilkou a francouzským koncernem uzavírá. Kromě výše zmíněné trojice lze výsledky vztáhnout i na Toyotu ProAce. Ta totiž nastoupí ve výrobě na místo Fiatu Scudo a stane se novým sourozencem pro Citroën a Peugeot.

Testovaným vozem byl v tomto případě Fiat Scudo 2,0 Multijet Combi s pohotovostní hmotností 1801 kg a s volantem vlevo.

Bezpečnostní výbava automobilu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly pro přední sedadla, připomínání zapnutí pásu řidiče, čelní airbag řidiče a spolujezdce a omezovač rychlosti.

Výsledky testů vzhledem k tomu, že Citroën Jumpy a Peugeot Expert jsou v podstatných částech stejné jako Fiat Scudo, platí i pro ně.

Pro testy bezpečnosti dětí byly použity sedačky Britax Baby Safe Plus, umístěná proti směru jízdy pomocí bezpečnostního pásu, a Britax Duo Plus umístěná pomocí úchytů ISOFIX a top tether ve směru jízdy vozidla.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Přestože testovaný vůz měl dvě oddělená sedadla, airbag spolujezdce je dostatečně velký, aby ochránil i třetího cestujícího u vozů vybavených vepředu lavicí. Konec palubní desky představuje riziko úrazu pro vnější nohu spolujezdce. Pro cestující jiných rozměrů a sedících v jiných pozicích než figurína však byla ochrana nohou vyhodnocena jako dobrá.

 [555×192]

Při testu bočního nárazu byla ochrana hrudníku dostatečná, ochrana ostatních částí těla dobrá. Vzhledem k tomu, že testovanému vozu chyběly airbagy chránící při bočním nárazu hlavu, nebyl proveden boční náraz na sloup.

Ochrana krční páteře při nárazu zezadu byla hodnocena na základě analýzy geometrie předního a zadního sedadla a opěrky hlavy. Výsledky odhalily špatnou ochranu při tomto druhu nárazu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých13,484%7,493%00%0,513%2159%

Ochrana dětí

Na základě údajů z figurín získal Fiat Scudo maximální počet bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte. Pohyb hlavy 3letého dítěte dopředu při čelním nárazu nebyl nadlimitní a při bočním nárazu sedačky dobře ochránily obě figuríny před nárazem hlavy do částí interiéru automobilu.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout, řidič ale nemá dostatečný přehled o jeho stavu. Ve vozu jsou jasná varování před nebezpečím umístění dětské autosedačky na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy bez předchozího vypnutí airbagu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční12100%4100%2100%18100%--
36 měsíční12100%4100%2100%18100%--
Vozidlo-646%
Ochrana dětí-4286%

Ochrana chodců

Nárazník poskytuje nohám chodců špatnou ochranu a proto nezískal žádné body. V oblastech, kam může narazit hlava dítěte a dospělého je ochrana chodců převážně špatná. Vzhledem k tvaru a výšce vozidla není vhodné hodnotit oblasti přední hrany kapoty.

Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců7,833%00%00%826%

Asistenční systémy

ESC je pro Fiat Scudo k dispozici za příplatek, ale nesplňuje požadavky Euro NCAP. Ve více než polovině prodaných vozů jsou součástí standardní výbavy připomínání zapnutí bezpečnostního pásu a omezovač rychlosti, které splňují požadavky Euro NCAP.

Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy0,880%00%133%226%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

U titulem International Van of the Year 2008 ověnčené trojice jsou již znát její léta a i přes zmírnění provedená v hodnocení Euro NCAP pro osobní verze lehkých užitkových modelů dosáhl Fiat Scudo pouze na tři hvězdy. Ze všech kategorií nejlepších výsledků dosáhl v oblasti ochrany dětí, zatímco ochrana dospělých cestujících je slabá a kategorie ochrany chodců i asistenčních systémů lze označit za velmi slabé.

Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.
Jednotkybody%body%body%body%
Výsledky2159%4286%826%226%
Počet hvězd***

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012)
2012Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Euro NCAP Fiat Scudo (2012)

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: Euro NCAP

Štítky Crash-testy Citroën Fiat Peugeot Euro NCAP

 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 



Renault a Fiat: Dohoda o vývoji lehkých užitkových modelů Renault a Fiat: Dohoda o vývoji lehkých užitkových modelů

Automobilky Renault a Fiat v oficiálním prohlášení…

Lehce modernizovaný Fiat Scudo pro rok 2013 Lehce modernizovaný Fiat Scudo pro rok 2013

Fiat pro letošní rok lehce upravil svůj lehký užitkový…

 



 
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

Dnes 12:51

Pouhý zhruba rok vydržela ve výrobním programu poslední inovace Dacie Duster. Nedávno totiž značka představila nástupce, druhou generaci. Co tedy nabízí původní duster v samém závěru své kariéry?




Blesk.cz

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi krk. Nakonec padl

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi…

Má víc štěstí než rozumu. To by se dalo říct o toreadorovi Arturu Macíasovi, který málem zemřel v Mexiku během…

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung Galaxy Tab Active 2

Toto jsou první fotografie odolného tabletu Samsung…

V polovině září se na internetu začalo mluvit o nástupci dva roky starého tabletu Galaxy Tab Active od Samsungu.…

 

iSport.cz

Everton po výprasku s Arsenalem reaguje na krizi. Odvolal Koemana

Everton po výprasku s Arsenalem reaguje na krizi.…

Fotbalisté Evertonu mění trenéra. Ronald Koeman byl odvolán po nedělní prohře 2:5 s Arsenalem, po které je…

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude chybět několik týdnů

Ztráta pro Spartu! Kadlec má trhlinu ve svalu, bude…

Fotbalisté Sparty se budou muset v nejbližších zápasech obejít bez útočníka Václava Kadlece, který si v úvodu…

 

Reflex.cz

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…

Cestovatelka Petra Ježková: Mých 10 nejlepších míst na Kubě

Cestovatelka Petra Ježková: Mých 10 nejlepších míst na Kubě

Podívejte se na 10 tipů, které byste si podle cestovatelky Petry Ježkové při návštěvě Kuby neměli nechat ujít.