Euro NCAP 2012: Fiat Scudo, Citroën Jumpy, Peugeot Expert – Trojčata dostala jen tři hvězdy

 

V rámci testů osobních verzí užitkových modelů se Euro NCAP zaměřilo i na vozy, které jsou na trhu již několik let. Mezi ty patří i trojice vanů značek Fiat, Citroën a Peugeot.

Současná generace modelů Fiat Scudo, Citroën Jumpy a Peugeot Expert se světu poprvé představila koncem roku 2006 a v následujícím roce vstoupila na trh. Euro NCAP podrobilo tuto trojici svým testům teprve v letošním roce.

Všechny nárazové zkoušky byly provedeny na Fiatu Scudo, přestože životní cyklus tohoto modelu se díky ukončení spolupráce mezi italskou automobilkou a francouzským koncernem uzavírá. Kromě výše zmíněné trojice lze výsledky vztáhnout i na Toyotu ProAce. Ta totiž nastoupí ve výrobě na místo Fiatu Scudo a stane se novým sourozencem pro Citroën a Peugeot.

Testovaným vozem byl v tomto případě Fiat Scudo 2,0 Multijet Combi s pohotovostní hmotností 1801 kg a s volantem vlevo.

Bezpečnostní výbava automobilu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly pro přední sedadla, připomínání zapnutí pásu řidiče, čelní airbag řidiče a spolujezdce a omezovač rychlosti.

Výsledky testů vzhledem k tomu, že Citroën Jumpy a Peugeot Expert jsou v podstatných částech stejné jako Fiat Scudo, platí i pro ně.

Pro testy bezpečnosti dětí byly použity sedačky Britax Baby Safe Plus, umístěná proti směru jízdy pomocí bezpečnostního pásu, a Britax Duo Plus umístěná pomocí úchytů ISOFIX a top tether ve směru jízdy vozidla.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Přestože testovaný vůz měl dvě oddělená sedadla, airbag spolujezdce je dostatečně velký, aby ochránil i třetího cestujícího u vozů vybavených vepředu lavicí. Konec palubní desky představuje riziko úrazu pro vnější nohu spolujezdce. Pro cestující jiných rozměrů a sedících v jiných pozicích než figurína však byla ochrana nohou vyhodnocena jako dobrá.

 [555×192]

Při testu bočního nárazu byla ochrana hrudníku dostatečná, ochrana ostatních částí těla dobrá. Vzhledem k tomu, že testovanému vozu chyběly airbagy chránící při bočním nárazu hlavu, nebyl proveden boční náraz na sloup.

Ochrana krční páteře při nárazu zezadu byla hodnocena na základě analýzy geometrie předního a zadního sedadla a opěrky hlavy. Výsledky odhalily špatnou ochranu při tomto druhu nárazu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých13,484%7,493%00%0,513%2159%

Ochrana dětí

Na základě údajů z figurín získal Fiat Scudo maximální počet bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte. Pohyb hlavy 3letého dítěte dopředu při čelním nárazu nebyl nadlimitní a při bočním nárazu sedačky dobře ochránily obě figuríny před nárazem hlavy do částí interiéru automobilu.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout, řidič ale nemá dostatečný přehled o jeho stavu. Ve vozu jsou jasná varování před nebezpečím umístění dětské autosedačky na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy bez předchozího vypnutí airbagu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční12100%4100%2100%18100%--
36 měsíční12100%4100%2100%18100%--
Vozidlo-646%
Ochrana dětí-4286%

Ochrana chodců

Nárazník poskytuje nohám chodců špatnou ochranu a proto nezískal žádné body. V oblastech, kam může narazit hlava dítěte a dospělého je ochrana chodců převážně špatná. Vzhledem k tvaru a výšce vozidla není vhodné hodnotit oblasti přední hrany kapoty.

Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců7,833%00%00%826%

Asistenční systémy

ESC je pro Fiat Scudo k dispozici za příplatek, ale nesplňuje požadavky Euro NCAP. Ve více než polovině prodaných vozů jsou součástí standardní výbavy připomínání zapnutí bezpečnostního pásu a omezovač rychlosti, které splňují požadavky Euro NCAP.

Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy0,880%00%133%226%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

U titulem International Van of the Year 2008 ověnčené trojice jsou již znát její léta a i přes zmírnění provedená v hodnocení Euro NCAP pro osobní verze lehkých užitkových modelů dosáhl Fiat Scudo pouze na tři hvězdy. Ze všech kategorií nejlepších výsledků dosáhl v oblasti ochrany dětí, zatímco ochrana dospělých cestujících je slabá a kategorie ochrany chodců i asistenčních systémů lze označit za velmi slabé.

Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.
Jednotkybody%body%body%body%
Výsledky2159%4286%826%226%
Počet hvězd***

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012)
2012Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Euro NCAP Fiat Scudo (2012)

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Obliba konopí živí kosmetické firmy, vydělávají desítky milionů Obliba konopí živí kosmetické firmy, vydělávají desítky milionů

Prodeje konopné kosmetiky rostou. A obejde se bez THC.…

Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM Projektování a řízení výstavby budov zažívá evoluci. Evoluci pod názvem BIM

Building Information Modeling neboli BIM je inteligentní…

Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu Spolupráce mezi automobilkami? To je běžná praxe, zaznívá z Volkswagenu

Německá společnost Volkswagen označila spolupráci mezi…

 
Zdroj: Euro NCAP

Štítky Crash-testy Citroën Fiat Peugeot Euro NCAP

 







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

 



Renault a Fiat: Dohoda o vývoji lehkých užitkových modelů Renault a Fiat: Dohoda o vývoji lehkých užitkových modelů

Automobilky Renault a Fiat v oficiálním prohlášení…

Lehce modernizovaný Fiat Scudo pro rok 2013 Lehce modernizovaný Fiat Scudo pro rok 2013

Fiat pro letošní rok lehce upravil svůj lehký užitkový…

 



 
Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Malá MPV vymírají. Která na českém trhu zatím zůstávají? A kolik stojí?

Včera

Nabídka malých MPV se v posledních letech hodně ztenčila a ztenčovat se bude i dál. Konec prodeje již vyhlíží Citroën C3 Picasso, Hyundai ix20 i Opel Meriva.




Blesk.cz

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Krach hereckého páru: Žilková řeší nečekaný rozchod!

Nejdřív ji nechtěl a odháněl ji, pak se nechal sbalit, a teď mu zlomila srdce! Syn Veroniky Žilkové (55) Vincent…

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Takhle hlídá děda Petr Novotný. 7 dětí a on si v klidu čte!

Bavič Petr Novotný (69) na začátku roku doslova utekl hrobníkovi z lopaty. Po několika operacích, kdy mu selhalo…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to dotáhneme tenhle týden

Stramaccioni: Posila z Neapole? Věřím, že to…

PŘÍMO Z BĚLEHRADU | Už deset posil přivedla do svého kádru před startem nové sezony Sparta. A tohle číslo v…

 

Reflex.cz

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta Bartoše a vodáci pod palbou kontrol

Absurdní policejní šikana: Podezřelé dredy piráta…

Pro letošní léto vyhlásila Policie ČR akci Voda 2017 – sérii důkladných alkoholových kontrol vodáků, které mají…

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního dopravního systému Hyperloop pokračují, zatím je to hlemýžď

Čekání na revoluci: Testy vysokorychlostního…

Hyperloop, vysokorychlostní dopravní systém, který by měl údajně v budoucnosti nahradit vlaky, auta i autobusy,…