Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2012: Fiat Scudo, Citroën Jumpy, Peugeot Expert – Trojčata dostala jen tři hvězdy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
V rámci testů osobních verzí užitkových modelů se Euro NCAP zaměřilo i na vozy, které jsou na trhu již několik let. Mezi ty patří i trojice vanů značek Fiat, Citroën a Peugeot.

Současná generace modelů Fiat Scudo, Citroën Jumpy a Peugeot Expert se světu poprvé představila koncem roku 2006 a v následujícím roce vstoupila na trh. Euro NCAP podrobilo tuto trojici svým testům teprve v letošním roce.

Všechny nárazové zkoušky byly provedeny na Fiatu Scudo, přestože životní cyklus tohoto modelu se díky ukončení spolupráce mezi italskou automobilkou a francouzským koncernem uzavírá. Kromě výše zmíněné trojice lze výsledky vztáhnout i na Toyotu ProAce. Ta totiž nastoupí ve výrobě na místo Fiatu Scudo a stane se novým sourozencem pro Citroën a Peugeot.

Testovaným vozem byl v tomto případě Fiat Scudo 2,0 Multijet Combi s pohotovostní hmotností 1801 kg a s volantem vlevo.

Bezpečnostní výbava automobilu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly pro přední sedadla, připomínání zapnutí pásu řidiče, čelní airbag řidiče a spolujezdce a omezovač rychlosti.

Výsledky testů vzhledem k tomu, že Citroën Jumpy a Peugeot Expert jsou v podstatných částech stejné jako Fiat Scudo, platí i pro ně.

Pro testy bezpečnosti dětí byly použity sedačky Britax Baby Safe Plus, umístěná proti směru jízdy pomocí bezpečnostního pásu, a Britax Duo Plus umístěná pomocí úchytů ISOFIX a top tether ve směru jízdy vozidla.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Přestože testovaný vůz měl dvě oddělená sedadla, airbag spolujezdce je dostatečně velký, aby ochránil i třetího cestujícího u vozů vybavených vepředu lavicí. Konec palubní desky představuje riziko úrazu pro vnější nohu spolujezdce. Pro cestující jiných rozměrů a sedících v jiných pozicích než figurína však byla ochrana nohou vyhodnocena jako dobrá.

crashtest citroen fiat peugeot euroncap crashtest citroen fiat peugeot euroncap

Při testu bočního nárazu byla ochrana hrudníku dostatečná, ochrana ostatních částí těla dobrá. Vzhledem k tomu, že testovanému vozu chyběly airbagy chránící při bočním nárazu hlavu, nebyl proveden boční náraz na sloup.

Ochrana krční páteře při nárazu zezadu byla hodnocena na základě analýzy geometrie předního a zadního sedadla a opěrky hlavy. Výsledky odhalily špatnou ochranu při tomto druhu nárazu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých13,484%7,493%00%0,513%2159%

Ochrana dětí

Na základě údajů z figurín získal Fiat Scudo maximální počet bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte. Pohyb hlavy 3letého dítěte dopředu při čelním nárazu nebyl nadlimitní a při bočním nárazu sedačky dobře ochránily obě figuríny před nárazem hlavy do částí interiéru automobilu.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout, řidič ale nemá dostatečný přehled o jeho stavu. Ve vozu jsou jasná varování před nebezpečím umístění dětské autosedačky na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy bez předchozího vypnutí airbagu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční12100%4100%2100%18100%--
36 měsíční12100%4100%2100%18100%--
Vozidlo-646%
Ochrana dětí-4286%

Ochrana chodců

Nárazník poskytuje nohám chodců špatnou ochranu a proto nezískal žádné body. V oblastech, kam může narazit hlava dítěte a dospělého je ochrana chodců převážně špatná. Vzhledem k tvaru a výšce vozidla není vhodné hodnotit oblasti přední hrany kapoty.

Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců7,833%00%00%826%

Asistenční systémy

ESC je pro Fiat Scudo k dispozici za příplatek, ale nesplňuje požadavky Euro NCAP. Ve více než polovině prodaných vozů jsou součástí standardní výbavy připomínání zapnutí bezpečnostního pásu a omezovač rychlosti, které splňují požadavky Euro NCAP.

Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy0,880%00%133%226%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

U titulem International Van of the Year 2008 ověnčené trojice jsou již znát její léta a i přes zmírnění provedená v hodnocení Euro NCAP pro osobní verze lehkých užitkových modelů dosáhl Fiat Scudo pouze na tři hvězdy. Ze všech kategorií nejlepších výsledků dosáhl v oblasti ochrany dětí, zatímco ochrana dospělých cestujících je slabá a kategorie ochrany chodců i asistenčních systémů lze označit za velmi slabé.

Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.
Jednotkybody%body%body%body%
Výsledky2159%4286%826%226%
Počet hvězd***

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012)
2012Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (7)
13. 12. 2012 13:20
pozrite si video
nie je vela aut a uz vobec aut z roku 2006, ktorym by pri celnom naraze neprasklo ani celne sklo.
Podla mna sa toto auto drzalo velmi dobre pevnostou karoserie, ovela lepsie ako najnovsie auta z posledneho testu.
Uplne vazne poviem, ze keby sa mali celne zrazit na pr vw golf7, ci clio4, alebo rapid, s tymti trojhviezdickovymi akoze nebezpecnymi autami, tak by som urcite radsej sedel v tomto nebezpecnom aute.
Samozrejme bocne airbagy a ESP je u mna zaklad a auto bez nich by som nekupil.
13. 12. 2012 11:54
Re: s tymi hviezdami je to relativne
by mě zajímalo kdy to lidi konečně pochopěj a nebudou tu takové diskuze typu že scudo vs. 500 dopadne líp pro scudo, dovedete si představit jak kolik by muselo bejt testů kdyby se testoval náraz auta každej s každým? ono totiž nejde jen o hmotnost, ale umístění deformačních zón, třeba náraz ve starým favoritu dopadne pro jeho posádku líp když narazí do moderního 1000kg těžkýho auta než když narazí do stejně těžkýho auta s 1hvězdičkou..
13. 12. 2012 11:32
Re: s tymi hviezdami je to relativne
Amíci prostě přizpůsobují auta svým crashtestům, evropané svým (v EuroNCAP je náraz veden na 40% čelní plochy, v US na míň). Hanba storočia jseš tady jedině ty.
Avatar - 4hill
12. 12. 2012 19:55
Re: s tymi hviezdami je to relativne
V testech NCAP nejde samozřejmě jen o srážky dvou vozidel ..Jde tu hlavně o náraz do pevné překážky nebo v neposlední řadě do chodce kterých je samozřejmě mnohem více.Pokud převezmu tvůj způsob bodování tak by mohlo mít každé auto jen jednu hvězdu protože při srážce s jedoucím vlakem je buřt v čem sedíš... :no:
Avatar - 3_diamanty
12. 12. 2012 19:39
Re: s tymi hviezdami je to relativne
americania hlavne nedavaju hviezdy hore dole len za kdejake nalepky na oknach a podobne veci ktore nesuvisia pri naraze s bezpecnostou... tam maju realne crashtesty na rozdiel od europanov kde sa viac teoretizuje na papieri ako realne maka.... americania su v tomto daleko pred eu..

tu je jeden priklad za vsetky:
[odkaz]
europska hanba storocia...

hlavne ze sa polovica europanov vysmieva americkym autam... a pritom na to nie je najmensi dovod.... s europskymi autami je to totiz bezpecnostne uz roky na zaplakanie... a nielen v bezpecnosti.... aj spolahlivost a ine faktory u vacsiny eu znaciek pokrivkavaju...