Euro NCAP 2012: Fiat Scudo, Citroën Jumpy, Peugeot Expert – Trojčata dostala jen tři hvězdy

 

V rámci testů osobních verzí užitkových modelů se Euro NCAP zaměřilo i na vozy, které jsou na trhu již několik let. Mezi ty patří i trojice vanů značek Fiat, Citroën a Peugeot.

Současná generace modelů Fiat Scudo, Citroën Jumpy a Peugeot Expert se světu poprvé představila koncem roku 2006 a v následujícím roce vstoupila na trh. Euro NCAP podrobilo tuto trojici svým testům teprve v letošním roce.

Všechny nárazové zkoušky byly provedeny na Fiatu Scudo, přestože životní cyklus tohoto modelu se díky ukončení spolupráce mezi italskou automobilkou a francouzským koncernem uzavírá. Kromě výše zmíněné trojice lze výsledky vztáhnout i na Toyotu ProAce. Ta totiž nastoupí ve výrobě na místo Fiatu Scudo a stane se novým sourozencem pro Citroën a Peugeot.

Testovaným vozem byl v tomto případě Fiat Scudo 2,0 Multijet Combi s pohotovostní hmotností 1801 kg a s volantem vlevo.

Bezpečnostní výbava automobilu obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly pro přední sedadla, připomínání zapnutí pásu řidiče, čelní airbag řidiče a spolujezdce a omezovač rychlosti.

Výsledky testů vzhledem k tomu, že Citroën Jumpy a Peugeot Expert jsou v podstatných částech stejné jako Fiat Scudo, platí i pro ně.

Pro testy bezpečnosti dětí byly použity sedačky Britax Baby Safe Plus, umístěná proti směru jízdy pomocí bezpečnostního pásu, a Britax Duo Plus umístěná pomocí úchytů ISOFIX a top tether ve směru jízdy vozidla.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Přestože testovaný vůz měl dvě oddělená sedadla, airbag spolujezdce je dostatečně velký, aby ochránil i třetího cestujícího u vozů vybavených vepředu lavicí. Konec palubní desky představuje riziko úrazu pro vnější nohu spolujezdce. Pro cestující jiných rozměrů a sedících v jiných pozicích než figurína však byla ochrana nohou vyhodnocena jako dobrá.

 [555×192]

Při testu bočního nárazu byla ochrana hrudníku dostatečná, ochrana ostatních částí těla dobrá. Vzhledem k tomu, že testovanému vozu chyběly airbagy chránící při bočním nárazu hlavu, nebyl proveden boční náraz na sloup.

Ochrana krční páteře při nárazu zezadu byla hodnocena na základě analýzy geometrie předního a zadního sedadla a opěrky hlavy. Výsledky odhalily špatnou ochranu při tomto druhu nárazu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých13,484%7,493%00%0,513%2159%

Ochrana dětí

Na základě údajů z figurín získal Fiat Scudo maximální počet bodů za ochranu 18měsíčního i 3letého dítěte. Pohyb hlavy 3letého dítěte dopředu při čelním nárazu nebyl nadlimitní a při bočním nárazu sedačky dobře ochránily obě figuríny před nárazem hlavy do částí interiéru automobilu.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout, řidič ale nemá dostatečný přehled o jeho stavu. Ve vozu jsou jasná varování před nebezpečím umístění dětské autosedačky na sedadlo spolujezdce proti směru jízdy bez předchozího vypnutí airbagu.

Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníCelkem sedačkyCelkem
Jednotkybody%body%body%--body%
18 měsíční12100%4100%2100%18100%--
36 měsíční12100%4100%2100%18100%--
Vozidlo-646%
Ochrana dětí-4286%

Ochrana chodců

Nárazník poskytuje nohám chodců špatnou ochranu a proto nezískal žádné body. V oblastech, kam může narazit hlava dítěte a dospělého je ochrana chodců převážně špatná. Vzhledem k tvaru a výšce vozidla není vhodné hodnotit oblasti přední hrany kapoty.

Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců7,833%00%00%826%

Asistenční systémy

ESC je pro Fiat Scudo k dispozici za příplatek, ale nesplňuje požadavky Euro NCAP. Ve více než polovině prodaných vozů jsou součástí standardní výbavy připomínání zapnutí bezpečnostního pásu a omezovač rychlosti, které splňují požadavky Euro NCAP.

Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy0,880%00%133%226%

Celkový výsledek: Tři hvězdy

U titulem International Van of the Year 2008 ověnčené trojice jsou již znát její léta a i přes zmírnění provedená v hodnocení Euro NCAP pro osobní verze lehkých užitkových modelů dosáhl Fiat Scudo pouze na tři hvězdy. Ze všech kategorií nejlepších výsledků dosáhl v oblasti ochrany dětí, zatímco ochrana dospělých cestujících je slabá a kategorie ochrany chodců i asistenčních systémů lze označit za velmi slabé.

Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.
Jednotkybody%body%body%body%
Výsledky2159%4286%826%226%
Počet hvězd***

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012)
2012Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Euro NCAP Fiat Scudo (2012)

Video

Spolupracujeme s TipCars.com
Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy Sazka koupila od Fortuny firmu vydávající stírací losy

Loterijní společnost Sazka koupila od skupiny Fortuna…

Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty Kyjev chce omezit používání ruštiny v televizi, zavádí jazykové kvóty

Ukrajinský parlament dnes přijal zákon, podle kterého…

 
Zdroj: Euro NCAP

Štítky Crash-testy Citroën Fiat Peugeot Euro NCAP

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí Legendární Lancia opouští svět aut. 7 milníků, které stojí za připomenutí

Není žádným tajemstvím, že dříve slavná italská…

 




Renault a Fiat: Dohoda o vývoji lehkých užitkových modelů Renault a Fiat: Dohoda o vývoji lehkých užitkových modelů

Automobilky Renault a Fiat v oficiálním prohlášení…

Lehce modernizovaný Fiat Scudo pro rok 2013 Lehce modernizovaný Fiat Scudo pro rok 2013

Fiat pro letošní rok lehce upravil svůj lehký užitkový…

 



 
Závodní „Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

„Ford Focus“ s technikou Nissanu GT-R míří na Pikes Peak. Může vyhrát?

Včera

Speciál pro slavný americký závod do vrchu Pikes Peak sice vypadá jako Ford Focus, avšak techniku má odjinud. Víte, odkud?




Blesk.cz

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu zakáže vídat syna

Erbová má po Řepkovi chtít 22 milionů, jinak mu…

Vlaďka Erbová (35), jejíž firma dluží 22 milionů, se prý situaci snaží řešit přes svého bývalého manžela Tomáše…

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí ČT je těhotná!

Dan Bárta bude podruhé otcem: Jeho manželka a mluvčí…

Zpěvák Dan Bárta (47) a jeho manželka Alžběta Plívová (33) se co nevidět stanou rodiči. Mluvčí České televize si…

 

iSport.cz

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři trefy Chelsea

TOP 10 přestupů v Premier League: Mladý zázrak i tři…

Je po všem. Premier League zná svého mistra, pohárové zástupce pro příští sezonu i sestupující. Přichází tedy…

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec fair play, napsal König

Lídr Gira musel na záchod, soupeři mu ujeli. Konec…

Během více než dvou týdnů nedokázali ani ti nejlepší soupeři na Giru d'Italia dostat nečekaného lídra Toma…

 

Reflex.cz

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo jen špinavá stoka pod Vesuvem?

Lesk a bída Neapole: Krásné město plné památek nebo…

Kdo viděl Neapol, nemůže být nikdy smutný! Tak zvolal v euforii nad krásami Neapole německý básník Goethe. Na…

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Svoboda projevu i po projevu musí platit i pro Miloše Zemana

Rozhodně nejsem příznivcem Miloše Zemana a dnešního Hradu vůbec, nicméně mne negativně zaujal včerejší TV výrok…