Euro NCAP 2012: SEAT Leon – Pět hvězd poprvé
SEAT Leon se letos představil již ve své třetí generaci, ale plný počet hvězd si z testů Euro NCAP odváží poprvé.
Podle současného přehledu Euro NCAP se první generace SEATu Leon z let 1998 až 2006 nárazových testů neúčastnila. Druhá generace je podstoupila v roce 2005 a získala pouze čtyři hvězdy.
Teprve poslední SEAT Leon odjíždí z testů Euro NCAP s plným počtem pěti hvězd. Velmi dobrých výsledků dosáhl v ochraně dospělých cestujících i dětí a prostor ke zlepšení má v případě ochrany chodců.
Předmětem testu byl SEAT Leon 1,6 TDI ve výbavě Reference, s karoserií pětidvéřový hatchback, pohotovostní hmotností 1205 kg a volantem na levé straně.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem na předních a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, kolenní, boční a hlavové airbagy. Vůz byl také vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů pro přední sedadla.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného rámu) autosedačka Fair G0/1S, pro starší figurínu pak pomocí úchytů ISOFIX a top tether autosedačka Britax-Römer Duo Plus s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. SEAT poskytuje stejnou ochranu pro cestující různých výšek, sedících v různých pozicích.
crashtest seat euroncap novemodely nizsistredni
Při testu bočního nárazu získal Leon maximální počet bodů za dobrou ochranu všech částí těla. Při testu nárazu na sloup byla ochrana hrudníku a břicha dostatečná, ochrana hlavy a pánve byla dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2012: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 15,6 | 98% | 8 | 100% | 7,3 | 91% | 3,1 | 78% | 34 | 94% |
Ochrana dětí
Na základě údajů z figurín dostal Leon maximální počet bodů za dynamický test. Při čelním nárazu nebyl dopředný pohyb hlavy 3letého dítěte nadměrný.
Při bočním nárazu byly obě figuríny dobře ochráněny autosedačkami a možnost nárazu hlavy dítěte do částí interiéru byla minimální.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy a řidič má dobrý přehled o jeho stavu. V automobilu jsou jasná varování před přepravou dítěte sedícího proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2012: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Celkem sedačky | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | - | - | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 18 | 100% | - | - |
Vozidlo | - | 9 | 69% | |||||||
Ochrana dětí | - | 45 | 92% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohou chodců.
Přední hrana kapoty poskytuje mezní nebo špatnou ochranu.
Kapota poskytuje dobrou ochranu ve většině oblastí možného nárazu hlavy dospělého i dětského chodce.
Euro NCAP 2012: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 16,9 | 70% | 2,2 | 37% | 6 | 100% | 25 | 70% |
Asistenční systémy
Standardním vybavením SEATu Leon je ESC a připomínač zapnutí pásů pro přední sedadla. Řidičem nastavitelné varování při vysoké rychlosti je standardem jen u některých verzí.
Euro NCAP 2012: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
SEAT Leon má výborné výsledky v ochraně cestujících, prostor pro zlepšení je v ochraně chodců a doplnění některých asistenčních systémů.
Euro NCAP 2012 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 34 | 94% | 45 | 92% | 25 | 70% | 5 | 71% | 87% |
Počet hvězd | ***** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2012?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2012) | |||||||||
2012 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |