Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2013: Dacia Sandero – Čtyři hvězdy musí stačit

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (44)
Druhá generace Dacie Sandero sice dosáhla v testech EuroNCAP lepších výsledků než její přímý předchůdce, ale na plný počet hvězd to nestačilo.

Dacia Sandero první generace se testům Euro NCAP podrobila v roce 2008 a podle tehdejšího způsobu hodnocení získala tři hvězdy za ochranu cestujících, čtyři hvězdy za ochranu dětí a jen jednu hvězdu za ochranu chodců.

Druhá generace Dacie Sandero předvedla poměrně slušné výsledky v oblasti ochrany dospělých cestujících a dětí, i když i zde jsou jisté nedostatky, ale důvodem pro pouhé čtyři hvězdy konečného hodnocení je slabá ochrana chodců a nedostatky v bezpečnostní výbavě.

Předmětem testu byla Dacia Sandero 1,2 Base s karosérií pětidveřový hatchback a pohotovostní hmotností 980 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem, omezovačem síly a přípomínačem zapnutí pásů na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrné nohy) autosedačka Römer Baby Safe ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.

crashtest dacia euroncap novemodely crashtest dacia euroncap novemodely

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Dacia prokázala stejnou míru ochrany pro řidiče různých výšek, sedících v různých pozicích.

Při testu bočního nárazu byla ochrana hrudníku přiměřená, ochrana zbytku těla dobrá. Při testu bočního nárazu na sloup ale údaje ze zkušebních figurín ukázaly kompresi hrudníku, poukazující na malou ochranu této oblasti.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa sloupWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých12,880%7,594%6,480%2,153%2980%

Ochrana dětí

Na základě výsledků dynamických testů získalo Sandero maximum bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Pohyb hlavy 3leté figuríny dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.

Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat, o jeho stavu nemá ale řidič dostatečný přehled.

Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana dětí22,493%563%11,874%3979%

Ochrana chodců

Nárazník získal maximum bodů za ochranu nohou chodců, za to přední hrana kapoty poskytuje pánevní oblasti chodců špatnou ochranu. V oblastech, kam může narazit hlava dítěte poskytuje kapota přiměřenou ochranu, v oblastech možného nárazu hlavy dospělého chodce je tato ochrana převážně špatná.

Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců14,862%00%6100%2157%

Asistenční systémy

Standardní výbavou Sandera je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, na druhou stranu je vůz vybaven připomínačem zapnutí pásu jen pro přední sedadla.

Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%555%

Celkový výsledek: Čtyři hvězdy

Sandero nedosáhlo na plný počet zejména kvůli špatným výsledkům bezpečnosti chodců a nedostatečné bezpečnostní výbavě. V té kromě připomínání zapnutí pásů zadních sedadel zcela chybí omezovač rychlosti.

Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2980%3979%2157%555%73%
Počet hvězd****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013)
2013Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****80%75%60%60%80%
Pro ****70%60%50%40%70%
Pro ***40%30%25%25%60%
Pro **30%25%15%15%55%
Pro *20%15%10%5%45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (44)
30. 5. 2013 13:01
5
Takže bez zbytečností má Sandero hvězdiček 5. :yes:
30. 5. 2013 11:27
Re: Dobrý výsledok
Počet hvězd je sice pěkný údaj, ale pokud je karoserie už v této rychlosti nestabilní - je prolomený A sloupek i práh (a deformace budou asi i vevnitř na podlaze), tak to auto určitě nebude bezpecnejsi nez starší auta s 4 hvězdami, která měla po nárazu prostor pro posádku nedeformovaný a náraz byl pohlcen deformační zónou v motorovém prostoru. Projevilo by se to lépe v o něco vyšší rychlosti, tam by uz Dacie vypadala zase o dost hůře. Prostě je videt, ze se šetřilo už od základu auta a za ty peníze prostě nelze čekat výsledky Mercedesu E...
30. 5. 2013 10:44
Re: Každý soudný člověk
Omezovač může mít z bezpečnostního hlediska význam jenom v případě, že na nastavenou rychlost i dobržďuje. Bohužel dost aut to má tak, že i při zapnutém omezovači z kopce bez plynu auto zrychluje a pokud chcete udržet nižší rychlost, musíte dobržďovat.
30. 5. 2013 10:20
Re: Úspěch
Obávám se, že spíš přijde doba, že výrobci uzpůsobí konstrukci ceně tak, aby získali 5 hvězd bez ohledu na to, jak auto vlastně chrání. Podobně jako v plnění metodik euro při stanovování emisí a spotřeb. Protože o prachy jde přeci jen až na prvním místě.
30. 5. 2013 10:15
Re: Holden commodore
pět křížků. Nebo bylo jen 4 místné? Pak tedy jen čtyři. ;-)