Euro NCAP 2013: Dacia Sandero – Čtyři hvězdy musí stačit
Dacia Sandero první generace se testům Euro NCAP podrobila v roce 2008 a podle tehdejšího způsobu hodnocení získala tři hvězdy za ochranu cestujících, čtyři hvězdy za ochranu dětí a jen jednu hvězdu za ochranu chodců.
Druhá generace Dacie Sandero předvedla poměrně slušné výsledky v oblasti ochrany dospělých cestujících a dětí, i když i zde jsou jisté nedostatky, ale důvodem pro pouhé čtyři hvězdy konečného hodnocení je slabá ochrana chodců a nedostatky v bezpečnostní výbavě.
Předmětem testu byla Dacia Sandero 1,2 Base s karosérií pětidveřový hatchback a pohotovostní hmotností 980 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem, omezovačem síly a přípomínačem zapnutí pásů na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy.
Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrné nohy) autosedačka Römer Baby Safe ISOFIX, pro starší figurínu pak autosedačka Römer Duo Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.
crashtest dacia euroncap novemodely
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Dacia prokázala stejnou míru ochrany pro řidiče různých výšek, sedících v různých pozicích.
Při testu bočního nárazu byla ochrana hrudníku přiměřená, ochrana zbytku těla dobrá. Při testu bočního nárazu na sloup ale údaje ze zkušebních figurín ukázaly kompresi hrudníku, poukazující na malou ochranu této oblasti.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).
Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na sloup | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 12,8 | 80% | 7,5 | 94% | 6,4 | 80% | 2,1 | 53% | 29 | 80% |
Ochrana dětí
Na základě výsledků dynamických testů získalo Sandero maximum bodů za ochranu 18měsíčního dítěte. Pohyb hlavy 3leté figuríny dopředu při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.
Airbag spolujezdce lze pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy deaktivovat, o jeho stavu nemá ale řidič dostatečný přehled.
Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | ||
Ochrana dětí | 22,4 | 93% | 5 | 63% | 11,8 | 74% | 39 | 79% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za ochranu nohou chodců, za to přední hrana kapoty poskytuje pánevní oblasti chodců špatnou ochranu. V oblastech, kam může narazit hlava dítěte poskytuje kapota přiměřenou ochranu, v oblastech možného nárazu hlavy dospělého chodce je tato ochrana převážně špatná.
Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 14,8 | 62% | 0 | 0% | 6 | 100% | 21 | 57% |
Asistenční systémy
Standardní výbavou Sandera je ESC, které splňuje požadavky Euro NCAP, na druhou stranu je vůz vybaven připomínačem zapnutí pásu jen pro přední sedadla.
Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 2 | 67% | 5 | 55% |
Celkový výsledek: Čtyři hvězdy
Sandero nedosáhlo na plný počet zejména kvůli špatným výsledkům bezpečnosti chodců a nedostatečné bezpečnostní výbavě. V té kromě připomínání zapnutí pásů zadních sedadel zcela chybí omezovač rychlosti.
Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 29 | 80% | 39 | 79% | 21 | 57% | 5 | 55% | 73% |
Počet hvězd | **** |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013) | |||||||||
2013 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 60% | 80% | ||||
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% | 70% | ||||
Pro *** | 40% | 30% | 25% | 25% | 60% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 15% | 15% | 55% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 10% | 5% | 45% |