Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2013: Volkswagen T5 – Stále jen čtyři hvězdy

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)

Volkswagen T5 po pěti letech zamířil podruhé k testům Euro NCAP a ani v aktuálním provedení nedosáhl na plný počet hvězd.

Poprvé byl Volkswagen T5 ve svém původním provedení podroben testům Euro NCAP v roce 2008. Podle tehdejších pravidel získal po čtyřech hvězdách za ochranu dospělých i dětských cestujících a jen jednu hvězdu za ochranu chodců.

Současné provedení T5 si odváží čtyři hvězdy, za nimiž stojí nedostatky prakticky ve všech kategoriích, i když nejvíce prostoru pro zlepšení se nabízí v oblasti ochrany chodců a výbavě asistenčními systémy.

Předmětem testu byl Volkswagen T5 Transporter Kombi s karoserií van, pohotovostní hmotností 1880 kg a volantem na pravé straně.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala ESC, tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a připomínání zapnutí pásu řidiče.

Pro testy ochrany dětí byla pro mladší figurínu instalována proti směru jízdy (pomocí úchytů ISOFIX a podpůrného nohy) autosedačka Bobsy G0 Plus, pro starší figurínu pak autosedačka Bobsy G1 DUO Plus (pomocí úchytů ISOFIX a Top Tether) s orientací ve směru jízdy.

crashtest vw euroncap crashtest vw euroncap

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje zaznamenané zkušebními figurínami indikují dobrou ochranu kolen a stehen řidiče i spolujezdce. Prohlídka vozu ukázala, že některé části palubní desky představují riziko zranění pro cestující jiné výšky a sedící v jiné pozici, než testované figuríny. Údaje z figuríny také ukázaly na mezní ochranu řidičova hrudníku.

Při testu bočního nárazu získal Volkswagen T5 maximum bodů. Při testu nárazu na sloup byla ochrana hrudníku mezní, ochrana břicha dostatečná a ochrana ostatních částí těla dobrá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují mezní ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash).

Euro NCAP 2013: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
Test Čelní Boční Na sloup Whiplash Celkem
Jednotky body % body % body % body % body %
Ochrana dospělých 11,9 74% 8 100% 6,6 83% 2 50% 28 79%

Ochrana dětí

Na základě výsledků dynamických testů získal Volkswagen T5 maximum bodů za ochranu 3letého dítěte. Pohyb dopředu hlavy 3leté figuríny při čelním nárazu nebyl nadměrný a obě dětské figuríny byly dětskými autosedačkami dobře ochráněny i při bočním nárazu.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat pro bezpečné umístění dětské sedačky proti směru jízdy, ale řidič nemá přehled o jeho stavu. Na nebezpečí při umístění sedačky na přední sedadlo bez předchozího vypnutí airbagu není ve voze dostatečně upozorněno.

Euro NCAP 2013: Kategorie 2 - Ochrana dětí
Test Dynamické testy Bezpečnostní výbava Upevnění Celkem
Jednotky body % body % body % body %
Ochrana dětí 21,5 90% 3 38% 12 75% 36 74%

Ochrana chodců

Nárazník poskytuje nohám chodců špatnou ochranu. Kapota poskytuje na většině své plochy ochranu špatnou až mezní s dobrými výsledky v oblasti čelního skla.

Euro NCAP 2013: Kategorie 3 - Ochrana chodců
Test Hlava Pánev Nohy Celkem
Jednotky body % body % body % body %
Ochrana chodců 9,8 41% 0 0% 0 0% 10 32%

Asistenční systémy

Volkswagen T5 je standardně vybaven systémem elektronické kontroly stability a připomínáním zapnutí bezpečnostního pásu řidiče. Omezovač rychlosti pro tento vůz není k dispozici.

Euro NCAP 2013: Kategorie 4 - Asistenční systémy
- Omezovač rychl. Stabilizační systém Připomínač pásů Celkem
- body % body % body % body %
Asistenční systémy 0 0% 3 100% 1 33% 4 57%

Celkový výsledek: Čtyři hvězdy

Volkswagen T5, který byl představen v roce 2003 a o šest později prodělal rozsáhlou modernizaci, patří mezi veterány současného automobilového trhu. Tomu do jisté míry odpovídají i výsledky v aktuálních testech Euro NCAP. Ze čtyř kategorií Má T5 nejhorší hodnocení v ochraně chodců a asistenčních systémech.

Euro NCAP 2013 - Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Výsledky 28 79% 36 74% 10 32% 4 57% 66%
Počet hvězd ****

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2013?

Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. V letošním roce se zvýšila hranice váženého průměru a hranice ochrany cestujících.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2013)
2013 Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asistenční systémy Vážený průměr
Pro ***** 80% 75% 60% 60% 80%
Pro **** 70% 60% 50% 40% 70%
Pro *** 40% 30% 25% 25% 60%
Pro ** 30% 25% 15% 15% 55%
Pro * 20% 15% 10% 5% 45%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (1)
2. 5. 2014 12:27
Tak já vám nevím...
... Hodnocení samo o sobě mě celkem překvapuje, jde v podstatě o výkladní skříň v sektoru velkých MPV, tedy aut pro rodinu a přepravu osob. Má jen 4 hvězdy, zvlášť u hodnocení ochrany dětí mě to překvapuje, zůstat o 1% pod 5hvězdičkovým označením. Kde mě to nepřekvapuje je asistenční systémy, regulátor rychlosti mám už ve 2 autě za posledních 6 let a nikdy jsem ho prakticky nepoužil - tj je k ničemu.

Nicméně u auta minimálně za 1.3mil Kč mě zisk 4hvězd nepřijde adekvátní. Pokud chci za v podstatě za dodávku tolik peněz, měl bych si i tenhle v podstatě "marketingový" nástroj pojistit kvalitní konstrukcí a výbavou, ale ve VW si řekli néééé >:D