NCAP nemá velkú výpovednú hodnotu - takmer všetky dnešné autá (teraz nerátam perličky ako Dacie atd) za 5*.
A zrazu urobí IIHS small overlap test a zistí sa, že až také ružové to nie je.
Takže sa teším, až to otestuje IIHS a uvidíme, ako bezpečné naozaj sú :-)
NCAP a IIHS mají prakticky všechny nárazové testy stejné a IIHS v poslední době začala dělat jeden test navíc (small overlap), takže vypovídací hodnotu mají velmi podobnou. A zdaleka ne všechna auta získávají 5 hvězd, právě v této várce testů NCAP utržilo velkou ostudu pět aut o kterých se redakce nezmiňuje (Logan MCV, Smart fortwo, Smart forfour, Mini, Corsa), přičemž některá doslova vybouchla v nárazovém testu (Logan) a některá na 5* nedosáhla právě kvůli nárazovému testu (Corsa, Forfour, Cooper).
Mondeo/Fusion testem IIHS small overlapem už prošlo.
[odkaz]
Ano, u Logana si asi každý řekne "za ty peníze....". U prémie je to docela "vořech", ale ani ta Corsa si to za rámeček nedá, zvláště v situaci kdy největší soupeři (Fiesta, Polo, Clio) to mají za pět.
Nevím, na kolik je Mondeo shodné s Fusion (Fusion už v testu byl, prodává se tam roky), ale tenhle Passat by se v USA neměl prodávat, takže ho těžko otestují.
Jen hlupák by si mohl myslet, že ho pět hvězd vždy a všude ochrání. Je jen otázkou, kde je ta hranice, kdy si řekneme, už to stačí. Na co se zaměřují, bude zřejmě dáno statistikami nehod. Bohužel pro nás, řidič bude ten největší zdroj problémů (proto ta pozornost věnovaná elektronickým chůvám).
Jistě, proto se taky pracuje na tom, jak řidiče úplně eliminovat. ;-) U toho ale už být nemusím. S jistým procentem nebezpečí se musí počítat úplně u všeho. Denně absolvuješ milión činností, milión situací, kdy se můžeš zabít nebo zabít někoho druhého. Jakmile za sebe člověk přestane být zodpovědný, přestane přemýšlet a spolehne se jen na techniku, je konec.
Riziko úplně eliminovat nejde. A souhlasím s tím, že automatizace neudělá lepší řidiče. Otázkou však je, jestli je schopnost řídit mechanického oře pro člověka podstatná. Jestli to posune lidstvo špatným směrem, když ponecháme přesun z místa na místo na strojích. Také bys mohl říct, že je konec, jakmile se začneš spoléhat na dostupnost jídla v obchodech. :-)
>:D Také si myslím, že není na škodu umět vybudovat přístřešek, rozdělat oheň a chytit si večeři. Pointa byla, že se lidé vzdali důležitějších schopností, než dobře řídit auto. A většina si s tím neláme hlavu.
Soustavně se snažíme si zjednodušit život. Jen nám nikdy nesmí dojít překážky k překonávání.
No není to krásné, jak je dnes bezpečné jezdit autem? Navíc zrovna ten tvůj IIHS test, který, opravdu ukáže, jak na tom auta v globále jsou; víš, jaké je procento nehod, kdy auto najede přímo do nedeformovatelné překážky čtvrtinou předku? No vidíš, je to prostě jen další laboratorní test, ze kterého se v podstatě nedá udělat žádný všeobjímající závěr o bezpečnosti aut :-!
Tak jsem si prošel poslední 2 roční zprávy Hloubkové analýzy dopravních nehod a nic, co by i jen naznačovalo, že nějaká 1/4 je nejčastější přesah při nárazu (navíc čelním do nedeformovatelné překážky). Je to prostě jen laboratorní test a zajímavé výsledky z něho.
Prohlášení IIHS: "Téměř všechny nové vozy si vedou dobře v ostatních zkouškách testujících dopad čelního nárazu, které jsou prováděny pod záštitou Institutu a federální vlády, ale přesto vidíme každoročně 10 000 lidí umírat při čelním nárazu", říká prezident institutu Adrian Lund. "Hlavní příčinou těchto tragédií jsou dopravní nehody typu Small overlap. Tento nový testovací program vychází z několikaleté analýzy reálných čelních nárazů, které simuluje v našem zkušebním prostředí tak, abychom zjistili, v jakých případech dojde k vážnému zranění cestujících a jak zdokonalit konstrukci vozidel, aby tyto cestující lépe chránila. Podle našeho názoru se jedná o další krok ke zlepšení ochrany v případě čelního nárazu.
Nejsem odborník na kastle (garážovej jo)...ale všimli jste si, že u Pašíka se spolujezdcovy dveře posunuly a u Mondea ne? Je Mondeo pevnější a VW šetří po podvozcích a motorech i na kastli?
Já tam žádné velké rozdíly nevidím, když se podívám na video tak u dveří spolujezdce nevidím rozdíl žádný. Rozdíl vidím u střechy, ta se u Mondea mohutně "zavlnila" a u předního levého sloupku (podle zprávy v pdf na serveru NCAP šel sloupek Mondea o 5 mm dovnitř, u Passatu o 1 mm).
Záleží i na tom, jak odhadnou, kolik prodaných aut bude mít daný systém. Ne zrovna exaktní metoda.
Konkrétně u Mondea napsali: An autonomous emergency braking system is available that works from low, city-type speeds to the higher speeds typical of open-road driving. The system is not expected to meet fitment requirements so it was not included in the assessment.
U Passatu: The optional, driver-set speed limitation system is expected to be on most cars so it was included in the assessment and met Euro NCAP's requirements for systems of this type. Likewise, 'Front Assist with City Emergency Braking' is an option that qualified for assessment. Its performance at the higher speeds typical of open-road driving was tested and found to be good.
Vypadá to, že pro výběr specifikace vychází z údajů výrobce, pokud jim je poskytne. Pro rok 2014 musí být daný příplatek v 50 % (bude se to postupně zvedat; konkrétně autonomní brzdění bude mít 100 % od roku 2017), aby ho započítali do konečného hodnocení. Automobilka má také možnost sponzorovat test výbavy nad rámec (což Ford očividně neudělal - sice by se to nepočítalo do hvězd, ale bylo by to tam).
Passat tenhle systém nemá jen v Trendline (tam je za příplatek), takže je zřejmě prodejní čísla předchozí generace přesvědčily (Trendline nebude mít nadpoloviční podíl), že většina aut bude ve vyšším stupni výbavy a tedy splní podmínky.