Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2016: Seat Ateca – Pět hvězd poprvé

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
První sériové SUV španělské značky si z testů Euro NCAP odváží plný počet hvězd.

Seat Ateca se i přes drobné zaváhání bočních airbagů předvedl při testech Euro NCAP v oblasti ochrany dospělých cestujících v nejlepším světle a podobně si vedl i v kategoriích ochrany dětských cestujících, chodců a asistenčních systémech.

Předmětem testu byl SEAT Ateca 1.6 TDI, s karosérií pětidvéřové SUV a pohotovostní hmotností 1300 kg.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven systémem AEB City a omezovačem rychlosti.

Pro testy ochrany dětí byla pro 6 leté dítě instalována autosedačka Römer KidFix a pro desetileté dítě autosedačka Graco.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Seat prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.

V testu bočního nárazu se dostatečně nerozvinul boční airbag, proto byla i přes dobré údaje z figurín, ochrana v této oblasti penalizována a vyhodnocena jako dostatečná. Stejná penalizace byla uplatněna i při hodnocení nárazu na sloup, přestože při tomto testu se airbag rozvinul správně.

Celkově byla ochrana hlavy a hrudníku hodnocena jako dostatečná a všech ostatních částí těla jako dobrá.

Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na všech sedadlech.

Seat Ateca je vybaven systémem autonomního brzdění ve standardní výbavě a testy ukázaly dobrou funkci při zabraňování nehod v nízkých rychlostech, při kterých často dochází k poranění krční páteře.

Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelní - deformaceČelní - celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých7,77,514,92,42,935,493%

crashtest seat euroncap novemodely video crashtest seat euroncap novemodely video

Ochrana dětí

Při čelním i bočním nárazu byly obě figuríny sedačkami dobře ochráněny. Při čelním nárazu byla ochrana šestiletého dítěte dobrá nebo dostatečná kromě hrudníku, jehož měření při zpomalení ukázalo mezní hodnoty. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana všech částí těla obou figurín dobrá.

Airbag předního spolujezdce lze vypnout a řidič má jasnou představu o jeho stavu.

Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit.

Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí14,4871241,484%

Ochrana chodců

Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohám chodců. Kapota měla v ochraně hlavy chodců převážně dostatečné nebo mezní výsledky. Ochrana pánevní oblasti byla smíšená, převážně dobrá a špatná.

Systém autonomního brzdění chodce dobře detekuje a v testech Euro NCAP si vedl dobře.

Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAEBCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců14,53,865,830,171%

Asistenční systémy

Test systému autonomního brzdění ve vysokých rychlostech ukázal dobrý výkon a ve většině případů dokázal nárazu zabránit nebo ho zmírnit.

Standardní výbavou Atecy je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.

Systém varující před vyjetím z jízdního pruhu je dostupný pouze za příplatek a proto nebyl do hodnocení zahrnut.

Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy1,5302,87,360%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Seat Ateca vyšel z letošních testů Euro NCAP s velmi dobrými výsledky především v oblasti ochrany dospělých i dětských cestujících. Dobrý výsledků dosáhlo SUV španělské značky i v kategorii asistenčních systémů.

Prostor pro zlepšení tradičně představuje ochrana chodců a to především pro pánevní oblast u dospělých osob.

Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3593%41,484%3071%760%80%
Počet hvězd*****

Jak se hodnotí v roce 2016?

Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016)
2016Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (9)
24. 6. 2016 11:44
Re: Jako Pája
Má, zatím jí jako motoristicky zajímavému autu chybí dostupný benzínový motor. ;-)
Avatar - Emel
23. 6. 2016 22:07
Re: Jako Pája
Zatím jí chybí lidovější benzínová motorizace a kombík :-)
Avatar - Emel
23. 6. 2016 22:07
Re: Jako Pája
Objevily se spekulace, že za odkládaným zahájením výroby jsou problémy s tuhostí karoserie / bezpečností.
Avatar - _Karel_
23. 6. 2016 17:03
Re: Jako Pája
Možná jsem něco přehlídl. Ovšem nadšené hýkání (sorry, jinak nemůžu), jak budou mít novináři psotník, že udělala NCAP....
Kdyby pokořila rekord Nurburgringu, pochopil bych, ale takové štěstí, že má 5 hvězd v deb.ilním testu, který řeší dostatek cedulek"airbag".... >:D
No, nechme to být.
Avatar - Dinar
23. 6. 2016 14:10
Re: Jako Pája
Má jednu z největších chyb, kterou kdy nějaké auto může mít, má elektronickou ruční brzdu. >:D >:D >:D