Euro NCAP 2016: Seat Ateca – Pět hvězd poprvé
Seat Ateca se i přes drobné zaváhání bočních airbagů předvedl při testech Euro NCAP v oblasti ochrany dospělých cestujících v nejlepším světle a podobně si vedl i v kategoriích ochrany dětských cestujících, chodců a asistenčních systémech.
Předmětem testu byl SEAT Ateca 1.6 TDI, s karosérií pětidvéřové SUV a pohotovostní hmotností 1300 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy, připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla. Vůz byl také vybaven systémem AEB City a omezovačem rychlosti.
Pro testy ochrany dětí byla pro 6 leté dítě instalována autosedačka Römer KidFix a pro desetileté dítě autosedačka Graco.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní. Údaje z figurín indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Seat prokázal, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
V testu bočního nárazu se dostatečně nerozvinul boční airbag, proto byla i přes dobré údaje z figurín, ochrana v této oblasti penalizována a vyhodnocena jako dostatečná. Stejná penalizace byla uplatněna i při hodnocení nárazu na sloup, přestože při tomto testu se airbag rozvinul správně.
Celkově byla ochrana hlavy a hrudníku hodnocena jako dostatečná a všech ostatních částí těla jako dobrá.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na všech sedadlech.
Seat Ateca je vybaven systémem autonomního brzdění ve standardní výbavě a testy ukázaly dobrou funkci při zabraňování nehod v nízkých rychlostech, při kterých často dochází k poranění krční páteře.
Euro NCAP 2015: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | |||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dospělých | 7,7 | 7,5 | 14,9 | 2,4 | 2,9 | 35,4 | 93% |
crashtest seat euroncap novemodely video
Ochrana dětí
Při čelním i bočním nárazu byly obě figuríny sedačkami dobře ochráněny. Při čelním nárazu byla ochrana šestiletého dítěte dobrá nebo dostatečná kromě hrudníku, jehož měření při zpomalení ukázalo mezní hodnoty. Při testu bočního nárazu na sloup byla ochrana všech částí těla obou figurín dobrá.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout a řidič má jasnou představu o jeho stavu.
Všechny běžné typy dětských autosedaček lze na zadní sedadla správně umístit.
Euro NCAP 2015: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 14,4 | 8 | 7 | 12 | 41,4 | 84% |
Ochrana chodců
Nárazník získal maximum bodů za dobrou ochranu nohám chodců. Kapota měla v ochraně hlavy chodců převážně dostatečné nebo mezní výsledky. Ochrana pánevní oblasti byla smíšená, převážně dobrá a špatná.
Systém autonomního brzdění chodce dobře detekuje a v testech Euro NCAP si vedl dobře.
Euro NCAP 2015: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana chodců | 14,5 | 3,8 | 6 | 5,8 | 30,1 | 71% |
Asistenční systémy
Test systému autonomního brzdění ve vysokých rychlostech ukázal dobrý výkon a ve většině případů dokázal nárazu zabránit nebo ho zmírnit.
Standardní výbavou Atecy je připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech a řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.
Systém varující před vyjetím z jízdního pruhu je dostupný pouze za příplatek a proto nebyl do hodnocení zahrnut.
Euro NCAP 2015: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
- | body | body | body | body | body | % | |
Asistenční systémy | 1,5 | 3 | 0 | 2,8 | 7,3 | 60% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Seat Ateca vyšel z letošních testů Euro NCAP s velmi dobrými výsledky především v oblasti ochrany dospělých i dětských cestujících. Dobrý výsledků dosáhlo SUV španělské značky i v kategorii asistenčních systémů.
Prostor pro zlepšení tradičně představuje ochrana chodců a to především pro pánevní oblast u dospělých osob.
Euro NCAP 2015 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 35 | 93% | 41,4 | 84% | 30 | 71% | 7 | 60% | 80% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2016?
Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016) | ||||
2016 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |