21.4. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Euro NCAP 2016: Suzuki Baleno – Dva výsledky dle výbavy

 

Suzuki Baleno nabízí systém automatického brzdění jen za příplatek. Proto si podle nových pravidel Euro NCAP zaslouží dvě hodnocení.

Euro NCAP od letošního roku nově zveřejňuje dvoje hvězdičkové hodnocení podle výbavy vozu, přičemž Suzuki Baleno je prvním vozidlem, které se tohoto dvojího obodování dočkalo. Se standardní výbavou má Baleno pouze tři hvězdičky, zatímco při doplnění příplatkového automatického brzdění čtyři.

Organizace provádějící nárazové zkoušky chce dvojím hvězdičkovým hodnocením názorněji ukázat výhody bezpečnostních asistentů. Jedno hodnocení je tak výsledek auta bez sledovaných pomocníků a druhé při jejich zahrnutí. U rovněž testované Toyoty Prius dvojí metr nebyl potřeba, protože už v základu nabízí širokou nabídku bezpečnostních asistentů.

Součástí výbavy Balena byly přední airbagy a boční airbagy chránící hlavu a hrudník (ale ne pánev), tříbodové bezpečnostní pásy s předpínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech nebo varování před nezapnutým pásem. Lépe vybavený kousek přidal systém automatického brzdění, který měl vliv na jeho lepší výsledek.

Video

Ochrana dospělých

Baleno dokázalo, že nabízí podobnou úroveň ochrany pro osoby různé výšky, prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Hodnoty zaznamenané figurínou ukázaly při čelním nárazu dobrou ochranu kolen a stehenních kostí řidiče i spolujezdce, avšak jen adekvátní ochranu hrudi. V případě nárazu plnou šíří vozu byla ochrana dokonce jen mezní, v oblasti hrudníku totiž došlo ke kompresi.

 [555×192]

Při bočním nárazu bylo auto penalizováno za to, že se boční airbag nenafoukl tak, jak měl. Důsledkem toho figurína desetiletého dítěte narazila hlavou do zadního sloupku. V závažnějším nárazu na sloup se navíc vyjevila slabá ochrana oblasti hrudníku, a to kvůli stlačení žeber. V případě nárazu zezadu se však ukázala dobrá úroveň ochrany krční páteře posádky.

Body navíc pak dostalo Baleno s příplatkovým systémem Radar Brake Support. Funkčnost automatického brzdění nicméně byla ohodnocena jako adekvátní.

Euro NCAP 2016: Kategorie 1 – Ochrana dospělých
TestČelní – deformaceČelní – celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Baleno7,5713,62,6030,880%
Baleno + Radar Brake Support7,5713,62,61,832,585%

Ochrana dětí

Během čelního nárazu byly figuríny simulující šestileté a desetileté dítě řádně připoutány a jejich pohyb vpřed nebyl výrazný. Zjištěná data ale odhalila vysoké tahové síly působící na figurínu desetiletého dítěte a mezní ochranu oblasti krku a hrudi figuríny šestiletého dítěte.

Při bočním nárazu se navíc boční airbag nedostatečně nafoukl, což znamenalo, že hlava figuríny desetiletého dítěte narazila do C sloupku auta. Kontakt znamenal vysokou deceleraci, za což byla ochrana hlavy dítěte označena jako špatná. A co víc, boční část autosedačky pro figurínu šestiletého dítěte se zlomila, přičemž video z nárazu následně ukázalo, že hlava figuríny nebyla bezpečně zadržována, což zvyšovalo riziko kontaktu hlavy s komponenty kabiny.

Čelní airbag spolujezdec lze každopádně vypnout, díky čemuž je možné vpředu převážet i děti v autosedačce orientované proti směru jízdy. Informace o funkčnosti systému jsou jasně zobrazeny.

Euro NCAP 2016: Kategorie 2 – Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Baleno12,1571236,173%
Baleno + Radar Brake Support12,1571236,173%

Ochrana chodců

Ochrana chodců Balena je smíšená. Přední nárazník sice poskytuje dobrou úroveň ochrany, přední hrana kapoty ale v některých místech nabízí jen slabou ochranu pánve chodců. V případě kapoty je to dobrá a adekvátní ochrana, až na tradiční slabou oblast tuhých předních sloupků. Baleno pak ztratilo body, že ani příplatkové automatické brzdění neumí detekovat chodce.

Euro NCAP 2016: Kategorie 3 – Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAutomatické brzděníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Baleno17,54,16027,665%
Baleno + Radar Brake Support17,54,16027,665%

Bezpečnostní systémy

Suzuki Baleno je standardně vybaveno varováním před nezapnutým bezpečnostním pásem na všech sedadlech, naopak asistent pro jízdu v jízdních pruzích není dodáván ani za příplatek, a tak japonský hatchback za něj neobdržel žádné body. Příplatkový systém automatického brzdění přinesl Balenu vybavenému tímto systémem body navíc, jeho funkčnost byla v tomto případě hodnocena jako dobrá.

Euro NCAP 2016: Kategorie 4 – Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Baleno0300325%
Baleno + Radar Brake Support0302,35,343%

Závěrečné hodnocení: Tři a čtyři hvězdy

Suzuki Baleno je prvním automobilem, který se na základě nových pravidel Euro NCAP dočkal dvojího hodnocení. Horší výsledek platí pro vozy v základní výbavě, zatímco ten lepší pro vozy s příplatkovým automatickým brzděním. Ten sice přinesl hvězdu navíc, Baleno ale ukázalo ne úplně zázračnou ochranu posádky. Ztratilo hlavně v kategorii bezpečnosti dětí, a to kvůli tomu, že se hlavový airbag během bočního nárazového testu nenafoukl správně.

Euro NCAP 2016 – Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Baleno30,880%36,173%27,665%325%64,60%
Baleno + Radar Brake Support32,585%36,173%27,665%5,343%70,20%
Počet hvězd***/****

Jak se hodnotí v roce 2016?

Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016)
2016Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%
Spolupracujeme s TipCars.com
OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu Spojené státy se jako jediné ze skupiny G7 nezavázaly podpořit dohodu o klimatu

Šest ze sedmi zemí skupiny nejvyspělejších ekonomik světa…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem Svezli jsme se novou Mazdou CX-5. Kráska přitahuje i jízdním komfortem

Charismatickým designem nová Mazda CX-5 zaujme. Ale jak…

BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

 




Suzuki Baleno: Na českém trhu od 293.300 Kč Suzuki Baleno: Na českém trhu od 293.300 Kč

Suzuki Baleno se na českém trhu vešlo v základní verzi…

Suzuki Baleno: Jízdní dojmy z Maďarska Suzuki Baleno: Jízdní dojmy z Maďarska

Novinka japonské značky míří do segmentu oblíbených…

 



 
Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Volkswagen Up! GTI poprvé naživo: Jedničkový Golf GTI je zpátky! (+videa)

Dnes 16:50

Jenom málokterý sportovní hatchback má tak velkou skupinu zastánců, jako Volkswagen Golf GTI. Nový Up! GTI se vrací ke kořenům a vzpomíná na dobu před jednačtyřiceti lety.




Blesk.cz

Drahoš dostal ze dvou účtů během týdne milion. Kampaň zahájil i zpěvem

Drahoš dostal ze dvou účtů během týdne milion.…

Bývalý předseda Akademie věd Jiří Drahoš zahájil kampaň, která ho má dostat na Pražský hrad. Turné po České…

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval prezident před vojáky

„Znásilníte tři ženy, vezmu to na sebe,“ vtipkoval…

Filipínský prezident Rodrigo Duterte má evidentně smysl pro humor hodně za hranou. Například v pátečním projevu…

 

iSport.cz

Rarita! Utrpěl debakl, ale má poháry i titul. Jsem štastný, přiznal Železník

Rarita! Utrpěl debakl, ale má poháry i titul. Jsem…

Hazardoval s osudem, v Liberci útočník Mladé Boleslavi Lukáš Železník s parťáky padl ostudně 0:4, přesto slaví…

SESTŘIHY: Slavia má TITUL, zničila Brno! Do pohárů jde Boleslav i po debaklu

SESTŘIHY: Slavia má TITUL, zničila Brno! Do pohárů…

Oslavy v červenobílém mohou začít! Fotbalistům Slavie patří český titul, na Strahově ho potvrdili v posledním…

 

Reflex.cz

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření vodou ale může znamenat zdravotní rizika

Startuje dotační “Dešťovka” za 100 milionů. Šetření…

Neschopnost dohlédnout důsledků legislativních aktivit i možných variant uplatnění příslušných projektů v reálné…

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Ujetost roku: Pojišťovák s plnicím perem v nose

Výhodou rozvíjejícího se komiksového trhu v České republice – ano, stále jsme rozvojová země – není jen zvýšení…