21.4. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Euro NCAP 2016: Suzuki Baleno – Dva výsledky dle výbavy

 

Suzuki Baleno nabízí systém automatického brzdění jen za příplatek. Proto si podle nových pravidel Euro NCAP zaslouží dvě hodnocení.

Euro NCAP od letošního roku nově zveřejňuje dvoje hvězdičkové hodnocení podle výbavy vozu, přičemž Suzuki Baleno je prvním vozidlem, které se tohoto dvojího obodování dočkalo. Se standardní výbavou má Baleno pouze tři hvězdičky, zatímco při doplnění příplatkového automatického brzdění čtyři.

Organizace provádějící nárazové zkoušky chce dvojím hvězdičkovým hodnocením názorněji ukázat výhody bezpečnostních asistentů. Jedno hodnocení je tak výsledek auta bez sledovaných pomocníků a druhé při jejich zahrnutí. U rovněž testované Toyoty Prius dvojí metr nebyl potřeba, protože už v základu nabízí širokou nabídku bezpečnostních asistentů.

Součástí výbavy Balena byly přední airbagy a boční airbagy chránící hlavu a hrudník (ale ne pánev), tříbodové bezpečnostní pásy s předpínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech nebo varování před nezapnutým pásem. Lépe vybavený kousek přidal systém automatického brzdění, který měl vliv na jeho lepší výsledek.

Video

Ochrana dospělých

Baleno dokázalo, že nabízí podobnou úroveň ochrany pro osoby různé výšky, prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Hodnoty zaznamenané figurínou ukázaly při čelním nárazu dobrou ochranu kolen a stehenních kostí řidiče i spolujezdce, avšak jen adekvátní ochranu hrudi. V případě nárazu plnou šíří vozu byla ochrana dokonce jen mezní, v oblasti hrudníku totiž došlo ke kompresi.

 [555×192]

Při bočním nárazu bylo auto penalizováno za to, že se boční airbag nenafoukl tak, jak měl. Důsledkem toho figurína desetiletého dítěte narazila hlavou do zadního sloupku. V závažnějším nárazu na sloup se navíc vyjevila slabá ochrana oblasti hrudníku, a to kvůli stlačení žeber. V případě nárazu zezadu se však ukázala dobrá úroveň ochrany krční páteře posádky.

Body navíc pak dostalo Baleno s příplatkovým systémem Radar Brake Support. Funkčnost automatického brzdění nicméně byla ohodnocena jako adekvátní.

Euro NCAP 2016: Kategorie 1 – Ochrana dospělých
TestČelní – deformaceČelní – celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Baleno7,5713,62,6030,880%
Baleno + Radar Brake Support7,5713,62,61,832,585%

Ochrana dětí

Během čelního nárazu byly figuríny simulující šestileté a desetileté dítě řádně připoutány a jejich pohyb vpřed nebyl výrazný. Zjištěná data ale odhalila vysoké tahové síly působící na figurínu desetiletého dítěte a mezní ochranu oblasti krku a hrudi figuríny šestiletého dítěte.

Při bočním nárazu se navíc boční airbag nedostatečně nafoukl, což znamenalo, že hlava figuríny desetiletého dítěte narazila do C sloupku auta. Kontakt znamenal vysokou deceleraci, za což byla ochrana hlavy dítěte označena jako špatná. A co víc, boční část autosedačky pro figurínu šestiletého dítěte se zlomila, přičemž video z nárazu následně ukázalo, že hlava figuríny nebyla bezpečně zadržována, což zvyšovalo riziko kontaktu hlavy s komponenty kabiny.

Čelní airbag spolujezdec lze každopádně vypnout, díky čemuž je možné vpředu převážet i děti v autosedačce orientované proti směru jízdy. Informace o funkčnosti systému jsou jasně zobrazeny.

Euro NCAP 2016: Kategorie 2 – Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Baleno12,1571236,173%
Baleno + Radar Brake Support12,1571236,173%

Ochrana chodců

Ochrana chodců Balena je smíšená. Přední nárazník sice poskytuje dobrou úroveň ochrany, přední hrana kapoty ale v některých místech nabízí jen slabou ochranu pánve chodců. V případě kapoty je to dobrá a adekvátní ochrana, až na tradiční slabou oblast tuhých předních sloupků. Baleno pak ztratilo body, že ani příplatkové automatické brzdění neumí detekovat chodce.

Euro NCAP 2016: Kategorie 3 – Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAutomatické brzděníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Baleno17,54,16027,665%
Baleno + Radar Brake Support17,54,16027,665%

Bezpečnostní systémy

Suzuki Baleno je standardně vybaveno varováním před nezapnutým bezpečnostním pásem na všech sedadlech, naopak asistent pro jízdu v jízdních pruzích není dodáván ani za příplatek, a tak japonský hatchback za něj neobdržel žádné body. Příplatkový systém automatického brzdění přinesl Balenu vybavenému tímto systémem body navíc, jeho funkčnost byla v tomto případě hodnocena jako dobrá.

Euro NCAP 2016: Kategorie 4 – Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem
-bodybodybodybodybody%
Baleno0300325%
Baleno + Radar Brake Support0302,35,343%

Závěrečné hodnocení: Tři a čtyři hvězdy

Suzuki Baleno je prvním automobilem, který se na základě nových pravidel Euro NCAP dočkal dvojího hodnocení. Horší výsledek platí pro vozy v základní výbavě, zatímco ten lepší pro vozy s příplatkovým automatickým brzděním. Ten sice přinesl hvězdu navíc, Baleno ale ukázalo ne úplně zázračnou ochranu posádky. Ztratilo hlavně v kategorii bezpečnosti dětí, a to kvůli tomu, že se hlavový airbag během bočního nárazového testu nenafoukl správně.

Euro NCAP 2016 – Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Baleno30,880%36,173%27,665%325%64,60%
Baleno + Radar Brake Support32,585%36,173%27,665%5,343%70,20%
Počet hvězd***/****

Jak se hodnotí v roce 2016?

Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016)
2016Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%
Spolupracujeme s TipCars.com
Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let Česko jedná o výměně přístavů v Hamburku, může k ní dojít do pěti let

Česká republika by během tří až pěti let mohla vyměnit…

Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem Stát by mohl hradit náklady na EET, malí podnikatelé jednali s Babišem

Nejmenší obchody s jedním pokladním místem by mohly…

Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby Rytíři na Bouzov nemají nárok, odvolací soud potvrdil zamítnutí žaloby

Olomoucký krajský soud dnes v odvolacím řízení potvrdil…

ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy ČEZ prodává podíl v maďarské MOL, z transakce čeká miliardové výnosy

Energetická skupina ČEZ spustila prodej svého podílu 7,5…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

 




Suzuki Baleno: Na českém trhu od 293.300 Kč Suzuki Baleno: Na českém trhu od 293.300 Kč

Suzuki Baleno se na českém trhu vešlo v základní verzi…

Suzuki Baleno: Jízdní dojmy z Maďarska Suzuki Baleno: Jízdní dojmy z Maďarska

Novinka japonské značky míří do segmentu oblíbených…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Dnes 08:00

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči vystříhávali zaklíněného řidiče

V Libni se srazilo auto s tramvají: Hasiči…

Hasiči zasahují u dopravní nehody v ulici Zenklova, kde se střetl osobní automobil s tramvají. Podle tiskového…

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu pravou, svěřil se herec

Lubomír Kostelka slaví 90! Nikdy jsem nenašel tu…

Na konci března oslaví 90. narozeniny, ale příliš to na něm vidět není. Lubomír Kostelka nad pivečkem…

 

iSport.cz

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná, ale rozhodne forma hráčů

Legendy Sparty a Slavie o Radovi: Změna byla nutná,…

Dvakrát působil ve Slavii, teď Petra Radu čeká derby v roli kouče Sparty. Legendy obou pražských celků si myslí,…

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to o inteligenci vedení

Fanoušci Komety o cenách lístků: Prasárna, mluví to…

Vzbudilo to horkou krev už před startem samotného semifinále Generali play off hokejové extraligy. Fanoušky…

 

Reflex.cz

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb Sobotko, ty podněte jeden!

Tlachání českého premiéra na evropském summitu aneb…

Předseda české sociální demokracie a premiér Sobotka se koncem minulého týdne pravděpodobně dostal na římském…

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha o nejednoznačné historii moderní Kuby

Ostrov svobody, nebo rudý teror? Vyšla výborná kniha…

Kuba a její porevoluční vývoj jsou buď milovány, nebo zatracovány, nic mezi tím. Zatímco socialistické…