Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2016: Suzuki Baleno – Dva výsledky dle výbavy

David Bureš
Diskuze (9)
Suzuki Baleno nabízí systém automatického brzdění jen za příplatek. Proto si podle nových pravidel Euro NCAP zaslouží dvě hodnocení.

Euro NCAP od letošního roku nově zveřejňuje dvoje hvězdičkové hodnocení podle výbavy vozu, přičemž Suzuki Baleno je prvním vozidlem, které se tohoto dvojího obodování dočkalo. Se standardní výbavou má Baleno pouze tři hvězdičky, zatímco při doplnění příplatkového automatického brzdění čtyři.

Organizace provádějící nárazové zkoušky chce dvojím hvězdičkovým hodnocením názorněji ukázat výhody bezpečnostních asistentů. Jedno hodnocení je tak výsledek auta bez sledovaných pomocníků a druhé při jejich zahrnutí. U rovněž testované Toyoty Prius dvojí metr nebyl potřeba, protože už v základu nabízí širokou nabídku bezpečnostních asistentů.

Součástí výbavy Balena byly přední airbagy a boční airbagy chránící hlavu a hrudník (ale ne pánev), tříbodové bezpečnostní pásy s předpínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech nebo varování před nezapnutým pásem. Lépe vybavený kousek přidal systém automatického brzdění, který měl vliv na jeho lepší výsledek.

Ochrana dospělých

Baleno dokázalo, že nabízí podobnou úroveň ochrany pro osoby různé výšky, prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Hodnoty zaznamenané figurínou ukázaly při čelním nárazu dobrou ochranu kolen a stehenních kostí řidiče i spolujezdce, avšak jen adekvátní ochranu hrudi. V případě nárazu plnou šíří vozu byla ochrana dokonce jen mezní, v oblasti hrudníku totiž došlo ke kompresi.

crashtest suzuki euroncap novemodely testy video malevozy crashtest suzuki euroncap novemodely testy video malevozy

Při bočním nárazu bylo auto penalizováno za to, že se boční airbag nenafoukl tak, jak měl. Důsledkem toho figurína desetiletého dítěte narazila hlavou do zadního sloupku. V závažnějším nárazu na sloup se navíc vyjevila slabá ochrana oblasti hrudníku, a to kvůli stlačení žeber. V případě nárazu zezadu se však ukázala dobrá úroveň ochrany krční páteře posádky.

Body navíc pak dostalo Baleno s příplatkovým systémem Radar Brake Support. Funkčnost automatického brzdění nicméně byla ohodnocena jako adekvátní.

Euro NCAP 2016: Kategorie 1 – Ochrana dospělých
Test Čelní – deformace Čelní – celá šíře Boční Whiplash AEB city Celkem
Jednotky body body body body body body %
Baleno 7,5 7 13,6 2,6 0 30,8 80%
Baleno + Radar Brake Support 7,5 7 13,6 2,6 1,8 32,5 85%

Ochrana dětí

Během čelního nárazu byly figuríny simulující šestileté a desetileté dítě řádně připoutány a jejich pohyb vpřed nebyl výrazný. Zjištěná data ale odhalila vysoké tahové síly působící na figurínu desetiletého dítěte a mezní ochranu oblasti krku a hrudi figuríny šestiletého dítěte.

Při bočním nárazu se navíc boční airbag nedostatečně nafoukl, což znamenalo, že hlava figuríny desetiletého dítěte narazila do C sloupku auta. Kontakt znamenal vysokou deceleraci, za což byla ochrana hlavy dítěte označena jako špatná. A co víc, boční část autosedačky pro figurínu šestiletého dítěte se zlomila, přičemž video z nárazu následně ukázalo, že hlava figuríny nebyla bezpečně zadržována, což zvyšovalo riziko kontaktu hlavy s komponenty kabiny.

Čelní airbag spolujezdec lze každopádně vypnout, díky čemuž je možné vpředu převážet i děti v autosedačce orientované proti směru jízdy. Informace o funkčnosti systému jsou jasně zobrazeny.

Euro NCAP 2016: Kategorie 2 – Ochrana dětí
Test Čelní náraz Boční náraz Bezpečnostní výbava Upevnění Celkem
Jednotky body body body body body %
Baleno 12,1 5 7 12 36,1 73%
Baleno + Radar Brake Support 12,1 5 7 12 36,1 73%

Ochrana chodců

Ochrana chodců Balena je smíšená. Přední nárazník sice poskytuje dobrou úroveň ochrany, přední hrana kapoty ale v některých místech nabízí jen slabou ochranu pánve chodců. V případě kapoty je to dobrá a adekvátní ochrana, až na tradiční slabou oblast tuhých předních sloupků. Baleno pak ztratilo body, že ani příplatkové automatické brzdění neumí detekovat chodce.

Euro NCAP 2016: Kategorie 3 – Ochrana chodců
Test Hlava Pánev Nohy Automatické brzdění Celkem
Jednotky body body body body body %
Baleno 17,5 4,1 6 0 27,6 65%
Baleno + Radar Brake Support 17,5 4,1 6 0 27,6 65%

Bezpečnostní systémy

Suzuki Baleno je standardně vybaveno varováním před nezapnutým bezpečnostním pásem na všech sedadlech, naopak asistent pro jízdu v jízdních pruzích není dodáván ani za příplatek, a tak japonský hatchback za něj neobdržel žádné body. Příplatkový systém automatického brzdění přinesl Balenu vybavenému tímto systémem body navíc, jeho funkčnost byla v tomto případě hodnocena jako dobrá.

Euro NCAP 2016: Kategorie 4 – Asistenční systémy
- Omezovač rychl. Připomínač pásů Jízdní pruhy AEB Interurban Celkem
- body body body body body %
Baleno 0 3 0 0 3 25%
Baleno + Radar Brake Support 0 3 0 2,3 5,3 43%

Závěrečné hodnocení: Tři a čtyři hvězdy

Suzuki Baleno je prvním automobilem, který se na základě nových pravidel Euro NCAP dočkal dvojího hodnocení. Horší výsledek platí pro vozy v základní výbavě, zatímco ten lepší pro vozy s příplatkovým automatickým brzděním. Ten sice přinesl hvězdu navíc, Baleno ale ukázalo ne úplně zázračnou ochranu posádky. Ztratilo hlavně v kategorii bezpečnosti dětí, a to kvůli tomu, že se hlavový airbag během bočního nárazového testu nenafoukl správně.

Euro NCAP 2016 – Rekapitulace výsledků
Kategorie 1 2 3 4 Celkem
Název Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asist. syst. Vážený průměr
Jednotky body % body % body % body % %
Baleno 30,8 80% 36,1 73% 27,6 65% 3 25% 64,60%
Baleno + Radar Brake Support 32,5 85% 36,1 73% 27,6 65% 5,3 43% 70,20%
Počet hvězd ***/****

Jak se hodnotí v roce 2016?

Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016)
2016 Ochrana dospělých Ochrana dětí Ochrana chodců Asistenční systémy
Pro ***** 80% 75% 60% 50%
Pro **** 70% 60% 50% 40%
Pro *** 60% 30% 40% 25%
Pro ** 50% 25% 30% 15%
Pro * 40% 15% 20% 10%
David Bureš
Diskuze (9)
22. 4. 2016 17:43
Re: Prekvapivé Baleno
na nemeckej stránke je cena na baleno už od nižšia ako za 5 dverový swift, tak to by mohol byť silný argument. S-cross je nielen škaredý, ale aj drahý a baleno by zdá sa mohlo mať takú cenu, že sa začne páčiť aj mne ;-)
22. 4. 2016 12:41
Re: 5 hviezdičiek nech si dávajú iba keď ľudia v autách nebu
Logika je, že ten elektronický pomocník dokáže za stejné peníze udělat větší rozdíl. Pasivní bezpečnost je hodně drahá. A omezuje tě, co tělo vydrží, tedy riziko vnitřních zranění. Už teď jsou auta tak pevná, že na to zavedli test.

Oproti tomu je elektronika celkem levná a jsme v bodě, kdybychom měli být schopni udělat slušné asistenty. Například autonomní brzdění může udělat ve vyšších rychlostech ohromný rozdíl. V nižších je to pak spíš otázka toho, že bude méně nehod, pojišťovny vyplatí méně peněz a pojistky by tedy měly být levnější (ochrana krční páteře také přišla "odtud", bylo to časté zranění a pojišťovny to stálo dost peněz).
22. 4. 2016 12:22
Re: 5 hviezdičiek nech si dávajú iba keď ľudia v autách nebu
Malá auta jsou hodnocena jinak než velká? Můžeš to rozvést, o ničem takovém nevím. Vždy to bylo tak, že hodnocení je stejné, ale samotný náraz simuluje srážku dvou stejně těžkých vozů. Což není úplně pravda, protože ta překážka není konstruovaná jako auto.

Je třeba dbát na ekonomickou stránku věci a dělat 900 kg auto tak, aby vydrželo náraz do 2500 kg auta, prostě není ekonomické (lehká auta bývají levná). Významnější faktor je rychlost a i tam se drží při zemi, protože dosažení stejných výsledků v 90 km/h by stálo mnohem víc peněz.

To mi spíš vadí, že netestují ani kompatibilitu. V testu je ten náraz vlastně ideální (za daných podmínek). Vyztužené části se vždy mají do čeho opřít. Ve skutečnosti může jít náraz "do měkkého," tak říkajíc (vyztužené části jednoho auta se potkají s nevyztuženými druhého auta). Deformační zóny tak nemusí být efektivně využité. Hlavně u SUV je to potenciální problém, protože mají vyšší stavbu karoserie.
Avatar - pumpkin
22. 4. 2016 08:36
Re: Prekvapivé Baleno
No ja len vychádzam z toho čo som videl na autosalóne. Iba chvíľu som sa motal okolo a už sa tam traja ľudia pýtali na cenu a kedy bude v predaji. S dizajnom exteriéru, to súhlas, Rapid je krajší a asi vie ponúknuť aj bohatšiu výbavu.

S-Crossy na cestách síce stretávam, ale zámer ponúknuť väčšiu (a aj drahšiu) SX4-ku im moc nevyšiel. Už som dokonca videl aj jedno škaredé Celerio. >:D

Podľa mňa by tu mohol mať úspech nový Ignis, hlavne ak by ho búchali v Ostrihome.

S tým Balenom máš asi pravdu, ale také predaje na úrovni S-crossu si ešte viem predstaviť. Či myslíš, že bude na našich cestách vzácnosťou podobnou Kizashimu?
Avatar - woody-alien
21. 4. 2016 21:46
Re: Prekvapivé Baleno
To si nemyslím. Zrovna na příkladu Vitary můžeš vidět, že stačí pohlednější zevnějšek a prodeje jdou nahoru. No a tím pohlednějším zevnějškem Baleno (stejně jako S-Cross) zrovna nedisponuje. Solidněji vypadající vnitřek mu bude houby platný. Oproti tomu Rapid je zvenku celkem hezké auto.

Jen tak na okraj, byl jsem teď na servisu se Swiftem. Na prodejně v tu chvíli byla jen dvě auta, zato před ní snad dvanáct čerstvě přivezených Swiftů, z toho dva Sporty, a osm Vitar. Jako předváděčky k půjčení (nikoliv jen projetí 20 km s prodejcem) tam měli běžného Swifta FWD i Sporta, Vitaru FWD i AWD v benzínu a dokonce i Vitaru S. Ani jednoho S-Crosse nebo Celerio. Baleno podle mého nemá šanci.