20.4. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Euro NCAP 2016: Toyota Prius – Pět hvězd podle nového hodnocení

 

Nový Prius je standardně vybaven balíčkem bezpečnostních systémů. V hodnocení bezpečnosti Euro NCAP mu to pomohlo dosáhnout na pět hvězd.

Organizace Euro NCAP zveřejnila první výsledky nárazových zkoušek platných podle pravidel inovovaných pro letošní rok. Jako první se upravených testů zúčastnily Toyota Prius a Suzuki Baleno.

Novinkou zkoušek je zahrnutí systémů automatického brzdění s rozpoznáním chodců do celkového hodnocení a možnost dvojího hvězdičkového ohodnocení podle standardní a příplatkové výbavy daného vozu.

V případě Toyoty Prius ale nebylo dvojí hodnocení potřeba. Nová generace Priusu už v základní výbavě nabízí balíček bezpečnostních asistentů Toyota Safety Sense, který zahrnuje automatické brzdění s rozpoznáním chodců, adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v pruzích nebo rozpoznání dopravních značek. I díky němu Prius dosáhl při crash testech na plný počet pěti hvězd.

Dosažené výsledky testovaného Priusu je možné aplikovat na všechny nabízené verze tohoto modelu. Zkoušený exemplář s pohotovostní hmotností 1.387 kg dokazuje bohatou bezpečnostní výbavu tohoto auta. Přední, boční a hlavové airbagy doplňuje kolenní airbag řidiče, samozřejmostí jsou tříbodové bezpečnostní pásy s předpínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech nebo varování před nezapnutým pásem.

Video

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující Priusu zůstal po nárazu stabilní, výsledky ukázaly, že auto nabízí podobnou úroveň ochrany pro osoby různé výšky. Ze změřených hodnot vyplývá, že úroveň ochrany řidiče a spolujezdce v oblasti kolen a stehenních kostí je dobrá, naopak ochrana oblasti hrudníku řidiče se ukázala jen jako průměrná, a to kvůli vysoké kompresi této části těla.

 [555×192]

V hodnocení bočního nárazu Prius dosáhl na plný počet bodů, během závažnějšího nárazu do sloupu ale byla odhalena slabá ochrana hrudníku. Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu. Dobré výsledky standardně dodávaného automatického brzdění pak znamenaly, že za tento systém Toyota dostala plný počet bodů.

Euro NCAP 2016: Kategorie 1 – Ochrana dospělých
TestČelní – deformaceČelní – celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých77,814,62,633592%

Ochrana dětí

V případě hodnocení ochrany dětí byly užity figuríny simulující šestileté a desetileté dítě. Při čelním nárazu se ukázala dobrá ochrana ve všech částech těla desetiletého dítěte, na figuríně toho šestiletého však byla zaznamenána nepatrně zvýšená akcelerace hrudníku, což Prius stálo body. V případě bočního nárazu však v obou případech auto dosáhlo maximálního počtu bodů.

Čelní airbag spolujezdce je možné vypnout, a tak je vpředu možné převézt i dítě v autosedačce orientované proti směru jízdy. Prius dostal body za to, že řidiče jasně informuje o funkčnosti systému.

Euro NCAP 2016: Kategorie 2 – Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí15,18611,340,382%

Ochrana chodců

Kapota japonského hybridu poskytuje chodcům převážně dobrou úroveň ochrany, výjimkou je pouze oblast u hrany čelního skla a u předních sloupků karoserie, která je takřka u všech vozů tuhá. Nárazník dosáhl na plný počet bodů, a to ve všech jeho partiích. Přední hrana kapoty však v rozích karoserie nabízí pouze slabou ochranu chodců.

Euro NCAP vyzkoušelo i systém samočinného brzdění s rozpoznáním chodců, jeho funkčnost byla ohodnocena jako dobrá. Organizace tak potvrzuje, že systém skutečně pomáhá vyhnout se kolizi s chodcem, nebo alespoň snižuje následky srážky.

Euro NCAP 2016: Kategorie 3 – Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAutomatické brzděníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců16,94,864,932,777%

Bezpečnostní systémy

V oblasti elektronických pomocníků Prius těžil ze standardně dodávaného paketu Toyota Safety Sense. Jeho součástí je automatické brzdění, které podle Euro NCAP dobře funguje i ve vysokých rychlostech, asistent pro jízdu v jízdním pruhu nebo kamerový systém sledující příslušnou maximální povolenou rychlost.
Euro NCAP 2016: Kategorie 4 – Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem 
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy232,52,810,285%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Nová Toyota Prius není jen úsporným, ale také bezpečným automobilem, alespoň podle crash testů Euro NCAP. Ve všech hodnocených kategoriích si čtvrtá generace Priusu vedla nadmíru dobře. Důležitým faktorem celkového výsledku je mimo jiné balíček bezpečnostních pomocníků Toyota Safety Sense, který Prius nabízí už v rámci základní výbavy.

Euro NCAP 2016 – Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3592%40,382%32,777%10,285%85,60%
Počet hvězd*****

Jak se hodnotí v roce 2016?

Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016)
2016Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Spolupracujeme s TipCars.com
Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu Jeff Bezos se stal druhým nejbohatším člověkem, vděčí za to růstu akcií Amazonu

Ředitel a zakladatel Amazonu, Jeff Bezos, se vyšplhal na…

Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka Cesta dlouhá přes dva týdny. Jak přes Alpy putuje ropa do Česka

Teče líně, sotva se plouží. Chodec by jí bez problémů…

Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení Euro oslabovalo, spekulanti se bojí ekonomického zpomalení

Kurz dolaru dnes zůstal po počátečním růstu bez větších…

Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku Růst rublu pomáhá automobilkám v Rusku

Po problematickém loňském a předloňském roce má ruský trh…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí O tato auta přicházíme kvůli módní vlně SUV. Některá nás obzvláště mrzí

Hlad zákazníků po módních SUV je drtivý. Automobilky na…

Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat Škoda dospěla k názoru, že nejlepším elektromobilem bude SUV. Tak má vypadat

Za dva týdny v Číně Škoda ukáže koncept svého budoucího…

 




Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou

Toyota svolává do servisů více než 90 tisíc současných…

Toyota prodala už devět milionů hybridů, začala Priusem Toyota prodala už devět milionů hybridů, začala Priusem

Toyota se chlubí devíti miliony hybridních aut, které…

 



 
Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Ojeté Volvo S80 II (124, 144): Základ v mondeu nevadí

Včera

S80 je největším volvem od roku 1998. Tehdy šlo o revoluci, neboť příchod modelu ukončil jednu éru značky. Namísto klasické koncepce dostal vůz pohon předních kol. Druhá generace trend té první vydání rozvíjí, navíc je výrazně spolehlivější.




Blesk.cz

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra útočila jménem ISIS

To je rodina: Muže viní z vraždy, jeho sestra…

Německá prokuratura obvinila 18letého Němce s marockými kořeny z pokusu o vraždu, viní ho z loňského žhářského…

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo až sloučením půjček

Tomáš splácel čtvrt milionu: Ušetřit se mu podařilo…

Tomáš (35) si půjčil na auto, výměnu oken a pořídil si kreditní kartu. Pak zjistil, že splátky všech půjček…

 

iSport.cz

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady jsou k nezaplacení

Mareček: Na Slavii to chceme zlomit. Rosického rady…

Spartu čeká ve 22. kole ePojisteni.cz ligy prestižní derby se Slavií. Do zápasu vstoupí jako favorit sešívaný…

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se legendy před derby

Sport Magazín: Sparta je nepoučitelná, shodly se…

Čtyři legendy, které v historii derby S nasypaly hromady gólů, nejenže vzpomínaly na pikantérie ze svých…

 

Reflex.cz

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil, kdo a proč chce konec bankovek

Zruší vlády hotovost? Slovenský ekonom vysvětlil,…

Politici, centrální bankéři a karetní společnosti. Ti všichni by profitovali ze zrušení hotovosti. Naopak…

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora vstupuje do českých kin, z knihkupectví rychle mizí

Patrick Ness o smrti pro děti. Jeho Volání netvora…

Dvanáctiletému Conorovi umírá maminka na rakovinu a z reálného světa, od šikanujících spolužáků, nesnesitelné…