reklama


20.4. 2016 David Bureš Google+ profil David Bureš

Euro NCAP 2016: Toyota Prius – Pět hvězd podle nového hodnocení

 

Nový Prius je standardně vybaven balíčkem bezpečnostních systémů. V hodnocení bezpečnosti Euro NCAP mu to pomohlo dosáhnout na pět hvězd.

Organizace Euro NCAP zveřejnila první výsledky nárazových zkoušek platných podle pravidel inovovaných pro letošní rok. Jako první se upravených testů zúčastnily Toyota Prius a Suzuki Baleno.

Novinkou zkoušek je zahrnutí systémů automatického brzdění s rozpoznáním chodců do celkového hodnocení a možnost dvojího hvězdičkového ohodnocení podle standardní a příplatkové výbavy daného vozu.

V případě Toyoty Prius ale nebylo dvojí hodnocení potřeba. Nová generace Priusu už v základní výbavě nabízí balíček bezpečnostních asistentů Toyota Safety Sense, který zahrnuje automatické brzdění s rozpoznáním chodců, adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v pruzích nebo rozpoznání dopravních značek. I díky němu Prius dosáhl při crash testech na plný počet pěti hvězd.

Dosažené výsledky testovaného Priusu je možné aplikovat na všechny nabízené verze tohoto modelu. Zkoušený exemplář s pohotovostní hmotností 1.387 kg dokazuje bohatou bezpečnostní výbavu tohoto auta. Přední, boční a hlavové airbagy doplňuje kolenní airbag řidiče, samozřejmostí jsou tříbodové bezpečnostní pásy s předpínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech nebo varování před nezapnutým pásem.

Video

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující Priusu zůstal po nárazu stabilní, výsledky ukázaly, že auto nabízí podobnou úroveň ochrany pro osoby různé výšky. Ze změřených hodnot vyplývá, že úroveň ochrany řidiče a spolujezdce v oblasti kolen a stehenních kostí je dobrá, naopak ochrana oblasti hrudníku řidiče se ukázala jen jako průměrná, a to kvůli vysoké kompresi této části těla.

 [555×192]

V hodnocení bočního nárazu Prius dosáhl na plný počet bodů, během závažnějšího nárazu do sloupu ale byla odhalena slabá ochrana hrudníku. Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu. Dobré výsledky standardně dodávaného automatického brzdění pak znamenaly, že za tento systém Toyota dostala plný počet bodů.

Euro NCAP 2016: Kategorie 1 – Ochrana dospělých
TestČelní – deformaceČelní – celá šířeBočníWhiplashAEB cityCelkem
Jednotkybodybodybodybodybodybody%
Ochrana dospělých77,814,62,633592%

Ochrana dětí

V případě hodnocení ochrany dětí byly užity figuríny simulující šestileté a desetileté dítě. Při čelním nárazu se ukázala dobrá ochrana ve všech částech těla desetiletého dítěte, na figuríně toho šestiletého však byla zaznamenána nepatrně zvýšená akcelerace hrudníku, což Prius stálo body. V případě bočního nárazu však v obou případech auto dosáhlo maximálního počtu bodů.

Čelní airbag spolujezdce je možné vypnout, a tak je vpředu možné převézt i dítě v autosedačce orientované proti směru jízdy. Prius dostal body za to, že řidiče jasně informuje o funkčnosti systému.

Euro NCAP 2016: Kategorie 2 – Ochrana dětí
TestČelní nárazBoční nárazBezpečnostní výbavaUpevněníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana dětí15,18611,340,382%

Ochrana chodců

Kapota japonského hybridu poskytuje chodcům převážně dobrou úroveň ochrany, výjimkou je pouze oblast u hrany čelního skla a u předních sloupků karoserie, která je takřka u všech vozů tuhá. Nárazník dosáhl na plný počet bodů, a to ve všech jeho partiích. Přední hrana kapoty však v rozích karoserie nabízí pouze slabou ochranu chodců.

Euro NCAP vyzkoušelo i systém samočinného brzdění s rozpoznáním chodců, jeho funkčnost byla ohodnocena jako dobrá. Organizace tak potvrzuje, že systém skutečně pomáhá vyhnout se kolizi s chodcem, nebo alespoň snižuje následky srážky.

Euro NCAP 2016: Kategorie 3 – Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyAutomatické brzděníCelkem
Jednotkybodybodybodybodybody%
Ochrana chodců16,94,864,932,777%

Bezpečnostní systémy

V oblasti elektronických pomocníků Prius těžil ze standardně dodávaného paketu Toyota Safety Sense. Jeho součástí je automatické brzdění, které podle Euro NCAP dobře funguje i ve vysokých rychlostech, asistent pro jízdu v jízdním pruhu nebo kamerový systém sledující příslušnou maximální povolenou rychlost.
Euro NCAP 2016: Kategorie 4 – Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Připomínač pásůJízdní pruhyAEB InterurbanCelkem 
-bodybodybodybodybody%
Asistenční systémy232,52,810,285%

Celkový výsledek: Pět hvězd

Nová Toyota Prius není jen úsporným, ale také bezpečným automobilem, alespoň podle crash testů Euro NCAP. Ve všech hodnocených kategoriích si čtvrtá generace Priusu vedla nadmíru dobře. Důležitým faktorem celkového výsledku je mimo jiné balíček bezpečnostních pomocníků Toyota Safety Sense, který Prius nabízí už v rámci základní výbavy.

Euro NCAP 2016 – Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3592%40,382%32,777%10,285%85,60%
Počet hvězd*****

Jak se hodnotí v roce 2016?

Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.

Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.

Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016)
2016Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémy
Pro *****80%75%60%50%
Pro ****70%60%50%40%
Pro ***60%30%40%25%
Pro **50%25%30%15%
Pro *40%15%20%10%

Spolupracujeme s TipCars.com
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety Aero Minor byla vlastně Jawa. Výroba začala před 70 lety

Automobil Aero Minor mohl hrát roli lidového vozu v…

Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií Jaká auta doporučují ve Velké Británii ke koupi? Fotky vítězů 16 kategorií

Už skoro 40 let organizuje britský časopis What Car…

 




Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou Prodeje Toyoty Prius pozastaveny, objevil se problém s parkovací brzdou

Toyota svolává do servisů více než 90 tisíc současných…

Toyota prodala už devět milionů hybridů, začala Priusem Toyota prodala už devět milionů hybridů, začala Priusem

Toyota se chlubí devíti miliony hybridních aut, které…

 



 
Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Kia Stinger poprvé naživo. Jaká je korejská prémiová zadokolka? A kdy bude v prodeji?

Dnes 18:55

Při evropské premiéře Stingeru jsme nezkoumali jen jeho krásný design, ale také se ptali, co Evropanům nabídne z hlediska techniky. Nebojte, šestiválec bude!




Blesk.cz

„Pomozte, umíráme tu.“ Lavina zavalila hotel, lidé prosili o záchranu marně

„Pomozte, umíráme tu.“ Lavina zavalila hotel, lidé…

Z hotelu zavaleného po středečním zemětřesení lavinou ve střední Itálii se podařilo vyprostit těla prvních čtyř…

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý za to může Babišova EET

Na platbu kartou v menších e-shopech zapomeňte. Prý…

Řada menších tuzemských e-shopů od března, kdy pro ně začne platit elektronická evidence tržeb (EET), zruší…

 

iSport.cz

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič ještě může Zlínu pomoct

VIDEOBLOG: Slavia se nemusí hroutit, Vukadinovič…

Zlínský rychlík Vukadin Vukadinovič setrvá i na jaře na Moravě, jeho námluvy se Slavií padly. Samotný hráč se…

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová ztratila vedení v SP

Třináctá Puskarčíková byla dlouho v čele, Koukalová…

Měla to velmi nadějně rozjeté. Ještě po třetí střelbě mířila česká biatlonistka Eva Puskarčíková do všech terčů…

 

Reflex.cz

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští Tuaregové se vymykají pravidlům

Muslimský kmen, kde o sexu rozhodují ženy. Saharští…

Už dlouhá staletí křižují Saharu a směr cesty často nechávají na nevidomých. Spoléhají na jejich zvýšenou…

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita současného Ruska na poetických fotografiích

Sto dvacet let stará škola v Marijsku: krutá realita…

Marijsko (republika Marij El) leží v evropské části Ruska, přesto se zdá, že se zde čas zastavil. Do Moskvy to…

 
 
reklama