Euro NCAP 2016: Toyota Prius – Pět hvězd podle nového hodnocení
Organizace Euro NCAP zveřejnila první výsledky nárazových zkoušek platných podle pravidel inovovaných pro letošní rok. Jako první se upravených testů zúčastnily Toyota Prius a Suzuki Baleno.
Novinkou zkoušek je zahrnutí systémů automatického brzdění s rozpoznáním chodců do celkového hodnocení a možnost dvojího hvězdičkového ohodnocení podle standardní a příplatkové výbavy daného vozu.
V případě Toyoty Prius ale nebylo dvojí hodnocení potřeba. Nová generace Priusu už v základní výbavě nabízí balíček bezpečnostních asistentů Toyota Safety Sense, který zahrnuje automatické brzdění s rozpoznáním chodců, adaptivní tempomat, asistent pro jízdu v pruzích nebo rozpoznání dopravních značek. I díky němu Prius dosáhl při crash testech na plný počet pěti hvězd.
Dosažené výsledky testovaného Priusu je možné aplikovat na všechny nabízené verze tohoto modelu. Zkoušený exemplář s pohotovostní hmotností 1.387 kg dokazuje bohatou bezpečnostní výbavu tohoto auta. Přední, boční a hlavové airbagy doplňuje kolenní airbag řidiče, samozřejmostí jsou tříbodové bezpečnostní pásy s předpínačem a omezovačem síly na předních i zadních sedadlech nebo varování před nezapnutým pásem.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující Priusu zůstal po nárazu stabilní, výsledky ukázaly, že auto nabízí podobnou úroveň ochrany pro osoby různé výšky. Ze změřených hodnot vyplývá, že úroveň ochrany řidiče a spolujezdce v oblasti kolen a stehenních kostí je dobrá, naopak ochrana oblasti hrudníku řidiče se ukázala jen jako průměrná, a to kvůli vysoké kompresi této části těla.
crashtest toyota euroncap hybrid novemodely video zelenaauta
V hodnocení bočního nárazu Prius dosáhl na plný počet bodů, během závažnějšího nárazu do sloupu ale byla odhalena slabá ochrana hrudníku. Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu. Dobré výsledky standardně dodávaného automatického brzdění pak znamenaly, že za tento systém Toyota dostala plný počet bodů.
Euro NCAP 2016: Kategorie 1 – Ochrana dospělých | |||||||
Test | Čelní – deformace | Čelní – celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dospělých | 7 | 7,8 | 14,6 | 2,6 | 3 | 35 | 92% |
Ochrana dětí
V případě hodnocení ochrany dětí byly užity figuríny simulující šestileté a desetileté dítě. Při čelním nárazu se ukázala dobrá ochrana ve všech částech těla desetiletého dítěte, na figuríně toho šestiletého však byla zaznamenána nepatrně zvýšená akcelerace hrudníku, což Prius stálo body. V případě bočního nárazu však v obou případech auto dosáhlo maximálního počtu bodů.
Čelní airbag spolujezdce je možné vypnout, a tak je vpředu možné převézt i dítě v autosedačce orientované proti směru jízdy. Prius dostal body za to, že řidiče jasně informuje o funkčnosti systému.
Euro NCAP 2016: Kategorie 2 – Ochrana dětí | ||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana dětí | 15,1 | 8 | 6 | 11,3 | 40,3 | 82% |
Ochrana chodců
Kapota japonského hybridu poskytuje chodcům převážně dobrou úroveň ochrany, výjimkou je pouze oblast u hrany čelního skla a u předních sloupků karoserie, která je takřka u všech vozů tuhá. Nárazník dosáhl na plný počet bodů, a to ve všech jeho partiích. Přední hrana kapoty však v rozích karoserie nabízí pouze slabou ochranu chodců.
Euro NCAP vyzkoušelo i systém samočinného brzdění s rozpoznáním chodců, jeho funkčnost byla ohodnocena jako dobrá. Organizace tak potvrzuje, že systém skutečně pomáhá vyhnout se kolizi s chodcem, nebo alespoň snižuje následky srážky.
Euro NCAP 2016: Kategorie 3 – Ochrana chodců | ||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Automatické brzdění | Celkem | |
Jednotky | body | body | body | body | body | % |
Ochrana chodců | 16,9 | 4,8 | 6 | 4,9 | 32,7 | 77% |
Bezpečnostní systémy
V oblasti elektronických pomocníků Prius těžil ze standardně dodávaného paketu Toyota Safety Sense. Jeho součástí je automatické brzdění, které podle Euro NCAP dobře funguje i ve vysokých rychlostech, asistent pro jízdu v jízdním pruhu nebo kamerový systém sledující příslušnou maximální povolenou rychlost.
Euro NCAP 2016: Kategorie 4 – Asistenční systémy | ||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |
- | body | body | body | body | body | % |
Asistenční systémy | 2 | 3 | 2,5 | 2,8 | 10,2 | 85% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Nová Toyota Prius není jen úsporným, ale také bezpečným automobilem, alespoň podle crash testů Euro NCAP. Ve všech hodnocených kategoriích si čtvrtá generace Priusu vedla nadmíru dobře. Důležitým faktorem celkového výsledku je mimo jiné balíček bezpečnostních pomocníků Toyota Safety Sense, který Prius nabízí už v rámci základní výbavy.
Euro NCAP 2016 – Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Vážený průměr | ||||||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 35 | 92% | 40,3 | 82% | 32,7 | 77% | 10,2 | 85% | 85,60% |
Počet hvězd |
Jak se hodnotí v roce 2016?
Euro NCAP se v letošním roce rozhodlo ještě více zaměřit na bezpečnostní pomocníky. Hodnocení bezpečnostních systémů se tak na celkovém výsledku nově podílí z 20 %, zatímco dosud to bylo jen 10 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí už jen z 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Navíc do celkového výsledku je nově zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Automatické brzdění bylo součástí testů už nyní, avšak pouze jako systém rozeznávající okolní vozidla. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se už nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Novinkou je také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2016) | ||||
2016 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |