Euro NCAP 2017: Mitsubishi Eclipse Cross – Pět hvězd s dobrou ochranou chodců
Mitsubishi Eclipse Cross jako zcela nový zástupce své značky získalo v testech organizace Euro NCAP maximální možný počet hvězd. Crossover dosáhl dobrých výsledků v ochraně cestujících i chodců a bodoval i díky bohaté standardní výbavě asistenčními systémy.
Předmětem testu bylo Mitsubishi Eclipse Cross 1.5 4x2 Invite s pětidveřovou karoserií a pohotovostní hmotností 1425 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční a hlavové airbagy i kolenní airbag řidiče a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Vůz byl také vybaven systémy automatického nouzového brzdění s detekcí chodců a pro nízké i vysoké rychlosti, omezovačem rychlosti a systémem sledování jízdních pruhů.
Pro testy ochrany dětí byla pro šestileté dítě použita sedačka Britax KidFix XP a pro desetileté Nania/OSANN Dream.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní. Údaje z obou figurín na předních sedadlech indikují dobrou ochranu kolenou i stehen řidiče i spolujezdce. Mitsubishi Eclipse Cross prokázalo, že při tomto typu nárazu poskytuje stejnou ochranu cestujícím různých výšek a sedících v různých pozicích.
crashtest mitsubishi euroncap novemodely video crossover
Při testech čelního nárazu celou šíří vozu byla ochrana všech kritických částí těla figuríny řidiče i spolujezdce na zadním sedadle hodnocena jako dobrá. Výjimkou jsou jejich hrudníky, kdy je u řidiče uvedena dostatečná a u zadního cestujícího mezní ochrana.
V testech bočního nárazu i náročnějšího nárazu bokem na sloup byla ochrana všech kritických části těla figuríny řidiče dobrá a Mitsubishi Eclipse Cross získalo maximální počet bodů.
Sedadlo a hlavová opěrka poskytují dobrou ochranu krční páteře při nárazu zezadu (Whiplash) na předních sedadlech. Na základě posouzení geometrie opěrek hlav zadních sedadel se u nich předpokládá dobrá ochrana krční páteře.
Mitsubishi Eclipse Cross v testech Euro NCAP mělo ve standardní výbavě systém automatického nouzového brzdění, který v rychlostech odpovídajících městskému provozu zamezil kolizím.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 8 | 7,3 | 16 | 2,7 | 3 | 37,0 | 97% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla u figuríny desetiletého dítěte vyhodnocena ochrana krční páteře jako slabá a všech ostatních kritických části těla dobrá, zatímco u figuríny šestiletého dítěte byla ochrana dobrá s výjimkou hrudníku, u nějž byla dostatečná.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských pasažérů vyhodnocena jako dobrá pro všechny kritické části těla.
Airbag předního spolujezdce lze vypnout pro umístění dětské sedačky proti směru jízdy a informace, které jsou poskytnuty řidiči o jeho stavu, jsou jasné a srozumitelné.
Euro NCAP uvádí, že univerzální zádržné systémy pro dětské cestující, které využívají bezpečnostní pás pro dospělé, by neměly být používány na prostředním zadním sedadle, ale jinak lze na zadní sedadla umístit všechny běžné typy dětských autosedaček.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dětí | 13 | 8 | 6 | 11,3 | 38,3 | 78% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou a po stranách dostatečnou ochranu jeho hlavě, výjimkou je okolí A sloupků karoserie, kde je hodnocena jako slabá a špatná.
Přední nárazník poskytoval na všech zkoušených místech při srážce nohám chodců dobrou ochranu a získal maximální počet bodů.
K ochraně pánve chodců při srážce uvádí Euro NCAP, že je dobrá s výjimkou jednoho místa ve středu přídě, kde je dostatečná.
Euro NCAP uvádí, že systém automatického nouzového brzdění s detekcí chodců při testech fungoval dobře.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | |||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | ||
Ochrana chodců | 18,1 | 5,9 | 6 | 3,7 | 33,7 | 80% |
Asistenční systémy
Mitsubishi Eclipse Cross má ve standardní výbavě systém připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech, systém sledování jízdního pruhu i řidičem nastavitelný omezovač rychlosti.
Systém automatického nouzového brzdění, který je rovněž součástí standardní výbavy předvedl v testech provedených při dálničních rychlostech podobně pozitivně hodnocené výsledky jako v nízkých rychlostech.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | |||
- | body | body | body | body | body | % | ||
Asistenční systémy | 1,5 | 3 | 1,5 | 3,5 | 8,5 | 71% |
Celkový výsledek: Pět hvězd
Mitsubishi Eclipse Cross v testech Euro NCAP předvedlo převážně dobrou ochranu dospělých cestujících na předních i zadních sedadlech. V případě ochrany dětských cestujících snižuje celkové hodnocení výsledek ochrany figuríny desetiletého dítěte při čelním nárazu.
V ochraně chodců má Mitsubishi Eclipse Cross dobré výsledky a to z testů nárazů nohou a pánví na příď vozu.
V kategorii asistenčních systémů si vůz japonské značky vedl rovněž dobře a to díky rozsáhlé standardní výbavě i funkčnosti jednotlivých systémů.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 37 | 97% | 38,3 | 78% | 34 | 80% | 9 | 71% | 85% |
Počet hvězd | ***** |
Jak se hodnotí v roce 2017?
Euro NCAP i v letošním roce věnuje pozornost asistenčním systémům. Jejich hodnocení se tak na celkovém výsledku podílí z 20 %. Naopak tradiční hodnocení nárazové zkoušky se na hvězdičkovém výsledku podílí jen ze 40 % (u starší metodiky 50 %). Ochrana dětí a ochrana chodců do výsledku nadále mluví po 20 %.
Do celkového výsledku je stejně jako v loňském roce zahrnut systém automatického brzdění, který dokáže rozeznat chodce. Euro NCAP věří, že zahrnutí tohoto asistenta do hodnocení pomůže jeho dalšímu rozšíření v nových automobilech. Naopak zahrnutí stabilizačního systému do výbavy se nepočítá, protože je povinným prvkem nových aut.
Podobně jako v loňském roce i letos má být v testech Euro NCAP také možnost dvojího celkového hodnocení. První vyplyne z bezpečnostní výbavy daného vozu, která je jeho standardem napříč státy Evropské unie. Druhé má pak odrážet schopnosti daného auta s bezpečnostní výbavou, která je dostupná za příplatek. Dvojí hvězdičkové hodnocení podle Euro NCAP lidem názorněji ukáže, nakolik příplatkové systémy ovlivní bezpečnost vozidla.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2017) | ||||
2017 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy |
Pro ***** | 80% | 75% | 60% | 50% |
Pro **** | 70% | 60% | 50% | 40% |
Pro *** | 60% | 30% | 40% | 25% |
Pro ** | 50% | 25% | 30% | 15% |
Pro * | 40% | 15% | 20% | 10% |