Euro NCAP 2017: Opel Karl – Tři hvězdy namísto dosavadních čtyř hvězd
Opel Karl absolvoval testy organizace Euro NCAP v roce 2015 a tehdy získal čtyři hvězdy. Po dvou letech došlo k jeho přezkoušení a výsledkem jsou jen tři hvězdy, za nímž stojí nové způsoby hodnocení, v jejichž čele stojí především nový přístup k asistenčním systémům.
Předmětem testu byl Opel Karl 1.0 Enjoy s pětidvéřovou karoserií a pohotovostní hmotností 920 kg.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na všech sedadlech, čelní, boční i hlavové airbagy a připomínání nezapnutého bezpečnostního pásu pro všechna sedadla.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu 40 procenty přídě stabilní a vůz poskytoval dobrou a dostačující ochranu dospělým cestujícím, ale při čelním nárazu celou šíří vozu byla ochrana hrudníku cestujícího na zadní sedadle vyhodnocena jako mezní.
crashtest opel euroncap video malevozy
V bočním nárazovém testu získal Opel Karl maximální počet bodů, ale při bočním nárazu na sloup byla ochrana hlavy řidiče hodnocena jako nedostačující a ochrana hrudníku jako mezní.
Euro NCAP 2017: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní - deformace | Čelní - celá šíře | Boční | Whiplash | AEB city | Celkem | ||||
Jednotky | body | body | body | body | body | body | % | |||
Ochrana dospělých | 7,4 | 6,5 | 8 | 1,6 | 0 | 23,5 | 61% |
Ochrana dětí
Při čelním nárazu 40 procenty přídě byla ochrana figuríny desetiletého dítěte v případě krční páteře nedostačující. U figuríny šestiletého dítěte byla dobrá ochrana hlavy, ale slabá ochrana krku i hrudníku.
Při bočním nárazovém testu byla ochrana obou figurín dětských cestujících dobrá.
Euro NCAP 2017: Kategorie 2 - Ochrana dětí | |||||||
Test | Čelní náraz | Boční náraz | Bezpečnostní výbava | Upevnění | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana dětí | 10,4 | 8 | 4 | 7,5 | 29,9 | 60% |
Ochrana chodců
Kapota motoru poskytuje v případě srážky s chodcem převážně dobrou nebo dostačující ochranu s výjimkou hrany u čelního skla a jeho sloupků. Přední nárazník zajišťuje dobrou ochranu nohou chodců a ochrana poskytovaná pánevní oblasti je označována jako smíšená od dobré po nedostačující.
Euro NCAP 2017: Kategorie 3 - Ochrana chodců | |||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | AEB | Celkem | ||
Jednotky | body | body | body | body | body | % | |
Ochrana chodců | 15,9 | 2,6 | 6 | 0 | 24,5 | 58% |
Asistenční systémy
Opel Karl byl v testech Euro NCAP vybaven pouze systémem připomínání zapnutí bezpečnostních pásů na předních i zadních sedadlech. Další asistenční systémy v jeho standardní výbavě chybí.
Euro NCAP 2017: Kategorie 4 - Asistenční systémy | |||||||
- | Omezovač rychl. | Připomínač pásů | Jízdní pruhy | AEB Interurban | Celkem | ||
- | body | body | body | body | body | % | |
Asistenční systémy | 0 | 3 | 0 | 0 | 3,0 | 25% |
Celkový výsledek: Tři hvězdy
Opel Karl přišel o cenné body v kategoriích zaměřených na ochranu dospělých i dětských cestujících. V případě chodců nabízí průměrnou ochranu. Celkové hodnocení pak výrazně snižuje z pohledu organizace Euro NCAP nedostačující standardní výbava bezpečnostními asistenčními systémy.
Euro NCAP 2017 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 24 | 61% | 29,9 | 60% | 25 | 58% | 3,0 | 25% | 53% |
Počet hvězd | *** |