Porovnajme si ten hrozny prepadak Fiat Punto s 0 hviezdickami.
A pozrime sa na deformaciu 5 hviezdickoveho japonca.
Je jednoznacne vidiet ktora karoseria sa ako deformuje a kde konci pohltenie kinetickej energie pri ciastocnom prekryti celneho narazu.
Deformuje sa pohlad ludi na bezpecnost aut akymisi hviezdickami, ktore nic nevypovedaju. Co ak pojde Yaris 74 kmh pri rovnakom naraze? Otvoria sa vodicove dvere? Punto malo dostatocnu rezervu a predsa 0. Myslim, ze by sa malo testovanie rozdelit na testy aktivnej a testy pasivnej bezpecnosti zvlast.
Nemam nic proti Yarisu a k vysledku mu blahozelam,
Treba si uvedomiť, že to nie je iba o tom či sa nič neohne - postaviť supertuhú kasňu, ktorá sa pri náraze nedeformuje je asi ľahšie ako postaviť niečo, čo pohltí čo najviac energie.
Ďalej podľa toho či ta vychýlili dvere o centimeter viac vieš sponzať čo by sa stalo pri inej rýchlosti - to neznamená, že nemáš pravdu, ale nieje to moc čím podložiť.
A hlavne punto si za to môže samo, keď má v základe len 2 vaky. Yaris má 7 - a to si myslím, že zmysel má.
Auto se sice klidně zastaví na pětníku, ale lidské tělo na to není stavěné a je tu riziko vnitřních zranění. Existuje tedy něco jako příliš tuhá karoserie.
A ty bys chtěl Punto s dvěma airbagy? Jak už jsem párkrát myslím napsal, Fiat si za to může z části sám tím, jakou výbavu do Punta dává. S plným počtem airbagů by to vypadalo lépe. I nějakého toho asistenta by Punto mohlo zvládnout, třeba připomínač pásů, ten v příplatcích určitě někde bude.
Yaris není nějaká hvězda. Toyota jen ukázala, že i starší auto může získat plný počet hvězd dle nejnovější metodiky.
A teraz si dajme porovnavacku narazov:
[odkaz]
[odkaz]
Pri celnom naraze dokonca Yarisu odpadne vnutorny spetak a mierne sa posunie dovnutra cela palubovka. Pri naraze na stlp dojde k slusnemu posunu B stlpika dnu . Napriek tomu 5*.
V NCAP musia daco fajcit.
Také si všimni, že má Yaris u kůlu marginální ochranu. To není dobrý výsledek. Zatímco s Puntem se o to ani nepokoušeli, protože nemělo hlavové airbagy. Ani klasický čelní náraz s částečným přesahem u Punta nedopadl zrovna na výbornou.
Iste, ale napriek tomu ma 5*. Asi je daco zle, ze.
Klasicky celny naraz v Punte nemal snahu narvat koleso pod predny podbeh dovnutra, nerozmlatil celne sklo a neposunul palubovku.
Co si napr. Modre Slniecko nevie uvedomit je, ze naraz moze byt aj vo vyssej rychlosti, nez testovanej a ked palubovka vrazi do ksichtu sofera, je mu kazdy airbag totalne na***. Maximalne nebude mat odreninu na zlomenej tvarovej kosti.
Torzna tuhost je zasadny parameter, viac nez pocet bagov.
Tak na 5* není třeba mít vše na 100 %, že. Jen nesmíš nic příliš pohnojit. I tak má myslím kůl za cca. 75-80 % (nakonec marginální je 3 z 5). A hlava dopadla dobře, tedy hlavový airbag zafungoval na výbornou. Těžko z toho soudit, že je něco špatně.
Tady vůbec nejde o torzní tuhost. To jsi vedle, jak ta jedle. Ta je důležitá například pro jízdní vlastnosti. Při jakém nárazu musí karoserie nějak zásadně odolávat zkrutu? Když velké SUV narazí do malého auta a chce ho celé převálcovat? A příliš tuhá karoserie je nebezpečná. Čím je tužší, tím k menší deformaci dochází a tím větších hodnot dosahuje zpomalení. Tkáň nevydrží to samé co ocel. Proto se ostatně zavedl ten druhý čelní náraz s plným přesahem. Vnitřní zranění nejsou sranda.
Prave naopak, tuhost je uplne zasadna,preto sa vyrobcovia predbiehaju o kolko ju kazdou generaciou zlepsili.
Na deformacie mas programovane deformacne zony.
Karoseria je samonosna klietka, ktora ma ochranit pasazierov, nie dolamat im hnaty deformaciou, ci prekrutenim podlahy a destrukciou im sformovat zo seba truhlu.
Ked trafis strom celne, je dost zasadne, ci ho trafis v bakelitovom auticku alebo v ocelovom, bez ohladu na spomalenie. Ked sa auto zdeformuje tak, ze placnes hlavou o kmen stromu, je neskoro.