Euro NCAP 2009: Chevrolet Spark – Jen čtyři hvězdy díky absenci ESP
Nový malý Spark je celosvětovou novinkou. Jako koncept se představil již v roce 2007 (Chevrolet Beat) na autosalónu v New Yorku. Ve Spojených Státech bude vůbec nejmenším vozem, který kdy značka na tomto území nabízela. Jeho předchůdce si v roce 2005 ještě podle staré metodiky vysloužil za ochranu při bočním nárazu přeškrtnutou jednu z celkových tří hvězd.
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2009 absolvoval model Chevrolet Spark 1,0 Base s karosérií pětidvéřový hatchback o hmotnosti 978 kg a v provedení s levostranným řízením. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro obě figuríny instalována (pomocí úchytů ISOFIX a popruhu Top Tether) sedačka Britax Römer Duo Plus s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Údaje naměřené zkušebními figurínami indikují dobrou úroveň ochrany hlavy a krku, avšak míra stlačení žeber znamená mezní ochranu hrudníku řidiče i spolujezdce vpředu. Konstrukce přístrojové desky představuje riziko vzniku poranění kolen a stehenních kostí řidiče i spolujezdce.
crashtest chevrolet euroncap minivozy
Při bočním nárazu získal vůz maximum bodů. Při náročnějším nárazu na kůl byla ochrana hrudníku hodnocena jako dostačující. Míra ochrany krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) je mezní.
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 11 | 69% | 8 | 100% | 7,3 | 91% | 2,8 | 70% | 29 | 81% |
Ochrana dětí
Na základě údajů naměřených zkušebními figurínami při čelním a bočním nárazu, získal Chevrolet Spark maximální možný počet bodů (12 b.) za ochranu starší z figurín. Obě figuríny byly usazeny v dětských zádržných systémech instalovaných ve směru jízdy.
Dopředný pohyb hlav figurín nepřekročil při čelním nárazu bezpečné meze a při bočním nárazu ochránil dětský zádržný systém spolehlivě obě figuríny. Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, avšak informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná. Trvanlivě připevněná varovná samolepka upozorňuje na nebezpečí přepravy dítěte v zádržném systému proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 10 | 83% | 4 | 100% | 2 | 100% | 4 | 31% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 38 | 78% |
Ochrana chodců
Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává Chevrolet Spark maximum bodů. Naproti tomu za ochranu nohou v oblasti přední hrany kapoty nezískal vůz ani bod. Ochrana hlavy dítěte i dospělého chodce je převážně nedostačující.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 9,6 | 40% | 0 | 0% | 6 | 100% | 16 | 43% |
Asistenční systémy
Připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech jsou součástí základní výbavy. Elektronický stabilizační systém není momentálně k dispozici pro žádnou variantu. Výrobce podal informaci, že tento systém bude nabízen pro některé verze v průběhu roku 2010.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 43% |
Celkový výsledek: 4 hvězdy
Chevrolet Spark podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získal v celkovém hodnocení 4 hvězdy díky absenci elektronického stabilizačního systému. Zlepšit by se měla ochrana hrudníku a nohou při čelním nárazu a ochrana hlavy chodců.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 29 | 81% | 38 | 78% | 16 | 43% | 3 | 43% | 69% |
Počet hvězd | * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP Chevrolet Spark (2009) |