Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2009: Chevrolet Spark – Jen čtyři hvězdy díky absenci ESP

Jan Blaha
Diskuze (17)
Nový Spark získal v testech Euro NCAP v celkovém hodnocení 4 hvězdy, díky chybějícímu systému ESP. Zlepšit by se měla ochrana hrudníku a nohou při čelním nárazu a ochrana krční páteře při nárazech zezadu. Problematická je i ochrana hlavy dospělého chodce.

Nový malý Spark je celosvětovou novinkou. Jako koncept se představil již v roce 2007 (Chevrolet Beat) na autosalónu v New Yorku. Ve Spojených Státech bude vůbec nejmenším vozem, který kdy značka na tomto území nabízela. Jeho předchůdce si v roce 2005 ještě podle staré metodiky vysloužil za ochranu při bočním nárazu přeškrtnutou jednu z celkových tří hvězd.

Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2009 absolvoval model Chevrolet Spark 1,0 Base s karosérií pětidvéřový hatchback o hmotnosti 978 kg a v provedení s levostranným řízením. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro obě figuríny instalována (pomocí úchytů ISOFIX a popruhu Top Tether) sedačka Britax Römer Duo Plus s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Údaje naměřené zkušebními figurínami indikují dobrou úroveň ochrany hlavy a krku, avšak míra stlačení žeber znamená mezní ochranu hrudníku řidiče i spolujezdce vpředu. Konstrukce přístrojové desky představuje riziko vzniku poranění kolen a stehenních kostí řidiče i spolujezdce.

crashtest chevrolet euroncap minivozy crashtest chevrolet euroncap minivozy

Při bočním nárazu získal vůz maximum bodů. Při náročnějším nárazu na kůl byla ochrana hrudníku hodnocena jako dostačující. Míra ochrany krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) je mezní.

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých1169%8100%7,391%2,870%2981%

Ochrana dětí

Na základě údajů naměřených zkušebními figurínami při čelním a bočním nárazu, získal Chevrolet Spark maximální možný počet bodů (12 b.) za ochranu starší z figurín. Obě figuríny byly usazeny v dětských zádržných systémech instalovaných ve směru jízdy.

Dopředný pohyb hlav figurín nepřekročil při čelním nárazu bezpečné meze a při bočním nárazu ochránil dětský zádržný systém spolehlivě obě figuríny. Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, avšak informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná. Trvanlivě připevněná varovná samolepka upozorňuje na nebezpečí přepravy dítěte v zádržném systému proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční1083%4100%2100%431%--
36 měsíční12100%4100%2100%--
Ochrana dětí-3878%

Ochrana chodců

Za ochranu nohou v oblasti nárazníku získává Chevrolet Spark maximum bodů. Naproti tomu za ochranu nohou v oblasti přední hrany kapoty nezískal vůz ani bod. Ochrana hlavy dítěte i dospělého chodce je převážně nedostačující.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců9,640%00%6100%1643%

Asistenční systémy

Připomínače nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech jsou součástí základní výbavy. Elektronický stabilizační systém není momentálně k dispozici pro žádnou variantu. Výrobce podal informaci, že tento systém bude nabízen pro některé verze v průběhu roku 2010.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%00%3100%343%

Celkový výsledek: 4 hvězdy

Chevrolet Spark podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získal v celkovém hodnocení 4 hvězdy díky absenci elektronického stabilizačního systému. Zlepšit by se měla ochrana hrudníku a nohou při čelním nárazu a ochrana hlavy chodců.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky2981%3878%1643%343%69%
Počet hvězd* * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Euro NCAP
Euro NCAP Chevrolet Spark (2009)

Jan Blaha
Diskuze (17)
Avatar - twistedTSD
4. 12. 2009 12:09
Re: Bída,
no tak 4 hvezdy podle me rozhodne neznamena nebezpecne auto - proc myslis ze je tam tech hvezd 5?
1. 12. 2009 13:29
Re: Bída,
Jedno? jo sedan byl propadák. Třeba Cruze má 5hvězd, Captiva 4. Nejbezpečnější značka to neni určitě, ale pokrok tam je a jak se píše dole, tak ty testy jsou irelevantní. Je bezpečnější Captiva se 4 hvězdama nebo Clio? to se nemusíme dohadovat že jo.
29. 11. 2009 23:07
Re: testy v plne bezpecnostni vybave
Jen poznamku. Prazdny motorovy prostor je naopak vyhodny. Kdybych si mel vybrat auto, ve kterem bych musel cele narazit do zdi, volil bych Tatru 613. Pevny predek zpusobi okamzity prenos sily (zrychleni) na prostor pro posadku, ktery se o motor rozbije, jako by narazil do zdi. Konstrukteri se snazi vyresit to tak, aby se motor podsunul pod kokpit a dal mu sanci se postupne zpomalit.
29. 11. 2009 18:41
Re: Zatraceně pevné auto
NCAP dělá rozdíly mezi třídamy, musí, jak by potom tedy vyhodnocovaly různé deformace malého sparku a Q7? Takže podvod si také myslím, zákazník musí srovnávat stejné segmenty.
29. 11. 2009 17:38
Re: testy v plne bezpecnostni vybave
Na tohle jsem tu nedávno také poukazoval, je tam podle mně mnoho proměnných které by se měli snažit co nejméně eliminovat.
On taky ten větší motor může příznivě působit jako deformační zona, zatímco "prázdný" motorový blok ukáže jak doopravdy je kvalitní výztuž a deformační zony.Změněný vliv můžou mít i karosářské verze jako kombi, ale to je už další kapitola...

U renaulta jsem si toho táké všiml, paradoxně je to u automobilky která hlásá bezpečnost ze všech nejvíc.U clia je to možná problém toho, že mají pořád stejný ceník už od roku 2005, kdy tohle clio vyšlo ignorujíc facelift.U např megana jsou okenní vaky za příplatek(I u nižší) a ESP standart, kdežto u clia to takhle není.

Myslím že by NCAP měl auta zkoušet v té možné nejnižší výběvě s tím nejmenším motorem.A přidat rollover crash test, protože nehoda s převrácením je také hojně zastopena a takové převrácení prokáže jak fungují deformační zony jako celek.