Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Euro NCAP chystá nový systém hodnocení

Evropský dozor nad bezpečností automobilů chystá od ledna nový systém hodnocení automobilů. Každý vůz bude mít dvě samostatné škály bodování.
Zpět na článek
27. 11. 2014 12:36
27. 11. 2014 14:10
27. 11. 2014 15:26
30. 11. 2014 17:52
27. 11. 2014 13:42
27. 11. 2014 10:58
Logicke rozhodnuti
Tohle je pomerne logicke. On obcas nekdo nechape to, ze cilem EuroNCAP neni hazet auta o stenu a koukat se co to udela, ale zvysovat bezpecnost na silnici. Cilem tedy je, aby co nejvice bezpecnostnich asistentu bylo dostupnych pro ty kdo kupuji nove vozy, k cemuz novy system jednoznacne smeruje. Co se tyce dopadu do ceny aut nebo vysledku automobilek, tak toho bych se az tak nebal, protoze realne naklady na implementaci podobnych asistencnich systemu do aut jsou naprosto zanedbatelne, jejich cena je primarne dana cenovou politikou automobilek. Nakonec na tom ty automobilky budou mozna uplne stejne, protoze snizenou cenu u asistentu muze nahradit jejich zvyseny prodej.
Rozbalit vlákno
8
27. 11. 2014 11:38
Re: Logicke rozhodnuti
No ja to nevidim az tak jednoznacne. Su rokmi preverene asistencne systemy ktore maju vyznam (napr. abs, esp, trakcna kontrola). Po dlhych rokoch vyvoja a testovania dosiahli velmi dobru uroven, a prakticky nemaju negativne vedlajsie prejavy.

Lenze su systemy ktore maju bud diskutabilnu funkciu, pripadne su zatial nespolahlive, a mozu sposobit aj zvysenie rizika nehody. Napriklad s "asistentom jazdnych pruhov" som sa uz raz musel pretahovat o volant na dialnici, kde boli zuzene pruhy so zltym znacenim aj povodne biele ciary. A nemal som cas hladat na aute z pozicovne, kde sa to da vypnut (vlastne som ani nevedel ze to v aute je, a pekne ma to vystrasilo!). Ze detekcia chodcov nefunguje az tak spolahlivo, to sme mali moznost vidiet na niekolkych testoch. Rovnako ani autonomne brzdenie nie je zatial velmi spolahlive, obcas detekuje ako prekazku aj auto stojace na okraji cesty. Parkovaci asistent to same (to tusim aj tu otestovali). Atd, atd.

Skratka si nemyslim, ze by v aute mala byt povinne hned kazda elektronicka blbost, ktoru si niekto vymysli. A nemyslim si ze by to bol problem auta (hodny "ukradnutia" jednej hviezdicky), ak zakaznici budu radsej kupovat auta len s abs/esp (bez dalsich elektornickych "pomocnikov"). To uz je uplne na hlavu postavene, ked sa tresta vyrobca za nieco, za co vobec nemoze...
27. 11. 2014 12:44
Re: Logicke rozhodnuti
súhlas. Výrobcovia sú úradníkmi tlačení do blikajúcich verzií, aby mali 5, lebo mnohí zákazníci nevidia pod povrch a berú len 5. Navýši to cenu áut (vždy to tak je) a bezpečnosť to nezvýši, len úradníci môžu založiť ďalší šanon záznamov, akí sú nepostrádateľní.
27. 11. 2014 21:15
Re: Logicke rozhodnuti
EuroNCAP nejsou urednici, je to soukroma organizace. Vyrobce ji muze klidne bez jakychkoliv sankcni ignorovat, samozrejme to ze se podle vysledku EuroNCAP rozhoduji zakaznici je druha strana mince. Ale neni to zadna statni regulace.
27. 11. 2014 21:14
Re: Logicke rozhodnuti
Jenze on ten asistencni system se nestane "rokmi proverenym" pokud se bude testovat jenom v laboratorich. Ono i to ABS nebo ESP kdysi fungovalo s urcitymi problemy a lide na nej nadavali. To same tyhle novejsi systemy, s kazdou dalsi generaci budou vychytanejsi a vychytanejsi az nakonec si nikdo ani nevzpomene ze se nekdy jezdilo bez nich. Ale k tomu aby se vychytaly je potreba masove nasazeni v beznych autech, v laboratornich podminkach a pri zkouskach vyrobcu se da odladit jenom na urcitou uroven, ktere jiz bylo dosazeno. Proto tohle nove bodovani pomuze mimo jine i tomu, aby tyhle asistencni systemy do budoucna byly lepsi a lepsi.
Ta "perzekuce" za to, ze to zakaznici nekupuji neni o tom, ze ty systemy zakaznici nechteji, oni je ve valne vetsine chteji, ale je to o motivaci vuci vyrobcum aby nepozadovali za asistencni system sedesat tisic priplatek, protoze pak ho opravdu nikdo chtit nebude a prakticky je to jako kdyby v aute nebyl.
Avatar - S8
27. 11. 2014 11:40
Re: Logicke rozhodnuti
Při přečtení nadpisu příspěvku jsem byl připraven oponovat, ale to zdůvodnění zní velmi logicky a musím souhlasit.

Samozřejmě je otázka, jaké asistenty budou "povinné" a jaké ne a také si myslím, že do určité míry jde o ochranu EU trhu a výrobců před stále se zdokonalující čínskou produkcí, ale já ty asistenty mám v autě už teď a například NightVision už zachránil, nebo podstatně snížil riziko sražení chodců ve dvou případech, kdy mimo obec nebyli vidět, ale na Head-upu mi to hlasilo výstrahu, tak jsem kouknul na infra a vyhnul se jim. Od té chvíle to považuji za velmi užitečné.
Avatar - TeeJay
27. 11. 2014 13:39
Re: Logicke rozhodnuti
Nesouhlasím. Cílem eurosocanů je udělat z lidí nesvéprávnou tlupu cvičených tupých opic, nezodpovědných samy za sebe, protože takový člověk se snadno ovládá. Když se oprostíme od konspirační teorie, jediné, čeho tím dosáhnou, je, že se řidiči budou stále více spoléhat na to, že auto za ně pohlídá a pořeší to či ono a v případě poruchy některého z asistentů to může (a bude) mít tragické následky.

Opravdu chceme být vodění vždy a všude za ručičku nějakým ouřadou?

Nejde o ty asistenty, jde o princip. Ze systémů, které máme teď v autech "pro jistotu", se stane samozřejmost, se kterou se bude počítat a nejde o tak jednoduché systémy jako ABS, díky němuž jsme si už dávno zvykli na ten pedál prostě hamtnout.

Dokud bude pořízení asistentů věc dobrovolnosti, vždycky tam bude jiný přístup řidiče, než když to tam je "samo od sebe".

A "neprodáváš dost aut s asistenty, sebereme ti hvězdičku", to je nejvíc! 8-s
27. 11. 2014 15:57
Re: Logicke rozhodnuti
Nemyslím si, že dobrovolnost hraje roli u lidí, kteří by si "berličku" sami pořídili. A možná ti to uniklo, ale EuroNCAP není institucí EU, byť má podporu komise.
27. 11. 2014 21:17
Re: Logicke rozhodnuti
Tohle zrovna neni nic o eurosocanstvi, protoze treba v USA je trend na nikoliv dobrovolne jako v tomto pripade, ale primo ze zakona povinne zavadeni asistentu mnohem vetsi. Napriklad od pristiho roku chtej nechtej budes mit v autech prodavanych v Americe parkovaci kameru, protoze obcas nekdo pri couvani zajede nejake to decko. Stejne tak tvuj bazen bude mit chraneny odtok, protoze na nechranenych odtocich si v 300 milionovych USA rocne cca nekolik deti ublizilo.
Avatar - 3_diamanty
27. 11. 2014 12:36
dobry sposob
ako nepriamo nanutit zakaznikovi nieco co by povodne ani nepotreboval a nechcel... chces 5 hviezd? tak si kup auto s vodotryskom .... ake jednoduche.... :yes:

a ze v praxi ti ten vodotrysk pri nehode nepomoze? koho to trapi ....to je uz vedlajsie

len .... predat predat predat..... a osklbat osklbat osklbat....
Rozbalit vlákno
3
27. 11. 2014 14:10
Re: dobry sposob
Třeba se kvůli nějakému vodotrysku ale nevybouráš. A co máš pořád s tím ošklbat? On tě někdo nutí s hlavní u kebule něco kupovat?
27. 11. 2014 15:26
Re: dobry sposob
nezdá sa, ale trochu núti. Dnes už aby si atmo pohledal. A keď bude systém tlačiť pípatka, tak nakoniec ich výrobcovia budú nútení preferovať, takže si nakoniec dobrovoľne nasilu kúpiš čo nechceš (za také stráženie pruhu by som bol schopný niekomu vynadať, aby mi to mykalo volantom, keď to nečakám)
30. 11. 2014 17:52
Re: dobry sposob
Atmo aby člověk pohledal? Atmo motory dnes v mainstreamu v různých segmentech nabízí třeba: Mazda, Toyota, Honda, Mitsubishi, Nissan, Subaru, Hyundai, Kia, Renault, Citroen, Peugeot, Seat, Fiat, Opel, VW, Škoda, Ford. Hm, opravdu, atmo motor aby jeden pohledal. Asistent jízdy v pruhu se dá vypnout, i když si ho koupíš proti své vůli.
Avatar - jozephko
27. 11. 2014 13:05
Určitú logiku to má...
Lepšie riešenie by sa mi zdalo dávať dve sady hviezdičiek, napr. žlté za pasívnu bezpečnosť a zelené za aktívnu. Ale aj to navrhované riešenie určitú logiku má. Výrazne to urýchli nástup nových bezpečnostných systémov.
Stačí si spomenúť, čo spôsobilo takmer raketový nástup ESP, ktoré mali kedysi len tie najluxusnejšie modely. Bol to nevydarený losí test u prvej generácie Mercedesu A. Aby sa Áčko vôbec mohlo predávať, musel Mercedes zvoliť radikálne riešenie a z hendikepu urobiť výhodu - do Áčka začal sériovo montovať ESP. A keď ho mal najmenší a najlacnejší model, tak ho dostali aj ostatné modely od Mercedesu. A keď ESP mal v autách Mercedes, tak prirodzene ho museli mať aj audiny a bavoráky. ESP sa tak začalo vyrábať vo veľkých sériách a jeho cena klesla natoľko, že sa oplatilo montovať aj do mainstreamových značiek.
Podobne je to aj s novými bezpečnostnými systémami. Štandardný vývoj u noviniek je spravidla vždy rovnaký - najskôr je to drahé a dovoliť si to môže len pár bohatých. S rastúcim počtom predaných kusov jednotková cena klesá a novinku si môže dovoliť stále väčší okruh ľudí - až sa to stane úplne bežné. Tak to funguje napr. aj v elektronike.
Takže ak sa nejaký systém začne hneď montovať v miliónových sériách a v štandardnej výbave, jeho jednotková cena prudko klesne. Navyše rôzne systémy sa integrujú do jedného celku a do jednej výpočtovej jednotky.
Nezmyslom sú aj kecy o vysokých cenách áut. Stačí si spomenúť, za koľko sa predávali pred 10 či 20 rokmi autá podobnej veľkosti, výbavy a výkonu ako napr. Octavia, a za čo sa predávajú dnes. Aj pri prepočítaní na eurá napriek každoročnej inflácii ceny skôr stagnujú... Pri prepočte na české koruny je rozdiel ešte oveľa markantnejší. Nová Fabia stojí toľko čo nová Felicia pred 20 rokmi. Úrovňou výbavy je však niekde úplne inde. Základná výbava je bohatšia ako bola vtedy plná...
Rozbalit vlákno
2
Avatar - 3_diamanty
27. 11. 2014 13:39
Re: Určitú logiku to má...
s cenami aut mas absolutnu pravdu ( preto nechapem tych co este aj v dnesnej dobre riesia kdejake pofiderne bazarovky a potom nadavaju alebo placu ) ..... za poslednych 10 rokov pekne klesli a clovek si uz dnes moze dovolit viac ... ( vacsie auta ) .... takze mnohi soferi niekdajsich fabii thalii a dalsich vozov si dnes za podobne prachy kupia uz leona alebo golfa.... to je pravda... kamarat kupoval mazdu 2 v roku 2003 za 420 000 nejaku zakladnu 1,25ku ... taku tu hranatu skatulku.... a dnes? za 420 tisic mas uz vacsiu a naslahanu mazdu 3 ktora je motorom vybavou aj bezpecnostou uplne iny level .... je fakt ze aspon v tomto to ide k lepsiemu v porovnani s minulymi rokmi .. auta su lacnejsie ako kedykolvek predtym

s tou elektronikou ano .... esp tiez kedysi nebolo bezne a nakoniec je to uz normalka... podobne uz takto bude aj system kontroly tlaku v pneumatikach.... ktory pred 13-15 rokmi prvykrat zavadzali 607micka ci S-ko a ono to dnes uz bude standard vsade... tusim podla novych noriem uz nejak od konca tohto roka... ano samozrejme vzdy je to tak... ved ani posilnovac riadenia este pred 15-20 rokmi nebol uplne vsade.... a dnes je to uz bezna vec... podobne aj el. central.. klima a dalsie veci.... technika ide dopredu.... zaujimave ( a neprijemne ) to zacina byt az vtedy ked uz clovek v aute ma to co uz by ani nechcel a nanutia mu to od vyrobcu .... lebo dnes je prave s tymto problem.... ze mas uz toho az moc, moc serepeticiek .... aj to co nechces... kedysi si nemal v aute nic .... a dnes mame toho v autach zase az privela a platime velakrat aj za to co nevyuzijeme a nepotrebujeme .... mat vsetkeho vela a aj blbosti kore nechces nemusi byt vzdy len super a bomba... lenze ked uz inak nemas na vyber lebo ti to vyroba nanuti tak vtedy to uz zacina byt neprijemne....
27. 11. 2014 21:22
Re: Určitú logiku to má...
Ja bazarovky chapu velmi dobre. S mym rocnim najezdem 8000 km je nove auto ekonomicky nesmysl. Takze si radeji koupim lepsi ojetinu nez poskakovat v nejakem novem horsim aute a nakonec mit TCO/km jeste horsi kvuli propadu ceny, ktery je pri malych najezdech olbrimi.
27. 11. 2014 13:42
Zklamání
Já myslel, že přibude náraz zezadu, náraz rohy aut, zvýšení rychlosti nárazu a PRAKTICKÁ zkouška elektronických systémů.
Ale ve výsledku je to jen o tom, nacpat co nejlevněji co největší počet diskutabilních "bezpečnostních" systémů do každého auta...podle mého jde o lobbing.
A jestli chtějí zvyšovat i aktivní bezpečnost, pak si myslím, že by měli do testů zařadit losí test, délku brzdné dráhy na různém povrchu apod.
Rozbalit vlákno
0
27. 11. 2014 15:59
Ještě větší...
Jsem myslel, že chtějí, aby z toho bylo něco poznat a oni udělají přesný opak >:D

Zajímal by mě rozdíl ve stavu posádky při nárazu do stromu s autem, které bude mít max. výbavu a 5* a pak stejné auto, ale základní výbava takže bude mít tak 1*

Kdyby raději přidali náraz ze zadu a ve větší rychlosti, ale ne oni radši budou zkoumat kolik to má pípátek. Navíc až pak řidič sedne do normálního auta tak skončí po 100m v příkopu, protože nebude vědět jak se řídí...

A až bude nejlevnější auto za půl mega, protože se zjistí, že si lidi raději koupili auto, které má jenom 1* a tudíž to nařídili povinně všem a všude budou jezdit několik let stará auta v pochybném stavu tak se budou divit jak je to možné
>:-[]
Rozbalit vlákno
0