Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP 2009: Kia Soul – Plný počet hvězd, průměrná ochrana kolen a stehen

Jan Blaha
Diskuze (10)
Zajímavé designové pojetí karoserie Soulu plní svoji funkci i v nouzovém režimu a komisaři Euro NCAP přiřkli vozu celkově 5 hvězd.

Při čelním nárazu je nejhůře hodnocena ochrana stehen a kolen řidiče i spolujezdce a ochrana hrudníku při nárazu na kůl. Při bočním nárazu se uvolnily dveře na straně řidiče, což bylo potrestáno srážkou jednoho bodu. Ochrana chodců má u vozu Kia Soul velké rezervy.

Design globálního crossoveru (tedy vozu, který nese prvky více kategorií) Kia Soul byl navržen v designérském středisku Kia v Kalifornii a vyrábí se v Jižní Koreji. Soul má ambice definitivně změnit pohled na značku Kia.Vůz podobného zaměření a podobných rozměrů nabízí snad jen Suzuki SX4 a jeho dvojče Fiat Sedici anebo japonská Toyota Urban Cruiser.

Na rozdíl od konkurence se však Soul nabízí výhradně s jednou poháněnou nápravou. Použitá platforma technicky neumožňuje zástavbu agregátu pro pohon všech kol. Výrobce argumentuje tím, že Soul je určen výhradně pro městský provoz.

Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v květnu 2009, absolvoval model Kia Soul 1,6 EX s karosérií hatchback o hmotnosti 1170 kg a v provedení s levostranným řízením. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 i 36 měsíců věku použita sedačka Fair G0/1 ISOFIX, která byla pro mladší z dětí instalována proti směru jízdy. Obě sedačky byly uchyceny pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu.

Ochrana dospělých

Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Konstrukce přístrojové desky představuje potenciální riziko vzniku poranění kolen a stehen řidiče i spolujezdce, ochrana v těchto partiích těla je pouze „mezní“.

Za boční náraz získala sice Kia Soul maximum bodů na základě údajů naměřených zkušební figurínou, ale protože po nárazu nezůstaly dveře na straně řidiče plně zajištěné ve svém zámku, komisaři trestali srážkou jednoho bodu.

crashtest kia euroncap crossover crashtest kia euroncap crossover

Problematická je ochrana hrudníku při nárazu na kůl, která odpovídá pouze „mezní“ úrovni. Pochvalu si zaslouží ochrana krční páteře při nárazu zezadu.

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých13,182%7,594%7,391%3,383%3187%

Ochrana dětí

Kia Soul nabízí dětským cestujícím opravdu bezpečí, když na základě hodnot naměřených zkušebními figurínami simulujícími děti ve věku 18 a 36 měsíců získala při čelním a bočním nárazu maximální počet bodů. Míra dopředného pohybu hlavy starší figuríny při čelním nárazu (v sedačce s orientací ve směru jízdy) nepřekročila bezpečné meze. Airbag spolujezdce může být deaktivován a na jeho sedadle lze potom přepravovat dítě v sedačce instalované proti směru jízdy. Informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči je ovšem málo zřetelná.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční12100%4100%2100%646%--
36 měsíční12100%4100%2100%--
Ochrana dětí-4286%

Ochrana chodců

Ochrana nohou chodců v oblasti předního nárazníků získala téměř maximum bodů (5,9 b. ze 6 b.). Naopak nevyhovující je ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty (0 b.). Rovněž ochrana hlavy dítěte i dospělého je převážně nedostačující. Akceptovatelná úroveň ochrany není zaručena v jediném kompletním zkoušeném sektoru kapoty. Body jsou připsány pouze díky segmentům několika zkušebních sektorů v místech, kde pravděpodobně výrobce žádal o dodatečné testy.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců833%00%5,998%1439%

Asistenční systémy

Kia Soul disponuje již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem (ESC) i připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech (vpředu i vzadu).

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%3100%686%

Celkový výsledek: 5 hvězd

Kia Soul si z nárazových testů organizace Euro NCAP odnáší celkově 5 hvězd. Při čelním nárazu jsou nejvíce ohroženy kolena a stehna řidiče i spolujezdce. Boční náraz pro cestujícího samotného není problematický, komisaři však strhnuli bod za nezajištěné dveře řidiče po nárazu. Náraz na kůl ohrožuje hrudník řidiče. Ochrana krční páteře při nárazech zezadu je naopak na vysoké úrovni. Chodci by se měli raději vyhnout kontaktu s kapotou Soulu zejména v oblasti hlavy a pánve. Úroveň ochrany chodců by již v roce 2010 pro zisk 5 hvězd Soulu nestačila.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3187%4286%1439%686%77%
Počet hvězd* * * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Euro NCAP
Euro NCAP Kia Soul (2009)

Jan Blaha
Diskuze (10)
31. 5. 2009 18:38
Re: Další body pro Kiu
:yes:
31. 5. 2009 11:44
Re: Další body pro Kiu
Tak az to zkusis, napis tu nekde pod Kiou vysledek. Vic hlav, vic rozumu a nejspis mi i neco uteklo. Jel jsem jen par minut.
30. 5. 2009 22:03
Re: Další body pro Kiu
:yes: Fajn, budu na to taky dávat pozor, až budu Soul projíždět. Máme v rodině Rio, to dává rázy docela pořádné a má nervózní zadek, takže uvidím, jaký budu cítit rozdíl. Nejvíc to stejně pozná spolujezdec, nedrží se volantu a dostává pohlavky od opěrky. Když máš v pořádku páteř, nevnímáš to, ale když ne, je to hodně nepříjemné. - U Yetiho se podívám jen na 2WD s 1,2, čtyřkolky máme vyřešené jinak. Uvidíme, jak to bude s váhou a jaké chování bude mít motůrek. Ale myslel jsem to obecně, imho má Yeti namířeno k úspěchům. Tak zase někdy :-)
30. 5. 2009 14:21
Re: Další body pro Kiu
Zamerne jsem zkousel Soula, o kterem se vsude pise "tvrdy podvozek", vedle C3, o kterem se vsude pise "komfortni podvozek". Ano, jel jsem po bezne zaplatovane okresce a Soul mel bezna 15palcova kola, ano rozdil samozrejme je poznat. Ale zadny katastrofalni ubytek pohodli jsem nezaznamenal. Proste, kdyz se na to clovek soustredi, tak rozdil uvidi, kdyz na to nemysli tak proste jede a zadny problem neciti. Jediny ocividny rozdil, byl skutecne jenom pri te krizove situaci.
Yeti bude fajn, ale na moje potreby casteho mestskeho jezdeni bude dost velkej, tezkej, komplikovanej a taky nakonec drahej. Ani ty turbomotory nejsou do mesta idealni. Takze ja ho v seznamu kandidatu nemam.
29. 5. 2009 18:22
Re: Další body pro Kiu
Taky tě zdravím. Tu 1,6 v silnější verzi znám ze ceed'du, opravdu by člověka dokázala pobláznit. Ani jsem se nedíval, jestli a o kolik je Soul lehčí než cee'd, ale ani na tom nesejde. Ale na tu 1,4 jsem zvědavý, protože cee'd sice veze dobře, ale už tam chybí potěšení, přecejen jí chybí rezerva. Čili čekáme, uvidíme. -- To C3 jsem tak nějak odhadoval podle recenzí, na podvozek si stěžují všechny. Inu Francie. Trochu škoda, karosérie se povedla.- Těší mě, že cítíš u Soulu směrovou stabilitu, při té vysoké hmotě to bude potřebovat. Co rázy od podvozku? - Jo, a taky uvidíme brzy No.3, co z něj nakonec vyleze. Mám ale tak trochu pocit, že tohle léto bude stejně ve znamení Yetiho, pokud Škoda neudělá nějaký marketingový nesmysl.

P.S: I když se to ČR na 99% netýká, vypadá to, že Soulster, čili něco mezi mikro pickupem a plážovým toplessem, asi půjde do výroby. Aspoň takhle vypadají poslední drby, prý se má rozhodnout v nejbližší době. Odezva po výstavách v US byla prý vysoce pozitivní. Na každý pád vypadá hodně zábavně: [odkaz]