Euro NCAP 2009: Kia Soul – Plný počet hvězd, průměrná ochrana kolen a stehen
Při čelním nárazu je nejhůře hodnocena ochrana stehen a kolen řidiče i spolujezdce a ochrana hrudníku při nárazu na kůl. Při bočním nárazu se uvolnily dveře na straně řidiče, což bylo potrestáno srážkou jednoho bodu. Ochrana chodců má u vozu Kia Soul velké rezervy.
Design globálního crossoveru (tedy vozu, který nese prvky více kategorií) Kia Soul byl navržen v designérském středisku Kia v Kalifornii a vyrábí se v Jižní Koreji. Soul má ambice definitivně změnit pohled na značku Kia.Vůz podobného zaměření a podobných rozměrů nabízí snad jen Suzuki SX4 a jeho dvojče Fiat Sedici anebo japonská Toyota Urban Cruiser.
Na rozdíl od konkurence se však Soul nabízí výhradně s jednou poháněnou nápravou. Použitá platforma technicky neumožňuje zástavbu agregátu pro pohon všech kol. Výrobce argumentuje tím, že Soul je určen výhradně pro městský provoz.
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v květnu 2009, absolvoval model Kia Soul 1,6 EX s karosérií hatchback o hmotnosti 1170 kg a v provedení s levostranným řízením. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 i 36 měsíců věku použita sedačka Fair G0/1 ISOFIX, která byla pro mladší z dětí instalována proti směru jízdy. Obě sedačky byly uchyceny pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní. Konstrukce přístrojové desky představuje potenciální riziko vzniku poranění kolen a stehen řidiče i spolujezdce, ochrana v těchto partiích těla je pouze „mezní“.
Za boční náraz získala sice Kia Soul maximum bodů na základě údajů naměřených zkušební figurínou, ale protože po nárazu nezůstaly dveře na straně řidiče plně zajištěné ve svém zámku, komisaři trestali srážkou jednoho bodu.
crashtest kia euroncap crossover
Problematická je ochrana hrudníku při nárazu na kůl, která odpovídá pouze „mezní“ úrovni. Pochvalu si zaslouží ochrana krční páteře při nárazu zezadu.
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 13,1 | 82% | 7,5 | 94% | 7,3 | 91% | 3,3 | 83% | 31 | 87% |
Ochrana dětí
Kia Soul nabízí dětským cestujícím opravdu bezpečí, když na základě hodnot naměřených zkušebními figurínami simulujícími děti ve věku 18 a 36 měsíců získala při čelním a bočním nárazu maximální počet bodů. Míra dopředného pohybu hlavy starší figuríny při čelním nárazu (v sedačce s orientací ve směru jízdy) nepřekročila bezpečné meze. Airbag spolujezdce může být deaktivován a na jeho sedadle lze potom přepravovat dítě v sedačce instalované proti směru jízdy. Informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči je ovšem málo zřetelná.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | 6 | 46% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 42 | 86% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou chodců v oblasti předního nárazníků získala téměř maximum bodů (5,9 b. ze 6 b.). Naopak nevyhovující je ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty (0 b.). Rovněž ochrana hlavy dítěte i dospělého je převážně nedostačující. Akceptovatelná úroveň ochrany není zaručena v jediném kompletním zkoušeném sektoru kapoty. Body jsou připsány pouze díky segmentům několika zkušebních sektorů v místech, kde pravděpodobně výrobce žádal o dodatečné testy.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 8 | 33% | 0 | 0% | 5,9 | 98% | 14 | 39% |
Asistenční systémy
Kia Soul disponuje již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem (ESC) i připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech (vpředu i vzadu).
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 3 | 100% | 6 | 86% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Kia Soul si z nárazových testů organizace Euro NCAP odnáší celkově 5 hvězd. Při čelním nárazu jsou nejvíce ohroženy kolena a stehna řidiče i spolujezdce. Boční náraz pro cestujícího samotného není problematický, komisaři však strhnuli bod za nezajištěné dveře řidiče po nárazu. Náraz na kůl ohrožuje hrudník řidiče. Ochrana krční páteře při nárazech zezadu je naopak na vysoké úrovni. Chodci by se měli raději vyhnout kontaktu s kapotou Soulu zejména v oblasti hlavy a pánve. Úroveň ochrany chodců by již v roce 2010 pro zisk 5 hvězd Soulu nestačila.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 31 | 87% | 42 | 86% | 14 | 39% | 6 | 86% | 77% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP Kia Soul (2009) |