Euro NCAP 2009:  Mazda 3 –  Pět hvězd i přes problémy při bočním nárazu a nárazu na kůl

Euro NCAP 2009: Mazda 3 – Pět hvězd i přes problémy při bočním nárazu a nárazu na kůl

 
 

Problémy při bočním nárazu a nárazu na kůl pramení z nedostatečného naplnění hlavového airbagu. Pochvalu zaslouží ochrana dětí. Problémem je ale ochrana hlavy dospělých chodců.

Mazda 3 je druhou generací vozu. Svou premiéru si v roce 2008 odbyla jako sedan na autosalónu Los Angeles Auto Show a jako hatchback na autosalónu Bologna Auto Show.

Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v listopadu 2009 absolvoval model Mazda 3 1,6 Touring s karosérií pětidvéřový hatchback o hmotnosti 1257 kg a v provedení s levostranným řízením.

Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 měsíců instalována (pomocí úchytů ISOFIX a popruhu Top Tether) sedačka Britax Römer Baby Safe s orientací proti směru jízdy. Pro starší z figurín se použila autosedačka Britax Römer Duo Plus instalovaná (pomocí úchytů ISOFIX a pomocného rámu) s orientací ve směru jízdy.

Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní, A sloupek karosérie se posunul směrem vzad o pouhé 2 mm! Za ochranu řidiče získal vůz maximum bodů, ale na straně spolujezdce došlo ke srážkám za dostačující ochranu hrudníku. Výrobce byl schopen prokázat, že zaručuje stejnou úroveň ochrany kolen a stehen nezávisle na velikosti cestujících a v různých pozicích při sezení.

 [555×192]

Ochrana při bočním nárazu byla podle údajů naměřených figurínami dobrá ve všech sledovaných oblastech těla. Hlavový airbag se ale v zadní části nenaplnil zcela, čímž vzniknul v oblasti C sloupku nebezpečný prostor pro kontakt s hlavou. Tento fakt byl komisaři penalizován bodovými srážkami v oblasti hlavy. Stejný fenomén se vyskytnul i při nárazu na kůl, navíc i ochrana hrudníku byla v této disciplíně hodnocena jako nedostačující. Míra ochrany krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) je mezní.

Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých
TestČelníBočníNa kůlWhiplashCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
Ochrana dospělých15,396%7,594%5,569%2,563%3186%

Ochrana dětí
Mazda 3 získala za ochranu obou dětských figurín maximum bodů na základě vyhodnocení údajů naměřených zkušebními figurínami. Dopředný pohyb hlavy starší z figurín (přepravované v zádržném systému s orientací ve směru jízdy) při čelním nárazu nepřekročil bezpečné meze a při bočním nárazu ochránil dětský zádržný systém spolehlivě obě figuríny.

Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, avšak informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná.

Vozy s výrobním číslem vyšším než JMZBL14Z201124005 mají trvale viditelnou varovnou samolepku upozorňující na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte v zádržném systému proti směru jízdy na sedadle spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu. Mladší vozy takovou samolepku neměly a přišly by tak o dva body, což by ale neovlivnilo výsledný počet hvězd.

Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí
TestDynamické testyOznačeníUpevněníVozidloCelkem
Jednotkybody%body%body%body%body%
18 měsíční12100%4100%2100%538%--
36 měsíční12100%4100%2100%--
Ochrana dětí-4184%

Ochrana chodců
Za ochrana nohou v oblasti nárazníku získal vůz maximum bodů. Hůře je na tom ochrana nohou v oblasti přední hrany kapoty, kde byly body připsány pouze v 1 ze 3 zkoušených sektorů. V oblastech s nejpravděpodobnějším kontaktem mezi dětskou hlavou a kapotou je ochrana dobrá až dostačující. Naopak oblasti, kde by s největší pravděpodobností dopadla hlava dospělého chodce poskytují nedostatečnou úroveň ochrany.

Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců
TestHlavaPánevNohyCelkem
Jednotkybody%body%body%body%
Ochrana chodců10,243%233%6100%1851%

Asistenční systémy
Všechny verze disponují již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem, připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na místě řidiče a spolujezdce.

Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy
-Omezovač rychl.Stabilizační systémPřipomínač pásůCelkem
-body%body%body%body%
Asistenční systémy00%3100%267%571%

Celkový výsledek: 5 hvězd
Mazda 3 podrobená nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové metodiky získala v celkovém hodnocení 5 hvězd. Ochrana dospělých cestujících při čelním nárazu je vynikající, stejně jako ochrana dětí. Problematický je boční náraz a náraz na kůl. Zlepšovat se dá i ochrana krční páteře při nárazech zezadu (Whiplash) a ochrana hlavy dospělých chodců.

Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků
Kategorie1234Celkem
NázevOchrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsist. syst.Vážený průměr
Jednotkybody%body%body%body%%
Výsledky3186%4184%1851%571%77%
Počet hvězd* * * * *

Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.

Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009)
2009Ochrana dospělýchOchrana dětíOchrana chodcůAsistenční systémyVážený průměr
Pro *****75%70%25%60%70%
Pro ****60%55%15%40%55%
Pro ***30%30%10%25%45%
Pro **25%25%5%15%35%
Pro *15%15%0%5%20%

Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.

VŠE o NOVÉ METODICE EURO NCAP 2009
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel

Video

Euro NCAP
Euro NCAP Mazda 3 (2009)

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Ryanair spustí novou linku z Prahy do Paříže Ryanair spustí novou linku z Prahy do Paříže

Nízkonákladový letecký dopravce Ryanair oznámil, že od…

České houslařství soutěží v tendru Šanghajské filharmonie České houslařství soutěží v tendru Šanghajské filharmonie

České hudební nástroje by mohly mít ve světě znovu velký…

Babiš připouští, že nemusí být premiérem Babiš připouští, že nemusí být premiérem

Šéf hnutí ANO připustil debatu o osobě příštího premiéra.…

Skanska chystá restrukturalizaci, propustí tisíce zaměstnanců Skanska chystá restrukturalizaci, propustí tisíce zaměstnanců

Největší skandinávská stavební společnost Skanska se v…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč Test ojetiny Ford Kuga I: Rozumná volba v nesmyslné kategorii do 200.000 Kč

Vstup Fordu do kategorie SUV se po stránce spolehlivosti…

Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě Hyundai mění ceník crossoveru Kona. Nejsilnější motor nyní v nižší výbavě

Hyundai Kona je nyní se silnějším motorem levnější. Na…

 



Ojetá Mazda 3 (BL): Solidní auto, které skoro nikdo nechtěl Ojetá Mazda 3 (BL): Solidní auto, které skoro nikdo nechtěl

První generace Mazdy 3 se stala prodejním šlágrem. Druhé…

Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku? Mazda 3 MPS vs. Ford Focus ST - Sportování za hubičku?

Dovozce zlevnil Mazdu 3 MPS o osmdesát tisíc, takže ji…

 



 
Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron S tronic – Proč mě plyn zklamal. Trochu

TEST: Audi A4 Avant 2.0 TFSI g-tron S tronic – Proč mě plyn zklamal. Trochu

Dnes 15:52

Zemní plyn považuju za jednu z nejrozumnějších alternativních cest. Přesto u Audi A4 Avant g-tron nebylo všechno růžové. Tedy zelené.




Blesk.cz

Sněhová kalamita v Česku: 12 rad pro řidiče, jak neuvíznout v bílé pasti

Sněhová kalamita v Česku: 12 rad pro řidiče, jak…

V Česku bude ve středu chumelit, za hodinu mohou spadnout až tři centimetry sněhu. Další velmi silné sněžení se…

Smutná zpráva: Zarostlý a vyhladovělý Ben  nepřežil, po měsíci v útulku uhynul! »Páníčka« šetří policie

Smutná zpráva: Zarostlý a vyhladovělý Ben nepřežil,…

V zuboženém stavu se dostal začátkem prosince dvanáctiletý Ben, kříženec pasteveckého plemene briard, k Elišce…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Peklo na zemi. Nejšílenější den. Kolomý a Macík se trápili v Argentině

Peklo na zemi. Nejšílenější den. Kolomý a Macík se…

Úterý nebylo zrovna dnem českých truckerů na letošním Rally Dakar. Zkušený Martin Kolomý z Buggyry po 40…

 

Reflex.cz

Drahoš se musí bát. Voliči poražených kandidátů budou volit i Zemana. Hodně jich k volbám už vůbec nepůjde

Drahoš se musí bát. Voliči poražených kandidátů…

První průzkum po prvním kolem voleb není dobrá zpráva pro Jiřího Drahoše. Okolo 6 až 7 procent voličů, kteří o…

Český lev 2017: Nejvíc nominací má Bába z ledu. Podívejte se na kompletní seznam nominovaných

Český lev 2017: Nejvíc nominací má Bába z ledu.…

Rodinný film Bába z ledu režiséra Bohdana Slámy o vztazích mezi lidmi tří generací v jedné rodině získal 15…