Euro NCAP 2009: Peugeot 3008 - 5 hvězd, rezervy při nárazu na kůl i při konstrukci opěrek hlavy
Kompaktní crossover (spojuje vlastnosti kategorie MPV a SUV) francouzského výrobce lze jen těžko přirovnat k nějakému konkurenčnímu vozu, který už známe. Karoserie má dopředu vysunuté čelní sklo, panoramatickou střechu a dvoudílné víko zavazadlového prostoru ve stylu některých SUV. V roce 2011 se má stát prvním vozem koncernu PSA využívající hybridní technologii HYbrid4. Francouzská automobilka již před časem vytvořila novou linii vozů, když představila modely 1007, 4007. Do této linie má pravděpodobně model 3008 zapadnout.
Výsledky testů, které Euro NCAP zveřejnilo v květnu 2009 absolvoval model Peugeot 3008 1,6HDi s karoserií hatchback o hmotnosti 1425 kg a v provedení s levostranným řízením. Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy a hlavové airbagy. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu 18 měsíců věku použita sedačka Britax-Römer BabySafe, která byla instalována (pomocí tříbodového bezpečnostního pásu) proti směru jízdy. Pro figurínu 36 měsíců se nainstalovala (pomocí úchytů ISOFIX a popruhu Top Tether) sedačka Britax-Römer Duo Plus ISOFIX s orientací ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal po nárazu stabilní a úroveň ochrany řidiče a spolujezdce byla převážně hodnocena jako „dobrá“. Nicméně bylo pozorováno, že airbag spolujezdce se během procesu plnění mírně roztrhnul, takže se může při procesu vyfukování chovat jinak, než jak to navrhli konstruktéři. Výrobce tento problém přisoudil špatnému otevření schránky airbagu v přístrojové desce a provedl patřičná opatření, která již nasadil do výroby. Navíc provedl testy, z kterých je patrné, že ona trhlina nemohla ovlivnit ochranu spolujezdce. Hodnoty naměřené zkušebními figurínami ukazují, že kolena i stehna jsou dobře chráněna a výrobce prokázal, že tomu tak je i v případě cestujících různých velikostních kategorií v různých pozicích při sezení.
crashtest peugeot euroncap crossover
Při bočním nárazu vůz exceloval, ale při nárazu na kůl je v ohrožení hrudník. Míra jeho ochrany je hodnocená jako „mezní“. Stejně špatně je na tom i ochrana krční páteře při nárazech zezadu. V nejtvrdším ze tří testů (tři testy s různě velkým přetížením) ochrany krční páteře nebyl udělen ani bod.
Euro NCAP 2009: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 14,1 | 88% | 8 | 100% | 6,9 | 86% | 1,9 | 48% | 31 | 86% |
Ochrana dětí
Ochrana obou dětských figurín získala téměř maximum 12 bodů (11,2 b. figurína 18 měsíců a 11,5 b. figurína 36 měsíců). Míra dopředného pohybu hlavy starší figuríny při čelním nárazu (v sedačce s orientací ve směru jízdy) nepřekročila bezpečné meze. Airbag spolujezdce může být deaktivován a na jeho sedadle lze potom přepravovat dítě v sedačce instalované proti směru jízdy. Informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči je ovšem málo zřetelná.
Euro NCAP 2009: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 11,2 | 93% | 4 | 100% | 2 | 100% | 5 | 38% | - | - |
36 měsíční | 11,5 | 96% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 40 | 81% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou chodců v oblasti předního nárazníku získala maximum bodů. Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty je ještě akceptovatelná v krajních zkušebních zónách kapoty, v prostřední nikoliv. Ochrana hlavy dítěte je převážně špatná, body byly uděleny jen za několik segmentů zkoušených sektorů uprostřed kapoty. Úplně nejhorší je ochrana hlavy dospělého chodce, za kterou Peugeot 3008 nezískal ani jeden bod.
Euro NCAP 2009: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 3 | 13% | 2,1 | 35% | 6 | 100% | 11 | 31% |
Asistenční systémy
Peugeot 3008 disponuje již v základní výbavě elektronickým stabilizačním systémem (ESC) i připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů na všech místech (vpředu i vzadu). Omezovač rychlosti (pedál plynu klade větší odpor při překročení přednastavené rychlosti) je v základní výbavě jen u některých verzí daného modelu.
Euro NCAP 2009: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0,8 | 80% | 3 | 100% | 3 | 100% | 7 | 97% |
Celkový výsledek: 5 hvězd
Francouzská novinka si z nárazových testů organizace Euro NCAP odnáší celkově 5 hvězd. Při čelním nárazu jsou dobře ochráněna kolena i stehna cestujících. Problémy ale existují v jiných oblastech. Při nárazu na kůl je hodnocena známkou „mezní“ ochrana hrudníku při nárazu na kůl. Stejně špatně je na tom i ochrana krční páteře při nárazech zezadu (whiplash).
Velké rezervy má nový Peugeot i v oblasti ochrany chodců. Špatná ochrana chodců by vozu znemožnila zisk 5 hvězd již v roce 2010. Novinkou jsou body přidělené za asistenční systém, který má informovat řidiče nenásilnou formou o překročení nastavené rychlosti.
Euro NCAP 2009 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 31 | 86% | 39,7 | 81% | 11 | 31% | 7 | 97% | 75% |
Počet hvězd | * * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení? Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce. Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří v roce 2009 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2009) | |||||||||
2009 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 75% | 70% | 25% | 60% | 70% | ||||
Pro **** | 60% | 55% | 15% | 40% | 55% | ||||
Pro *** | 30% | 30% | 10% | 25% | 45% | ||||
Pro ** | 25% | 25% | 5% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 15% | 15% | 0% | 5% | 20% |
Zajímá vás co je nového v novém systému hodnocení Euro NCAP? Změn je celá řada, a proto odkazujeme na následující článek.
Euro NCAP 2009: Nová metodika hodnocení bezpečnosti vozidel |
Euro NCAP Peugeot 3008 (2009) |