Euro NCAP 2010: Seat Exeo – Čtyři hvězdy podle zpřísněné metodiky
Testy, jejichž výsledky Euro NCAP zveřejnilo v březnu 2010, absolvoval model Seat Exeo 1.6 Reference s karoserií sedan o hmotnosti 1430 kg a v provedení s levostranným řízením.
Bezpečnostní výbava testovaného exempláře obsahovala tříbodové bezpečnostní pásy s předepínačem a omezovačem síly na předních sedadlech, dvoustupňový čelní airbag řidiče a spolujezdce, boční a hlavové airbagy a kolenní airbag řidiče. Vůz byl vybaven připomínači nezapnutých bezpečnostních pásů jen na místě řidiče.
Kolenní airbag nakonec nepracoval tak účinně jak by měl, a proto se dosažené hodnocení vztahuje i na varianty vozu bez tohoto bezpečnostního prvku.
Úchyty ISOFIX byly pouze na zadních místech. Pro testy ochrany dětí byla pro figurínu věku 18 měsíců instalována (pomocí úchytů ISOFIX) autosedačka FAIR G0/1 a pro starší figurínu (pomocí úchytů ISOFIX a popruhů Top Tether) autosedačka SEAT Roemer Duo, tentokrát ve standardní konfiguraci ve směru jízdy.
Ochrana dospělých
Prostor pro cestující zůstal během čelního nárazu stabilní.
Specifikace pro nizozemský trh, kde byly zkušební vozy zakoupeny, obsahuje v základní výbavě kolenní airbag řidiče, který jinak není dostupný ve všech evropských zemích. Nicméně výsledky zkoušky ukázaly, že kolenní airbag řidiče nepracoval efektivně, a proto nelze zanedbat vliv tuhých částí přístrojové desky na potenciální riziko vzniku poranění kolen a stehen řidiče. Celkový výsledek je velmi podobný vozu, který tímto bezpečnostním prvkem nebyl vybaven. Hodnocení se proto vztahuje současně na vůz bez i s kolenním airbagem řidiče.
crashtest seat euroncap strednitrida
Při bočním nárazu získal Seat Exeo maximální počet bodů. Při nebezpečnějším nárazu na kůl byla na základě míry stlačení žeber ochrana hrudníku vyhodnocena jako slabá.
Ochrana krční páteře při nárazech zezadu si od zkušebních komisařů vysloužila známku mezní.
Euro NCAP 2010: Kategorie 1 - Ochrana dospělých | ||||||||||
Test | Čelní | Boční | Na kůl | Whiplash | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana dospělých | 10,9 | 68% | 8 | 100% | 6,5 | 81% | 2,4 | 60% | 28 | 77% |
Ochrana dětí
Na základě údajů naměřených zkušební figurínou simulující starší dítě byly vozu přiděleny maximální body za ochranu, jakou poskytuje při čelním a bočním nárazu 36 měsíčnímu dítěti. Dopředný pohyb hlavy nebyl nadlimitní a figurína byla při bočním nárazu dokonale chráněna uvnitř svého zádržného systému, stejně jako mladší figurína.
Airbag spolujezdce lze deaktivovat a poté na sedadle spolujezdce použít k přepravě dítěte zádržný systém instalovaný proti směru jízdy, avšak informace o stavu spolujezdcova airbagu směrem k řidiči není dostatečně zřetelná. Samolepka upozorňující na nebezpečí plynoucí z přepravy dítěte na sedačce spolujezdce bez předchozí deaktivace spolujezdcova airbagu je rovněž nejasná a navíc není trvale připojena k vozidlu.
Euro NCAP 2010: Kategorie 2 - Ochrana dětí | ||||||||||
Test | Dynamické testy | Označení | Upevnění | Vozidlo | Celkem | |||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | body | % |
18 měsíční | 11,7 | 98% | 4 | 100% | 2 | 100% | 4 | 31% | - | - |
36 měsíční | 12 | 100% | 4 | 100% | 2 | 100% | - | - | ||
Ochrana dětí | - | 40 | 81% |
Ochrana chodců
Ochrana nohou v oblasti nárazníku je převážně dobrá. Ochrana pánve v oblasti přední hrany kapoty byla ovšem vyhodnocena jako nedostačující.
V oblastech s nejpravděpodobnějším kontaktem s hlavou dítěte byla ochrana oceněna známkou mezní, avšak ochrana hlavy dospělého je převážně nedostačující.
Euro NCAP 2010: Kategorie 3 - Ochrana chodců | ||||||||
Test | Hlava | Pánev | Nohy | Celkem | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % |
Ochrana chodců | 12,2 | 51% | 0 | 0% | 5,9 | 98% | 18 | 50% |
Asistenční systémy
Elektronický stabilizační systém je k dispozici již v základní výbavě, stejně jako připomínač nezapnutého bezpečnostního pásu na místě řidiče.
V základní výbavě najdeme i pasivní omezovač rychlosti nastavitelný řidičem. Tento pouze varovný systém nebyl bodován.
Euro NCAP 2010: Kategorie 4 - Asistenční systémy | ||||||||
- | Omezovač rychl. | Stabilizační systém | Připomínač pásů | Celkem | ||||
- | body | % | body | % | body | % | body | % |
Asistenční systémy | 0 | 0% | 3 | 100% | 1 | 33% | 4 | 57% |
Celkový výsledek: 4 hvězdy
Seat Exeo podrobený nárazovým zkouškám organizace Euro NCAP podle nové přísnější metodiky pro rok 2010 získal v celkovém hodnocení 4 hvězdy.
Rezervy pro zlepšení lze nalézt prakticky všude, až na ochranu dětí, která je příkladná.
Euro NCAP 2010 - Rekapitulace výsledků | |||||||||
Kategorie | 1 | 2 | 3 | 4 | Celkem | ||||
Název | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asist. syst. | Vážený průměr | ||||
Jednotky | body | % | body | % | body | % | body | % | % |
Výsledky | 28 | 77% | 40 | 81% | 18 | 50% | 4 | 57% | 71% |
Počet hvězd | * * * * |
Jaké jsou hranice pro udělení pětihvězdičkového hodnocení v roce 2010?
Testovaný automobil musí splnit předepsané procentní plnění maximálních bodových přídělů (vážený průměr všech 4 kategorií, viz poslední sloupec následující tabulky), ale také dílčí minimální úrovně v jednotlivých kategoriích. Konkrétní hodnoty jsou v tabulce.
Kategorie 1 (Ochrana cestujících) tvoří i v roce 2010 50 % výsledné známky, kategorie 2 (Ochrana dětí) 20 %, kategorie 3 (Ochrana chodců) také 20 % a kategorie 4 (Asistenční systémy) pak zbývajících 10 % známky.
Procenta maximálních bodových hodnocení potřebná pro zisk hvězd (2010) | |||||||||
2010 | Ochrana dospělých | Ochrana dětí | Ochrana chodců | Asistenční systémy | Vážený průměr | ||||
Pro ***** | 80% | 75% | 40% | 60% | 75% | ||||
Pro **** | 65% | 60% | 25% | 40% | 60% | ||||
Pro *** | 35% | 30% | 15% | 25% | 50% | ||||
Pro ** | 30% | 25% | 10% | 15% | 35% | ||||
Pro * | 20% | 15% | 5% | 5% | 25% |
Euro NCAP Seat Exeo (2010) |