Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Euro NCAP: Škoda Roomster má 5 hvězd a jedno zaváhání

Ondřej Láník
Diskuze (280)
V Mladé Boleslavi budou mít nakonec veselé Vánoce! Škoda Roomster je prvním vozem české výroby, který získal nejvyšší možný počet bodů v testech pasivní bezpečnosti, které provádí nezávislá organizace Euro NCAP.

Malé MPV z Mladé Boleslavi získalo od Euro NCAP nejvyšší možný počet hvězd za ochranu dospělých cestujících při čelním a bočním nárazu. V případě čelního nárazu, při kterém se automobil střetává s deformovatelnou o 40 % přesazenou překážkou při rychlosti 64 km/h, obdržel Roomster celkem 14 bodů, což odpovídá 88 % maximálního hodnocení.

Struktura karoserie se ukázala být stabilní, měření neprokázala žádný posuv volantu směrem k řidiči, sloupek se vychýlil o 14 mm doleva a o 5 mm vzhůru. Cestující byli podle protokolu ohroženi tvrdými plasty v oblasti středové konzoly, páky aretace nastavení sloupku volantu a zámku zapalování. Podobná výtka směřuje k tvrdému materiálu víka schránky před spolujezdcem. Při testu nedošlo ke střetu řidiče s volantem, což je předpoklad pro udržení biomechanických zatížení na přijatelné úrovni.

Řidič by zřejmě vyvázl s lehčím poraněním v oblasti kolen resp. stehen, podobně na tom jsou dolní končetiny u spolujezdce.

Boční náraz zvládl Roomster na výbornou, i když dlouhý rozvor, vysoké a rozměrné dveře se značnou prosklenou plochou by mohly být potenciálním nebezpečím. Toto se nakonec nepotvrdilo a subjektivně vnímaná tuhost karoserie při jízdě se potvrdila i při objektivním a náročném testu, při kterém naráží do boku vozu vozík s deformovatelnou strukturou resp. kůl o průměru 254 mm. (Podrobný popis metodiky naleznete v sekci crash testy Euro NCAP). Za výsledek v testech bočních nárazů si Roomster odváží plný počet bodů tj. 18 (100 %).

Celkem získal Roomster za ochranu dospělých cestujících 14 bodů (čelní náraz), 18 bodů (boční náraz) a 2 body za přítomnost připomínačů nezapnutých bezpečnostních pásů.

Průtahy se zveřejněním výsledků Škody Roomster byly způsobeny problémem, který automobilka nakonec vyřešila a Euro NCAP souhlasilo s opakováním testu. Klidné spaní nemají tam kde konstruovali vedení kabelů od akumulátoru. Při prvním testu došlo při čelním nárazu k přerušení vedení s následkem nefunkčnosti předpínačů bezpečnostních pásů a opožděné aktivaci airbagů. Funkce předpínačů omezuje pohyb připoutaných cestujících při nehodě a připravuje optimální polohu tělesné schránky před zpomalením nafouknutým airbagem. Airbag musí být připraven pohltit energii lidského těla v přesně definovaném časovém okamžiku určeném intervalem v řádu desítek milisekund.

Škoda Auto provedla dvě konstrukční změny. Vedení kabelů je nyní více chráněno, změněn byl software příslušné řídicí jednotky a do elektrického okruhu byly zařazeny kondenzátory. Ty zásobují palubní síť i v případě přerušení vedení od akumulátoru, aby bez potíží fungovaly řídící jednotky zádržných systémů a palubní elektrický obvod.

Při opakovaném testu se ukázalo, že zesílení ochrany vedení kabelů není dostatečné, protože i při druhém pokusu došlo k přerušení vedení. Změny v elektrické a elektronické části vozu však byly účinné, takže předpínače i airbagy nakonec fungovaly správně.

Euro NCAP si za zákazníky postesklo nad skutečností, že automobilka sice provedla konstrukční změny, ale již neprovede svolávací akci na vozy, se kterými již jezdí zákazníci. Pěti hvězdami se tedy mohou pyšnit pouze ty automobily Škoda Roomster, které mají výrobní číslo následující v řadě za kódem TMBVCB5J875025783.

Roomster obdržel za ochranu nedospělých cestujících 40 bodů, tj. 82 % z maxima. Euro NCAP konstatuje, že airbag spolujezdce může být deaktivován, aby mohla být na předním sedadle umístěná dětská sedačka proti směru jízdy, ale současně kritizuje nedostatečně vyznačený aktuální stav (aktivováno/neaktivováno). Přítomnost úchytů ISOFIX a Top-Tether je podle bezpečnostní autority také nedostatečně vyznačená.

Ochrana chodců, která bude nově ošetřena také mezinárodní legislativou, byla také v případě konstrukce Škody Roomster brána v potaz. Podle Euro NCAP je nárazník zkonstruován dobře, ale hrana kapoty a kapota samotná nedopadly dle metodiky Euro NCAP právě nejlépe. Organizace označila výsledek testů s impaktory simulujícími hlavu dospělého chodce nebo dítěte jako převážně špatný.

Ondřej Láník
Diskuze (280)
29. 12. 2006 12:47
Re: metodika
ABS je povinne na vsetky auta predavane v EU a to od 1.6.2006.
24. 12. 2006 15:20
Re: Ubohý
:yes: :yes: :yes: Šťastné a veselé, škodováku :yes:
23. 12. 2006 15:05
Re: PYTLEM PO HLAVĚ
;-) Šťastné a veselé :yes:
23. 12. 2006 12:28
Re: PYTLEM PO HLAVĚ
;-) :yes: PS: Veselé Vánoce :yes:
Avatar - Ricardo
22. 12. 2006 22:45
Re: BLA BLA ŠKODA
Když chceš napsat svůj názor tak se podepiš svým jménem i u titulku, Míro ;-)