Euro NCAP: výsledky Citroënu C1 a VW Passat
Euro NCAP zvolil novou strategii zveřejňování výsledků testů novinek. Místo publikování obvyklé skupiny různých vozů se na stránkách www.euroncap.com objevují výsledky postupně. Posledními přírůstky jsou hodnocení Citroënu C1 a Volkswagenu Passat.
Citroën C1
Vytvořit z hlediska pasivní bezpečosti optimální strukturu u minivozu není asi nic snadného. Vždyť mezi přídí a středem předních kol je u kolínských automobilů (Citroën C1/Peugeot 107/Toyota Aygo) pouze 650 mm! Co se karosérie týče, odolala čelnímu nárazu na výbornou, horší to již bylo s některými komponenty, ale celkový výsledek za ochranu posádky činí 26 bodů, tj. 4 hvězdy. Přesně tolik mají také větší Citroëny C2, C3 a C3 Pluriel.
Čelní náraz pomáhají posádce kolínských vozů ustát jednostupňové airbagy, předepínače a omezovače síly bezpečnostních pásů. Ty udržely zatížení figurín nízko, ale řidičův hrudník narazil do volantu a oba cestující mají ohroženy kolena, která naráží do tvrdých dílů v přístrojové desce. V oblasti chodidel utrpěla karosérie jen malé deformace, ale pedály ačkoli se posunuly vzad, se zablokovaly, což Euro NCAP hodnotí jako další zdroj rizika poranění.
Boční náraz nezaznamenaly senzory realisticky, takže hodnoty byly zkresleny. Tříleté dítě sedící v sedačce Britax Romer Duo Plus po směru jízdy, 18měsíční sedělo v sedačce Britax Romer Baby Safe proti směru jízdy. Mladší pasažér utrpěl zatížení vysoké hrudníku při čelním nárazu. Za ochranu chodců si C1 odváží 14 b.(39 % maxima), ochrana dětí 36 b. (73 % maxima). Výsledky lze vztáhnout také na Toyotu Aygo a Peugeot 107.
Volkswagen Passat
Nový Passat si v nemohl dovolit nezískat pět hvězd za bezpečnost posádky, a proto se nedostatky z prvního testování staly stimulem ke konstrukčním změnám. Tuto možnost má každý výrobce, ale ne všichni ji využívají, vzhledem k finanční náročnosti prováděných změn na hotovém voze. Passat napodruhé tedy získal pět hvězd, poté co bylo změněno čalounění stropu a okenní airbagy.
Čelní náraz absolvoval Volkswagen s minimálními deformacemi prostoru pro posádku, která byla chráněna dvojicí dvoustupňových airbagů, zadržována předepínači a omezovači tahu bezpečnostních pásů. Tato zařízení stejně jako stabilní karosérie fungovaly dobře, zatížení na hrudi a stehnech pasažérů byla nízká. Řidič však v Passatu riskuje poranění kolen, neboť hrozí kontakt se sloupkem řízení. Naopak chodidla jsou v relativním bezpečí díky vhodné konstrukci pedálové skupiny. Za to vše dává Euro NCAP 14 bodů, což odpovídá 88 % maxima.
Výborného výsledku dosáhl Passat při bočním nárazu za přítomnosti bočních a hlavových airbagů, když získal maximum bodů (18 b. = 100 %).
Celkem za ochranu cestujících 34 bodů a 5 hvězd.
Euro NCAP zaznamenal vyšší zatížení hrudníku většího dítětě sedícího v sedačce Britax Romer Duo Plus po směru jízdy, mladší dítě sedící v sedačce proti směru jízdy bylo chráněno dostatečně. Celkem 38 bodů (tj. 78 % maxima)
Chodci patří v měřítkách Euro NCAP stále k nejproblémovějším místům konstrukce automobilů. Passat není výjimkou, i když úroveň ochrany je označena za přijatelnou. Ochrana chodců byla ohodnocena 17 body (tj. 47 % maxima).