Euro NCAP začalo hodnotit také ochranu dětí při nehodě

Euro NCAP začalo hodnotit také ochranu dětí při nehodě

 
 

Uznávaná autorita v oblasti pasivní bezpečnosti-Euro NCAP- poslala proti zdi dalších 10 aut a od listopadu 2003 zavádí nový rating bezpečnosti dětí. Včera byly v Aténách zveřejněny výsledky, které jsme doplnili stručným komentářem.

Současný čtyřhvězdičkový standard nových vozů je dobrým výsledkem práce Euro NCAP, která objektivním a systematickým testováním pasivní bezpečnosti automobilů obrátila pozornost veřejnosti tímto směrem. Reakce autoprůmyslu přišla velmi rychle a ten kdo dnes získává 5 hvězd, má trumf, který může koncového uživatele automobilu přesvědčit o tom, že právě takový automobil by si měl koupit.

Euro NCAP (European New Car Assessment Program) nyní rozšiřuje hodnocení automobilů o další disciplínu. K čelnímu a bočnímu nárazu a testům s chodci, je od listopadu 2003 zařazeno hodnocení bezpečnosti dětí v automobilech. Hodnotí se v něm automobily s dětskými sedačkami, doporučenými výrobcem automobilu. Nejvyšším oceněním může být opět 5 hvězd. Výsledné hodnocení závisí na vhodném umístění instrukcí k používání dětské sedačky ve voze, dále na možnostech bezpečného uchycení v automobilu a konečně na jejich správné funkci při čelním a bočním nárazu. Euro NCAP si od nového měřítka slibuje zvýšení pozornosti vůči malým pasažérům na palubě dnešních automobilů. Mnoho výrobců se chlubí „rodinnými vozy“, ale skutečně účinnou ochranu všem jejím členům mohou nabídnout jen zřídka.

Testem Euro NCAP nedávno prošlo 10 automobilů. Ochrana posádky, nejsledovanější výsledek testu, dopadl pro všechny modely velmi dobře-všechna auta získala 4 nebo 5 hvězd. Méně nadšení vzbuzují výsledky hodnocení ochrany dětí ve voze a s ochranou chodců byly testované vozy, až na výjimky, na štíru.

Nejmenší rozbitá auta byly tentokrát Citroën C2 a Mazda2. Malý Francouz s podvozkem z většího C3 má pevnou a stabilní konstrukci karosérie, zádržné systémy fungovaly dobře, když udržely pasažéry při nárazu dostatečně daleko od volantu a přístrojové desky. Ani pedály neohrožovaly řidičovy chodidla průnikem do interiéru. Problém, který se stále nedaří odstranit u mnoha malých vozů je kontakt kolen se sloupkem řízení nebo některou částí přístrojové desky. Tvrdé plasty nebo ještě hůře hrany (oblast kolem zámku řízení-zapalování), jsou faktorem zvyšujícím riziko poranění. C2 získal 29 bodů tj. 4 hvězdy (čelní náraz 13 b. (81%), boční náraz 14 b. (78%), navíc bod za upozornění na připoutání). Dětem hrozí nebezpečí zejména při bočním nárazu. Hodnocení v kategorii bezpečnost dětí: 29 b. tj. 3 hvězdy.

Mazda2 dopadla obdobně: 4 hvězdy za ochranu cestujících, 2 hvězdy ochrana chodců a 3 hvězdy ochrana dětí. Na rozdíl od C2, musí spolujezdec v Mazdě snášet větší zatížení hrudníku.

Nové Audi A3 prokázalo v testu velmi tuhou bezpečnostní schránku, která velmi dobře ochránila cestující a po nárazu bylo možno snadno otevřít obě dveře. 75% úspěšnost při ochraně při čelním nárazu a výborná 100% bezpečnost při bočním nárazu – to je hodnocení Audi A3 – celkem 4 hvězdy.

Také Mazda6 měla jen menší deformace bezpečnostní schránky karosérie, ale šestka ztratila body za nebezpečně tvrdé materiály v oblasti kolen a stehen řidiče. Celkově 4 hvězdy - ochrana posádky, 1 hvězda – chodci, 3 hvězdy – děti.

Americký Jeep Cherokee je od srpna vybaven inteligentní funkcí upozorňující řidiče na nezapnutý pás, což ocenila komise 1 bodem navíc, takže Jeep již dosáhl na 4 hvězdy. Automobil, který byl prvotně určen pro americký trh a zámořské bezpečnostní standardy, ukazuje odlišný přístup, který si vynutily zákony USA. Potvrzuje to například zóna kde dochází ke kontaktu kolen s přístrojovou deskou, která byla navržena podle zákona, vyžadujícího ochranu i pro nepřipoutaného řidiče. V praxi Euro NCAP však kolena připoutaného řidiče skončila jinde a řidič navíc zaznamenal nebezpečně vysoké zatížení od zádržného systému, což by jej mohlo vážně zranit.

Ford Focus C-MAX si odvezl dobré vysvědčení za vyrovnané výkony v oblasti ochrany posádky (4 hvězdy) a dětí na palubě (4 hvězdy) Jeho velký konkurent Volkswagen Touran byl testován opakovaně a nyní již dosáhl na nejvyšší 5 hvězdičkové hodnocení bezpečnosti posádky. 100%ní výsledek bočního nárazu je dobrou vizitkou. Ale není vše zlato co se třpytí. Jako nedostatečná je hodnocena bezpečnost dětí. Touranu je vytýkáno matoucí označení upevnění dětské sedačky a také to, že nic nevaruje rodiče před upevněním sedačky proti směru jízdy.

Testovány byly také dva Renaulty a očekávání vysokých skóre se potvrdila. Druhá generace Scénicu si odvezla jako první malé MPV 5 hvězd (jako druhý získal 5 hvězd Touran). Panáčci ze Scénicu v žádné z částí těla „nezčervenali“ a převládající barvou byla zelená, značící nízké riziko poranění. Starší Kangoo dosáhlo také na velmi slušný výsledek – 4 hvězdy. Velké MPV Toyota Previa, které z našeho trhu neznáme, se podrobilo opakovanému testování s příznivým výsledkem (4 hvězdy), i když Focus C-MAX, Touran i Scénic získali za ochranu posádky více bodů.

                 Ochrana posádky Ochrana dětí    Ochrana chodců
Citroën C2       4 hvězdy        3 hvězdy        2 hvězdy
Mazda 2          4 hvězdy        3 hvězdy        2 hvězdy

Audi A3 4 hvězdy 3 hvězdy 1 hvězda

Mazda 6 4 hvězdy 3 hvězdy 1 hvězda                      Jeep Cherokee 4 hvězdy -- 1 hvězda                                   Ford Focus C-MAX 4 hvězdy 4 hvězdy 2 hvězdy Renault Scenic 5 hvězdy 3 hvězdy 2 hvězdy Renault Kangoo 4 hvězdy 2 hvězdy 1 hvězda VW Touran 5 hvězdy -- 3 hvězdy                      Toyota Previa 4 hvězdy 3 hvězdy 1 hvězda

Spolupracujeme s TipCars.com
 







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače Brzdy už produkují více částic než výfuky. Dostanou proto vysavače

Z brzdových systémů současných aut s motory pro normu…

Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem Test ojetiny BMW řady 1: Bazarový průšvihář s dokonalým podvozkem

Ceny jedničkových BMW už klesly pod stotisícovou metu.…

 





 
Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dallara Stradale: Speedster slavného výrobce formulí konečně vyráží na běžné silnice

Dnes 18:50

O vývoji silničního vozu se znakem Dallary se napsalo hodně. První vůz firmy s registrační značkou se teď představuje oficiálně.




Blesk.cz

Ztraceného dobrodruha zachránili na poslední chvíli: Už se loučil s manželkou Lenkou a jejich dětmi

Ztraceného dobrodruha zachránili na poslední chvíli:…

Byl ztracený v odlehlé džungli mezi znesvářenými kmeny domorodců a navíc dostal smrtící malárii. Britský…

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí: Sjezdovka se znovu otevře ve středu

První lyžování v Krkonoších přilákalo asi 2500 lidí:…

První lyžování v Krkonoších v nové zimní sezoně si o prodlouženém víkendu vyzkoušelo asi 2500 lyžařů. Na Černé…

 

iSport.cz

Zelinka vzal dle komise Spartě penaltu. V jejím duelu chyboval už podruhé

Zelinka vzal dle komise Spartě penaltu. V jejím…

Sudí Miroslav Zelinka upřel fotbalistům Sparty Praha v závěru pátečního utkání 14. kola první ligy proti Jihlavě…

Česká móda pro olympiádu v Koreji je venku, hitem má být zlatá bunda

Česká móda pro olympiádu v Koreji je venku, hitem má…

S ukrytým zlatem poletí čeští reprezentanti na olympiádu do korejského Pchjongčchangu. Hitem kolekce, která byla…

 

Reflex.cz

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která pomalu zabíjí své obyvatele

Ghanská laguna Korle: Skládka bez života, která…

V řece Odaw, která protéká Accrou, hlavním městem Ghany, byste jakoukoliv rybu hledali jen marně. Břehy místní…

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují lidmi ve vlastní prospěch

Britští vědci zjistili, že psi vědomě manipulují…

Téměř každý majitel psa vám potvrdí, že ten jeho se umí smát, radovat, být smutný i naštvaný. Jenže proč výraz…