Euro NCAP: Peugeot 207 CC i Mini s pěti hvězdami
Euro NCAP v dubnu prověřilo pasivní bezpečnost dvou lifestylových aut pro radost.
Mini Cooper
Britský automobil s německými kořeny je jen 3,7 m dlouhý a má velmi krátkou příď, takže pro dobrý výsledek v testu Euro NCAP bylo třeba udělat více než u většiny konkurenčních vozů s délkou kolem 4 m. Posádka Mini je při čelním nárazu chráněna dobře, Euro NCAP poukazuje jen na riziko poranění kolen a stehen po kontaktu s přístrojovou deskou při čelním nárazu. Mini Cooper si odnesl 13 bodů (81 % maxima) za ochranu posádky při čelním nárazu, 16 bodů za výsledek bočního nárazu (89 % maxima) a 3 body za přítomnost připomínačů nezapnutých bezpečnostních pásů. Celkem tedy 32 bodů a 5 hvězd pro Mini.
Ochrana dětských pasažérů byla ohodnocena 29 body (59 % maxima), což odpovídá průměrným 3 hvězdám. Euro NCAP tradičně kritizuje na nedostatečné varování uživatelů před umisťováním dětských sedaček proti směru jízdy na sedadle spolujezdce.Zádržný systém nedokázal zadržet pohyb hlavy tříletého dítěte při bočním nárazu, což by pravděpodobně skončilo poraněním hlavy dítěte. Ve stejném testu hlava 1,5 letého dítěte přišla do kontaktu s čalouněním interiéru, což by také mohlo způsobit poranění hlavy při reálné nehodě. Formální kritika směřuje také k nedostatečně vyznačené přítomnosti úchytů ISOFIX na zadních sedadlech.
Ochrana chodců patří podle Euro NCAP, stále k nejproblematičtějším oblastem pasivní bezpečnosti. Mini dostalo 14 bodů (tj. 39 % maxima) a to odpovídá 2 hvězdám.
Peugeot 207 CC
Peugeot na příkladu 207 CC ukazuje, že i otevřený automobil může být nadprůměrně bezpečný. Test kabrioletu probíhá vždy v nejméně příznivé konfiguraci se střechou složenou za sedadly. Cestující jsou při čelním nárazu velmi dobře chráněni. Řidičovy kolena se vůbec nesetkaly s přístrojovou deskou, mj. díky účinnému kolennímu airbagu. Peugeot dobrovolně prezentoval Euro NCAP také výsledky interně prováděných testů na cestujících větších rozměrů. U vysokých řidičů, kteří budou sedět příliš vpředu a budou mít kolena v blízkosti přístrojové desky, existuje riziko, že síly působící na dolní končetiny těsně pod koleny by mohly být vyšší než je kolenní kloub schopen běžně přenášet. Za ochranu cestující v čelním nárazu udělilo Euro NCAP 13 bodů (tj. 81 % maxima), za bezpečnost při bočním nárazu si kabriolet odváží maximum 18 bodů a za přítomnost připomínačů nezapnutých bezpečnostních pásů 2 body. Celkem tedy 33 bodů za ochranu dospělé posádky a 5 hvězd.
Ochrana dětských pasažérů nebyla ohodnocena, vzhledem k tomu, že metodika Euro NCAP pro čelní a boční náraz říká, že přední sedadlo má být ve střední poloze (nastavení v podélném směru), ve které nebylo možné výrobcem doporučenou dětskou sedačku do vozu namontovat.
Euro NCAP chválí konstrukci nárazníku vzhledem k ochraně chodců, ale problematické místa na kapotě nakonec nepřinesla lepší výsledek než 16 bodů (tj. 44 % maxima).
Výsledky testů Euro NCAP (duben 2007) | ||||||
Kriterium | Ochrana dospělé posádky | Ochrana dětské posádky | Ochrana chodců | |||
Testovaný vůz | Počet hvězd / body | Přední náraz | Boční náraz | Přip. pásů | Počet hvězd / body | Počet hvězd / body |
Mini Cooper | 5/32 | 13 (81 %) | 16 (89 %) | 3 | 3 / 29 (59 %) | 2 / 14 (39 %) |
Peugeot 207 CC | 5/33 | 13 (81 %) | 18 (100 %) | 2 | nehodnoceno | 2 / 16 (44 %) |