Evropa = spojené státy vznětové

Evropa = spojené státy vznětové

 

Za posledních 13 let vzrostl podíl vznětových motorů v nových vozidlech v západní Evropě z necelých 14% na více než 40%. Evropa dieselům věří, a tam kde jsou ceny nafty nízké již překročil podíl automobilů na naftu hranici 60%. Kterým směrem se vydáme my?

Za posledních 13 let vzrostl podíl vznětových motorů v nových vozidlech v západní Evropě z necelých 14% na více než 40 %. Evropa dieselům věří, a tam kde jsou ceny nafty nízké již překročil podíl automobilů na naftu hranici 60%. Kterým směrem se vydáme my?

Statistické údaje za rok 2003 ještě nebyly zveřejněny, ale očekávat po 13 vzestupných letech pokles prodejů dieselů by bylo naivní. Auta na naftu zkrátka letí. Mekkou nafty v osobních vozech byla na počátku 90. let Francie, s třetinovým podílem naftových motorů. Úspěšně jí sekundovala Belgie, Rakousko a Lucembursko.

Po 13 letech se v čele dieselového pelotonu drží sousední Rakousko, které bezmála atakuje 70% podíl, přes 60% naftových aut se prodá v Belgii, Francii a Lucembursku, málo k tomu schází ve Španělsku. Výrobci dieselů se radují z trhů jako je Itálie, Portugalsko nebo Německo, kde se v roce 1990 prodávalo 5-10 %, ale dnes je to zhruba 35% a více.

Je tu ale také několik zemí, kde jakoby řidiči magické zkratky TDI, HDI nebo JTD vůbec neznali. Patří v k nim Řecko, Švédsko, Finsko a Irsko, kde sice zpravidla poptávka také roste, ale absolutní čísla jsou na úrovni začátku 90. let v celé Evropě. Náš trh se řadí k dieselově středně vyvinutým oblastem, když se každý rok prodá asi třetina vznětových osobních automobilů (přesně to bylo 32,6% v roce 2003).

Zájem o diesely dříve bylo možno vysvětlit přímočarou úvahou většiny zákazníků, kteří u čerpacích stanic vídávali o několik procent lacinější naftu a k tomu si připočítali navíc nízkou spotřebu. To stačilo k jednoznačnému (a producenty automobilů propagovanému) rozhodovacímu schématu ve tvaru „kdo šetří, jezdí dieselem“. Na vyšší cenu auta a další náklady spojené se složitějším motorem se běžný zákazník nedívá.

Rostoucí podíl vznětových motorů se zájmem sledovali nejen výrobci, kteří z dražších aut mají vyšší zisk, ale také vlády jednotlivých zemí. Postupně se jim totiž občané začali přesouvat k levnějším palivům a tak bezedné pokladny byly ještě hlubší. Uvalením vyšších daní na naftu lze v podstatě jen získat, řekli si mnohde a asi měli pravdu. Oblibu dieselu asi jen tak něco nezastaví.

Ekonomické hledisko úzce souvisí s životním prostředím, které diesely zatěžují poslední desetiletí stále více. Možná že v tomto směru měla zakročit razantněji legislativa již v první polovině 90. let, kdy se náhle zvýšil podíl dieselů v Evropě na více než 20% (přehled emisních norem platných v EU připravujeme). Výrobci se tak až teď a jen pod tlakem veřejného mínění, dostávají k příplatkovým filtrům pevných částic, které by měly být samozřejmým doplňkem kvalitní (a drahé) techniky vznětového motoru.


Podíl vznětových verzí osobních automobilů s Evropě v letech 1990-2002

           1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
---------------------------------------------------------------------------
Belgie     32,7 30,8 31,8 36,9 42,4 46,8 45,7 49,8 52,2 54,3 56,3 62,6 64,3
Dánsko      4,1  2,6  2,4  2,2  2,7  2,9  2,9  3,0  4,7  9,4 13,2 17,8 20,1
Finsko      5,2  4,9  5,0  7,8  5,6  6,7 13,5 14,6 15,3 15,7      16,6 15,6
Francie    33,0 38,4 39,0 45,5 47,6 46,5 39,2 41,8 40,2 44,1 49,0 56,2 63,2
Irsko      13,6 15,5 14,2 15,6 16,7 15,9 13,3 11,3 12,8 10,9 10,1 12,9 16,4
Itálie      7,3  5,7  7,6  8,4  9,1  9,9 16,5 17,5 22,5 29,4 33,6 36,6 43,5
Lucemb.    21,3 16,7 25,1 27,6 28,1 28,5 32,4 35,2 38,8 42,0 50,4 58,2 61,9
Německo     9,8 11,8 14,8 14,6 16,6 14,5 15,0 14,9 17,6 22,4 30,3 34,5 37,9
Nizozemsko 10,9 11,0 11,6 11,0 12,0 13,9 15,3 17,1 20,3 22,8 22,5 22,9 21,6
Portugalsko 4,9  7,0  7,8 11,3 11,6 10,7 12,6 16,9 18,8 20,9 24,2 28,4 34,6
Rakousko   25,7 22,1 26,2 31,6 39,9 42,8 49,4 53,3 54,5 57,4 61,9 65,7 69,6
Řecko                                               1,1  0,7  0,7  0,8  0,9
Španělsko  14,2 12,8 16,6 23,2 27,5 33,6 37,5 42,2 47,8 50,6 53,1 52,5 57,3
Švédsko     0,6  0,9  0,8  3,1  3,2  2,7  5,2  7,6 11,0  7,2  6,3  5,6  7,0
UK          6,4  8,7 12,5 19,0 21,7 20,2 17,8 16,1 15,3 13,8 14,1 17,8 23,5
---------------------------------------------------------------------------
EU (15)                        23,1 22,6 22,9 22,8 25,3 29,0 32,8 36,7 40,9
---------------------------------------------------------------------------
Švýcarsko   3,0  2,7  3,1  3,5  4,7  4,2  4,7  5,1  5,9  6,8  9,3 13,4 18,0
Norsko      2,6  6,4 10,8 14,5  9,7  6,0  7,2  6,2  6,7  8,2  9,0 13,3 17,5
Island                                             15,1 16,4 17,1 13,3 12,5
---------------------------------------------------------------------------
Záp. Evropa13,8 14,6 17,0 19,8 22,6 22,0 22,3 22,3 24,8 28,4 32,1 36,0 40,3

Diskuze:

Jakou má u nás, podle vás, diesel budoucnost?
Jak zareaguje český zákazník na vyšší ceny nafty?

Spolupracujeme s TipCars.com
Praha chce zlevnit studentům a seniorům jízdné o polovinu Praha chce zlevnit studentům a seniorům jízdné o polovinu

Pražský magistrát chce zlevnit od 1. září 2018 jízdné v…

Kapsch žaluje člena rozkladové komise k mýtnému tendru Kapsch žaluje člena rozkladové komise k mýtnému tendru

Společnost Kapsch podala trestní oznámení na advokáta…

Piráti vytáhli proti Pochemu, chtějí mu zarazit práci na ministerstvu. Babiš souhlasí Piráti vytáhli proti Pochemu, chtějí mu zarazit práci na ministerstvu. Babiš souhlasí

Dvojí pracovní nasazení europoslance Miroslava Pocheho…

V Česku myšlenky pražského jara moc nerezonují, diví se francouzský Le Monde V Česku myšlenky pražského jara moc nerezonují, diví se francouzský Le Monde

Z nového průzkumu vypracovaného sociology České a…

 
Zdroj: ACEA
 

Přidat názorDiskuse: Evropa = spojené státy vznětové






Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky... Škoda Kodiaq dostala nové motory. A také výrazně vyšší cenovky...

V nabídce Škody Kodiaq se nově objevuje patnáctistovka…

Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S Mercedes V Maybach Edition položí svým luxusem na lopatky i třídu S

Francouzi nabízí v Paříži prohlídky města či „prostý“…

 





 
Škoda doplňuje nabídku motorů. Kolik stojí vylepšená Octavia RS a Superb s 1.5 TSI?

Škoda doplňuje nabídku motorů. Kolik stojí vylepšená Octavia RS a Superb s 1.5 TSI?

Dnes 17:51

Superb si už opět můžete nakonfigurovat i s benzinovými motory. Cenu odhalila i vylepšená Škoda Octavia RS.




Blesk.cz

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke Koptíkovi mizí před očima!

Dieta láskou: Hana Gregorová (65) po návratu ke…

Mění se před očima! Herečka Hana Gregorová (65) během léta shodila několik kilo. Svoji hubenější postavu přišla…

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Módní policie: Módní peklo i uhrané bitky se vkusem

Spousta party, komerčních prezentací, tiskovek. Také filmové a divadelní premiéry. Občas velkého gala hodný…

 

iSport.cz

Koller: Útok Sparty? Nikdo není jako Lafata. Matoušek míří do reprezentace

Koller: Útok Sparty? Nikdo není jako Lafata.…

Trvale žije na jihu Francie, o českém fotbale má však Jan Koller stále přehled. I v neděli sledoval, jak se jeho…

Proč Králův přestup stopli? Kouč Bordeaux se pustil do šéfa a skončil

Proč Králův přestup stopli? Kouč Bordeaux se pustil…

Alex Král měl v pátek podepsat smlouvu v Bordeaux. Jenže přestup byl náhle pozastaven a vrátil se domů. Důvodem…

 

Reflex.cz

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery zachytily pád janovského mostu

Video, ze kterého mrazí. Bezpečnostní kamery…

Italské bezpečnostní a záchranné složky dnes zveřejnily nejnovější video, které zachycuje pád mostu v Janově.…

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního předokupačního Rudého práva

Než přišla invaze. Ponořte se do posledního…

V těchto dnech si připomínáme 50. výročí invaze vojsk Varšavské smlouvy na naše území. O osudové 23. hodině…