Evropa = spojené státy vznětové

Evropa = spojené státy vznětové

 

Za posledních 13 let vzrostl podíl vznětových motorů v nových vozidlech v západní Evropě z necelých 14% na více než 40%. Evropa dieselům věří, a tam kde jsou ceny nafty nízké již překročil podíl automobilů na naftu hranici 60%. Kterým směrem se vydáme my?

Za posledních 13 let vzrostl podíl vznětových motorů v nových vozidlech v západní Evropě z necelých 14% na více než 40 %. Evropa dieselům věří, a tam kde jsou ceny nafty nízké již překročil podíl automobilů na naftu hranici 60%. Kterým směrem se vydáme my?

Statistické údaje za rok 2003 ještě nebyly zveřejněny, ale očekávat po 13 vzestupných letech pokles prodejů dieselů by bylo naivní. Auta na naftu zkrátka letí. Mekkou nafty v osobních vozech byla na počátku 90. let Francie, s třetinovým podílem naftových motorů. Úspěšně jí sekundovala Belgie, Rakousko a Lucembursko.

Po 13 letech se v čele dieselového pelotonu drží sousední Rakousko, které bezmála atakuje 70% podíl, přes 60% naftových aut se prodá v Belgii, Francii a Lucembursku, málo k tomu schází ve Španělsku. Výrobci dieselů se radují z trhů jako je Itálie, Portugalsko nebo Německo, kde se v roce 1990 prodávalo 5-10 %, ale dnes je to zhruba 35% a více.

Je tu ale také několik zemí, kde jakoby řidiči magické zkratky TDI, HDI nebo JTD vůbec neznali. Patří v k nim Řecko, Švédsko, Finsko a Irsko, kde sice zpravidla poptávka také roste, ale absolutní čísla jsou na úrovni začátku 90. let v celé Evropě. Náš trh se řadí k dieselově středně vyvinutým oblastem, když se každý rok prodá asi třetina vznětových osobních automobilů (přesně to bylo 32,6% v roce 2003).

Zájem o diesely dříve bylo možno vysvětlit přímočarou úvahou většiny zákazníků, kteří u čerpacích stanic vídávali o několik procent lacinější naftu a k tomu si připočítali navíc nízkou spotřebu. To stačilo k jednoznačnému (a producenty automobilů propagovanému) rozhodovacímu schématu ve tvaru „kdo šetří, jezdí dieselem“. Na vyšší cenu auta a další náklady spojené se složitějším motorem se běžný zákazník nedívá.

Rostoucí podíl vznětových motorů se zájmem sledovali nejen výrobci, kteří z dražších aut mají vyšší zisk, ale také vlády jednotlivých zemí. Postupně se jim totiž občané začali přesouvat k levnějším palivům a tak bezedné pokladny byly ještě hlubší. Uvalením vyšších daní na naftu lze v podstatě jen získat, řekli si mnohde a asi měli pravdu. Oblibu dieselu asi jen tak něco nezastaví.

Ekonomické hledisko úzce souvisí s životním prostředím, které diesely zatěžují poslední desetiletí stále více. Možná že v tomto směru měla zakročit razantněji legislativa již v první polovině 90. let, kdy se náhle zvýšil podíl dieselů v Evropě na více než 20% (přehled emisních norem platných v EU připravujeme). Výrobci se tak až teď a jen pod tlakem veřejného mínění, dostávají k příplatkovým filtrům pevných částic, které by měly být samozřejmým doplňkem kvalitní (a drahé) techniky vznětového motoru.


Podíl vznětových verzí osobních automobilů s Evropě v letech 1990-2002

           1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
---------------------------------------------------------------------------
Belgie     32,7 30,8 31,8 36,9 42,4 46,8 45,7 49,8 52,2 54,3 56,3 62,6 64,3
Dánsko      4,1  2,6  2,4  2,2  2,7  2,9  2,9  3,0  4,7  9,4 13,2 17,8 20,1
Finsko      5,2  4,9  5,0  7,8  5,6  6,7 13,5 14,6 15,3 15,7      16,6 15,6
Francie    33,0 38,4 39,0 45,5 47,6 46,5 39,2 41,8 40,2 44,1 49,0 56,2 63,2
Irsko      13,6 15,5 14,2 15,6 16,7 15,9 13,3 11,3 12,8 10,9 10,1 12,9 16,4
Itálie      7,3  5,7  7,6  8,4  9,1  9,9 16,5 17,5 22,5 29,4 33,6 36,6 43,5
Lucemb.    21,3 16,7 25,1 27,6 28,1 28,5 32,4 35,2 38,8 42,0 50,4 58,2 61,9
Německo     9,8 11,8 14,8 14,6 16,6 14,5 15,0 14,9 17,6 22,4 30,3 34,5 37,9
Nizozemsko 10,9 11,0 11,6 11,0 12,0 13,9 15,3 17,1 20,3 22,8 22,5 22,9 21,6
Portugalsko 4,9  7,0  7,8 11,3 11,6 10,7 12,6 16,9 18,8 20,9 24,2 28,4 34,6
Rakousko   25,7 22,1 26,2 31,6 39,9 42,8 49,4 53,3 54,5 57,4 61,9 65,7 69,6
Řecko                                               1,1  0,7  0,7  0,8  0,9
Španělsko  14,2 12,8 16,6 23,2 27,5 33,6 37,5 42,2 47,8 50,6 53,1 52,5 57,3
Švédsko     0,6  0,9  0,8  3,1  3,2  2,7  5,2  7,6 11,0  7,2  6,3  5,6  7,0
UK          6,4  8,7 12,5 19,0 21,7 20,2 17,8 16,1 15,3 13,8 14,1 17,8 23,5
---------------------------------------------------------------------------
EU (15)                        23,1 22,6 22,9 22,8 25,3 29,0 32,8 36,7 40,9
---------------------------------------------------------------------------
Švýcarsko   3,0  2,7  3,1  3,5  4,7  4,2  4,7  5,1  5,9  6,8  9,3 13,4 18,0
Norsko      2,6  6,4 10,8 14,5  9,7  6,0  7,2  6,2  6,7  8,2  9,0 13,3 17,5
Island                                             15,1 16,4 17,1 13,3 12,5
---------------------------------------------------------------------------
Záp. Evropa13,8 14,6 17,0 19,8 22,6 22,0 22,3 22,3 24,8 28,4 32,1 36,0 40,3

Diskuze:

Jakou má u nás, podle vás, diesel budoucnost?
Jak zareaguje český zákazník na vyšší ceny nafty?

Spolupracujeme s TipCars.com
Zdroj: ACEA
 






Doporučujeme
Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let. Tudy kráčí historie! (+video) Vyzkoušeli jsme kupé Škoda posledních osmdesáti let

Dnešní doba patří automobilům SUV a atraktivních kupé…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue






 
Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

Exkluzivní spy video: Modernizovaná Škoda Octavia (2017) poprvé na silnici

25.9. 2016

Třetí generace octavie se v rámci nadcházející modernizace dočká přepracovaného vzhledu a bohatší výbavy.




Blesk.cz

Tady už můžete lyžovat v prašanu! 7 tipů pro nedočkavé lyžaře

Tady už můžete lyžovat v prašanu! 7 tipů pro…

Na alpských ledovcích se dá lyžovat téměř bez přestání. A proto i sezóna tu začíná, když jsou u nás ještě…

Hádanky otce Fourase z Pevnosti Boyard: Dokážete je uhodnout?

Hádanky otce Fourase z Pevnosti Boyard: Dokážete je…

Vysoko ve věži nad pevností Boyard má své sídlo otec Fouras (Jan Rosák), který soutěžícím dává leckdy zapeklité…

 

iSport.cz

Hamilton ovládl kvalifikaci na VC Malajsie, druhý dojel týmový kolega Rosberg

Hamilton ovládl kvalifikaci na VC Malajsie, druhý…

Kvalifikaci na Velkou cenu Malajsie vozů formule 1 vyhrál Brit Lewis Hamilton, který se jako jediný dostal pod…

Ze záskoku hlavním koučem? Sparta řeší, jestli nedat šanci Holoubkovi

Ze záskoku hlavním koučem? Sparta řeší, jestli nedat…

Původně to měl být dvouzápasový záskok, po famózním triumfu nad Interem Milánem (3:1) ale fotbalová Sparta řeší…

 

Reflex.cz

Dojemný příběh z válečného Aleppa: „Kočičí muž“ zachraňuje lidi i domácí mazlíčky

Dojemný příběh z válečného Aleppa: „Kočičí muž“…

Válkou ničené a sužované syrské Aleppo, jedno z vůbec nejstarších trvale osídlených míst světa, má své velké…

Muslimy v Indonésii šokovalo veřejné promítání porna, způsobilo to i dopravní zácpu

Muslimy v Indonésii šokovalo veřejné promítání…

Páteční odpoledne v jižní části Jakarty, hlavního města Indonésie, bylo pro mnohé řidiče i kolemjdoucí naprosto…