Evropa = spojené státy vznětové

Evropa = spojené státy vznětové

 

Za posledních 13 let vzrostl podíl vznětových motorů v nových vozidlech v západní Evropě z necelých 14% na více než 40%. Evropa dieselům věří, a tam kde jsou ceny nafty nízké již překročil podíl automobilů na naftu hranici 60%. Kterým směrem se vydáme my?

Za posledních 13 let vzrostl podíl vznětových motorů v nových vozidlech v západní Evropě z necelých 14% na více než 40 %. Evropa dieselům věří, a tam kde jsou ceny nafty nízké již překročil podíl automobilů na naftu hranici 60%. Kterým směrem se vydáme my?

Statistické údaje za rok 2003 ještě nebyly zveřejněny, ale očekávat po 13 vzestupných letech pokles prodejů dieselů by bylo naivní. Auta na naftu zkrátka letí. Mekkou nafty v osobních vozech byla na počátku 90. let Francie, s třetinovým podílem naftových motorů. Úspěšně jí sekundovala Belgie, Rakousko a Lucembursko.

Po 13 letech se v čele dieselového pelotonu drží sousední Rakousko, které bezmála atakuje 70% podíl, přes 60% naftových aut se prodá v Belgii, Francii a Lucembursku, málo k tomu schází ve Španělsku. Výrobci dieselů se radují z trhů jako je Itálie, Portugalsko nebo Německo, kde se v roce 1990 prodávalo 5-10 %, ale dnes je to zhruba 35% a více.

Je tu ale také několik zemí, kde jakoby řidiči magické zkratky TDI, HDI nebo JTD vůbec neznali. Patří v k nim Řecko, Švédsko, Finsko a Irsko, kde sice zpravidla poptávka také roste, ale absolutní čísla jsou na úrovni začátku 90. let v celé Evropě. Náš trh se řadí k dieselově středně vyvinutým oblastem, když se každý rok prodá asi třetina vznětových osobních automobilů (přesně to bylo 32,6% v roce 2003).

Zájem o diesely dříve bylo možno vysvětlit přímočarou úvahou většiny zákazníků, kteří u čerpacích stanic vídávali o několik procent lacinější naftu a k tomu si připočítali navíc nízkou spotřebu. To stačilo k jednoznačnému (a producenty automobilů propagovanému) rozhodovacímu schématu ve tvaru „kdo šetří, jezdí dieselem“. Na vyšší cenu auta a další náklady spojené se složitějším motorem se běžný zákazník nedívá.

Rostoucí podíl vznětových motorů se zájmem sledovali nejen výrobci, kteří z dražších aut mají vyšší zisk, ale také vlády jednotlivých zemí. Postupně se jim totiž občané začali přesouvat k levnějším palivům a tak bezedné pokladny byly ještě hlubší. Uvalením vyšších daní na naftu lze v podstatě jen získat, řekli si mnohde a asi měli pravdu. Oblibu dieselu asi jen tak něco nezastaví.

Ekonomické hledisko úzce souvisí s životním prostředím, které diesely zatěžují poslední desetiletí stále více. Možná že v tomto směru měla zakročit razantněji legislativa již v první polovině 90. let, kdy se náhle zvýšil podíl dieselů v Evropě na více než 20% (přehled emisních norem platných v EU připravujeme). Výrobci se tak až teď a jen pod tlakem veřejného mínění, dostávají k příplatkovým filtrům pevných částic, které by měly být samozřejmým doplňkem kvalitní (a drahé) techniky vznětového motoru.


Podíl vznětových verzí osobních automobilů s Evropě v letech 1990-2002

           1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
---------------------------------------------------------------------------
Belgie     32,7 30,8 31,8 36,9 42,4 46,8 45,7 49,8 52,2 54,3 56,3 62,6 64,3
Dánsko      4,1  2,6  2,4  2,2  2,7  2,9  2,9  3,0  4,7  9,4 13,2 17,8 20,1
Finsko      5,2  4,9  5,0  7,8  5,6  6,7 13,5 14,6 15,3 15,7      16,6 15,6
Francie    33,0 38,4 39,0 45,5 47,6 46,5 39,2 41,8 40,2 44,1 49,0 56,2 63,2
Irsko      13,6 15,5 14,2 15,6 16,7 15,9 13,3 11,3 12,8 10,9 10,1 12,9 16,4
Itálie      7,3  5,7  7,6  8,4  9,1  9,9 16,5 17,5 22,5 29,4 33,6 36,6 43,5
Lucemb.    21,3 16,7 25,1 27,6 28,1 28,5 32,4 35,2 38,8 42,0 50,4 58,2 61,9
Německo     9,8 11,8 14,8 14,6 16,6 14,5 15,0 14,9 17,6 22,4 30,3 34,5 37,9
Nizozemsko 10,9 11,0 11,6 11,0 12,0 13,9 15,3 17,1 20,3 22,8 22,5 22,9 21,6
Portugalsko 4,9  7,0  7,8 11,3 11,6 10,7 12,6 16,9 18,8 20,9 24,2 28,4 34,6
Rakousko   25,7 22,1 26,2 31,6 39,9 42,8 49,4 53,3 54,5 57,4 61,9 65,7 69,6
Řecko                                               1,1  0,7  0,7  0,8  0,9
Španělsko  14,2 12,8 16,6 23,2 27,5 33,6 37,5 42,2 47,8 50,6 53,1 52,5 57,3
Švédsko     0,6  0,9  0,8  3,1  3,2  2,7  5,2  7,6 11,0  7,2  6,3  5,6  7,0
UK          6,4  8,7 12,5 19,0 21,7 20,2 17,8 16,1 15,3 13,8 14,1 17,8 23,5
---------------------------------------------------------------------------
EU (15)                        23,1 22,6 22,9 22,8 25,3 29,0 32,8 36,7 40,9
---------------------------------------------------------------------------
Švýcarsko   3,0  2,7  3,1  3,5  4,7  4,2  4,7  5,1  5,9  6,8  9,3 13,4 18,0
Norsko      2,6  6,4 10,8 14,5  9,7  6,0  7,2  6,2  6,7  8,2  9,0 13,3 17,5
Island                                             15,1 16,4 17,1 13,3 12,5
---------------------------------------------------------------------------
Záp. Evropa13,8 14,6 17,0 19,8 22,6 22,0 22,3 22,3 24,8 28,4 32,1 36,0 40,3

Diskuze:

Jakou má u nás, podle vás, diesel budoucnost?
Jak zareaguje český zákazník na vyšší ceny nafty?

Spolupracujeme s TipCars.com
Lesy České republiky jsou v zelených číslech. Státnímu podniku vzrostl hrubý zisk Lesy České republiky jsou v zelených číslech. Státnímu podniku vzrostl hrubý zisk

Státnímu podniku Lesy České republiky (LČR) v prvním…

České pobočce Google vzrostl zisk více než o polovinu České pobočce Google vzrostl zisk více než o polovinu

Česká pobočka Google loni zvýšila tržby o 13 procent na…

Čínská automobilka Great Wall Motor plánuje odkup společnosti Fiat Chrysler Automobiles Čínská automobilka Great Wall Motor plánuje odkup společnosti Fiat Chrysler Automobiles

Čínská automobilka Great Wall Motor má zájem o koupi…

 
Zdroj: ACEA
 






Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč Nejlevnější elektromobil v ČR ještě zlevnil. Cena už je pod 100 000 Kč

Elektrické vozítko bude již v září dostupné i ve verzi…

Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967... Znáte nějaká bulharská auta? Co třeba Bulgaralpine z roku 1967...

Před padesáti lety se odehrál pokus o vybudování…

 





 
Audi S4 Avant – Trochu málo kouše

TEST: Audi S4 Avant – Trochu málo kouše

Dnes 12:52

Z Audi S4 Avant nemůžete vystoupit zklamaní, nemohl jsem se ale ubránit tomu, že jsem čekal o něco víc.




Blesk.cz

V módní policii by neprošel: Ondřeji Vetchému nepomohly ani vypracované svaly!

V módní policii by neprošel: Ondřeji Vetchému…

Nosí, co je mu pohodlné, a na módní trendy kašle. Herec Ondřej Vetchý (55) si s oblečením hlavu neláme a vezme…

Těhotná Vojtková s břichem jako buben: Strach z porodu přirozenou cestou

Těhotná Vojtková s břichem jako buben: Strach z…

Má rodit každým dnem, ale ještě stíhá obrážet společenské akce. Tanečnice Libuše Vojtková (36) se tak snaží…

 

iSport.cz

Všichni jsme Halil! Slávisté se zastali Altintopa, Tvrdík dá dres do muzea

Všichni jsme Halil! Slávisté se zastali Altintopa,…

Přišel jako hvězdná letní posila, s třináctiletou bundesligovou praxí, nositel jména, které v Německu získalo…

Real a tiki-taka? Před gólem si 44krát přihrál, Ramos má rekord v červených

Real a tiki-taka? Před gólem si 44krát přihrál,…

Vyhráli Superpohár UEFA, španělský Superpohár a do ligové sezony vstoupil Real Madrid rovněž ve velkém stylu.…

 

Reflex.cz

Když na Václaváku hořely tanky. Podívejte se na barevné fotky sovětské okupace, které jinde neuvidíte

Když na Václaváku hořely tanky. Podívejte se na…

Pan Jiří Chrastil se narodil v roce 1941. Celý život pracoval jako strojní inženýr. V roce 1968 sehnal tehdy…

V Marseille najelo auto do dvou zastávek, nejméně jeden mrtvý

V Marseille najelo auto do dvou zastávek, nejméně…

Ve francouzském městě Marseille naboural vůz do dvou zastávek autobusů ve dvou různých částech města. Nejméně…