Evropa = spojené státy vznětové

Evropa = spojené státy vznětové

 

Za posledních 13 let vzrostl podíl vznětových motorů v nových vozidlech v západní Evropě z necelých 14% na více než 40%. Evropa dieselům věří, a tam kde jsou ceny nafty nízké již překročil podíl automobilů na naftu hranici 60%. Kterým směrem se vydáme my?

Za posledních 13 let vzrostl podíl vznětových motorů v nových vozidlech v západní Evropě z necelých 14% na více než 40 %. Evropa dieselům věří, a tam kde jsou ceny nafty nízké již překročil podíl automobilů na naftu hranici 60%. Kterým směrem se vydáme my?

Statistické údaje za rok 2003 ještě nebyly zveřejněny, ale očekávat po 13 vzestupných letech pokles prodejů dieselů by bylo naivní. Auta na naftu zkrátka letí. Mekkou nafty v osobních vozech byla na počátku 90. let Francie, s třetinovým podílem naftových motorů. Úspěšně jí sekundovala Belgie, Rakousko a Lucembursko.

Po 13 letech se v čele dieselového pelotonu drží sousední Rakousko, které bezmála atakuje 70% podíl, přes 60% naftových aut se prodá v Belgii, Francii a Lucembursku, málo k tomu schází ve Španělsku. Výrobci dieselů se radují z trhů jako je Itálie, Portugalsko nebo Německo, kde se v roce 1990 prodávalo 5-10 %, ale dnes je to zhruba 35% a více.

Je tu ale také několik zemí, kde jakoby řidiči magické zkratky TDI, HDI nebo JTD vůbec neznali. Patří v k nim Řecko, Švédsko, Finsko a Irsko, kde sice zpravidla poptávka také roste, ale absolutní čísla jsou na úrovni začátku 90. let v celé Evropě. Náš trh se řadí k dieselově středně vyvinutým oblastem, když se každý rok prodá asi třetina vznětových osobních automobilů (přesně to bylo 32,6% v roce 2003).

Zájem o diesely dříve bylo možno vysvětlit přímočarou úvahou většiny zákazníků, kteří u čerpacích stanic vídávali o několik procent lacinější naftu a k tomu si připočítali navíc nízkou spotřebu. To stačilo k jednoznačnému (a producenty automobilů propagovanému) rozhodovacímu schématu ve tvaru „kdo šetří, jezdí dieselem“. Na vyšší cenu auta a další náklady spojené se složitějším motorem se běžný zákazník nedívá.

Rostoucí podíl vznětových motorů se zájmem sledovali nejen výrobci, kteří z dražších aut mají vyšší zisk, ale také vlády jednotlivých zemí. Postupně se jim totiž občané začali přesouvat k levnějším palivům a tak bezedné pokladny byly ještě hlubší. Uvalením vyšších daní na naftu lze v podstatě jen získat, řekli si mnohde a asi měli pravdu. Oblibu dieselu asi jen tak něco nezastaví.

Ekonomické hledisko úzce souvisí s životním prostředím, které diesely zatěžují poslední desetiletí stále více. Možná že v tomto směru měla zakročit razantněji legislativa již v první polovině 90. let, kdy se náhle zvýšil podíl dieselů v Evropě na více než 20% (přehled emisních norem platných v EU připravujeme). Výrobci se tak až teď a jen pod tlakem veřejného mínění, dostávají k příplatkovým filtrům pevných částic, které by měly být samozřejmým doplňkem kvalitní (a drahé) techniky vznětového motoru.


Podíl vznětových verzí osobních automobilů s Evropě v letech 1990-2002

           1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
---------------------------------------------------------------------------
Belgie     32,7 30,8 31,8 36,9 42,4 46,8 45,7 49,8 52,2 54,3 56,3 62,6 64,3
Dánsko      4,1  2,6  2,4  2,2  2,7  2,9  2,9  3,0  4,7  9,4 13,2 17,8 20,1
Finsko      5,2  4,9  5,0  7,8  5,6  6,7 13,5 14,6 15,3 15,7      16,6 15,6
Francie    33,0 38,4 39,0 45,5 47,6 46,5 39,2 41,8 40,2 44,1 49,0 56,2 63,2
Irsko      13,6 15,5 14,2 15,6 16,7 15,9 13,3 11,3 12,8 10,9 10,1 12,9 16,4
Itálie      7,3  5,7  7,6  8,4  9,1  9,9 16,5 17,5 22,5 29,4 33,6 36,6 43,5
Lucemb.    21,3 16,7 25,1 27,6 28,1 28,5 32,4 35,2 38,8 42,0 50,4 58,2 61,9
Německo     9,8 11,8 14,8 14,6 16,6 14,5 15,0 14,9 17,6 22,4 30,3 34,5 37,9
Nizozemsko 10,9 11,0 11,6 11,0 12,0 13,9 15,3 17,1 20,3 22,8 22,5 22,9 21,6
Portugalsko 4,9  7,0  7,8 11,3 11,6 10,7 12,6 16,9 18,8 20,9 24,2 28,4 34,6
Rakousko   25,7 22,1 26,2 31,6 39,9 42,8 49,4 53,3 54,5 57,4 61,9 65,7 69,6
Řecko                                               1,1  0,7  0,7  0,8  0,9
Španělsko  14,2 12,8 16,6 23,2 27,5 33,6 37,5 42,2 47,8 50,6 53,1 52,5 57,3
Švédsko     0,6  0,9  0,8  3,1  3,2  2,7  5,2  7,6 11,0  7,2  6,3  5,6  7,0
UK          6,4  8,7 12,5 19,0 21,7 20,2 17,8 16,1 15,3 13,8 14,1 17,8 23,5
---------------------------------------------------------------------------
EU (15)                        23,1 22,6 22,9 22,8 25,3 29,0 32,8 36,7 40,9
---------------------------------------------------------------------------
Švýcarsko   3,0  2,7  3,1  3,5  4,7  4,2  4,7  5,1  5,9  6,8  9,3 13,4 18,0
Norsko      2,6  6,4 10,8 14,5  9,7  6,0  7,2  6,2  6,7  8,2  9,0 13,3 17,5
Island                                             15,1 16,4 17,1 13,3 12,5
---------------------------------------------------------------------------
Záp. Evropa13,8 14,6 17,0 19,8 22,6 22,0 22,3 22,3 24,8 28,4 32,1 36,0 40,3

Diskuze:

Jakou má u nás, podle vás, diesel budoucnost?
Jak zareaguje český zákazník na vyšší ceny nafty?

Spolupracujeme s TipCars.com
KSČM není extremistická, ale rád bych ji měl za demokratickou, kritizoval komunisty Zeman KSČM není extremistická, ale rád bych ji měl za demokratickou, kritizoval komunisty Zeman

Prezident Miloš Zeman přijel na sobotní mimořádný sjezd…

Moody's zvýšila výhled ratingu Česka ze stabilního na pozitivní Moody's zvýšila výhled ratingu Česka ze stabilního na pozitivní

Mezinárodní ratingová agentura Moody's Investors Service…

Kim Čong-un: KLDR zastavuje s okamžitou platností jaderné a raketové testy Kim Čong-un: KLDR zastavuje s okamžitou platností jaderné a raketové testy

Severokorejský vůdce Kim Čong-un oznámil, že KLDR s…

 
Zdroj: ACEA
 






Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz V garáži Elona Muska zůstala jen dvě klasická auta. E-Type a lidový vůz

V losangeleském domě Elona Muska za v přepočtu 350…

Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová Donald Trump konečně nebude jezdit v ojeté limuzíně. Nová je už hotová

Americký prezident Donald Trump při svých cestách zatím…

 





 
Wankelův motor: Omyl, nebo každodenní společník?

Wankelův motor: Omyl, nebo každodenní společník?

Dnes 11:26

Wankelův motor. Technologie pohonné jednotky s rotačním pístem, kterou se v automobilovém světě nikdy nepodařilo tak úplně doladit...




Blesk.cz

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho našli v Ománu

Záhadná smrt slavného hudebníka (†28): Mrtvého ho…

Obrovská rána pro fanoušky elektronické hudby. Hvězdný DJ Tim Bergling známý pod svým uměleckým jménem Avicii…

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je George Soros a proč na něj útočí?

Miliardář, filantrop, ďábel a „mrtvé prase“: Kdo je…

Americký finančník a filantrop maďarského původu George Soros (87) získal značný majetek burzovními spekulacemi,…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Prague Lions válí! Kellnerová a spol. byli v Šanghaji devátí, celkově jsou třetí

Prague Lions válí! Kellnerová a spol. byli v…

Prague Lions znovu skončili v Top desítce. Na třetím podniku série Global Champions League v parkurovém skákání,…

 

Reflex.cz

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se staví k hrdinům

Bližší komáři než Beran. Zeman opět ukázal, jak se…

Včera večer byly do Prahy vládním speciálem z Říma dovezeny ostatky kardinála Josefa Berana. Na mši, kterou za…

Udej šéfa, udej tátu, udej mámu!

Udej šéfa, udej tátu, udej mámu!

BSA - Software Alliance - má program pro zvýšení ochoty lidí udávat. Za udání neoprávněného užití software…