Evropa = spojené státy vznětové

Evropa = spojené státy vznětové

 

Za posledních 13 let vzrostl podíl vznětových motorů v nových vozidlech v západní Evropě z necelých 14% na více než 40%. Evropa dieselům věří, a tam kde jsou ceny nafty nízké již překročil podíl automobilů na naftu hranici 60%. Kterým směrem se vydáme my?

Za posledních 13 let vzrostl podíl vznětových motorů v nových vozidlech v západní Evropě z necelých 14% na více než 40 %. Evropa dieselům věří, a tam kde jsou ceny nafty nízké již překročil podíl automobilů na naftu hranici 60%. Kterým směrem se vydáme my?

Statistické údaje za rok 2003 ještě nebyly zveřejněny, ale očekávat po 13 vzestupných letech pokles prodejů dieselů by bylo naivní. Auta na naftu zkrátka letí. Mekkou nafty v osobních vozech byla na počátku 90. let Francie, s třetinovým podílem naftových motorů. Úspěšně jí sekundovala Belgie, Rakousko a Lucembursko.

Po 13 letech se v čele dieselového pelotonu drží sousední Rakousko, které bezmála atakuje 70% podíl, přes 60% naftových aut se prodá v Belgii, Francii a Lucembursku, málo k tomu schází ve Španělsku. Výrobci dieselů se radují z trhů jako je Itálie, Portugalsko nebo Německo, kde se v roce 1990 prodávalo 5-10 %, ale dnes je to zhruba 35% a více.

Je tu ale také několik zemí, kde jakoby řidiči magické zkratky TDI, HDI nebo JTD vůbec neznali. Patří v k nim Řecko, Švédsko, Finsko a Irsko, kde sice zpravidla poptávka také roste, ale absolutní čísla jsou na úrovni začátku 90. let v celé Evropě. Náš trh se řadí k dieselově středně vyvinutým oblastem, když se každý rok prodá asi třetina vznětových osobních automobilů (přesně to bylo 32,6% v roce 2003).

Zájem o diesely dříve bylo možno vysvětlit přímočarou úvahou většiny zákazníků, kteří u čerpacích stanic vídávali o několik procent lacinější naftu a k tomu si připočítali navíc nízkou spotřebu. To stačilo k jednoznačnému (a producenty automobilů propagovanému) rozhodovacímu schématu ve tvaru „kdo šetří, jezdí dieselem“. Na vyšší cenu auta a další náklady spojené se složitějším motorem se běžný zákazník nedívá.

Rostoucí podíl vznětových motorů se zájmem sledovali nejen výrobci, kteří z dražších aut mají vyšší zisk, ale také vlády jednotlivých zemí. Postupně se jim totiž občané začali přesouvat k levnějším palivům a tak bezedné pokladny byly ještě hlubší. Uvalením vyšších daní na naftu lze v podstatě jen získat, řekli si mnohde a asi měli pravdu. Oblibu dieselu asi jen tak něco nezastaví.

Ekonomické hledisko úzce souvisí s životním prostředím, které diesely zatěžují poslední desetiletí stále více. Možná že v tomto směru měla zakročit razantněji legislativa již v první polovině 90. let, kdy se náhle zvýšil podíl dieselů v Evropě na více než 20% (přehled emisních norem platných v EU připravujeme). Výrobci se tak až teď a jen pod tlakem veřejného mínění, dostávají k příplatkovým filtrům pevných částic, které by měly být samozřejmým doplňkem kvalitní (a drahé) techniky vznětového motoru.


Podíl vznětových verzí osobních automobilů s Evropě v letech 1990-2002

           1990 1991 1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000 2001 2002
---------------------------------------------------------------------------
Belgie     32,7 30,8 31,8 36,9 42,4 46,8 45,7 49,8 52,2 54,3 56,3 62,6 64,3
Dánsko      4,1  2,6  2,4  2,2  2,7  2,9  2,9  3,0  4,7  9,4 13,2 17,8 20,1
Finsko      5,2  4,9  5,0  7,8  5,6  6,7 13,5 14,6 15,3 15,7      16,6 15,6
Francie    33,0 38,4 39,0 45,5 47,6 46,5 39,2 41,8 40,2 44,1 49,0 56,2 63,2
Irsko      13,6 15,5 14,2 15,6 16,7 15,9 13,3 11,3 12,8 10,9 10,1 12,9 16,4
Itálie      7,3  5,7  7,6  8,4  9,1  9,9 16,5 17,5 22,5 29,4 33,6 36,6 43,5
Lucemb.    21,3 16,7 25,1 27,6 28,1 28,5 32,4 35,2 38,8 42,0 50,4 58,2 61,9
Německo     9,8 11,8 14,8 14,6 16,6 14,5 15,0 14,9 17,6 22,4 30,3 34,5 37,9
Nizozemsko 10,9 11,0 11,6 11,0 12,0 13,9 15,3 17,1 20,3 22,8 22,5 22,9 21,6
Portugalsko 4,9  7,0  7,8 11,3 11,6 10,7 12,6 16,9 18,8 20,9 24,2 28,4 34,6
Rakousko   25,7 22,1 26,2 31,6 39,9 42,8 49,4 53,3 54,5 57,4 61,9 65,7 69,6
Řecko                                               1,1  0,7  0,7  0,8  0,9
Španělsko  14,2 12,8 16,6 23,2 27,5 33,6 37,5 42,2 47,8 50,6 53,1 52,5 57,3
Švédsko     0,6  0,9  0,8  3,1  3,2  2,7  5,2  7,6 11,0  7,2  6,3  5,6  7,0
UK          6,4  8,7 12,5 19,0 21,7 20,2 17,8 16,1 15,3 13,8 14,1 17,8 23,5
---------------------------------------------------------------------------
EU (15)                        23,1 22,6 22,9 22,8 25,3 29,0 32,8 36,7 40,9
---------------------------------------------------------------------------
Švýcarsko   3,0  2,7  3,1  3,5  4,7  4,2  4,7  5,1  5,9  6,8  9,3 13,4 18,0
Norsko      2,6  6,4 10,8 14,5  9,7  6,0  7,2  6,2  6,7  8,2  9,0 13,3 17,5
Island                                             15,1 16,4 17,1 13,3 12,5
---------------------------------------------------------------------------
Záp. Evropa13,8 14,6 17,0 19,8 22,6 22,0 22,3 22,3 24,8 28,4 32,1 36,0 40,3

Diskuze:

Jakou má u nás, podle vás, diesel budoucnost?
Jak zareaguje český zákazník na vyšší ceny nafty?

Spolupracujeme s TipCars.com
Zeman pověří Babiše vyjednáváním o vládě. Ten chce co nejméně koaličních partnerů Zeman pověří Babiše vyjednáváním o vládě. Ten chce co nejméně koaličních partnerů

Prezident Miloš Zeman příští týden pověří vyjednáváním o…

Vydání Babiše je téměř jisté. Podpoří ho i okamurovci Vydání Babiše je téměř jisté. Podpoří ho i okamurovci

Strany tvrdící, že vyhoví další policejní žádosti o…

 
Zdroj: ACEA
 






Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc? Vyzkoušeli jsme Škodu Kodiaq Scout. Přináší tato verze něco navíc?

Co přináší Kodiaq ve verzi Scout? Není to jen designová varianta?

Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron? Hennessey Venom F5 má premiéru 1. listopadu. Pokoří Chiron?

Čekání je skoro u konce. Vážný soupeř pro superauto…

 





 
Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

TEST: Dacia Duster 1.5 dCi EDC Outdoor – To nejlepší nakonec

Dnes 12:51

Pouhý zhruba rok vydržela ve výrobním programu poslední inovace Dacie Duster. Nedávno totiž značka představila nástupce, druhou generaci. Co tedy nabízí původní duster v samém závěru své kariéry?




Blesk.cz

Babiš po volbách u Zemana: Prezident ho pověří jednáním o vládě za týden

Babiš po volbách u Zemana: Prezident ho pověří…

Prezident Miloš Zeman pověří šéfa hnutí ANO Babiše příští týden. Po schůzce to řekl novinářům Andrej Babiš. Ve…

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi krk. Nakonec padl

Bojoval do posledního dechu: Býk probodl toreadorovi…

Má víc štěstí než rozumu. To by se dalo říct o toreadorovi Arturu Macíasovi, který málem zemřel v Mexiku během…

 

iSport.cz

Okurkovým lákem proti křečím. Je to jako panák, směje se útočník Devils

Okurkovým lákem proti křečím. Je to jako panák,…

Křeče jsou velkým problémem sportovců při nadměrné zátěži. Existuje řada nutričních přípravků, jak jim zabránit,…

Bosančič slavil před kotlem Slavie a spustil melu. Přilétla i světlice

Bosančič slavil před kotlem Slavie a spustil melu.…

V neděli v Edenu nikdo nerozproudil emoce tak, jako Miloš Bosančič. Záložník Liberce z penalty zvýšil vedení…

 

Reflex.cz

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí, ale často volí zcela iracionálně. Smiřme se s tím

Povolební ohlédnutí: Voliči většinou nejsou hloupí,…

Řečeno s klasikem – Volby dopadly tak, jak dopadly, jelikož lidé volili tak, jak volili. Ano, autorem…

Potvrzeno! Kalouska s TOP 09 dostali do sněmovny zednáři

Potvrzeno! Kalouska s TOP 09 dostali do sněmovny zednáři

Řádění temných sil spiknutí v pozadí našich parlamentních voleb tušilo mnoho z nás. Naší redakci se však…