Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský trh v roce 2013: Renault Clio třetí, BMW řady 3 deváté

David Bureš
Diskuze (85)
Prodeje aut na evropských trzích loni klesly. Růst v posledních měsících roku ale naznačuje, že prodejní krize je u konce.

Na evropských trzích bylo v loňském roce registrováno 12.358.239 nových automobilů. Silné poslední čtvrtletí roku znamená, že proti roku 2012 loni klesly prodeje aut v Evropě o 1,7 procenta. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics.

JATO do svých statistik zahrnuje 30 evropských států, z Evropské unie mezi nimi chybí Bulharsko a Malta, naopak ze států mimo ni jsou zde zařazena data ze Švýcarska, Norska, Islandu a Srbska. Z tohoto důvodu se výsledky lehce liší proti dříve zveřejněné statistice Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA), v níž jsou zahrnuta data ze 26 států EU (kromě Malty a Chorvatska) a Islandu, Norska a Švýcarska.

Titulem nejprodávanějšího automobilu v Evropě se i loni chlubil Volkswagen Golf, jehož 470.229 prodaných kusů v roce 2013 znamená meziroční nárůst o bezmála devět procent.

Také druhé místo mezi modely zůstává stejné. Dvojkou v Evropě byl loni Ford Fiesta s 293.663 prodanými kusy.

Bronzovou příčku tentokrát obsadil Renault Clio. Malý Francouz se na tuto pozici vyšvihl díky 287.111 prodaným kusům, což bylo o výrazných 17,6 procenta více než v roce 2012. Podobně výrazného růstu (o 14,8 %) dosáhlo i BMW řady 3, které s 201.224 prodanými kusy skončilo deváté. Před ním byl jediný Japonec v top ten – Nissan Qashqai.

Do nejlepší desítky modelů v posledních měsících několikrát nahlédla Škoda Octavia, do celoroční top ten se ale nedostala. Za rok 2013 má na svém kontě 169.666 prodaných kusů v Evropě, což je čtyřprocentní meziroční pokles.

Evropský trh – registrace nových aut podle modelů
Poř.ModelProdeje 2013 [ks]Prodeje 2012 [ks]Rozdíl [%]
1.VW Golf470.229431.754+8,9
2.Ford Fiesta293.663306.308-4,1
3.Renault Clio287.111244.076+17,6
4.VW Polo266.994287.639-7,2
5.Opel/Vauxhall Corsa239.814265.070-9,5
6.Peugeot 208239.102160.150+49,3
7.Ford Focus224.232241.728-7,2
8.Nissan Qashqai202.593208.049-2,6
9.BMW řady 3201.224175.299+14,8
10.Opel/Vauxhall Astra194.683230.237-15,4
-CELKEM12.358.23912.578.278-1,7

Pořadí značek se z velké části nemění – prvních šest míst je totožných jako v roce 2012. Všechny tyto automobilky nicméně zažily meziroční pokles evropských prodejů. Z top ten si polepšil jen celkově osmý Mercedes-Benz, a to o 4,2 procenta. Naopak třeba devátý Citroën si pohoršil o 10,6 procenta.

Mimo nejlepší desítku automobilek si JATO všimlo úspěchů Dacie, Seatu nebo Mazdy. První narostly prodeje na starém kontinentu o 23,6 procenta, druhé o 11 procent a třetí o 18,3 procenta.

Největším evropským trhem zůstává Německo, kde bylo loni registrováno 2.952.431 automobilů (-4,2 %). Dvojkou je Velká Británie, kde na rozdíl od mnoha jiných evropských států prodeje aut výrazně rostly – 2.264.737 registrovaných aut je nárůst o 10,8 procenta. Z velkých evropských trhů pak prodeje klesly například ve Francii (-5,7 %), Švýcarsku (-6,4 %) či Nizozemí (-16,3 %).

Evropský trh – registrace nových aut podle značek
Poř.ZnačkaProdeje 2013 [ks]Prodeje 2012 [ks]Rozdíl [%]
1.Volkswagen1.554.9151.614.176-3,7
2.Ford922.477952.791-3,2
3.Opel/Vauxhall822.981835.711-1,5
4.Renault803.166816.845-1,7
5.Peugeot741.939796.217-6,8
6.Audi694.528705.663-1,6
7.BMW639.823641.257-0,2
8.Mercedes622.769597.931+4,2
9.Citroën603.08674.551-10,6
10.Fiat574.946583.418-1,5

David Bureš
Diskuze (85)
23. 1. 2014 15:30
Re: Prodeje za "Jakeše"
V roce 1990 24 tisíc prodaných Škodovek je myslím realistické...
23. 1. 2014 12:45
Re: Clio
"Renault prodává své akcie třídy B, které mají snížená hlasovací práva. Zůstává mu 6,8 procenta akcií třídy A, které představují 17,5 procenta hlasovacích práv." Renault zůstane největším akcionářem Volva.

Avatar - grifith
23. 1. 2014 10:34
Re: Všechno zlé k něčemu dobré
Tímto jen dokazuješ, jaký mrzký nadhled máš a že tvá zášť vychází z tvojí vousaté zkušenosti. Neberu ti ji, určitě se takto R19 mohlo chovat. Ale pokud čtvrt století poté haníš Renault, jsi jen zakomplexovaný nýmand. Pokud by lidé postupovali podle tvého vzorce chování, nejspíš by zde Škoda vyráběla Favorit tour a nikdo by po ní ani neštěkl. Za čtvrt století se událo tolik věcí, stačí jen vystrčit hlavu z té antirenaultovské bubliny.
Na druhou stranu je pochopitelné, že ne všichni musí oplývat zkušenostmi, nekomu stačí žít z minulosti... >:-[] :yes: Jen tak dál Adolfe.
Avatar - grifith
23. 1. 2014 08:37
Re: Všechno zlé k něčemu dobré
Věř nebo ne, ale zakomplexované lidi s mindrákem opravdu nepochopím :-!
Avatar - Ozzman
22. 1. 2014 22:56
Re: Všechno zlé k něčemu dobré
Ádo... to je skoro 25 let :-) Za stejnou dobu se z průměrného Audi stala prémiová značka...