Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropská komise opět zažaluje Německo kvůli zákonu o VW

redakce AUTO.CZ
Diskuze (27)
Spolková země Dolní Sasko vlastní v automobilce více než 20 procent, což jí zaručuje právo veta při důležitých rozhodnutích v koncernu.

Evropská komise se rozhodla, že opět zažaluje Německo kvůli zákonu, který chrání státní zájmy v německém automobilovém koncernu Volkswagen. Komise dnes oznámila, že hodlá u Evropského soudního dvora obvinit Německo z porušení smlouvy o Evropské unii a požadovat vyměření pokuty ve výši minimálně 46,5 milionu eur (1,2 miliardy Kč).

Spor kolem zákona o Volkswagenu se táhne již řadu let. Komise tvrdí, že Německo nesplnilo všechny podmínky dřívějšího rozhodnutí Evropského soudního dvora. "Protože Německo neuskutečnilo všechna nezbytná opatření, aby vyhovělo soudnímu rozsudku, rozhodla se nyní komise znovu poslat tento případ před soud," píše se v dnešním prohlášení.

Evropský soudní dvůr v roce 2007 dospěl k závěru, že zákon o Volkswagenu porušuje pravidla EU pro volný pohyb kapitálu. Německo poté zákon přepracovalo, zachovalo však podmínku, že velká strategická rozhodnutí v automobilce musejí být schválena více než 80procentní většinou. Spolková země Dolní Sasko vlastní v automobilce více než 20 procent, což jí zaručuje právo veta při důležitých rozhodnutích v koncernu.

Podle eurokomisaře Michela Barniera odporuje toto uspořádání duchu evropského vnitřního trhu. Právo veta pomohlo zabránit převzetí Volkswagenu německým výrobcem sportovních automobilů Porsche, napsala agentura DPA.

Právní kroky Evropské komise proti zákonu vzbuzují v Německu velký odpor. "Je skandální, že Evropská komise chce pokračovat ve svém čistě ideologicky odůvodněném tažení proti osvědčenému a s právem ladícímu zákonu o VW," řekl tento týden například šéf nejsilnější německé opoziční strany SPD Sigmar Gabriel.

Volkswagen, jehož součástí je česká Škoda Auto, je největší automobilkou v Evropě. Do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem automobilů na světě.

Rozhodnutí Evropské komise nepředstavuje jediný právní problém, se kterým se nyní Volkswagen potýká. Japonská automobilka Suzuki dnes oznámila, že se kvůli sporům s Volkswagenem obrátila na arbitrážní soud Mezinárodní obchodní komory (ICC) v Londýně. Suzuki chce koupit zpět zhruba 20procentní podíl, který v ní Volkswagen vlastní. Volkswagen však prodej těchto akcií odmítá.

Suzuki již minulý týden ohlásila konec svého partnerství s Volkswagenem. Dodala, že chce své akcie do roka získat zpět, a pohrozila arbitráží, pokud Volkswagen nebude s prodejem souhlasit. Mluvčí německé automobilky dnes zopakoval, že firma se požadavkům Suzuki nepodvolí.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (27)
Avatar - Hammunasakra
25. 11. 2011 13:22
Re: to sa to podnika
Ale kdepak - stát má v ČEZ sice majoritu, ale jinak vlastníky jsou jak právnické, tak (dokonce) fyzické osoby!!! :-|
Avatar - Hammunasakra
25. 11. 2011 13:12
Re: to sa to podnika
Milý MOUTONe, i když to z této naší debaty asi nevypadá "já vím" ;-)
Téma jsme (i s HAMem) docela DETAILNĚ před časem prodiskutovali a myslím že v tom oba máme "celkem jasno". 50 milionů € vypadá na velkou sumu, ale ve hře o kterou šlo to jsou evidentně "totální drobné" (jen roční zisk koncernu je v MILIARDÁCH eur!). Zákon před časem JEDNOZNAČNĚ pomohl F. PIËCHovi, ale rodina (a ona to de facto JE jedna rodina) Porsche - Piëch si dnes opět hraje na "svatoušky a že se mají rádi a vycházejí skvěle" atp.
Problém vždy byl (a je) právě s tím (absolutním) právem VETO (a z mého pohledu že ho má někdo "manipulovatelný", tedy politik) - že bude (teď či později, i když to vypadá že TEĎ, neb už ho není potřeba = rodina, nebo NĚKDO z rodiny kdo před 4mi lety "hýbal politickými figurkami" aby zákon byl ale de facto NEbyl zrušen, se už nejspíš nebude "snažit") "nakonec" (muset být) zrušen je naprosto jasné a bez jakýchkoli diskuzí..
... co JE (dle mne) téma k diskuzi, je ta "hra" o převzetí se navzájem - PROČ byla a CO za ní bylo (což se ale - jak to tak vypadá - asi nikdy NEdozvíme.
Německo potažmo Niedersachsen si to myslím "neodskáče", ti kdo (evidentně za úplatu apod.) platnost tohoto "protiústavního/protiprávního/všem pravidlům volného obchodu odporujícího" zákona "prodloužili" nejspíš nebudou ani nijak potrestáni .. očekávám že (tak jak jsem výše napsala) zákon bude "s náležitou pompou" zrušen a "to je vše" :-|
Pěkný den :-)
25. 11. 2011 12:31
Re: to sa to podnika
Mila Kylie, dostal som sa teraz k tejto Tvojej debate s Ham.om. Rad by som niecim prispel, ale nehnevaj sa na mna, s tym capslockom sa to fakt neda citat. Tak som to len preletel.

Vcera som daval pod iny clanok odkaz na rozsudok Sudneho dvora EU. Tu je este raz: [odkaz]

Kvoli tomuto rozsudku zasadla velka komora Sudneho dvora, ktora riesi len mimoriadne citlive veci, nie je to len taky rozsudocek trojclenneho senatu. Vyhrada, ze 20%-ny akcionar ma v skutcnosti pravo veta, pretrvava, preto sa prehra Nemecka zda s vysokou pravdepodobnostou neodvratna. Nejde o fazulky, pripadna pokuta bude od 50 milionov eur vyssie a jej zaplatenim nezanikne povinnosti zosuladit zakon o VW s pravom EU. Nemecko si to pekne odskace.

Vdaka tomuto zakonu sa VW vyhol prevzatiu zo strany Porsche. Tento zakon teda pomaha hlavne Piechovcom a VW brani pred nepriatelskym prevzatim zo strany kohokolvek. V rozsudku je to pomerne pekne popisane.

Avatar - Hammunasakra
25. 11. 2011 11:34
Re: to sa to podnika
Ne že bych toužila po DS5 (ale na vyzkoušení té HYBRIDní verze docela zvědavá jsem..), ale reklama se mi také docela "trefila do vkusu" :-)
Vyšetřováno sice je, ale ... nevím nevím. Dle MÉHO názoru by případné ("správné") obvinění muselo zasáhnout asi obě MAJITELské rodiny a to vpodstatě "vylučuji" = buď bude "klasicky" obviněna nějaká "figurka" (ale ne ten kdo s ní na šachovnici táhl), nebo spíš nikdo.. Tohle je MIMOŘÁDNÝ případ a byť už uběhlo docela hodně vody a bylo o něm napsáno MNOHO slov, tak jakékoli "konkrétnější" obvinění, nebo alespoň náznak vysvětlení "co to vlastně bylo" zatím nikde nezaznělo - a obávám se že čas hraje spíš "proti" - uvidíme, a přiznám že jsme se tím nějak specielně NEzabývala, ale nějak NEchápu "o co šlo", PROČ to vůbec bylo - TAM je asi (evidentně) "zakopaný pes" - jesli to OPRADU byl jen "rodinný spor" (do kterého se "přimíchalo spousta světových investorů", pro mného z nich s fatálními následky - ale z toho by "nikdo nic neměl" - prostě schází mi tam, vzhledem k "monstróznosti akce", nějaký "jasný/logický" CÍL celé té "akce" - třeba jen "výrazné zhodnocení akcií" a BIG výdělek pro rodiny Porsche-Piëch, budiž to by DÁVALO jakýs takýs smysl, ale ... prostě NErozumím tomu PROČ se děla tak "mimořádně velká", médii pochopitelně důsledně sledovaná akce - aby se pak nakonec "nic nestalo" :-|
(tedy ono se možná "něco stalo", jen já/my nevíme co ... a JÁ bych to vědět docela chtěla.. ;-)
Avatar - Ham.
25. 11. 2011 11:24
Re: to sa to podnika
Reklama je hezká, určitě se mi líbí (ta reklama) víc než různí transformers.
Blafák na investory je vyšetřován a bude možná i souzen.