Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropská komise předložila návrh zákona na snížení emisí CO2, dotkne se nejvíce velkých vozů

Dan Vořechovský
Diskuze (24)
Evropská komise představila plán snižování emisí CO2, které do ovzduší vypouštějí osobní automobily. O návrhu musejí rozhodnout členské země Evropské unie.

Evropská komise dnes v rámci boje proti změnám klimatu předložila návrh zákona na snížení emisí CO2, které do ovzduší vypouštějí osobní automobily. Návrh zákona počítá se snížením průměrných emisí CO2 do roku 2012 na 120 gramů na km. Pro samotné automobilky byl však stanoven limit ve výši 130 gramů na km. Zbylých 10 gramů CO2 na km bude sníženo jinými způsoby a dopadne nejpravděpodobněji na výrobce pneumatik a klimatizačních zařízení. Cílem Evropské komise je tak snížení průměrných emisí CO2 vypouštěných do ovzduší automobily o 19 % do roku 2012.

V návrhu zákona je rovněž přesně popsán mechanismus dodržování průměrných emisních limitů. Zákon definuje jakousi limitní křivku emisí CO2 v závislosti na hmotnosti vozidel. Křivka je přitom konstruována tak, aby byl v průměru dodržen limit 130 gramů CO2 na km. Výrobce pak podle zákona musí zajistit, aby se průměrné emise nacházely pod stanovenou křivkou. Z křivky mimo jiné vyplývá, že emisní limity dopadnou mnohem více na vozidla s větší hmotností, u kterých bude muset ve srovnání s menšími vozy dojít k většímu poklesu vypouštěných emisí CO2. Například vozidlo o dvojnásobné hmotnosti malého vozu bude smět do ovzduší vypouštět jen o zhruba 60 % více emisí CO2. Určitou „úlevou“ však pro výrobce je, že komise bude trvat na průměrných emisích, nikoli emisích jednotlivých modelů. Výrobce tedy u některých modelů může překročit stanovenou emisní křivku, ale musí to vyvážit jinými modely tak, aby průměrné emise činily stanovených 130 g CO2 na km. To tedy znamená, že zákon by v této podobě nejvíce postihl výrobce, kteří mají v nabídce převážně větší automobily.

Jestliže výrobci nesplní dané průměrné omezení, budou od Evropské unie sankcionováni. Sankce budou počítány na základě gramů, o které výrobce v průměru překročí stanovený limit. „Nadměrné“ gramy poté budou vynásobeny počtem prodaných vozidel. V návrhu je tak pro rok 2012 stanovena sankce ve výši 20 eur na g/km, pro rok 2013 již 35 eur na g/km, atd. Evropská komise počítá s tím, že většina výrobců stanovené limity dodrží.

Jde zatím pouze o návrh zákona, který budou muset schválit členské země Evropské unie.

Dan Vořechovský
Diskuze (24)
20. 12. 2007 13:35
Re: Poslední šance...
2007... ;-)
20. 12. 2007 10:50
Re: Poslední šance...
.... dobrá volba :yes: jakej rok ???? ... jakej rok .. .tak ať dobře slouží :yes:
20. 12. 2007 10:49
hmmmm
ou jeeee ekologisti zase dobře lobovali :-| ;-\ :no:
20. 12. 2007 10:40
Poslední šance...
V lednu objednávám Lincoln Navigator. Možná poslední šance v životě si užít takový auto...
19. 12. 2007 16:02
Střední hodnota
Mám technický dotaz na kohokoliv včetně redakce. Již mnohokrát bylo psáno, že limit bude na automobilku/koncern, ale nikdy nepadlo, jak presne se bude pocitat.

To se jako spocita aritmeticky prumer vsech motorizaci vsech modelu? Nebo se vezme prumer vsech prumeru z modelu (imho blbost). Logicke by bylo, kdyby se pocital prumer ze skutecne vyrobenych poctu kazdeho modelu. Tedy vazeny. Jako priklad - Fabia ma nejakou dieslovou green verzi, ale kolik se jich proda proti benzinove 1.4?

Dalsi vec. Pokud by slo o skutecne pocty, budou se brat vyrobene, prodane, nebo registrovane do provozu?