Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropská komise udělila výrobcům autoskel pokutu 1,3 miliardy eur

redakce AUTO.CZ
Diskuze (20)
Evropská komise dnes udělila výrobcům skel do automobilů pokutu 1,38 miliardy eur (asi 35 miliard korun) za kartel. Jde vůbec o největší finanční sankci v historii Evropské unie.

Pokutu dostanou firmy Pilkington, Soliver, Asahi a Saint-Gobain; dvě poslední jmenované působí i v Česku. Firmy spolupracovaly a domlouvaly se na cenách od roku 1998 do roku 2003.

"Tyto společnosti pět let podváděly automobilový průmysl a jeho zákazníky na trhu, který měl v posledním roce působení kartelu hodnotu dvou miliard eur. Celková pokuta je vysoká vzhledem k závažnosti případu a předchozím prohřeškům společnosti Saint-Gobain," řekla novinářům komisařka pro hospodářskou soutěž Neelie Kroesová.

Právě francouzský koncern Saint-Gobain, který vlastní mj. závody v Litomyšli, Hodonicích, Moravském Krumlově a Hradci Králové, zaplatí nejvyšší pokutu. Evropská komise po firmě chce téměř 900 milionů eur (téměř 23 miliard korun), což je největší pokuta, jakou dosud udělila jedné firmě.

Saint-Gobain považuje motiv rozhodnutí komise za neznámý a hodlá se proti němu odvolat k prvoinstančnímu soudu v Lucemburku, sdělila ČTK v Paříži mluvčí koncernu Maya Segondová. Částka firmě připadá přehnaná a neúměrná, protože představuje zhruba 95 procent jejího ročního rozpočtu a rovná se jejímu čistému zisku za několik desítek let. Odvolací procedura může trvat několik let.

"Komise udělila vysoké pokuty, protože nemůže a nebude tolerovat takové nezákonné jednání. Vedení a akcionáři společností, které poškozují spotřebitele a evropský průmysl tím, že organizují kartely, musejí dostat tvrdou lekci - pokud podvádíte, dostanete vysokou pokutu," podotkla Kroesová.

Čtyři společnosti se podle komise na řadě jednání na letištích a v hotelech v několika evropských městech a během dalších nezákonných kontaktů domlouvaly na cenách, podílech na trhu a rozdělovaly si zákazníky. Kontrolovaly přitom v Evropě 90 procent skel využívaných v nových autech a při výměnách originálních skel ve starých autech. Komise kartel začala vyšetřovat poté, co ji na něj někdo anonymně upozornil.

V případě Saint-Gobainu komise pokutu vzhledem k podobným předchozím proviněním firmy zvýšila o 60 procent. Francouzská firma již například loni dostala pokutu 133,9 milionu eur za účast na kartelu výrobců plochých skel pro okna, dveře či zrcadla. Japonské Asahi ji naopak o 50 procent snížila, protože s ní firma při vyšetřování spolupracovala. Evropské antimonopolní zákony v takovém případě mírnější postup umožňují.

Evropská komise obecně trestá kartely vysokými pokutami. Loni v únoru tak například pěti firmám za kartel při výrobě výtahů udělila pokutu 992 milionů eur. V roce 2001 pak zase osm evropských a japonských výrobců vitamínů za kartelové dohody pokutovala 790,5 milionu eur.

Výše pokut pro výrobce autoskel za kartel [euro]
SpolečnostPokutaÚleva z pokuty za spolupráci
Saint-Gobain (Francie)896.000.000-
Asahi/AGC Flat Glass (Japonsko)113.500.000113.500.000
Pilkington (Británie)370.000.000-
Soliver (Belgie)4.396.000-
Celkem1.383.896.000-

redakce AUTO.CZ
Diskuze (20)
14. 11. 2008 00:23
Re: ještě že mi to je úplně fuk
ja myslím že tahle ryba smrdí celá od hlavy. Přece skupiny dílů, jmenovitě minimálně nárazníky, blatníky a světla se dělají tak jak se dělají kvůli dohodě pojišťovna-výrobce. Protože to není stejné odvětví, tak se na to nekouká jako kartel, ale vážně si myslíš, že světlo z plastu stoji 3-5 tisíc? A že když je prasklý sklíčko musí se vyměnit celá jednotka?
14. 11. 2008 00:20
Re: to je fakt k zblití
no právě nijak, ale se všemi kartely nakladat stejně = nechat byt. Myslím že to je v mikroekonomii pro ZŠ že mít kartelovou dohodu je jedna věc, ale dodržovat ji je druhá. A že všichni účastnící dohody paranoicky podezírají ostatní z jejího nedodržování a sami ji přestanou dodržovat. (to je zase z teorie her pro pubescenty) :-!
13. 11. 2008 11:35
Re: ještě že mi to je úplně fuk
A to pojisteni plati kdo? Nebo si snad myslis, kdyby cena auta a nahradnich dilu byla nizsi, tak by rocni pojisteni stalo tolik, kolik stoji?
Avatar - Barrichello
13. 11. 2008 10:10
ještě že mi to je úplně fuk
kolik stálo vokno Pilkington, který ji měnili. Cvakala to pojištovna :-) Mě nestálo ani korunu a ještě sem dostal dárek.
Avatar - Pierro
13. 11. 2008 08:28
Re: to je fakt k zblití
na to se musíš zeptat našeho malého génia z Nitry... >:D