19.7. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Evropská unie: Budou smět starší diesely do německých měst?

Evropská unie: Budou smět starší diesely do německých měst?

Množství emisí začíná být v německých městech neúnosné. Proto Evropská unie zvažuje, že zde zakáže vjezd starším dieselům.

Podle serveru iDnes Evropská komise upozorňuje, že Německo nedodrželo v letech 2010 až 2013 emisní limity oxidů dusíku na 29 místech po celé zemi. Porušilo tím nařízení evropské komise 2008/50/ES. Konkrétně se to týká měst Berlín, Mnichov, Frankfurt nad Mohanem, Kolína nad Rýnem a lokalit v Porúří.

Mohou za to diesely

Vznětové motory jsou v současnosti velice oblíbené. V porovnání se zážehovými vykazují mnohem nižší spotřebu. Ruku v ruce s tím jdou rovněž emise uhlíkových sloučenin, zejména "populární" oxid uhličitý. Od jím produkovaného množství se spolu s objemy motorů v Německu odvíjí výše silniční daně. Výchozí hodnotou je 95 g CO2 na ujetý kilometr. Každý gram oxidu uhličitého navíc znamená penalizaci ve výši 2 eura. Je to právě nízká spotřeba paliva a z ní pramenící nízké daňové zatížení, které zvyšují oblibu dieselů.

Honba za co nejnižším množstvím oxidu uhličitého se ale spíše než nástrojem na opravdové snížení emisí stala účinnou rukou marketingu. V zásadě dnes nenajdete technické údaje, kde by se automobilka tímto nechlubila.

Zde se dostáváme k současnému měřícímu cyklu NEDC. Používá se od 70. let 20. století a jeho procedura je na hony vzdálená praxi. To je hlavní důvod, proč spotřebu paliva, kterou automobilky uvádějí ve svých materiálech (a my přepisujeme do tabulek) nelze v praxi prakticky nikdy dosáhnout. Realita bývá o dost vyšší. S tím ale souvisí i produkce emisí, která je logicky také vyšší - úměrná skutečné spotřebě paliva, nikoliv té napsané.

Co však automobilky příliš nezmiňují, je produkce škodlivin oxidů dusíku. Až do příchodu současné normy Euro 6 totiž byly evropské orgány vůči produkci NOx poměrně benevolentní. S normou Euro 6 ale přichází jejich drastické snížení. Z 0,18 na 0,08 gramů na ujetý kilometr.

Jsou to právě dusíkaté sloučeniny, které stojí za výrazným znečištěním ovzduší v německých městech. A až dosud to nikdo moc neřešil. Zatímco s uhlíkovými sloučeninami se bojuje trochu nečestně měřícím cyklem NEDC, pevné částice odbourávají filtry pevných částic, s emisemi NOx si zatím hlavu výrobci aut moc nelámali. Ono také jejich snížení je mnohem obtížnější, než v případě výše uvedených sloučenin.

Jak jistě víte, žádný vznětový motor dnes neprojde normou Euro 6 bez dodatečného zařízení na odbourávání dusíkových sloučenin. V menších a lehčích autech postačí zásobníkový katalyzátor (Lean Nox Trap, případně LNT), u dražších a větších aut je už nezbytný katalyzátor využívající technologii AdBlue.

V září 2017 vstoupí v platnost norma označovaná jako Euro 6.2. S ní přijde také nový, mnohem přísnější měřicí cyklus WLPT (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedures), který nahradí zmíněný NEDC. Od této doby bude výrobci udávaná spotřeba paliva o dost vyšší než dnes, nicméně mnohem bližší realitě. A ruku v ruce s tím půjdou také uváděné hodnoty oxidu uhličitého.

Bude další plaketa?

Zmíněná opatření by měly vyřešit problémy v německých městech. Do té doby možná evropská komise zakáže vjezd starším dieselovým autům do jejich vybraných lokalit. Už nějaký čas platí v Německu emisní zóny. Ty jsou přísné zejména vůči vznětovým motorům, neboť sledují hlavně podíl pevných částic ve výfukových plynech.

Zatímco zážehový motor může získat nejvyšší zelenou plaketu už v případě, že splňuje normu Euro 1 jejíž podmínkou je funkční trojčinný řízený katalyzátor, tedy s lambda sondou, aby diesel toto získal, musí být vybaven filtrem pevných částic případně splňovat normu Euro 4.

Naftové motory splňující Euro 3 dostanou nanejvýš žlutou plaketu, Euro 2 červenou. V současnosti se tak hodně diskutuje o zavedení třetí plakety, modré. Tu by získala auta, splňující normu Euro 6. Zatím je to ale pouze ve fázi příprav.

Spolupracujeme s TipCars.com
Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh Premiéři visegrádské čtyřky mají jasno: Chceme spořádaný brexit a přístup na britský trh

Budoucí právní postavení občanů Evropské unie v Británii…

Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví Trump zrušil Obamův program na ochranu přírody, těžaři už slaví

Americký prezident Donald Trump podepsal exekutivní…

VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech VIDEO: Dopady Dieselgate - tisíce odstavených aut po celých Spojených státech

Vykoupené vozy z kauzy Dieselgate Volkswagen shromažďuje…

Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk Česká exportní banka se vyhrabala ze ztráty, vykázala téměř půlmiliardový zisk

Česká exportní banka (ČEB) loni poprvé za 12 let nežádala…

 
 

Přidat názorDiskuse: Evropská unie: Budou smět starší diesely…







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor Hyundai si patentovalo motor s nestejným objemem spalovacích komor

Korejská automobilka si nechala na evropském patentovém…

Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu Je čas přezouvat! Známe dvacet nejlepších letních pneumatik na trhu

V pátek fakticky končí povinnost zimních pneumatik a…

 






 
Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Tatra v Top Gearu: Milníky automobilky a představení 613/5 v šesti minutách

Včera

Životopis kopřivnické Tatry je Čechům a Slovákům velmi dobře znám. V západní Evropě ale dlouho nebyla v obecném povědomí, šlo o libůstku pro znalce.




Blesk.cz

Mladík (†25) se ztratil cestou do práce: Kamarádi ho našli v břiše krajty!

Mladík (†25) se ztratil cestou do práce: Kamarádi ho…

Pořádný šok čekal na vesničany z Indonésie, kteří hledali svého nezvěstného kamaráda. Pětadvacetiletého mladíka…

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a šperky, říká expert

Nákupy z Číny: Zapomeňte mobily a pozor na hračky a…

Přemýšlíte, že si nakoupíte zboží v Číně přes internet, protože vás zaujala široká nabídka a nízké ceny?…

 

iSport.cz

Český tajfun řádí! Plíšková se pomstila za Melbourne, v Miami je v semifinále

Český tajfun řádí! Plíšková se pomstila za…

Tenistce Karolíně Plíškové vyšla na turnaji v Miami v duelu s Mirjanou Lučičovou-Baroniovou odveta za Australian…

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4, Motor dobyl Pardubice

Překvapení na úvod! Vary prohrály s Jihlavou 3:4,…

Velké překvapení nabídly úvodní zápasy baráže o Tipsport extraligu. Oba kluby, hájící příslušnost v elitní…

 

Reflex.cz

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali obchody ve sklepě, teď jsou fenoménem

Na kolena a nakupovat: V Bulharsku z nouze otevírali…

Po pádu komunismu chtělo mnoho Bulharů zahájit svoje vlastní podnikání. Zejména drobní obchodníci v Sofii ale v…

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu mají děti jen pro roztomilé fotky na Instagram

Herečka Doláková exkluzivně z Hollywoodu: Rodiče tu…

Alena Doláková mluví čtyřmi jazyky, vystudovala JAMU, hrála v Celetné i Svěrákových Třech bratrech, už rok žije…