19.7. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Evropská unie: Budou smět starší diesely do německých měst?

Evropská unie: Budou smět starší diesely do německých měst?

Množství emisí začíná být v německých městech neúnosné. Proto Evropská unie zvažuje, že zde zakáže vjezd starším dieselům.

Podle serveru iDnes Evropská komise upozorňuje, že Německo nedodrželo v letech 2010 až 2013 emisní limity oxidů dusíku na 29 místech po celé zemi. Porušilo tím nařízení evropské komise 2008/50/ES. Konkrétně se to týká měst Berlín, Mnichov, Frankfurt nad Mohanem, Kolína nad Rýnem a lokalit v Porúří.

Mohou za to diesely

Vznětové motory jsou v současnosti velice oblíbené. V porovnání se zážehovými vykazují mnohem nižší spotřebu. Ruku v ruce s tím jdou rovněž emise uhlíkových sloučenin, zejména "populární" oxid uhličitý. Od jím produkovaného množství se spolu s objemy motorů v Německu odvíjí výše silniční daně. Výchozí hodnotou je 95 g CO2 na ujetý kilometr. Každý gram oxidu uhličitého navíc znamená penalizaci ve výši 2 eura. Je to právě nízká spotřeba paliva a z ní pramenící nízké daňové zatížení, které zvyšují oblibu dieselů.

Honba za co nejnižším množstvím oxidu uhličitého se ale spíše než nástrojem na opravdové snížení emisí stala účinnou rukou marketingu. V zásadě dnes nenajdete technické údaje, kde by se automobilka tímto nechlubila.

Zde se dostáváme k současnému měřícímu cyklu NEDC. Používá se od 70. let 20. století a jeho procedura je na hony vzdálená praxi. To je hlavní důvod, proč spotřebu paliva, kterou automobilky uvádějí ve svých materiálech (a my přepisujeme do tabulek) nelze v praxi prakticky nikdy dosáhnout. Realita bývá o dost vyšší. S tím ale souvisí i produkce emisí, která je logicky také vyšší - úměrná skutečné spotřebě paliva, nikoliv té napsané.

Co však automobilky příliš nezmiňují, je produkce škodlivin oxidů dusíku. Až do příchodu současné normy Euro 6 totiž byly evropské orgány vůči produkci NOx poměrně benevolentní. S normou Euro 6 ale přichází jejich drastické snížení. Z 0,18 na 0,08 gramů na ujetý kilometr.

Jsou to právě dusíkaté sloučeniny, které stojí za výrazným znečištěním ovzduší v německých městech. A až dosud to nikdo moc neřešil. Zatímco s uhlíkovými sloučeninami se bojuje trochu nečestně měřícím cyklem NEDC, pevné částice odbourávají filtry pevných částic, s emisemi NOx si zatím hlavu výrobci aut moc nelámali. Ono také jejich snížení je mnohem obtížnější, než v případě výše uvedených sloučenin.

Jak jistě víte, žádný vznětový motor dnes neprojde normou Euro 6 bez dodatečného zařízení na odbourávání dusíkových sloučenin. V menších a lehčích autech postačí zásobníkový katalyzátor (Lean Nox Trap, případně LNT), u dražších a větších aut je už nezbytný katalyzátor využívající technologii AdBlue.

V září 2017 vstoupí v platnost norma označovaná jako Euro 6.2. S ní přijde také nový, mnohem přísnější měřicí cyklus WLPT (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedures), který nahradí zmíněný NEDC. Od této doby bude výrobci udávaná spotřeba paliva o dost vyšší než dnes, nicméně mnohem bližší realitě. A ruku v ruce s tím půjdou také uváděné hodnoty oxidu uhličitého.

Bude další plaketa?

Zmíněná opatření by měly vyřešit problémy v německých městech. Do té doby možná evropská komise zakáže vjezd starším dieselovým autům do jejich vybraných lokalit. Už nějaký čas platí v Německu emisní zóny. Ty jsou přísné zejména vůči vznětovým motorům, neboť sledují hlavně podíl pevných částic ve výfukových plynech.

Zatímco zážehový motor může získat nejvyšší zelenou plaketu už v případě, že splňuje normu Euro 1 jejíž podmínkou je funkční trojčinný řízený katalyzátor, tedy s lambda sondou, aby diesel toto získal, musí být vybaven filtrem pevných částic případně splňovat normu Euro 4.

Naftové motory splňující Euro 3 dostanou nanejvýš žlutou plaketu, Euro 2 červenou. V současnosti se tak hodně diskutuje o zavedení třetí plakety, modré. Tu by získala auta, splňující normu Euro 6. Zatím je to ale pouze ve fázi příprav.

Spolupracujeme s TipCars.com
Komentář Lukáše Kovandy: Předvolební hra s cinklými kartami Komentář Lukáše Kovandy: Předvolební hra s cinklými kartami

To bylo na přelomu roku slávy, že Česká republika…

Češka zraněná útočníkem na pláži v Egyptě zemřela Češka zraněná útočníkem na pláži v Egyptě zemřela

Češka zraněná útočníkem na pláži v Egyptě v noci zemřela,…

Facebooku se daří, zisk sociální sítě prudce stoupl Facebooku se daří, zisk sociální sítě prudce stoupl

Čistý zisk provozovatele sociální sítě Facebook ve druhém…

I v Sovětském svazu měli vozy podobné Velorexům. Vypadaly ještě podivněji, podívejte se I v Sovětském svazu měli vozy podobné Velorexům. Vypadaly ještě podivněji, podívejte se

Tříkolky a čtyřkolky SMZ byly určeny invalidům. Vyráběly…

 

Štítky Diesely

 

Přidat názorDiskuse: Evropská unie: Budou smět starší diesely…







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí! Téměř osmdesátiletá žena jela 235 km/h, její výmluva vás překvapí!

Jet autem 235 km/h za hodinu není jen tak ani pro zkušené…

Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů Za měsíc a půl začne autosalon ve Frankfurtu. Přehled odtajněných vozů

Na výstavišti ve Frankfurtu ad Mohanem budou letos chybět…

 





 
SMZ: I v Sovětském svazu měli Velorex. Vypadal ještě podivněji

SMZ: I v Sovětském svazu měli Velorex. Vypadal ještě podivněji

Dnes 08:00

Tříkolky a čtyřkolky SMZ byly určeny invalidům. Vyráběly se až do druhé poloviny 90. let v desetitisícových sériích, na západ od hranic bývalého SSSR na ně ale narazíte vzácně.




Blesk.cz

Dětská hvězda Kudláčková: Zahrává si se smrtí? Chodí po kolejích

Dětská hvězda Kudláčková: Zahrává si se smrtí? Chodí…

Jen co se Michaela Kudláčková (48) vzpamatovala z pokusu o sebevraždu a pátrala po ní policie, znovu si zahrává…

Co s obyčejným provazem? Vyrobte si mísu na ovoce!

Co s obyčejným provazem? Vyrobte si mísu na ovoce!

Hledáte jednoduchý, ale efektivní nápad, jak vylepšit domácnost? Pokud možno co nejlevněji? Tak to se vám bude…

 

iSport.cz

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla koupit líp, tvrdí Dobiáš

Hráči a data: Danny je neuvěřitelný, Sparta mohla…

Rozmarné, či spíše rozmařilé přestupové léto trhá rekordy českého fotbalu a přivádí zajímavé zahraniční hráče.…

Po roce v Evropě. Jak se sestava Slavie proměnila od ostudy v Tallinnu?

Po roce v Evropě. Jak se sestava Slavie proměnila od…

Je to zajímavé srovnání. Vzpomínáte na první zápas Slavie v evropských pohárech po dlouhých letech? Ještě pod…

 

Reflex.cz

Památka na studenou válku: Smíchovské nádraží skrývá zapomenutý protiatomový kryt

Památka na studenou válku: Smíchovské nádraží skrývá…

Nádraží Praha-Smíchov skrývá unikátní technickou pamětihodnost z období studené války. Dlouhá léta zde v…

„Nezabiješ demokracii“, znělo Varšavou při dalších protestech proti vládní straně

„Nezabiješ demokracii“, znělo Varšavou při dalších…

Několik stovek odpůrců kontroverzní soudní reformy dnes demonstrovalo v centru Varšavy před sídlem vládní strany…