19.7. 2015 Tomáš Dusil Tomáš Dusil

Evropská unie: Budou smět starší diesely do německých měst?

Evropská unie: Budou smět starší diesely do německých měst?

Množství emisí začíná být v německých městech neúnosné. Proto Evropská unie zvažuje, že zde zakáže vjezd starším dieselům.

Podle serveru iDnes Evropská komise upozorňuje, že Německo nedodrželo v letech 2010 až 2013 emisní limity oxidů dusíku na 29 místech po celé zemi. Porušilo tím nařízení evropské komise 2008/50/ES. Konkrétně se to týká měst Berlín, Mnichov, Frankfurt nad Mohanem, Kolína nad Rýnem a lokalit v Porúří.

Mohou za to diesely

Vznětové motory jsou v současnosti velice oblíbené. V porovnání se zážehovými vykazují mnohem nižší spotřebu. Ruku v ruce s tím jdou rovněž emise uhlíkových sloučenin, zejména "populární" oxid uhličitý. Od jím produkovaného množství se spolu s objemy motorů v Německu odvíjí výše silniční daně. Výchozí hodnotou je 95 g CO2 na ujetý kilometr. Každý gram oxidu uhličitého navíc znamená penalizaci ve výši 2 eura. Je to právě nízká spotřeba paliva a z ní pramenící nízké daňové zatížení, které zvyšují oblibu dieselů.

Honba za co nejnižším množstvím oxidu uhličitého se ale spíše než nástrojem na opravdové snížení emisí stala účinnou rukou marketingu. V zásadě dnes nenajdete technické údaje, kde by se automobilka tímto nechlubila.

Zde se dostáváme k současnému měřícímu cyklu NEDC. Používá se od 70. let 20. století a jeho procedura je na hony vzdálená praxi. To je hlavní důvod, proč spotřebu paliva, kterou automobilky uvádějí ve svých materiálech (a my přepisujeme do tabulek) nelze v praxi prakticky nikdy dosáhnout. Realita bývá o dost vyšší. S tím ale souvisí i produkce emisí, která je logicky také vyšší - úměrná skutečné spotřebě paliva, nikoliv té napsané.

Co však automobilky příliš nezmiňují, je produkce škodlivin oxidů dusíku. Až do příchodu současné normy Euro 6 totiž byly evropské orgány vůči produkci NOx poměrně benevolentní. S normou Euro 6 ale přichází jejich drastické snížení. Z 0,18 na 0,08 gramů na ujetý kilometr.

Jsou to právě dusíkaté sloučeniny, které stojí za výrazným znečištěním ovzduší v německých městech. A až dosud to nikdo moc neřešil. Zatímco s uhlíkovými sloučeninami se bojuje trochu nečestně měřícím cyklem NEDC, pevné částice odbourávají filtry pevných částic, s emisemi NOx si zatím hlavu výrobci aut moc nelámali. Ono také jejich snížení je mnohem obtížnější, než v případě výše uvedených sloučenin.

Jak jistě víte, žádný vznětový motor dnes neprojde normou Euro 6 bez dodatečného zařízení na odbourávání dusíkových sloučenin. V menších a lehčích autech postačí zásobníkový katalyzátor (Lean Nox Trap, případně LNT), u dražších a větších aut je už nezbytný katalyzátor využívající technologii AdBlue.

V září 2017 vstoupí v platnost norma označovaná jako Euro 6.2. S ní přijde také nový, mnohem přísnější měřicí cyklus WLPT (Worldwide Harmonized Light vehicles Test Procedures), který nahradí zmíněný NEDC. Od této doby bude výrobci udávaná spotřeba paliva o dost vyšší než dnes, nicméně mnohem bližší realitě. A ruku v ruce s tím půjdou také uváděné hodnoty oxidu uhličitého.

Bude další plaketa?

Zmíněná opatření by měly vyřešit problémy v německých městech. Do té doby možná evropská komise zakáže vjezd starším dieselovým autům do jejich vybraných lokalit. Už nějaký čas platí v Německu emisní zóny. Ty jsou přísné zejména vůči vznětovým motorům, neboť sledují hlavně podíl pevných částic ve výfukových plynech.

Zatímco zážehový motor může získat nejvyšší zelenou plaketu už v případě, že splňuje normu Euro 1 jejíž podmínkou je funkční trojčinný řízený katalyzátor, tedy s lambda sondou, aby diesel toto získal, musí být vybaven filtrem pevných částic případně splňovat normu Euro 4.

Naftové motory splňující Euro 3 dostanou nanejvýš žlutou plaketu, Euro 2 červenou. V současnosti se tak hodně diskutuje o zavedení třetí plakety, modré. Tu by získala auta, splňující normu Euro 6. Zatím je to ale pouze ve fázi příprav.

Spolupracujeme s TipCars.com
Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi Světová banka pomáhá za zvláštních okolností Trumpovi

Podivný vztah dcery Donalda Trumpa Ivanky a ředitele…

Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu Nejvyšší soud bude řešit Rathovy odposlechy. Připomeňte si celou kauzu

Korupční aféra bývalého ministra zdravotnictví Davida…

Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí Český Robert Bosch roste, do dvou let přijme dalších 650 lidí

Českobudějovická firma Robert Bosch, která patří do…

Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim Spolana přestane používat jedovatou rtuť až na podzim

Neratovická Spolana může používat amalgámovou elektrolýzu…

 

Štítky Diesely

 

Přidat názorDiskuse: Evropská unie: Budou smět starší diesely…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku Škoda pečuje také o superb. Má lepší navigaci a masážní sedačku

Škoda připravila pro svoji vlajkovou loď nové prvky do…

30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská... 30 ostrých hatchbacků minulosti, po kterých se nám stýská...

Moderní doba nahrává velkým a těžkopádným čtyřkolkám a…

 






 
GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

GTI Treffen Wörthersee 2017: Prohlédněte si to nejlepší ze srazu na počest Golfu GTI!

Včera

O uplynulém víkendu proběhl u rakouského jezera Wörthersee již 36. ročník legendárního srazu. Podívejte se, jak to tam vypadalo!




Blesk.cz

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se porvali s policií a skončili v base!

Slovenští filmaři po mejdanu v Cannes: Opilí se…

Po premiéře slovenského snímku Out na filmovém festivalu v Cannes se jeho tvůrci tak opili, až skončili v…

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z nejkrásnějších koutů našich sousedů!

Divočina jménem Slovenský ráj: Jeden z…

Rokliny a kaňony, které jsou opatřeny žebříky, stupničkami a podobně, to je Slovenský ráj, místo, kde můžete…

 

iSport.cz

Kaše musí nabrat svaly: Byla to jedna z nejtěžších sezon v kariéře

Kaše musí nabrat svaly: Byla to jedna z nejtěžších…

Splnil si klukovský sen o NHL a v play off se nakonec prodral nejdál ze všech českých vyslanců.„Úžasná…

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a pozval mě na zápas

Kuka je ze Slavie nadšený: Poprvé mi někdo zavolal a…

Když bývalý výborný útočník Slavie Pavel Kuka vidí, jak se z titulu radují kouč „sešívaných“ Jaroslav Šilhavý a…

 

Reflex.cz

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví predátoři, je třeba mít se na pozoru!

Do Botswany za krokodýly: Když se páří čtvrttunoví…

Botswanské léto se zbavuje posledního listí a vše začíná žloutnout. Příroda se mění a smutný pohled na…

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z kategorií si odváží film Lerd

Češi zabodovali v Cannes. Hlavní cenu v jedné z…

Nový film režiséra Mohammeda Rasoulofa, v Cannes již oceněném Cenou za nejlepší režii v roce 2011 za film…