Evropské automobilky dostanou pět miliard eur na vývoj "zelených" aut
Vyplývá to ze záchranného balíku, který dnes schválila Evropská komise. Peníze mají být společným příspěvkem EU, členských států, EIB a průmyslu.
Evropská komise původně plánovala snížení emisí oxidu uhličitého u aut v průměru na 130 gramů na kilometr do roku 2012. Některé členské státy a europoslanci ovšem chtějí tento cíl odsunout až na rok 2015. Automobilky si ovšem i tak stěžují, že v době, kdy bojují s následky finanční krize, která výrazně omezila poptávku po nových vozech, nemají na takové změny peníze. Proto ještě nedávno EU žádaly o poskytnutí půjček ve výši 40 miliard eur (asi jeden bilion korun).
Záchranný plán pro hospodářství EU ovšem v tomto případě počítá i s dalšími opatřeními. Podle komise lze uvažovat o tom, že členské státy unie by snížily registrační či jiné poplatky, které musí majitelé aut platit. Týkalo by se to ovšem jen vozů s nižšími emisemi. Brusel rovněž volá i po podpoře likvidace starých a nevyhovujících vozidel.
Mluvčí mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Jaroslav Černý nechtěl rozhodnutí komise komentovat, protože schvalovací proces nebude podle informací firmy ještě dlouho ukončen. "Nicméně vítáme jakýkoliv progres v této oblasti," doplnil.
Mladoboleslavská automobilka rovněž patří mezi krizí zasažené firmy. Původní plány podniku letos počítaly s výrobou nejméně 700.000 automobilů. Kvůli klesající poptávce způsobené finanční krizí musela ale automobilka produkci omezit a očekává, že prodá zhruba 690.000 vozů. S problémy se ovšem potýkají i další automobilky, které v Česku působí. Kopřivnická Tatra zruší několik stovek pracovních míst a Avia přeruší na několik týdnů výrobu a rovněž bude propouštět.
Krátce po zveřejnění se pomoc automobilkám stala terčem aktivistů z Greenpeace. Ti považují poskytování finančních prostředkům automobilkám za vyhazování peněz. "Automobilový průmysl dostává dárek navzdory tomu, že se zuby nehty brání zavedení legislativy, která počítá s poklesem emisí CO2," uvedla členka Greenpeace Franziska Achterbergová.
Podle šéfa sdružení automobilek ACEA Ivana Hodače je ale automobilový průmysl pro evropskou ekonomiku klíčový, a proto jsou potřeba rozhodné kroky. Dnešní plán pro sdružení představuje vítaný první krok, který se zabývá následky finanční krize a chce zabránit dlouhodobému poklesu hospodářství. "Náš obor bude spolupracovat s Evropskou investiční bankou a národními vládami, abychom za použití všech možných zdrojů na národní i evropské úrovni nalezli pragmatická řešení," uvedl Hodač.