reklama


Evropské automobilky dostanou pět miliard eur na vývoj

Evropské automobilky dostanou pět miliard eur na vývoj "zelených" aut

 

Automobilky z EU by mohly dostat nejméně pět miliard eur (126 miliard Kč) na vývoj vozidel šetrných k životnímu prostředí. Budou mít navíc možnost žádat o další půjčky od Evropské investiční banky (EIB).

Vyplývá to ze záchranného balíku, který dnes schválila Evropská komise. Peníze mají být společným příspěvkem EU, členských států, EIB a průmyslu.

Evropská komise původně plánovala snížení emisí oxidu uhličitého u aut v průměru na 130 gramů na kilometr do roku 2012. Některé členské státy a europoslanci ovšem chtějí tento cíl odsunout až na rok 2015. Automobilky si ovšem i tak stěžují, že v době, kdy bojují s následky finanční krize, která výrazně omezila poptávku po nových vozech, nemají na takové změny peníze. Proto ještě nedávno EU žádaly o poskytnutí půjček ve výši 40 miliard eur (asi jeden bilion korun).

Záchranný plán pro hospodářství EU ovšem v tomto případě počítá i s dalšími opatřeními. Podle komise lze uvažovat o tom, že členské státy unie by snížily registrační či jiné poplatky, které musí majitelé aut platit. Týkalo by se to ovšem jen vozů s nižšími emisemi. Brusel rovněž volá i po podpoře likvidace starých a nevyhovujících vozidel.

Mluvčí mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Jaroslav Černý nechtěl rozhodnutí komise komentovat, protože schvalovací proces nebude podle informací firmy ještě dlouho ukončen. "Nicméně vítáme jakýkoliv progres v této oblasti," doplnil.

Mladoboleslavská automobilka rovněž patří mezi krizí zasažené firmy. Původní plány podniku letos počítaly s výrobou nejméně 700.000 automobilů. Kvůli klesající poptávce způsobené finanční krizí musela ale automobilka produkci omezit a očekává, že prodá zhruba 690.000 vozů. S problémy se ovšem potýkají i další automobilky, které v Česku působí. Kopřivnická Tatra zruší několik stovek pracovních míst a Avia přeruší na několik týdnů výrobu a rovněž bude propouštět.

Krátce po zveřejnění se pomoc automobilkám stala terčem aktivistů z Greenpeace. Ti považují poskytování finančních prostředkům automobilkám za vyhazování peněz. "Automobilový průmysl dostává dárek navzdory tomu, že se zuby nehty brání zavedení legislativy, která počítá s poklesem emisí CO2," uvedla členka Greenpeace Franziska Achterbergová.

Podle šéfa sdružení automobilek ACEA Ivana Hodače je ale automobilový průmysl pro evropskou ekonomiku klíčový, a proto jsou potřeba rozhodné kroky. Dnešní plán pro sdružení představuje vítaný první krok, který se zabývá následky finanční krize a chce zabránit dlouhodobému poklesu hospodářství. "Náš obor bude spolupracovat s Evropskou investiční bankou a národními vládami, abychom za použití všech možných zdrojů na národní i evropské úrovni nalezli pragmatická řešení," uvedl Hodač.

Spolupracujeme s TipCars.com
Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity Kam s hotovostí? Do bezpečí anonymity

To, že pro úschovu peněz není vaše domácnost tím…

Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky Smog zahalil Česko. Podívejte se na nejzajímavější fotky

Celkem v deseti krajích Česka jsou zhoršené rozptylové…

Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků Stropnický nabírá, rád by měl přes 30 tisíc vojáků

Ministerstvo obrany letos počítá s navýšením počtu vojáků…

Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi Chorvatská vláda chce získat zpět kontrolu nad rafineriemi

Chorvatské rafinerie kontroluje maďarská petrochemická…

 
 



reklama


reklama


Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné AWD versus 4WD. Určité typy pohonu všech kol umí více než jiné

Na karoseriích automobilů či v prospektech vídáme…

Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej Rekordman z hliníku ukrývá 340 koňských sil. Nyní je na prodej

Automobil z roku 1952 je skutečným unikátem a nyní může…

 






 
Mercedes-Benz C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Mercedes C291 (1991): Prototyp s plochým dvanáctiválcem a neskutečným zvukem

Včera

Mercedes-Benz C291 - prototypy skupiny C, skrývá zajímavou techniku a má úžasný zvuk!




Blesk.cz

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila je na vyznačené trase

Dva Češi zemřeli pod lavinou v Rakousku. Překvapila…

Dva Češi dnes přišli o život pod lavinou v horském středisku Wildgerlostal u Krimmlu v rakouském Salcbursku. Pod…

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A nejsou se Škromachem jediní

Taky jsem měl háro, ozval se ministr Chvojka. A…

Politici se nerodí v kvádru s kravatou a taky si zažili svá divoká léta jako všichni ostatní. Rádi to pak dávají…

 

iSport.cz

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

SESTŘIHY: Rozjetá Barcelona pálila, se Sevillou nahání Real

Fotbalisté Barcelony zvítězili v 19. kole španělské ligy v Eibaru 4:0 a dotáhli se k čelu tabulky. Real Madrid…

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance mě hrozně mrzela

Köhler nejdřív šanci spálil, pak skóroval: Ta šance…

Doma Hradec naposledy prohrál vloni, v listopadu nestačil na Plzeň. A pak to začalo, osm výher, trhal soupeře na…

 

Reflex.cz

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav Klaus ml. otevřel Centrum pro občanské svobody

Vadí mi nálepkování lidí s opačnými názory. Václav…

Pravicový think tank Centrum pro občanské svobody včera v pražském hotelu Don Giovanni oficiálně otevřel Václav…

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje právní stát

Pelikán jako inkvizitor a kádrovák aneb Kdo ohrožuje…

Jakékoli prokázané zasahování do nezávislého rozhodování soudu by měl stát bez milosti a exemplárně postihovat.…

 
 
reklama