Evropské Automobily roku: Audi 80 (1973)

 

Audi 80 B1 započalo úspěšnou řadu automobilů střední třídy z Ingolstadtu, kterou dnes reprezentuje řada A4. Šlo o starší dvojče prvního Passatu.

Výroba řady 80, nástupce série F103, která také měla v nabídce model s tímto názvem, začala přímo u VW ve Wolfsburgu v květnu 1972, prodej v Německu pak o měsíc později. První prototyp byl ovšem hotov již v roce 1969, v době, kdy se reinkarnované Audi spojilo s NSU a vytvořilo společnost Audi NSU Auto Union AG se základnou v Neckarsulmu. F103 dostaly do vínku ještě karoserii od DKW a motory původní konstrukce Daimler-Benzu. Modely 60, 62, 75, 80 a Super 90 nesly čísla podle předpokládaného, případně skutečného výkonu v koňských silách.

Starší sourozenec

První generace Audi 80 (její interní kód byl totožný) však vznikla už plně v režii Volkswagenu, který po převzetí koncernu Auto Union vzkřísil značku právě na úkor DKW a dal jí historické logo se čtyřmi propojenými kruhy. Zajímavá byla nabídka karosářských variant necelých 4,18 m dlouhých, 1,6 m širokých a 1,36 m vysokých aut, klasický čtyřdveřový tříprostorový sedan se stupňovitou zádí doplnila hned zpočátku dvoudveřová verze. Tudory byly v sedmdesátých letech ještě poměrně běžnou záležitostí. Jednoduché hranaté, ale přesto elegantní tvary vznikly u Italdesignu Giorgetta Giugiara.

Prostorná kabina pojala až pětici cestujících a poskytla skvělý výhled ven. Prakticky šlo o předvoj prvního Passatu, platforma B1 byla stejná. Měla přední pohon, quattro bylo ještě hudbou budoucnosti. Podvozek s rozvorem 2,47 m tvořily vpředu vzpěry McPherson, spodní příčná ramena a zkrutný stabilizátor, vzadu vlečená ramena příčně ustavená panhardskou tyčí, na obou nápravách nechyběly vinuté pružiny a teleskopické tlumiče. Kotoučové brzdy bychom však vzadu hledali marně. Motory byly uloženy podélně v předním pomocném rámu.

Dva benzinové motory

Řadové koncernové zážehové kapalinou chlazené čtyřválce řady EA827 s rozvodem OHC měly objemy 1297 a 1471 cm3, vačkový hřídel poháněl moderní ozubený řemen. Základní verze a model L s luxusnější výbavu poskytovaly pouhých 40 kW, vyšší s označením S měla 44 kW. Patnáctistovky LS se chlubily 55, verze GL měly dokonce 63 kW, o přípravu paliva se ve všech případech staral spádový karburátor Solex. Právě s pohonnými jednotkami 1,47 l se dala koupit i třístupňová samočinná převodovka místo manuální se čtveřicí rychlostí a řazením na podlaze.

Výstavní premiéru si vůz odbyl až v březnu 1973 v Ženevě, v září přišla na řadu sportovnější 80 GT s černou kapotou a dvoukarburátorovou šestnáctistovkou (1588 cm3) se 74 kW, ta existovala pouze jako dvoudveřová, s o něco praktičtější karoserií se nevyráběla. Gétéčko upalovalo až 175 km/h, dokonce na litých kolech, a z klidu na stovku zrychlovalo během 11 s. Mělo také sportovní tříramenný děrovaný volant a odpovídající přístroje. Dlužno dodat, že auta první generace vážila od 835 do 900 kg.

Motorističtí novináři osmdesátku odměnili titulem Automobilu roku 1972/1973, což bylo poněkud překvapivé, protože vlastně ničím nevynikala, její kvality však vyšly najevo velmi rychle... Hlavně v anketě porazila přelomový malý Renault 5. Za první kompletní sezónu si ji koupilo 277 tisíc lidí! Pětidveřové kombi Avant z jara 1974 nebyl ničím jiným než Passatem Variant s odlišnou přídí, tak trochu koncernový kanibalismus fungoval už tehdy... Passaty se ovšem jinak lišily hlavně splývavou zádí, u tohoto provedení to samozřejmě neplatilo. Spolu s příchodem třetí karosářské varianty došlo i k výměně dosud ocelové a lakované mřížky chladiče za plastovou. Místo GT přišel v roce 1975 GTE, dodatečné písmenko značilo vstřikování paliva Bosch K-Jetronic místo karburátorů. Jeho aplikací se podařilo z motoru 1,59 l vydolovat 81 kW. Odlišoval se pruhy na kapotě i bocích a patřičnými nápisy. Objevila se také výbava GLS se slabší patnáctistovkou.

Typ 82

V září 1976 přišel na řadu výrazný facelift (Typ 82) ve stylu většího Audi 100 C2 s hranatými světlomety místo původní dvojice či čtveřice kulatých, navíc se vedle nich objevily výrazné oranžové směrovky protažené do boků. Příď se ovšem zaoblila, auta dostala mohutnější černé nárazníky v neprospěch těch chromovaných. Narostly i koncové reflektory. Motory 1,5 l vystřídaly šestnáctistovky, ale výkony 55 a 63 kW zůstaly zachovány, novinkou byly výbavy LS a GLS pro silnější motory, z té luxusnější vznikla v závěru kariéry ještě GLX.

Liška

V Severní Americe a Austrálii se první osmdesátka od roku 1973 prodávala pod označením Fox (liška) v obchodní sítí Porsche-Audi, toto jméno má tedy v koncernu Volkswagen trochu delší tradici, než by se na první pohled mohlo zdát. Původní verze s motory 1,5 l, kvůli emisním předpisům jen slaboučkými 41 kW a překvapivě čtyřstupňovými manuálními převodovkami (automat přišel později) vystřídaly po modernizaci větší a mnohem výkonnější 1,6 l/62 kW. Tehdy také nabídku doplnilo kombi Fox Station Wagon. Jenže kulatá světla zámořským modelům zůstala, během svého života dostaly pouze pětimílové nárazníky. Za oceánem přežily až do roku 1979 a výkonný model se jmenoval Fox GTI, v Evropě skončily už v srpnu sedmdesátého osmého a nahradila je druhá generace B2.

Z Wolfsburgu a Ingolstadtu vyjelo 1.103.766 vozů, což představovalo obrovský obchodní úspěch nijak neovlivněný ropnými šoky, naopak, už premiéru se podařilo načasovat perfektně a motory byly velmi úsporné. Služeb těchto vozů využívala i západoněmecká policie a miliontý exemplář Audi oslavilo speciální edicí ve stříbrné barvě. B1 se rozloučila limitovanou sérií Super 80 ve stylu GTE, ale s motory 1,3 l/40 kW a 1,6 l/55 a 63 kW. Dodávaly se rudé, modré a stříbrné a bylo jich dohromady vyrobeno pouze 750. Brazilským Passatům vydržel „čumák“ Typu 82, jen s emblémem Volkswagenu až do roku 1988.

Spolupracujeme s TipCars.com
Řecko prodává další obří přístav. Zájem mají Němci, Filipínci a Arabové Řecko prodává další obří přístav. Zájem mají Němci, Filipínci a Arabové

Řecko obdrželo tři závazné nabídky na většinový podíl v…

Blíží se nástupce Concordu? Nadzvukové letectví se znovu vrací Blíží se nástupce Concordu? Nadzvukové letectví se znovu vrací

Od prvního letu legendárního nadzvukového letounu…

Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU Eurokomisařka chce zavést jednotné mýtné v celé EU

Violeta Bulcová, eurokomisařka pro dopravu, vyzvala k…

Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa Tusk: Zajistit státům nezávislost a občanům svobodu dokáže pouze jednotná Evropa

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké…

 
Zdroj: archiv, Audi, Wikipedia
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta Budoucí elektromobil Škody se vynořuje ze tmy. Zde je silueta

Koncept vozu bude mít svoji premiéru na autosalonu v…

 




Audi Coupé (B2): Osmdesátková klasika s omlazeným interiérem Audi Coupé (B2): Osmdesátková klasika s omlazeným interiérem

Audi Coupé bylo prakticky vždy vnímáno jako chudý…

 



 
Vrátí se povinný příspěvek nepojištěných? A kolik nás to bude stát?

Vrátí se povinný příspěvek nepojištěných? Kolik nás to bude stát?

Dnes 15:17

Skupina poslanců navrhla obnovit příspěvek za každý den bez povinného ručení. Vymáhání má dostat lidštější tvář a aspoň nějaké mantinely. V lecčems ale přitvrdí. A proč vlastně?




Blesk.cz

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky, chtějí její pokračování

Unie slaví 60 let. Lídři 27 zemí, včetně Sobotky,…

Odhodlání pokračovat v Evropě společně i po odchodu Velké Británie dnes v Římě potvrdili vrcholní představitelé…

Masoodovu malou dceru zmrzačilo auto. Zvolil si proto k teroru vůz?

Masoodovu malou dceru zmrzačilo auto. Zvolil si…

Khalid Masood (†52), který ve středu vraždil v centru Londýna, býval dobrým a oblíbeným studentem. Štěstí měl i…

 

iSport.cz

Za tohle divadlo zaplatíš! Lakatoš přijde za přihraný pád o část platu

Za tohle divadlo zaplatíš! Lakatoš přijde za…

Útočník hokejistů Liberce Dominik Lakatoš přijde o deset procent ze základního měsíčního platu kvůli přihranému…

Další zářez kouče Růžičky: Mám tady chlapy, kteří vydrží hodně

Další zářez kouče Růžičky: Mám tady chlapy, kteří…

Viděl tu svoji partu vousatých, šťastných a vyšťavených Pirátů a musel před ní smeknout: „Jsem na kluky pyšný.…

 

Reflex.cz

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Trump utrpěl brutální debakl v boji u zrušení Obamacare

Tábor republikánů v americkém Kongresu se dnes vzpamatovává z šoku po páteční prohře ve Sněmovně reprezentantů,…

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky Grety Garbo. S původním vybavením a za 150 milionů

V New Yorku se prodává úžasný byt legendární herečky…

Nádherný byt Grety Garbo (1905 – 1990), jedné z nejslavnějších hereček všech dob, se v New Yorku vůbec poprvé…