Evropské Automobily roku: Fiat Tipo (1989)

 

Italský Fiat nedávno oživil název Tipo pro levný sedan, kombi a hatchback. Původní model toho jména z přelomu 80. a 90. let byl velmi úspěšný.

Turínská automobilka představila vůz s jednoduchým jménem Tipo 26. ledna 1988, přičemž první oficiální fotografie vydala již v létě předchozího roku. Design výrazně hranatého nástupce Ritma mělo na svědomí studio I.DE.A., nejvíce práce na něm odvedl jeden z nedoceněných italských designérů: Ercole Spada. Zvolil jednoduchý styl s hladkými liniemi a velkou zasklenou plochou. Dnešní auta by se mohla učit... Projekt 160, jak jej Fiat interně označil, byl vůbec první prací této firmy. Dnes je neuvěřitelné, že pětidveřový hatchback nižší střední třídy měřil necelých 3,96 m. Výsledek vývoje vzbudil značný zájem některými použitými konstrukčními prvky...

Motory

Napříč před nápravou umístěné benzinové čtyřválce, zpočátku ještě karburátorové, měly rozvod OHC. Základní FIRE 1108 cm3/41 kW byl i na auto s pohotovostní hmotností 945 kg příliš slabý. Silnější 1354 cm3 poskytoval 52 kW, dvouventilová šestnáctistovka (1580 cm3) dávala 60 kW. Diesely vyly zpočátku dva: atmosférický 1697 cm3/43 kW a 1929 cm3/66 kW s turbodmychadlem a mezichladičem. Tem disponoval mohutným točivým momentem 186 N.m v pouhých 2400 otáčkách.

Tipo vyznávalo pochopitelně přední pohon. Podvozek měl rozvor 2540 mm, přední nápravu s trojúhelníkovými rameny a vzpěrami McPherson, zadní pro změnu s rameny podélnými. Platformu Tipo Due s velmi dobrou tuhostí použil italský koncern následně pro mnoho modelů jak mateřské značky, tak i Lancie a Alfy Romeo včetně sportovních. O komfort se staraly vinuté pružiny a teleskopické tlumiče, o jízdní vlastnosti příčné zkrutné stabilizátory a hřebenové řízení. Základní varianty měly vzadu pouze bubnové brzdy, ale za příplatek i s dvou- nebo čtyřkanálovým ABS.

Spousta prostoru bez koroze

Tipo dostalo pozinkovanou karoserii, takže dříve neblaze proslulá koroze turínských vozů se mu vyhýbala velkým obloukem. Prostě nehnilo před očima kvůli nekvalitní sovětské oceli jako dřívější modely. Do nádrže se vešlo 55 l benzinu. Dveře se otevíraly ve velkém, takřka devadesátistupňovém úhlu, takže dovnitř byl skvělý přístup. Kabina poskytovala dostatek prostoru, vzadu byl srovnatelný i s některými vozy střední třídy a klasickou koncepcí, kupříkladu s Fordem Sierra. Fiat prostě uměl postavit na relativně malém prostoru velké auto, to dokázal už u Una.

Tipa vážila maximálně 1230 kg. Zajímavostí byla plně digitální palubní deska verze DGT, původní jméno Digit se „potkalo“ s obdobně značeným Citroënem BX, takže muselo být změněno. Přístroje se však po několika letech unavily, začaly vynechávat a zlobit... S palubní elektronikou a elektroinstalací byly vůbec problémy. Zavazadelník pojal 350 l, ve dvoumístném uspořádání se do něj vešlo až 1100 l. Zadní víko (liché dveře) bylo mimochodem laminátové.

DGT představovala zpočátku samostatnou druhou výbavu, nad tu základní obsahovala třeba elektrická přední okna, centrální zamykání, výškově nastavitelný volant, spodní část nárazníků v laku (nejlevnější byly černé) a bílé kryty předních směrovek místo oranžových. Stejný model, ale s klasickými analogovými budíky, se jmenoval AGT. Nejsilnější naftový motor se překvapivě dodával ve sportovní výbavě Tds, dokonce s příplatkovými mlhovkami.

Rozšiřování nabídky

Motorističtí novináři ocenili Tipo titulem Vozu roku 1989. Získalo jej právem za prostor v kabině i techniku. Vyrábělo se v moderní továrně Cassino, která byla schopna chrlit přes tisíc aut denně. Krátce ovšem také u Alfy Romeo v Pomigliano d‘Arco u Neapole (1989-1990). Hlavní závod nestíhal vysoké poptávce, během prvního roku se prodalo 437.114 aut! U Alfy bylo volno a dělníci nepřišli o práci... Jenže problémy s kvalitou srazily v následující sezóně odbyt na 299.777 exemplářů. V listopadu 1989 se objevil čtyřválec 1756 cm3 s rozvodem DOHC, vícebodovým vstřikem a 100 kW.

Od roku 1990 se dodávala k motorům 1,4 l/56 kW a 1,6 l/62 kW převodovka Selecta. Šlo o bezestupňové ústrojí CVT, bohužel ne zrovna nejspolehlivější. Dvouventilový dvoulitr (1995 cm3) DOHC s 83 kW, také novinka, se nabízel kromě standardních přímo řazených pětistupňových převodovek. i s čtyřstupňovou samočinnou skříní. O něco slabší byla dvouvačková osmnáctistovka, rovněž s dvouventilovou hlavou, dávala 80 kW. Paletu naftových motorů rozšířil velký 1,93 l, ovšem v atmosférické verzi s pouhými 48 kW.

Sedicivalvole

Špičkou nabídky se naopak v březnu 1991 stal dvoulitr Sedicivalvole (ano, se čtyřventilovou technikou), nebo Duemilasedici, původně z Lancie Thema. Jenže podstatně lehčí Tipo díky jeho 109 kW upalovalo 207 km/h. Bubnové brzdy vzadu už mu pochopitelně nestačily... Legendou jako Golf GTI se nestalo, ale dokázalo jej porazit, z klidu na stovku vystřelilo během 8,4 s. Přitom se jeho spotřeba dala v klidu držet pod 9,5 litry, pravda, mělo o 10 l větší nádrž. Kabina s volantem a řadicí pákou v kůži pochopitelně odpovídala jeho zaměření, stejně jako červené pruhy dole na náraznících a patnáctipalcové lité disky.

Tehdy také vypadla nejslabší jedenáctistovka a výbavy dostaly označení S, SX a GT. S neměla ani posilovač řízení, jen výškově nastavitelné přední pásy. Poslední nejsportovnější se chlubila naopak takovými prvky, jakými byly černé střední sloupky, anatomické sedačky, otáčkoměr, mlhovky a čtrnáctipalcová kola, levnější verze se už od počátku musely spokojit s „třináctkami“. Technika se pomalu začala připravovat na zpřísňování emisí a zavedení normy Euro 1, čtyřválec 1,37 l se vstřikováním dával 51 kW, větší 1,58 l pak 57 kW a 1,76 l u Tipa GT jen 77 kW.

Modernizace a třídveřák

Fiat razil u Tipa politiku jediné karosářské verze, odvozené sedany a kombi dostaly jméno Tempra a jednalo se vlastně o samostatnou řadu, i když ani rozvor náprav neměly prodloužený. To se změnilo při modernizaci v březnu roku 1993, kdy pětidveřový hatchback doplnil třídveřový. Dnes si na něj vzpomene málokdo. Z přední mřížky všech verzí zmizely viditelné středové vodorovné lamely. Důležitější bylo posílení bezpečnosti: vyztužení karoserie včetně sloupků, boků., dveří a přepážky motorového prostoru a možnost airbagu v řidičově volantu. První série na tom totiž nebyla při bariérových zkouškách příliš dobře. Změny si vynutily nárůst hmotnosti zhruba o 50 kg. Modernizace znamenala konec pro digitální přístroje v upravené, lehce zaoblené palubní desce.

Nový čtyřramenný volant dostal měkčí středovou výplň, ne všechny vozy ještě byly vybaveny vzduchovými vaky. Výkon zážehového motoru 1,58 l těsně před nástupem nového modelu spadl ještě o dva kilowatty na 55 kW, ale dal se kombinovat i s automatem. 1.8 GT měla po úpravách 76 kW, u dvoulitrového Sedicivalvole klesl na 102 kW. Všechny tři diesely zůstaly na původních hodnotách, stejně jako benzinová základní čtrnáctistovka a velký benzinový 8V dvoulitr. V roce 1994 přišla na řadu výbava HSD s airbagem, ABS, předpínači pásů a zadními hlavovými opěrkami a autorádio dostaly všechny modely. Výkony zase lehce stouply (1.4 na 52 kW, 1.6 na 56 kW), pod kapotu se dostala i šestnáctistovka MPI z Tempry a sportovní verze Punta s 66 kW.

Přesun mimo Evropu

90. léta byla módou oblin a fiat nižší střední třídy rychle zestárl. Ze současného pohledu ale jeho design působí nadčasově. V říjnu 1995 jeho produkce v Itálii ustala, zrodilo se 1.905.276 kusů. Za sedm let rovněž vzniklo množství limitovaných edic s luxusní výbavou: Serie 6000, Smart, York, Moonlight (ten měl shrnovací plátěnou střechu), Clip, Sound (s CD přehrávačem), Start, Pop, Quartz, Eleganza, Sicura, Progress, Chic, Roma, Mania, Liberty, Action, Tds X, TopClass, či Sport s nejvýkonnějším motorem. Většina jich měla klimatizaci, střešní okno, některé i vyhřívané sedadlo řidiče, do Suite a Perfect šlo objednat kožené čalounění a dřevo... Paleta byla odlišná v jednotlivých zemích, jak už to tak bývá.

Fiat nikdy nenabízel model Abarth, značka byla v 80. a 90. letech degradována na sadu spoilerů. Ty však kupoval tuner Zender a jimi vybavené Tipo nabízel v Německu, i se štírem. Doplňky vyráběl také třeba MS Design, Hörmann-Motorsport k těm vlastním přidával nějaký ten koník navíc a u Romaldiniho uměli obléknout nejostřejší hot-hatch do efektního bodykitu. Tipa používala s oblibou italská státní policie, poslední kusy byly vyřazovány až v polovině minulé dekády!

Hranaté hatchbacky nahradila dvojčata Bravo/Brava (Tipo 182), která získala stejný evropský titul Auta roku a v našem seriálu na ně pochopitelně dojde. Platformu mimochodem zdědila. V současnosti na Tipo už moc často nenarazíte a ceněným youngtimerem se nestalo. Po ukončení italské produkce se přesunulo do Jižní Ameriky. V brazilském Betimu se vyrábělo pouhé dva roky (1995-1997), i zde bylo extrémně populární, ale předtím se importovalo z Evropy. V zemi kávy, fotbalu a samby totiž vzniklo jen 12.570 jednotek s benzinovými motory 1,6 a 2,0 l, což je hodně překvapivé číslo. Nejdéle vydrželo v turecké Burse u Tofaşu, až do přelomu století, s konečným účtem 49.766 kopií. Turecké vozy byly na logo shodné s italskými a pochopitelně jim chyběly katalyzátory...

Spolupracujeme s TipCars.com
Mach post předsedy neobhájil, novým šéfem Svobodných je Pajonk Mach post předsedy neobhájil, novým šéfem Svobodných je Pajonk

Novým předsedou Strany svobodných občanů se stal zlínský…

Mugabe zůstává v čele Zimbabwe, prezidentem zůstane do prosincového sjezdu Mugabe zůstává v čele Zimbabwe, prezidentem zůstane do prosincového sjezdu

Zimbabwský prezident Robert Mugabe dnes oproti očekávání…

Běhounek zvažuje kandidaturu na předsedu ČSSD, do popředí strany chce Haška a Zimolu Běhounek zvažuje kandidaturu na předsedu ČSSD, do popředí strany chce Haška a Zimolu

Hejtman Vysočiny Jiří Běhounek je ochoten uvažovat o…

Putin je unavený, kandidovat ale musí. Až skončí, systém padne, domnívá se odborník Putin je unavený, kandidovat ale musí. Až skončí, systém padne, domnívá se odborník

Kdo bude příštím ruským prezidentem? Málokdo pochybuje,…

 
Zdroj: Fiat do Brasil, SM, Wikipedia

Štítky Fiat Nižší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: Evropské Automobily roku: Fiat Tipo (1989)







Doporučujeme
Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu! Pohon všech kol je stále oblíbenější. Tohle je kompletní nabídka čtyřkolek na trhu!

Jestliže před deseti lety bylo pohonem všech kol vybaveno…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky Co obnáší práce testovače pneumatik? 550 km denně bez ohledu na podmínky

Skoro pět desítek zaměstnanců továrny Continental-Barum v…

Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění! Evropský parlament: Všechny nové vozy musejí mít automatické brzdění!

Evropská komise se bude zabývat návrhy parlamentního…

 



Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích? Fiat Tipo Kombi: Jak funguje na českých silnicích?

Vyzkoušel jsem rodinnou verzi italského kompaktu na…

 



 
Jak se žije řidičce příměstského autobusu? Lichotky, nedůvěra i boj s opilci

Jak se žije řidičce příměstského autobusu? Lichotky, nedůvěra i boj s opilci

Včera

Není až tak časté, aby za volantem autobusu seděla pětadvacetiletá slečna. Právě takovou ale můžete potkat na linkách mezi Prahou, Sázavou a Kutnou Horou.




Blesk.cz

Rusko nemá důchody, varuje bývalý ministr. Putin si seniory nechce rozkmotřit

Rusko nemá důchody, varuje bývalý ministr. Putin si…

V ruském důchodovém účtu zeje ohromná díra, peněz na výplatu důchodů se nedostává. V rozhovoru pro ruský list…

Stresujete se často? Zaděláváte si na syndrom, který končí u psychologa

Stresujete se často? Zaděláváte si na syndrom, který…

Střevní chřipka, zkažené nebo příliš tučné jídlo, nervozita před schůzkou. Nejspíš každý to někdy zažil, bolesti…

 

iSport.cz

Kvapil sestřelil

Kvapil sestřelil "svoji" Kometu: Gól jsem si užil…

Premiérová trefa Marka Kvapila v libereckém dresu a to proti Kometě, se kterou v minulé sezóně slavil titul.…

VIDEA: Sparta zdolala doma Třinec 2:1. Kýhos začal v Boleslavi kanonádou

VIDEA: Sparta zdolala doma Třinec 2:1. Kýhos začal v…

I po nedělních šesti zápasech 23. kola hokejové Tipsport extraligy vládne tabulce Plzeň, který po obratu zdolala…

 

Reflex.cz

Psem ke zdraví! Vlastnit psa znamená snížené riziko kardiovaskulárních nemocí, zjistila studie

Psem ke zdraví! Vlastnit psa znamená snížené riziko…

Vlastníci psů mají nižší pravděpodobnost kardiovaskulárních onemocnění. To je závěr rozsáhlé švédské studie,…

Islandská rarita. Hotelový pokoj uprostřed zasněženého lesa, v němž můžete pozorovat polární záři

Islandská rarita. Hotelový pokoj uprostřed…

Malinké bubliny vytvořené z čirého tlustého skla, které umožňují nerušené pozorování okolí, ale především noční…