Evropské Automobily roku: Ford Scorpio (1986)

 

Poslední velký evropský osobní ford se zadním pohonem vynikal královskou prostorností, hlavně vzadu. Většinu vyrobených kusů zahubila koroze a hrob mu vykopala druhá generace.

Ford představil Scorpio coby pětidveřový liftback na jaře roku 1985. „Štír“ se stal jeho evropskou vlajkovou lodí a nástupcem velmi populární hranaté Granady. Na britském (a také irském) trhu ovšem tradiční jméno zůstalo, i když auto vyráběl jen německý Ford-Werke v Kolíně nad Rýnem. Jako technický základ výsledku projektu DE-1 alias Lugano posloužila tvarově revoluční menší Sierra, Scorpio používalo její prodlouženou platformu. Úhledně tvarovaná karoserie se součinitelem odporu vzduchu 0,33 disponovala velkou zasklenou plochou.

Pinto a Cologne

Paleta motorů začínala zážehovou čtyřválcovou osmnáctistovkou (1796 cm3 řady Pinto s rozvodem OHC a výkonem 66 kW. Větší dvoulitr (1993 cm3) měl podle provedení 74, 77 nebo 85 kW, dodával se se vstřikováním a katalyzátorem i bez. Šestiválcový ingot Cologne, ještě s tyčkovým rozvodem OHV a vačkovým hřídelem poháněným ozubenými koly, pak nabízel 110 kW z 2792 cm3. K motorům se dodávaly pětistupňové přímo řazené převodovky, nebo čtyřstupňové měničové automaty. Scorpio mohlo mít za příplatek také závěrku diferenciálu, ovšem suplovanou viskózní spojkou.

Podvozek disponoval štědrým rozvorem 2761 mm. Všechna kola byla nezávisle zavěšena, přední na vzpěrách McPherson doplňovala spodní příčná ramena, zadní výkyvná náprava, přejatá prakticky kompletně z Granady měla ramena trojúhelníková. O komfort (a že ho bylo dost!) se staraly vinuté pružiny a teleskopické tlumiče, samočinná regulace světlosti byla také v katalogu příplatků. Jízdním vlastnostem napomáhaly stabilizátory. Čtveřici kotoučových brzd, ty vpředu dokonce vnitřně chlazené, podporoval sériový systém ABS. Scorpio se jej dočkalo jako první evropské auto v sériové výbavě. Hřebenové řízení nepostrádalo vyjma základních modelů CL posilovač, do nich se začal montovat až v roce 1987.

Benzinové verze pochopitelně za své služby žádaly určitou porci paliva. Dvoulitr jezdil za necelých devět litrů, šestiválec 2,8 l spolykal nějakých deset a půl. Sedmdesátilitrová nádrž však zaručovala slušný akční rádius. První diesel, pravěký atmosférický Indénor 2499 cm3 l/51 kW, který známe i z mnoha peugeotů, přišel na řadu až v osmdesátém šestém.

Místo pro krále

Pětidveřové Scorpio vážilo podle provedení od 1200 do 1385 kg. 4,67 m dlouhý pětidveřový liftback nabídl 440 l pro náklad, po sklopení zadních sedaček až 830 l. Jejich sklon se v případě luxusní výbavy Ghia reguloval elektricky, bohatě dimenzované přední byly počínaje stupněm GL seřiditelné výškově. Tuhost opěrek hlavy se dala nastavit vždy. Nejlevnější CL měl středovou loketní opěrku a manuálně nastavitelná zpětná zrcátka, zakrátko byl ovšem dovybaven dalšími prvky včetně centrálního zamykání. U GL už ovládaly zrcátka elektromotorky stejně jako přední okna, nechyběl ani otáčkoměr a tónovaná skla. Luxusní Ghia byla „elektrifikována“ kompletně, přidala vyhřívané čelní sklo, tempomat, měkké velurové čalounění, palubní počítač, litá kola a mlhovky...

Slušná výbava, vnitřní prostornost a vyspělá bezpečnost zapůsobily na odbornou porotu soutěže o evropský Automobil roku 1986 tak, že Scorpio vyhlásila vítězem. Zejména cestující vzadu měli pro své nohy prostor vskutku královský a užívali si pohádkového pohodlí, oni vlastně ani neseděli, ale spíše napůl leželi... Místem uvnitř konkuroval velký ford dokonce o třídu většímu a prestižnějšímu Mercedesu třídy S série W126, a to bez přehánění. Rovněž vzdušnost kabiny byla ohromující.

Čtyřkolka a nové V6

Na jaře 1986 se objevila stálá čtyřkolka s planetovým mezinápravovým diferenciálem a viskózními spojkami uprostřed i vzadu, točivý moment rozdělovala v poměru 34:66, takže v jízdních vlastnostech oproti verzím s klasickou koncepcí takový rozdíl nebyl. Pohon všech kol předním kloubovým a zadním děleným hřídelem napomáhal hlavně trakci na nezpevněných površích. Jedenáctilitrová spotřeba benzinu byla v případě jediného nabízeného motoru: šestiválce 2,8 l standardem.

V roce 1987 měly kromě francouzského turbodieselu 2,5 l/68 kW, opět původem od „lva“, premiéru nové benzinové jednotky V6 s objemem 2394 cm3 a výkony 92 a 96 kW, záleželo na čistotě výfukových spalin. Větší Cologne narostl na 2933 cm3 a chlubil se buď 107, nebo 110 kW ze stejného důvodu. I ony spálily na každých 100 km minimálně deset litrů pohonné látky, spíše však více.

Dva facelifty

Těsně před koncem roku 1989 přišla první decentní modernizace s aerodynamičtějšími (a menšími) vnějšími zpětnými zrcátky a optimalizovanými nárazníky. K liftbacku se přidal klasický tříprostorový sedan s délkou 4,74 m. Jeho zavazadelník měl objem 490 l, ale dělená zadní lavice se dala sklopit. Zážehový dvoulitr dostal dvouvačkový rozvod DOHC¨a objem 1998 cm3, ze kterého dával 77, 80, 88 a 92 kW, opět záleželo na emisních předpisech a zemi, kam se daná verze vozila. Vystřídal staré motory Pinto, disponoval však pouze dvouventilovou technikou, na druhou stranu v nízkých a středních otáčkách překvapil svou pružností.

Od prosince 1990 byl k mání i vrcholný model se čtyřventilovým šestiválcem Cosworth BOA 2935 cm3/142 kW. Jeho sportovní ambice poněkud krotila výhradně čtyřstupňová samočinná převodovka, i když řadila na svou dobu hladce a plynule. V říjnu 1991 se objevilo na londýnském autosalonu konečně praktické kombi, už v modernizované podobě coby model 1992. Druhý facelift poznáme hlavně podle upravené přídě s novými světly, oranžové blikače vpředu odešla do historie. Koncová světla se opticky spojila a ztratila dřívější orámování, změny neminuly ani palubní desku, do té doby koncipovanou jako velký odkládací prostor.

Objevil se také zážehový dvoulitr 85 kW s řízeným katalyzátorem. Modely Saphir a Topas dostaly do interiéru obklady z imitace dřeva, prodej nových Scorpií se rozběhl v březnu 1992. Dvouapůllitrový turbodiesel se stejnou maximální porcí pocházel tentokrát nikoli ze země galského kohouta, nýbrž z Itálie, od VM Motori. Pro modelový rok 1994 se standardní výbava rozšířila o dva airbagy, to už byla ale labutí píseň první generace... Velká auta plavně překonávala nerovnosti, šlo o solidní polykače kilometrů s osvědčenou, tudíž také spolehlivou a trvanlivou mechanikou. Ford ovšem věnoval pramalou pozornost protikorozní ochraně karoserie, většina vozů tak po patnácti letech skončila odložená v křoví, než je pohltily drtičky.

Za mořem

Modrý ovál nabídl krátce, mezi květnem 1987 a říjnem 1989 Scorpio i Američanům a Kanaďanům, pochopitelně pouze se šestiválcem 2,9 l. převodovky byly na výběr obě. Přísné zaoceánské emisní regule seškrtily výkon na 100 kW. Vytvořil pro něj vlastní obchodní značku Merkur, prodávala se pod ní ní i Sierra XR4Ti. Právě jméno bylo základním pilířem totálního neúspěchu, protože zmatení zákazníci jej snadno zaměnili s divizí Mercury. Žádný problém, protože auta nabízeli někteří dealeři obou luxusních Fordových odnoží! Těžko říct, co marketingové experty nadnárodního koncernu vedlo k vytvoření tohoto názvu, šlo o naprosté selhání. Pouhých 22.010 prodaných exemplářů hovoří jasně...

Zhruba 751 tisíc celkem vyrobených Scorpií a jejich derivátů za skoro deset let se může zdát jako komerční úspěch, ale oproti Consulům a Granadám to byl propadák, odbyt za očekáváním zaostal. Liftbacky konzervativní klientela nepřijala a ostatní tradičnější karosářské verze na sebe nechaly čekat příliš dlouho. Předchůdců se navíc v letech 1972-1985 prodalo ve dvou generacích 1,6 milionu! Jenže to ještě nikdo u Fordu netušil, jaký totální průšvih čeká přímého nástupce...

Americká dvojka

Nové Scorpio mělo premiéru na autosalonu v Paříži 1994. Někdy bývá označováno jako facelift, ale to je velmi zavádějící informace. Jedná se regulérní druhou generaci, byť technicky vycházející z té první. Zmizel praktický, ale neoblíbený liftback i název Granada pro Británii. Design s velkýma předníma „očima“ vůbec nenadchl. Sedan měl navíc propojená malá koncová světla s chromovanou lištou v americkém stylu, pravidelně obsazoval a stále obsazuje první příčky v anketách o nejošklivější auta.

Pro starý kontinent příliš silná káva, i přes decentní modernizaci (zatmavení hlavních reflektorů, odstranění chromu zezadu) v závěru kariéry se mezi říjnem 1994 a červnem 1998 vyrobilo jen 98.587 aut. Pod kapotami měla čtyřválce 2,0 a 2,3 l, šestiválce 2,9 l a opět turbodiesely VM. Ford v Evropě následně opustil u svých osobních vozů klasickou koncepci i vyšší střední třídu, Scorpio zůstalo mez nástupce.

Spolupracujeme s TipCars.com
Britský eurokomisař Jonathan Hill rezignoval Britský eurokomisař Jonathan Hill rezignoval

Britský eurokomisař pro finanční stabilitu, služby a…

Skotská vláda připravuje právní kroky k referendu o nezávislosti Skotská vláda připravuje právní kroky k referendu o nezávislosti

Otázka druhého referenda o nezávislosti Skotska je na…

Junckerova noční můra: Budou následovat další referenda? Junckerova noční můra: Budou následovat další referenda?

Předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker se obává, že…

Anglie volí odchod z EU, ale co ti ostatní? Napovědět může historie Anglie volí odchod z EU, ale co ti ostatní? Napovědět může historie

Celý svět v pátek ráno ochromily zprávy o výsledcích…

 
Zdroj: mari, SM, FordScorpio.co.uk

Štítky Ford Vyšší střední třída

 

Přidat názorDiskuse: Evropské Automobily roku: Ford Scorpio (1986)






Doporučujeme
Legendy východního bloku: Rychle a zběsile Legendy východního bloku: Rychle a zběsile

Sportovní automobil byl podle mnohých komunistů buržoasní…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
J.D. Power: Kia je nejlepší, Volvo, Fiat a Smart nejhorší J.D. Power: Kia je nejlepší, Volvo, Fiat a Smart nejhorší

Korejská automobilka Kia zaznamenala historický úspěch,…

Králem interiérů se v roce 2016 stal Mercedes a jeho třída E Králem interiérů se v roce 2016 stal Mercedes a jeho třída E

Letos proběhl už pátý ročník události nazvané Automotive…

 



Autoslevy


Související články
Ford Taurus 2016: Větší Mondeo s klasickou zádí debutuje v Říši středu Ford Taurus 2016: Větší Mondeo s klasickou zádí debutuje v Říši středu

Ford odhalil novou limuzínu Taurus těsně před oficiálním…

Prosinec 2014 na Veterán.auto.cz: Padesátá a osmdesátá léta Prosinec 2014 na Veterán.auto.cz: Padesátá a osmdesátá léta

Tři automobily představované na Veterán.auto.cz v…

 



 
Volkswagen Amarok V6: Práce s noblesou

První jízda s Volkswagenem Amarok V6: Práce s noblesou

Dnes 11:31

Volkswagen na aféře Dieselgate tratí, zákazník vydělá: důraz na čisté emise přinesl pick-upu Amarok luxusní šestiválcový motor.




Blesk.cz

Brexit: Britům skončil eurokomisař, mocní tlačí na rychlý řez a milionová petice

Brexit: Britům skončil eurokomisař, mocní tlačí na…

Proces odchodu Británie z Evropské unie by měl začít co nejdříve, shodla se v sobotu v Berlíně šestice ministrů…

Drama před svatbou! Hudlerovi a Chymčákové utekla malá dcera!

Drama před svatbou! Hudlerovi a Chymčákové utekla…

Dnešní svatbě hokejisty Jiřího Hudlera (32) a modelky Veroniky Chymčákové (35) předcházelo malé rodinné drama!…

 

iSport.cz

Pláč maminky, objímání. Jdu do hokejové Mekky, řekl dojatý Matthews

Pláč maminky, objímání. Jdu do hokejové Mekky, řekl…

Mark Hunter, šéf hokejových operací Maple Leafs, se zapřel o řečnický pultík, pohlédl do natřískaného sálu First…

Žádné EURO? Žádný problém! Tak si užívají hvězdy, které nejely do Francie

Žádné EURO? Žádný problém! Tak si užívají hvězdy,…

Většina z nich do poslední chvíle věřila, že se podívá na EURO do Francie. Ale nakonec to nevyšlo. Ať už vinou…

 

Reflex.cz

Barevná poušť: Švýcar rozzářil kameny v nevadské pustině

Barevná poušť: Švýcar rozzářil kameny v nevadské pustině

Švýcar se rozhodl dát šedým kamenům v Nevadské poušti novou tvář. Ugo Rondinone se ve své tvorbě zaměřuje…

Na makové buchtě jsme závislejší než na opiu

Na makové buchtě jsme závislejší než na opiu

Při pohledu na barevně kvetoucí pole v české krajině leckterý cizinec žasne: V řadě zemí světa se mák jako…