Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské Automobily roku: Volkswagen Passat (2015)

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Volkswagen Passat nahradil B8 před dvěma lety po dekádu vyráběné předchůdce: Typ 3C alias B6 a B7.

Passat B7 představený v Paříži 2010 nebyl ničím jiným než modernizací předchozí „šestky“. Tento krok model střední třídy od VW už jednou zažil: při přechodu z třetí na čtvrtou generaci. U aktuální B8 alias Typ 3G jde znovu o zcela nový vůz. Automobilka ji odhalila ve firemním návrhářském středisku v německé Postupimi 3. července 2014.

V listopadu následovalo zahájení prodeje, kromě klasického čtyřdveřového sedanu VW tehdy prezentoval i kombi s tradičním jménem Variant. To měří zaokrouhleně na délku o centimetr více (4,78 oproti 4,77 m). na šířku má dokonce shodných 1,83 m. S necelými 1,48 m je pak o zhruba dva centimetry vyšší než klasik. Poslední generace Passatu se mírně zkrátila a přiblížila k zemi.

Germán po italsku

Design měl na starosti tým vedený Walterem de Silvou, připomeňme také, že německému koncernu prodal před šesti lety Giorgetto Giugiaro svůj Italdesign. I ten se na něm podílel. Tvary nepřekvapí, vozy vypadají usedle, kombi snad ještě více než sedan. Osobně se mi nejvíce líbí výrazná maska chladiče. Dostala trojici vodorovných chromovaných žeber a nad ně další široký blyštivý pás. Ten je vizuálně spojen s lichoběžníkovými hlavními reflektory, které zabíhají hluboko do boků . Příď s krátkým převisem díky tomu vypadá dynamicky, až sportovně.

Jinak jde o typické zástupce současného konzervativního stylu značky. Boční silueta sedanů stále hodně připomíná řadu B5, trochu „šťávy“ dodává jen výrazný prolis, který má pochopitelně také kombi. U něj stoupá spodní linie oken trochu strměji, je zakončena širokým zadním sloupkem.

BMT s turby

Volkswagen použil upravené, výhradně turbodmychadlem přeplňované řadové čtyřválce z předchůdce, většinou se zvýšenými výkony a vždy úspornými opatřeními BlueMotion Technology. Základem palety benzinových pohonných jednotek je 1.4 TSI (1395 cm3) s výkonem 92 kW, ten doplňuje silnější verze ACT s vypínáním válců a 110 kW. Větší při debutu ještě chyběly.

Common-railové dvoulitrové TDI objemu 1968 cm3 začínají na 110 kW. Silnější provedení se 140 kW dostalo systém SCR, tedy selektivní katalytickou redukci pro snížení emisí oxidů dusíku (NOx). Zprvu nejvýkonnější 176kW variantu „dopují“ dvě turbodmychadla. Nesmíme vynechat základní šestnáctistovku (1598 cm3) s 88 kW. Volkswagen střední třídy už má výhradně šestistupňové přímo řazené převodovky, dvouspojková ústrojí disponují šesticí, nebo rovnou sedničkou rychlostí.

Modulární platforma

Passat B8 je založen na natažené platformě MQB s rozvorem 2791 mm, koncernové modulární stavebnici určené pro vozy s motory vpředu napříč. Může mít samozřejmě i pohon všech kol 4Motion. Jako stavební materiál pro podvozek byl použit hlavně hliník a vakuově tvarovaná ocel. Proto pohotovostní hmotnost klesla v průměru o více než 70 kg, nová generace váží dle provedení od 1367 do 1776 kg.

Ve srovnání s předchůdcem narostla vzdálenost mezi nápravami takřka o osm centimetrů, zvětšil se i prostor v kabině. Řízení je za příplatek doplněno proměnným převodovým poměrem (říká se mu proto „progresivní“), který mění účinek posilovače v závislosti na rychlosti.

Asistenty

Do vozů si zájemce může objednat velké množství pokročilých asistenčních systémů včetně samočinného parkování, chytrého adaptivního tempomatu, který na dálnicích funguje až do 210 km/h a umožňuje prakticky poloautonomní jízdu, či předcházení kolizím s rozpoznáváním chodců. Nouzový asistent převezme kontrolu nad vozidlem v případě náhlých zdravotních problémů osoby za volantem. Pokud ta po nějakou dobu nereaguje a vozidlo tedy vyhodnotí, že jej nikdo neovládá, spustí se zvuková signalizace a přijde na řadu trhnutí volantem. Když se ani poté nic neděje, samo zastaví s blikajícími výstražnými světly na bezpečném místě.

Řídit zcela automaticky ovšem ještě neumí. Zvládne ale couvání s přívěsem, „pilot“ musí pouze nastavit vlevo od sebe umístěným malým joystickem správný směr. Pomocník při dopravních zácpách funguje do rychlosti 60 km/h, k dispozici jsou i hlídač mrtvého úhlu a udržení v jízdním pruhu. Moderní přední diody existují ve dvou provedeních, to dražší projektorové zahrnuje i natáčení. Výbavy pro kontinentální Evropu nesou dnes již klasická jména Trendline, Comfortline a Highline.

Blíže Audi

Marketingově Volkswagen posunul Passat 3G díky výše zmíněným prvkům blíže koncernovému Audi, už nejde o typický větší rodinné auto. Zlepšila se také kvalita použitých materiálů uvnitř. Cenově je posazen níže než koncernoví sourozenci se čtyřkou za písmenem A, i když se vozy VW pojmu „lidový vůz“ dávno vzdálily. Navíc čtyři kruhy od té doby představily novou řadu B9. Snaží se ovšem „lézt do zelí“ i BMW a Mercedesu.

Passat se stal evropským Autem roku 2015, vyrábí se od 21. července 2014 v hlavních německých závodech Emden a Cvikov (Zwickau). V bariérových zkouškách Euro NCAP získal maximální pětihvězdičkové ohodnocení.

GTE

Čtyř- i pětidveřové vozy existují jako GTE, poprvé byly prezentovány vedle běžných verzí už při oficiálním výstavním debutu aktuální generace v Paříži 2014. Do prodeje se dostaly už v únoru 2015. Třífázový synchronní elektromotor s permanentním magnetem má výkon 85 kW, základ pohonného ústrojí pochází ze stejně značeného menšího Golfu. Lithium-iontové baterie plug-in hybridu o kapacitě 9,9 kWh lze dobíjet z běžné zásuvky, naplnění trvá minimálně 2,5 hodiny. Umožňují čistě elektrickou jízdu na vzdálenost 50 km. Konektor pro kabel nenajdete pod odklopným logem jako u kompaktního hatchbacku, nýbrž za klapkou v mřížce na řidičově straně.

Celkový akční rádius činí 965 km, systém samozřejmě využívá i zážehového motoru 1.4 TSI ACT/115 kW. Celkový výkon leží na hranici 160 kW a k dispozici je 400 N.m točivého momentu. Spotřeba 1,7 l/100 km dle NEDC (New European Driving Cycle) představuje pochopitelně čistě tabulkovou hodnotu. Běžná se pohybuje od 6 mimo město do dálničních 7,5, v obcích pak kolem 8 l/100 km. „Sportovní hybrid“ umí 225 km/h a z klidu na stovku zrychlí za 7,4 s, coby pětidveřový praktik je o dvě desetinky pomalejší. Používá běžnou DSG se šesti stupni.

Alltrack

Portfolio zážehových čtyřválců se loni postupně rozrůstalo. Nejprve přišly v únoru na řadu 1.8 TSI (1798 cm3)/132 kW a výkonnější dvoulitr (1984 cm3) se 162 kW. Ten v červnu doplnil ještě nadupanější 206kW motor spojený se 4x4. Víceválce pod kapotami nenajdeme, časy, kdy se v útrobách skrýval dokonce W8, jsou dávno za námi.

Od října minulého roku se nabízí i v Ženevě 2015 debutující Passat Alltrack, což je o 25 mm zvýšené a oplastované kombi Variant. Měla ho rovněž řada B7. Nechybí mu ani kryty podvozku a výhradně čtyřkolka 4Motion od Haldexu. Od běžných Variantů se liší i matně chromovanými zrcátky a patřičnými logy vně i uvnitř. Základní objem zavazadelníku se zmenšil o 11 l, z 650 na 639 l. Méně praktické sedany nabídnou mimochodem pouze 586 l. Volič jízdních režimů Alltracku má navíc off-road mód do lehčího terénu. Paleta motorů je pro tuto verzi omezená.

Skutečně sportovní verze nekoupíte, nejsou potřeba. Vždyť provedení s 2.0 TSI/206 kW umí stovku za 5,5 s a jede až 250 km/h. Kdo chce více výkonu, musí k ladičům, třeba do Kemptenu k rodině Abtům případně k B&B Automobiltechnik do Birlenbachu. Nenáročným zájemcům stačí optický paket R-Line, koně navíc ale nezískají.

Passat NMS

V Severní Americe, Mexiku a Asii se Passat B8 (ani předchozí B7) neprodává, tam lze koupit pouze svébytný NMS (New Midsize Sedan). Platformu ovšem sdílí právě se starší sedmou generací. Vyrábí se lokálně ve městě Chattanooga (stát Tennessee), dokonce i pro Jižní Koreu a trhy Blízkého východu, čínské verze produkuje Shanghai-VW. Produkce začala již před pěti lety, loni prošel modernizací. Kombi v jeho případě neexistuje. „Náš“ model se ovšem nabízí samozřejmě i mimo Evropu, kupříkladu u protinožců. Jihokorejská verze se jmenuje Passat GT, aby se odlišila od zmíněného NMS.

Aleš Dragoun
Diskuze (4)
Avatar - Ada je zase tady
21. 10. 2016 22:52
Re: Otevřeně
Právě proto ji už B8 mít neměla!
Avatar - speedfred
21. 10. 2016 22:48
Re: Otevřeně
v B6 aj hodne "spoľahlivú"
21. 10. 2016 19:24
Re: Otevřeně
B6 a B7 taky měla elektrickou ručku. ;-)
Avatar - Ada je zase tady
21. 10. 2016 18:56
Otevřeně
Verze B7 je hezčí, tohle vypadá jak rozšlápnutá žába. A absence ruční brzdy, snížený podvozek + ohavné smartfounové makety ručkových přístrojů tomu nasadily klobouk :no: :no: :no: