Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropské Automobily roku: Volkswagen Polo (2010)

Aleš Dragoun
Diskuze (0)
Pátá generace Volkswagenu Polo přinesla žádanou změnu designu. Vyrábí se dodnes, dokonce i jako sedan.

Volkswagen představil páté Polo (interně Typ 6R) v březnu 2009 v Ženevě. Překvapilo designem, návrhářskému týmu velel Walter de Silva. Oproti trochu neslané nemastné čtvrté generaci, která se během svého životního cyklu zbavila původní čtveřice kulatých „očí“, bylo mnohem půvabnější, trochu agresivnější a ostřejší, ale bez zbytečných výstřelků. Součinitel odporu vzduchu činí 0,32.

Volkswagen v případě Pola stále setrvává u jinak vymírajících třídveřových verzí (debutovaly na IAA 2009), a to nejen v segmentu malých vozů. Na rozdíl od konkurence také nijak nenarostly vnější rozměry hatchbacků (3,95 x 1,68 x 1,45 m), Ve srovnání s předchůdcem nabraly do délky zhruba pět centimetrů, což není nijak radikální krok.

Diesely s common-railem

Základním zážehovým motorem v nabídce při uvedení na trh byl tříválec 1198 cm3/44 kW, ten doplňoval čtyřválec 1390 cm3/63 kW, oba atmosférické a dvouvačkové. Sice zděděné, avšak technicky revidované v souladu s emisní normou Euro 5. Common-railové turbodiesely s objemem 1598 cm3 měly 55, 66 a 77 kW a taktéž rozvod DOHC, navíc výhradě řemenový, což u benzinových jednotek bylo pravidlem pouze u čtrnáctistovek. Vstřikování čerpadlo-tryska už odvál čas, šlo o zcela překonstruované agregáty. Pevné částice pomáhal čistit standardní filtr (DPF). Mechanicky byly identické, rozdílných naladění se dosáhlo úpravou softwaru. Nejvýkonnější provedení mělo v označení na zádi červené písmeno I.

Přímo řazené převodovky disponovaly zpočátku pouze pěti stupni. Polo stojí na koncernové platformě PQ25 s rozvorem 2470 mm a je lehčí než předchůdce asi o 8 %, váží 975-1270 kg. Zavazadelník pojme v základním uspořádání 280 l, po sklopení zadních sedadel až 952 l.

Bezpečné

V bariérových zkouškách Euro NCAP získalo „povinných“ pět hvězdiček. Armáda (konkrétně nejméně čtveřice) airbagů byla doplněna o hlavové v opěradlech předních sedadel, nechyběly předpínače bezpečnostních pásů s indikátory zapnutí a omezovače tahu, trojice zadních opěrek a úchyty Isofix pro dětské sedačky. ABS s brzdovým asistentem je samozřejmostí.

Na většině evropských trhů byla elektronická stabilizace ve standardu ještě předtím, než se stala povinnou, doplňoval ji hill holder, kontrola trakce a protiprokluz. Polo může být vybaveno taktéž moderními protikolizními asistenty včetně nouzového brzdění, detekcí únavy řidiče, adaptivním tempomatem... Kromě toho si lze objednat i multimédia včetně navigace s dotykovým displejem, Bluetooth, hlasovým ovládáním, USB porty, případně zrcadlením mobilního telefonu.

Výbava

Základní verze Tredline přitom zpočátku měly kromě černých klik a zrcátek jen elektrická přední okna, posilovač řízení, čtrnáctipalcová ocelová kola, centrální zamykání a výškové nastavitelné sedadlo řidiče, klimatizaci pak navíc za příplatek spolu s CD přehrávačem. Vyšší Comfortline dodávala větší lité ráfky, elektrická byla všechna okna i zrcátka (ta s vyhříváním) a sedačku si mohl seřídit také spolujezdec.

Masku i kabinu zkrášloval chrom, vpředu nechyběla loketní opěrka, centrál už byl dálkový, zavazadelník měl dvojité dno a při parkování pomáhala čidla v zadním nárazníku. Úroveň Highline obsahovala vyhřívané sportovní sedačky, volant a řadicí páku v kůži, dnes povinnou kontrolu tlaku v pneumatikách, multifunkční displej, mlhovky a ostřikovače světel. Speciální modely v omezených sériích se jmenovaly třeba Team (2009), Style (2010), Match (2011), či Life (2013).

BlueMotion a TSI

Vedle produkčních modelů se objevil při debutu v Ženevě koncept BlueMotion s tříválcovým common-railovým turbodieselem 1199 cm3 l/55 kW a normovanou spotřebou nafty 3,3 l/100 km. K dosažení této laboratorní hodnoty mu pomáhal start-stop, rekuperační brzdění a indikátor zařazení vhodného rychlostního stupně. Sériová verze, která nepřišla o filtr pevných částic, na sebe nechala čekat půl roku a nabízela se od prosince 2009. Zdědila také upravenou aerodynamiku a pneumatiky s nízkým valivým odporem.

Čtyřválcové zážehové přímovstřikové 1.2 TSI (1199 cm3/77 kW) s dvouventilovým rozvodem OHC, první z řady nových přeplňovaných maloobjemových motorů, se začaly vyrábět o měsíc dříve, s šestistupňovými manuálními rychlostními skříněmi a krátce nato i „sedmikvalty“ DSG.

GTI

Pro koncernový tuningový sraz u jezera Wörthersee v květnu 2009 připravila automobilka rudý koncept s černými pruhy, osmnáctipalcovými koly a tmavým interiérem. Předznamenával sériovou verzi GTI. Ta se objevila o deset měsíců později. Pro její pohon použil Volkswagen motor 1.4 TSI (1390 cm3/132 kW s twinchargerem, tedy dvojitým přeplňováním pomocí turbodmychadla a kompresoru.

Sedmistupňová dvouspojková skříň nažhavenému hatchbacku umožňovala zrychlit z 0 na 100 km/h za 6,9 s a dosáhnout 229 km/h. O 15 mm nižší GTI samozřejmě nepostrádalo patřičné sportovní úpravy podvozku, elektronickou uzávěrku diferenciálu ani širší, decentně ospoilerovanou karoserii. Od běžných pol jej odlišoval dvojitý chromovaný výfuk, sedmnáctipalcová kola, respektive rudé brzdové třmeny i pruhy na masce. „Kufr“ se zmenšil na 206 l, akumulátor se totiž pro lepší vyvážení hmotnosti přestěhoval do prostoru původně určeného rezervě.

Malý volkswagen získal titul nejen evropského Automobilu roku 2010, ale i toho světového. Kromě nich si odnesl několik dalších lokálních ocenění jak z evropských zemí, tak z JAR, Japonska a Austrálie.

CrossPolo a plyn

V březnu 2010 bylo oficiálně představeno v Ženevě zároveň vedle GTI výhradně pětidveřové CrossPolo s off-road vizáží, tedy mohutným oplastováním přídě i zádě, bočních prahů a dveří, stříbrnými střešními podélníky i zrcátky, mlhovkami a sedmnáctipalcovými koly. Světlá výška narostla o 15 mm, pohon všech kol 4Motion mu ale zůstal zapovězen, stejně jako ostatní kromě závodních speciálů, o kterých ještě bude řeč, zabíralo pouze na předek. Prodej se rozběhl v létě, stejnou verzi ve výrazných barvičkách exteriéru i interiéru včetně divoké oranžové měla i předešlá generace.

Ještě na jaře přišlo na trh Polo 1.4 BiFuel, které mohlo spalovat kromě benzinu také LPG, ale pak mělo výkon pouze 60 kW. K běžné 45l palivové nádrži přidal ještě tu s objemem 52 l na místě rezervního kola. Splňovalo Euro 4 a v nabídce bylo jen krátce. V květnu 2010 se do normálních verzí vozů dostal i 1.2 TDI/55 kW, původně použitý v BlueMotion, coby náhrada stejně silného 1.6 TDI. Nabídku výbavy malých volkswagenů rozšířily bi-xenonové světlomety a denní diody, počínaje zářím téhož roku přibylo i elektricky ovládané panoramatické střešní okno. V listopadu pak přišel na trh benzinový tříválec 1,2 litru s úsporným balíčkem BMT (BlueMotion Technology) a 51 kW.

Sedan

Zajímavou karosářskou variantou je sedan, který měl premiéru před šesti lety, v červnu 2010 v Moskvě. V Evropě, tedy alespoň na západ od Ruska, jej ovšem nekoupíte. Původně jej vyvinuly tamní a indická pobočka VW. Na některých trzích mu říkají Vento, pod tímto názvem jsme znali obdobné provedení třetí generace Golfu. Čtyřdveřový tříprostorový klasik má o 82 mm prodloužený rozvor oproti modelům s výklopnou zadní stěnou a také zvýšenou světlost. Zážehový čtyřválec 1.6 MPI/77 kW se kombinoval dokonce se šestistupňovým automatem Tiptronic. 1.6 TDI-CR/77 kW nahradil po modernizaci jeho derivát, turbodiesel s objemem 1,5 l a přibyl i benzinový 1.2 TSI, oba lze koupit rovněž s DSG.

Sedany se prodávají také v Mexiku, Brazílii, Argentině, Jižní Africe, Tunisku, Jordánsku, Spojených arabských emirátech, Indonésii, Malajsii, Mongolsku, Thajsku, Číně, na Tchaj-wanu, Filipínách a v Austrálii. Většinu těchto států zásobuje indická továrna v Chakanu, jinak se rodí pro místní trh v ruské Kaluze a v Malajsii u DBR-HICOM. Vychází z něj také indická Škoda Rapid s přídí druhé generace Fabie. Jihoafrický závod v Uitenhage zase exportuje hatchbacky k protinožcům a do Říše středu. Místem vzniku pátého Pola pro starý kontinent, ty si můžeme dopřát i my, je jinak španělská Pamplona (Navarra). Aby byl výčet karosářských provedení kompletní, připomeňme ještě dvoumístnou třídveřovou dodávku s názvem CityVan.

Leden 2011 přinesl rozšíření verzí na alternativní paliva, debutovala šestnáctistovka DOHC (1598 cm3) BiFuel s výkonem 60 kW, splňující normu Euro 5. V listopadu pak následovalo slabší provedení 1.2 TSI se 66 kW.

Trojnásobný mistr světa

Závodním verzím se nejlépe daří v soutěžním mistrovství světa. Francouz Sébastien Ogier získal od návratu továrního týmu v roce 2013 už tři tituly a letos míří ke čtvrtému. Volkswagen Motorsport samozřejmě triumfoval vždy i mezi značkami, respektive stájemi. Statistiky svědčí o naprosté dominanci: z dosavadních 48 startů volkswageny triumfovaly 39x!

Pola R WRC odpovídají současným specifikacím nejvyšší kategorie v rallye, jsou tedy poháněna přeplňovanými čtyřválcovými šestnáctistovkami TSI a mají pohon všech kol. Motory dosahují aktuálně výkonu 234 kW a o přenos točivého momentu (až 430 N.m) se stará šestistupňová sekvenční převodovka. Původně měly 232 kW a 425 N.m, vývoj a testování probíhaly od května 2011. 1200 kg vážící speciály jsou schopny vystřelit z klidu na stovku během 3,9 s a dle převodů dosahují dvojnásobné maximální rychlosti, ta ale není na rychlostních zkouškách tak důležitá.

Připomeňme ještě dvoulitrovou atmosférickou soutěžní čtyřkolku specifikace S2000 s výkonem 200 kW. Patřičně modifikované vozy lze potkat také v rallyekrosu, pohárové pak pro změnu na okruzích.

Polo sportuje i na silnici

V prosinci 2012 představila v Monaku automobilka „homologační“ verzi speciálu Polo R WRC s doplňkem Street. Bílé třídveřové vozy s modrými a šedými pruhy vlastně vůbec nepotřebovala, současné benevolentní požadavky řádů FIA splnila vyrobením jakýchkoli verzí. Proč si ale nepřihřát polívčičku a nevzdat hold? Pod kapotou řval místo šestnáctistovky dvoulitr TSI EA113 (1984 cm3/162 kW, 350 N.m), opět nechyběla „špéra“ XDS, Street čtyřkolku postrádal. Hodnoty akcelerace z 0 na 100 km/h (6,4 s) a maximální rychlosti (243 km/h) jsou dostatečně výmluvné.

Přitvrzená auta dostala jiné nárazníky, černé mřížky a difuzor, bi-xenony, denní LED, modré brzdové třmeny pod osmnáctipalcovými koly, do kabiny navigaci, hliník a čalounění Alcantarou. Barevné provedení připomínalo závodní sourozence. Limitovaná série byla k mání od září 2013 a čítala právě ke schválení potřebných 2,5 tisíce exemplářů.

V Ženevě 2012 debutovalo úsporné ostré Polo BlueGT s novým motorem 1.4 TSI řady EA211, který se „chlubil“ vypínáním válců a start-stopem. Z objemu 1395 cm3 dával 103 kW a 250 N.m. Nemuselo se stydět za 210 km/h a akceleraci z klidu na stovku během 7,9 s. Čtyřapůllitrová spotřeba byla samozřejmě pouze papírová. Vnější vzhled i úpravy šasi víceméně odpovídaly standardnímu GTI. Polo si oblíbili i převážně německy mluvící ladiči, stačí vzpomenout třeba rodinu Abtů, podvozkové specialisty H&R, JE-Design, Rieger, CFC, B&B, Wimmer a HG Motorsport.

6C

Leden 2014 přinesl drobnou modernizaci, kromě decentních úprav přídě a zádě se změnil i tovární kód na Typ 6C. Velké modifikace jako u čtvrté generace nebyly potřeba, design páté se prostě povedl. Od té doby, respektive počínaje dubnem, kdy se začalo prodávat, může být Polo vybaveno hlavními diodovými světlomety, které s výjimkou BlueGT a Cross nahradily předchozí bi-xenony. Výbavám zůstalo označení Trendline, Comfortline a Highline, případně na některých trzích Sportline.

Všechny motory prošly nutnou revizí a od té doby splňují emisní normu Euro 6. Novinkou v programu se staly tříválce, zážehový nepřeplňovaný 999 cm3 s 44, respektive 55 kW včetně variant BMT, respektive vznětový TDI 1422 cm3. Ten se dodává ve výkonových stupních 55, 66 a 77 kW. Staré čtyřválcové šestnáctistovky odešly do historie. Litrový motor má opět pouze upravený software, v listopadu 2014 dostal přímý vstřik a turbodmychadlo, díky kterému dává 70 (jako úsporný BlueMotion), respektive 81 kW. Ve všech případech jde ovšem o moderní čtyřventilovou dvouvačkovou jednotku s rozvody poháněnými řemenem.

To samé platí také pro 1.2 TSI/66 a 81 kW. S předchůdcem má totiž společný pouze obchodní název, jinak se jedná o zcela nový motor objemu 1197 cm3. Varianta BlueGT 1.4 TSI posílila na 110 kW. V případě GTI byl „twincharger“ 1,4 l nahrazen větším 1.8 TSI. Volkswagen se tak postavil moderním trendům downsizingu. Výhradně turbem „dopovaná“ osmnáctistovka (1798 cm3) má 141 kW a alternativně k DSG i šestistupňový manuál, dvouspojka však limituje hodnotu točivého momentu na 250 oproti 320 N.m.

Nástupce příští rok

Pokračovala smršť akčních modelů: Fresh (2014), balíček Cup, dále Club & Lounge, Allstar a edice ke 40. výročí (2015), respektive Edition a Beats Audio (2016). Volkswagen Polo páté generace ještě neodešel do automobilového důchodu. „Šestku“ postavenou na modulární platformě MQB uvidíme poprvé s největší pravděpodobností až příští rok v Ženevě. Do délky výrazněji překročí čtyřmetrovou hranici.

Aleš Dragoun
Diskuze (0)