Evropský boj mezi kompakty: Prémie útočí, Golf nadále dominuje
Nižší střední třída byla loni nejoblíbenějším segmentem pro evropské zákazníky. Zatímco dříve zde bojovaly hlavně mainstreamové modely, když Němce a Francouze před lety doplnili také Korejci a Japonci, v poslední době jsou jejich soupeři také prémiové vozy. Těm se v tomto segmentu daří stále více.
Mezi pěti nejprodávanějšími kompakty už v loňském roce byly podle statistik společnosti JATO Dynamics čtvrté Audi A3 a páté BMW řady 1. Jejich konkurent a třetí člen německého prémiového tria – Mercedes-Benz A skončil sedmý. Všechny tři dopadly lépe než Peugeot 308, A3 a řada 1 na tom byly lépe i než Renault Mégane.
A když se loňské evropské prodeje prémiových kompaktů německých značek sečtou, dosáhnou podle statistik JATO výsledku 450.332 prodaných aut. A to je na dostřel evropskému lídrovi tohoto segmentu – Volkswagenu Golf. Toho se loni na starém kontinentu podle JATO prodalo 464.313 exemplářů, o osm procent více než v roce 2012.
Za Golfem skončil druhý Ford Focus, který má proti soupeři z Wolfsburgu ani ne poloviční prodeje. Nejlepší trio uzavírá Opel Astra. Do nejlepší pětky by pak mohla se 165.027 prodanými kusy promluvit ještě Škoda Octavia, tu však JATO řadí o segment výše.
Z tvrdé konkurence těží hlavně zákazníci, kvalita automobilů v minulých letech výrazně vzrostla, rozšířila se i výbava. Klienti tak od kompaktů očekávají stále více. „Zákazníci požadují spolehlivost a kvalitu, která v minulosti byla výsadou mnohem dražších aut,“ říká Ian Fletcher, analytik společnosti IHS Automotive.
Rostoucí kvalita je důvodem, proč Peugeot tak usilovně pracoval na druhé generaci modelu 308. Výsledkem snah je titul Evropského auta pro rok 2014, v letošním roce by pak 308 mohla překonat hranici 100.000 prodaných aut a dostat se před Toyotu Auris.
Lepší výbavou chtějí mainstreamové kompakty konkurovat těm prémiovým i nadále. Třeba nová generace Focusu by se mohla dočkat automatického řízení, díky němuž auto bude schopno samo řídit za nízkých rychlostí. Astra se zase brzy dočká multimediálního systému OnStar.
Důležitou roli v segmentu kompaktů hrají také asijští výrobci. Tak vysokých čísel jako evropští konkurenti nedosahují, jejich prodeje ale rostou. Zatímco Focus, Astra, Mégane, 308 i C4 si loni meziročně pohoršily, Aurisu, i30, Cee´du i Civicu prodeje rostly. Řadu asijských kompaktů navíc letos opět doplní Nissan, když se do tohoto segmentu vrátí s novou Almerou.
Evropský trh: Nejprodávanější modely nižší střední třídy | |||
Poř. | Model | Prodeje 2013 [ks] | Meziroční rozdíl [%] |
1. | Volkswagen Golf | 464.313 | +8 |
2. | Ford Focus | 223.014 | -7 |
3. | Opel/Vauxhall Astra | 196.624 | -16 |
4. | Audi A3 | 167.015 | +28 |
5. | BMW řady 1 | 152.453 | -1 |
6. | Renault Mégane | 147.334 | -25 |
7. | Mercedes-Benz A | 130.864 | +87 |
8. | Toyota Auris | 114.558 | +75 |
9. | Peugeot 308 | 99.896 | -16 |
10. | Hyundai i30 | 98.467 | +3 |
11. | Kia Cee´d | 87.160 | +11 |
12. | Citroën C4 | 79.013 | -17 |
13. | Volvo V40 | 74.472 | +244 |
14. | Honda Civic | 42.940 | +5 |