Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Evropský parlament požaduje zavedení přesnějších testů emisí pro auta

redakce AUTO.CZ

Evropská komise (EK) by měla urychleně prosadit zavedení důkladnějších testů emisí, aby se předešlo opakování nynějšího skandálu v německé automobilce Volkswagen. Během dnešní debaty o možných dopadech falšování testů emisí na země EU se na tom shodli poslanci Evropského parlamentu. Eurokomisařka pro vnitřní trh Elžbieta Bieńkowská přislíbila, že komise zajistí vytvoření přesnějších pravidel pro testování automobilů.

„Je zjevné, že Evropa čelí stejnému problému jako Spojené státy, ale na rozdíl od USA jsme jej neodhalili," prohlásil lidovecký europoslanec Peter Liese. Německá automobilka Volkswagen po vypuknutí skandálu v USA přiznala, že do zhruba 11 milionů aut po celém světě instalovala software umožňující manipulovat s testy emisí.

Podle mnohých Lieseho kolegů z pléna je manipulace s hodnotami emisí strategií nejen Volkswagenu, ale i dalších výrobců aut. Europoslanci ostře kritizovali EK, že nebyla schopna předejít tomu, aby automobilky zastaralé testy obcházely, klamaly tím spotřebitele a poškozovaly životní prostředí. Skandál podle řady europoslanců ohrožuje celý automobilový průmysl a komise musí rychle jednat.

Komisařka Bieńkowská v reakci na aféru uvedla, že v zemích unie existuje politická vůle k zavedení nového systému testování, který chce Evropská komise zavést, což přivítali zvláště zastánci ekologicky odpovědné politiky v EP.

„Znečištění vzduchu je v Evropě tichý, ale mocný zabiják a my musíme zajistit tvrdá pravidla pro boj s tímto problémem, k jehož hlavním zdrojům patří automobilová doprava," uvedl Bas Eickhout z frakce zelených. Návrh na nový systém emisních testů, který by pro nové vozy měl platit od roku 2018, schválil na konci září výbor EP pro životní prostředí.

Podle Bieńkowské není práce na novém testovacím systému přímou reakcí na současnou aféru. Komise je prý iniciovala již okolo roku 2011, kdy dospěla k závěru, že dosavadní testy vytvořené před více než dvěma desetiletími jsou zastaralé. „Začali jsme se proto snažit vyvinout nové testy. Práce je téměř hotova a musí být dokončena co možno nejrychleji," prohlásila polská eurokomisařka.

Pro přijetí efektivnějších pravidel se během diskuse na plénu vyslovili také někteří čeští europoslanci. „Předpisy v této oblasti nesmí poskytovat prostor pro více výkladů a více možností, jak tyto testy interpretovat," uvedla Dita Charanzová z frakce liberálů, podle níž jsou současná pravidla velmi zastaralá.

Bouřlivou diskusi nejvíce vyhrotil Ital Gianluca Buonanno, který v úvodu svého příspěvku přiřkl vinu za emisní podvod německé kancléřce Angele Merkelové, načež odhalil tričko s jejím portrétem s dokresleným hitlerovským knírkem, za což mu byl odpojen mikrofon.

redakce AUTO.CZ