Evropský trh v prvním pololetí 2015: Prodeje vzrostly o 8,2 %
Na evropských trzích se v průběhu prvního pololetí roku prodalo 7.414.958 nových automobilů, což je o 8,2 procenta více než loni. Výsledek je způsoben růstem prodejů nových vozů na všech důležitých trzích starého kontinentu.
Statistiky registrací aut zveřejnilo Sdružení evropských výrobců automobilů (ACEA), které počítá prodeje ve státech Evropské unie (vyjma nedůležité Malty) a v zemích Evropského sdružení volného obchodu (bez nevýznamného Lichtenštejnska). Data ACEA tak postihují naprostou většinu evropských trhů, z důležitých trhů chybí vlastně jen ten ruský.
Růst prodejů vrcholil v červnu, kdy se na starém kontinentu prodalo 1.413.911 nových aut, o bezmála 15 % více než před rokem. Jen v Evropské unii bylo minulý měsíc registrováno 1.364.009 nových automobilů, o 14,6 % více než v červnu 2014.
Prodeje aut v prvním pololetí roku rostly na takřka všech sledovaných trzích. Výjimkou jsou pouze Estonsko (-1,8 %), Finsko (-3,5 %), Lucembursko (-5,4 %) a Rakousko (-3,0 %).
Česká republika naopak patřila v prvních šesti měsících letošního roku mezi nejrychleji rostoucí trhy, 113.261 registrovaných aut znamená nárůst prodejů o 20,4 %. Větší růst byl zaznamenán jen ve Španělsku (+22,0 %), Irsku (+24,4 %), Portugalsku (+32,8 %) a na Islandu (+37,7 %).
Evropský trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 1-6/2015 | Meziroční změna [%] | Podíl na trhu [%] |
1. | Volkswagen | 901.452 | +8,6 | 12,1 |
2. | Ford | 539.516 | +6,7 | 7,3 |
3. | Renault | 518.098 | +10,4 | 7,0 |
4. | Opel/Vauxhall | 500.315 | +5,8 | 6,7 |
5. | Peugeot | 450.111 | +6,5 | 6,1 |
6. | Audi | 400.824 | +4,2 | 5,4 |
7. | BMW | 373.110 | +7,4 | 5,0 |
8. | Mercedes-Benz | 369.022 | +11,0 | 5,0 |
9. | Fiat | 355.954 | +9,6 | 4,8 |
10. | Škoda | 320.013 | +5,5 | 4,3 |
11. | Nissan | 303.507 | +21,0 | 4,1 |
12. | Citroën | 294.108 | +3,1 | 4,0 |
13. | Toyota | 293.968 | +4,2 | 4,0 |
14. | Hyundai | 237.221 | +8,1 | 3,2 |
15. | Dacia | 208.247 | +6,4 | 2,8 |
Z prodejního růstu těžila naprostá většina výrobců, jen minimu z nich v prvním pololetí klesly prodeje. Mezi takové značky patří DS (-18,0 %), Chevrolet (-94,1 %), Lancia/Chrysler (-12,1 %), Alfa Romeo (-5,9 %) a Honda (-8,7 %). U Chevroletu je pád způsoben jeho stažením z evropských trhů, také Lancia (na britských ostrovech Chrysler) postupně omezuje svoji nabídku.
Mohutný nárůst prodejů naopak v období leden až červen 2015 zaznamenaly Mitsubishi (+52,2 %), Smart (+60,4 %) nebo Jeep (dokonce +174,3 %).
Do top ten se opět vešla Škoda, která v prvním pololetí roku na starém kontinentu prodala 320.013 aut (+5,5 %). Pomalu ji však dohání jedenáctý Nissan, jehož 303.507 prodaných vozů znamená mohutný meziroční růst o 21 %. Nissan díky takovému nárůstu hájí svoji pozici nejprodávanější asijské značky v Evropě.
Evropský trh – registrace nových aut podle koncernů | ||||
Poř. | Koncern | Prodeje v 1-6/2015 | Meziroční změna [%] | Podíl na trhu [%] |
1. | Volkswagen Group | 1.846.016 | +7,4 | 24,9 |
2. | PSA | 784.635 | +3,6 | 10,6 |
3. | Renault Group | 726.345 | +9,2 | 9,8 |
4. | Ford | 539.516 | +6,7 | 7,3 |
5. | General Motors | 502.669 | -1,0 | 6,8 |
6. | FCA Group | 472.825 | +12,6 | 6,4 |
7. | BMW Group | 467.763 | +11,9 | 6,3 |
8. | Daimler | 419.570 | +15,3 | 5,7 |
9. | Toyota Group | 313.334 | +5,7 | 4,2 |
10. | Nissan | 303.507 | +21,0 | 4,1 |
- | CELKEM | 7.414.958 | +8,2 | - |