Evropský trh v srpnu 2013: Škoda Octavia se umístila v top ten
Letošní srpen byl pro mladoboleslavskou automobilku Škoda úspěšný, stala se totiž desátou nejprodávanější značkou na evropském trhu. V žebříčku modelů pak v nejlepší desítce skončil její model Octavia. Vyplývá to ze statistik analytické společnosti JATO Dynamics.
Bližší pohled na statistiky však ukazuje, že se Škoda potýká s poklesem prodejů. V srpnu na evropských trzích prodala 30.093 aut, což je o více než pět procent méně než v srpnu 2012. Za osm měsíců letošního roku Škoda v Evropě prodala 324.946 vozů, což je o 3,8 procenta méně než před rokem.
Škoda v srpnu prodala na starém kontinentu 10.169 exemplářů Octavie, což jí přineslo desáté místo mezi modely. Také Octavia přes tento úspěch bojuje s poklesem prodejů, které meziročně klesly o 7,8 procenta. V letošním roce bylo v Evropě registrováno 98.510 Octavií, což je o takřka 22 procent méně než před rokem.
Srpnové prodeje však klesly také ostatním modelům v top ten, pouze třem z nich ne. Jedná se o druhý Renault Clio (+13,1 %), BMW 3 (+47 %) a Audi A3 (+42,1 %). Velký růst prodejů řady 3 a A3 ukazuje, že o automobily prémiových značek je mezi evropskými zákazníky nadále velký zájem.
Evropský trh – registrace nových aut podle modelů | ||||
Poř. | Model | Prodeje v 8/2013 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Prodeje v 1-8/2013 [ks] |
1. | Volkswagen Golf | 27.004 | -6,5 | 302.156 |
2. | Renault Clio | 14.770 | +13,1 | 190.725 |
3. | VW Polo | 14.137 | -16,6 | 180.357 |
4. | BMW řady 3 | 12.874 | +47,0 | 133.235 |
5. | Ford Fiesta | 12.369 | -4,8 | 188.671 |
6. | Audi A3 | 12.089 | +42,1 | 107.011 |
7. | Peugeot 208 | 11.613 | -21,6 | 167.196 |
8. | Opel/Vauxhall Corsa | 11.587 | -12,1 | 160.436 |
9. | Nissan Qashqai | 10.501 | -3,5 | 142.081 |
10. | Škoda Octavia | 10.169 | -7,8 | 98.510 |
- | CELKEM | 686.526 | -5,3 | 8.178.816 |
BMW a Mercedes-Benz jsou ostatně jedinými značkami v nejlepší desítce, které v srpnu prodaly znatelně více aut než před rokem. Mnichovští si polepšili o 9,3 procenta, stuttgartští o 5,9 procenta. Vyšší prodeje zaznamenal také Renault, rozdíl však činí zanedbatelných 0,8 procenta.
U Renaultu se daří především Cliu, které je druhým nejprodávanějším modelem v Evropě, hned za VW Golf. Malý francouzský model si proti prvním osmi měsícům loňského roku polepšil o výrazných 19 procent.
Celkově se na evropských trzích během letošního srpna prodalo 686.526, což je o 5,3 procenta méně než v srpnu 2012. JATO Dynamics do svých žebříčků započítává statistiky prodejů z 30 zemí Evropy. Z EU mezi nimi chybí Bulharsko a Malta, naopak ze států mimo ni jsou zde zařazena data ze Švýcarska, Norska, Islandu, Chorvatska a Srbska.
Evropský trh – registrace nových aut podle značek | ||||
Poř. | Značka | Prodeje v 8/2013 [ks] | Meziroční rozdíl [%] | Prodeje v 1-8/2013 [ks] |
1. | Volkswagen | 86.206 | -16,9 | 1.027.039 |
2. | Audi | 44.198 | -6,7 | 467.949 |
3. | Ford | 44.004 | -0,8 | 610.547 |
4. | Renault | 43.941 | +0,8 | 520.594 |
5. | Opel/Vauxhall | 42.143 | -3,5 | 546.067 |
6. | Mercedes-Benz | 39.286 | +5,9 | 414.624 |
7. | BMW | 39.077 | +9,3 | 416.001 |
8. | Peugeot | 37.718 | -18,5 | 494.810 |
9. | Toyota | 31.125 | -2,3 | 338.036 |
10. | Škoda | 30.093 | -5,1 | 324.946 |
- | CELKEM | 686,526 | -5,3 | 8.178.816 |