Evropský trh v březnu 2010: Pořadí modelů, značek a zemí
Data společnosti JATO ukazují oproti březnu roku 2009 takřka desetiprocentní nárůst, do statistik ovšem nejsou zahrnovány užitkové automobily kategorie N1. Prodalo se takřka 1,65 milionu nových osobních vozů. Prognózy některých analytiků o postupném poklesu se tak zatím nenaplňují, ale není vyloučeno, že ještě přijdou.
Nejprodávanějším modelem se tentokrát stal Ford Fiesta, který dosáhl na takřka 69 tisíc exemplářů. Následuje jej bývalá jednička Golf (56,8 tisíce). Rozdíl mezi nimi je tedy necelých 12 tisíc registrací ve prospěch malého fordu. Oba soupeři si polepšili oproti loňsku, Fiesta ale o více než čtvrtinu, zatímco Golf jen o 18 %. Druhá nejmenší řada modrého oválu získala díky úspěchům v Británii (+14,7 %) a Itálii (+87 %) pozici jedničky i za první čtvrtletí. Mimochodem, na Apeninském poloostrově se prodává více než polovina těchto vozů s pohonem na LPG!
Největším navýšením ze zveřejňované první desítky se chlubí tentokrát Opel Astra. Jemu začíná prospívat generační výměna, i když se předchozí řada stále vyrábí, ale v menších počtech. Registrace vzrostly o více než 40 %, z 27,3 tisíc loňských na 39,1 tisíc letošních. V Británii se stal dokonce třetím nejúspěšnějším modelem, tam se prodává pod tradiční značkou Vauxhall. Evropským bestsellerem této divize GM však stále zůstává malá Corsa.
V pořadí modelů se překvapivě oba zástupci Fiatu seřadili na konec první desítky. Může za to hlavně Německo, kde se odbyt obou jinak velmi populárních aut drasticky snížil, Panda ztratila oproti loňsku 80 %, Punto dokonce 88 %! Evropskou Top 10 opustil Mégane a naopak se do ní vrátil Ford Focus, a to hned na šesté místo.
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů březen 2010 | |||||
Pořadí | Model | 3/2010 | 3/2009 | Změna [%] | Tržní podíl |
1. | FORD FIESTA | 68 630 | 54 573 | 25,8% | 4,17% |
2. | VOLKSWAGEN GOLF | 56 845 | 48 189 | 18,0% | 3,45% |
3. | RENAULT CLIO | 43 879 | 31 606 | 38,8% | 2,66% |
4. | OPEL/VAUXHALL CORSA | 41 724 | 40 582 | 2,8% | 2,53% |
5. | PEUGEOT 207 | 40 895 | 39 416 | 3,8% | 2,48% |
6. | FORD FOCUS | 39 661 | 34 723 | 14,2% | 2,41% |
7. | OPEL/VAUXHALL ASTRA | 39 121 | 27 370 | 42,9% | 2,37% |
8. | VOLKSWAGEN POLO | 36 922 | 38 403 | -3,9% | 2,24% |
9. | FIAT PUNTO | 31 646 | 37 465 | -15,5% | 1,92% |
10. | FIAT PANDA | 30 483 | 33 693 | -9,5% | 1,85% |
- | Celkem | 1 647 584 | 1 500 594 | 9,8% | 100,00% |
Triumf patří Fordu i mezi značkami, byť jen o zhruba 1.800 registrací před Volkswagenem. Hranici sto tisíc kusů překročilo hned šest výrobců. Bronzový francouzský Renault opět vykazuje slušný skok směrem kupředu (+26,5 %), ve statistice nárůstů jej dále následují Citroën a Peugeot s necelými 19 %. Hůře než loni jsou na tom Fiat (-4,3 %) a Toyota (-12,4 %). Nejprodávanější japonské vozy v Evropě před nedávnem díky dosti medializovaným svolávacím akcím ztratily vyhlášenou image spolehlivosti.
Registrace automobilů v Evropě – Pořadí značek březen 2010 | |||||
Pořadí | Značka | 3/2010 | 3/2009 | Změna [%] | Tržní podíl |
1. | FORD | 169 871 | 145 605 | 16,7% | 10,31% |
2. | VOLKSWAGEN | 168 053 | 155 941 | 7,8% | 10,20% |
3. | RENAULT | 130 748 | 103 370 | 26,5% | 7,94% |
4. | OPEL/VAUXHALL | 123 466 | 117 391 | 5,2% | 7,49% |
5. | PEUGEOT | 116 732 | 98 431 | 18,6% | 7,09% |
6. | FIAT | 108 458 | 113 312 | -4,3% | 6,58% |
7. | CITROËN | 95 737 | 80 492 | 18,9% | 5,81% |
8. | AUDI | 71 406 | 62 863 | 13,6% | 4,33% |
9. | TOYOTA | 69 365 | 79 203 | -12,4% | 4,21% |
10. | BMW | 66 955 | 59 240 | 13,0% | 4,06% |
- | Celkem | 1 647 584 | 1 500 594 | 9,8% | 100,00% |
Na jednotlivých trzích nastalo oproti únoru zemětřesení. Hitparádu totiž nevede ani Itálie, ani Německo, ale Velká Británie. Tam našlo své majitele přes 397 tisíc nových osobních automobilů a Spojenému království tedy patří pomyslné zlato. Německý trh je sice nadále druhý (294 tisíc kusů), ten ale pokračuje v prudkém poklesu zapříčiněném loňským šrotovným. V březnu vykazuje -26,6 %, tedy stejnou hodnotu jako vítězný Albion, ale s opačným znaménkem. Itálie se propadla na třetí příčku, následují Francie a Španělsko.
Tamní trh si polepšil mohutně, o více než 60 %. Naopak šestá Belgie zůstává prakticky na stejných hodnotách. České republice patří tentokrát třináctá pozice, zhruba čtyřicetiprocentním navýšením konkuruje Švédsku a Řecku. Ještě více si polepšili evropští trpaslíci typu Irska (přes tři čtvrtiny), nebo Norska (o polovinu). Všem se vymyká Island (+105,3 %), ten je ale z globálního hlediska totálně bezvýznamný. Opačnému pořadí vévodí letos tradičně Maďarsko, kde bylo ve srovnání s březnem 2009 zaregistrováno o skoro 53 % méně nových osobních aut.
Registrace automobilů v Evropě podle zemí – březen 2010 | |||||
Pořadí | Země | 3/2010 | 3/2009 | Změna [%] | Tržní podíl |
1. | VELKÁ BRITÁNIE | 397 383 | 313 912 | 26,6% | 24,12% |
2. | NĚMECKO | 294 375 | 400 965 | -26,6% | 17,87% |
3. | ITÁLIE | 258 821 | 216 475 | 19,6% | 15,71% |
4. | FRANCIE | 242 707 | 204 018 | 19,0% | 14,73% |
5. | ŠPANĚLSKO | 124 988 | 76 505 | 63,4% | 7,59% |
6. | BELGIE | 50 239 | 50 258 | 0,0% | 3,05% |
7. | NIZOZEMÍ | 45 171 | 34 348 | 31,5% | 2,74% |
8. | RAKOUSKO | 33 270 | 26 477 | 25,7% | 2,02% |
9. | POLSKO | 29 655 | 31 107 | -4,7% | 1,80% |
10. | ŠVÉDSKO | 25 652 | 18 035 | 42,2% | 1,56% |
11. | ŠVÝCARSKO | 23 542 | 23 578 | -0,2% | 1,43% |
12. | ŘECKO | 19 039 | 13 371 | 42,4% | 1,16% |
13. | ČESKÁ REPUBLIKA | 17 446 | 12 410 | 40,6% | 1,06% |
14. | PORTUGALSKO | 16 476 | 12 758 | 29,1% | 1,00% |
15. | IRSKO | 13 813 | 7 763 | 77,9% | 0,84% |
16. | NORSKO | 11 486 | 7 601 | 51,1% | 0,70% |
17. | DÁNSKO | 9 411 | 9 858 | -4,5% | 0,57% |
18. | FINSKO | 9 119 | 10 737 | -15,1% | 0,55% |
19. | SLOVINSKO | 5 895 | 5 360 | 10,0% | 0,36% |
20. | LUCEMBURSKO | 5 806 | 4 768 | 21,8% | 0,35% |
21. | SLOVENSKO | 5 679 | 7 239 | -21,5% | 0,34% |
22. | MAĎARSKO | 4 431 | 9 401 | -52,9% | 0,27% |
23. | KYPR | 1 193 | 1 458 | -18,2% | 0,07% |
24. | ESTONSKO | 864 | 895 | -3,5% | 0,05% |
25. | LITVA | 501 | 653 | -23,3% | 0,03% |
26. | LOTYŠSKO | 466 | 568 | -18,0% | 0,03% |
27. | ISLAND | 156 | 76 | 105,3% | 0,01% |
- | Celkem Evropa | 1 647 584 | 1 500 594 | 9,8% | 100,00% |