Evropský trh v prvním pololetí 2010: Pořadí modelů, značek a zemí

Evropský trh v prvním pololetí 2010: Pořadí modelů, značek a zemí

 
 

V prvním pololetí dominoval evropskému trhu mezi modely Volkswagen Golf. Výrobci z Wolfsburgu patří také prvenství mezi značkami a rovněž jeho domovské země byla největší v objemu a podílu.

Je tu ale několik důležitých ale... Za šest měsíců letošního roku se prodalo dle dat společnosti JATO přes 7,45 milionu nových osobních automobilů v 27 evropských zemích, které tato organizace sleduje. Oproti situaci před rokem to znamená +1,1 %, respektive nárůst ze 7,37 milionu. Situace vypadá optimisticky, v prosinci ale nemusí být tak růžová, hlavně vzhledem k propadu německého trhu, ke kterému se ještě dostaneme. Pro úplnost dodejme, že zveřejňované statistiky se netýkají užitkových vozů kategorie N1.

Golf stále neohrožen

Na pozici nejprodávanějšího modelu se neohroženě drží Volkswagen Golf, který skončil těsně pod 275 tisíci exempláři. Fiesta obsadila druhé místo, ale se ztrátou bezmála 37 tisíc vozů, byť jí stále náleží první příčka mezi malými auty, Golf je lídrem nižší střední třídy. Bez zajímavosti není ani to, že oba vedoucí modely oproti loňsku ztratily (Golf necelých pět procent, Fiesta 2,4 %). Bronzové Clio má totiž přesně opačný výsledek: +33,7 % a takřka 194 tisíc aut na kontě. Nárůst o takřka 50 tisíc registrací je opravdu velký.

Se čtvrtou příčkou se zatím musel spokojit druhý zástupce Volkswagenu, menší řada Polo, ale i tak získal 24 %. Top 5 uzavírá Corsa, nových Opelů a Vauxhallů jezdí po evropských silnicích 177 tisíc. Nemůžeme ovšem pominout ten fakt, že loni jich bylo ještě o 2,5 % více. Nutno navíc dodat, že JATO zveřejňuje nejprodávanějších deset modelů každý měsíc, takže data zřejmě úplně neodpovídají skutečnému pořadí, pouze kusy jsou celkové od ledna. V žebříčku tak chybí například Ford Focus, či Fiat Panda. Naopak se zde nachází Citroën C3. Druhá generace malého vajíčka s dvojitým šípem zvedla prodeje o více než polovinu!

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí modelů v prvním pololetí 2010
PořadíModel1-6/20101-6/2009Změna [%]Tržní podíl
1.VOLKSWAGEN GOLF274 922288 598-4,7%3,69%
2.FORD FIESTA237 930243 787-2,4%3,19%
3.RENAULT CLIO193 908145 01533,7%2,60%
4.VOLKSWAGEN POLO191 437154 41724,0%2,57%
5.OPEL/VAUXHALL CORSA177 204181 683-2,5%2,38%
6.PEUGEOT 207174 399193 534-9,9%2,34%
7.OPEL/VAUXHALL ASTRA164 724137 50019,8%2,21%
8.FIAT PUNTO151 338171 078-11,5%2,03%
9.RENAULT MÉGANE143 819110 43330,2%1,93%
10.CITROËN C3127 94783 03354,1%1,72%
-Celkem7 453 7527 373 8131,1%100,00%

Renault získává, Fiat ztrácí

Také mezi výrobci patří pomyslná zlatá medaile dvěma véčkům z Wolfsburgu. Volkswagen se jako jediný dostal přes deset procent podílu. Druhý je Renault, který sice navýšil svoje počty o více než 22 %, ale na evropskou jedničku ztrácí skoro 200 tisíc aut. Druhou nejúspěšnější francouzskou automobilku předstihl Ford, na Renault mu chybí navíc pouhé 2 tisíce registrací (635,6 tis., -4,8 %). Peugeot je tedy čtvrtý, ziskem 11 % je ovšem hned za Renaultem.

Nejvíce ztratil z velkých hráčů Fiat (těsně přes 10 %) a je šestý za evropskou větví GM. Za sedmým Citroënem následují luxusní německé značky v pořadí Audi, BMW a Mercedes-Benz. O pořadí automobilek platí to samé, co o modelech, data jsou za půlrok, pořadí do jisté míry červnové. Ale tady je určitě relevantnější, neboť japonská Toyota nejlepší desítku opustila již před časem.

Registrace automobilů v Evropě – Pořadí značek v prvním pololetí 2010
PořadíZnačka1-6/20101-6/2009Změna [%]Tržní podíl
1.VOLKSWAGEN834 377844 415-1,2%11,19%
2.RENAULT637 683521 54222,3%8,56%
3.FORD635 664667 709-4,8%8,53%
4.PEUGEOT558 382502 56811,1%7,49%
5.OPEL/VAUXHALL532 610557 440-4,5%7,15%
6.FIAT487 430542 782-10,2%6,54%
7.CITROËN466 976439 8476,2%6,26%
8.AUDI330 601326 8871,1%4,44%
9.BMW311 518288 8037,9%4,18%
10.MERCEDES-BENZ299 070302 029-1,0%4,01%
-Celkem7 453 7527 373 8131,1%100,00%

Německý pád

Hitparádu zemí vede Německo, ale jeho pád se prohlubuje, -28,7 % hovoří jasnou řečí, překonávají jej pouze trpaslíci typu Slovenska a Maďarska, ti jsou ale z globálního hlediska nevýznamní. U našich západních sousedů našlo nové majitele o 590 tisíc vozů méně! Ti, kteří v prvním pololetí roku 2009 chtěli nové auto, využili šrotovné. Státní dotace ovšem vyschly a ostatní Němci nemají o obnovu vozového parku zas až takový zájem, nebo ji prostě nepotřebují.

Kontrastní s německým jsou ostatní velké trhy, jmenovitě francouzský, italský, britský a španělský. Itálie sice přepustila loňskou druhou příčku zemi galského kohouta, všechny země do jedné si ale polepšily. Španělsko dokonce o 40 %, to už je z nejhoršího venku, jak se zdá. Zisk kolem poloviny mají dále například Portugalsko, Irsko a Norsko, perličkou v této statistice je první místo Islandu. Přece jen významnější Švédsko zaznamenalo rovněž velký skok o takřka 35 %.

Registrace automobilů v Evropě podle zemí – první pololetí 2010
PořadíZnačka1-6/20101-6/2009Změna [%]Tržní podíl
1.NĚMECKO1 468 7872 059 405-28,7%19,71%
2.FRANCIE1 212 4361 131 3157,2%16,27%
3.ITÁLIE1 168 0781 135 8192,8%15,67%
4.VELKÁ BRITÁNIE1 108 662924 95519,9%14,87%
5.ŠPANĚLSKO605 156432 95539,8%8,12%
6.BELGIE320 203273 20517,2%4,30%
7.NIZOZEMÍ270 568220 26222,8%3,63%
8.RAKOUSKO169 676166 0172,2%2,28%
9.POLSKO159 000169 845-6,4%2,13%
10.ŠVÝCARSKO143 046133 3937,2%1,92%
11.ŠVÉDSKO138 079102 79434,3%1,85%
12.PORTUGALSKO106 99273 09546,4%1,44%
13.ŘECKO97 732113 661-14,0%1,31%
14.ČESKÁ REPUBLIKA89 02679 23212,4%1,19%
15.DÁNSKO70 68754 78229,0%0,95%
16.IRSKO67 93446 71145,4%0,91%
17.FINSKO62 43652 08619,9%0,84%
18.NORSKO61 96941 74748,4%0,83%
19.SLOVINSKO32 40329 44610,0%0,43%
20.LUCEMBURSKO29 67724 39321,7%0,40%
21.SLOVENSKO29 52245 728-35,4%0,40%
22.MAĎARSKO21 68140 067-45,9%0,29%
23.KYPR7 3138 478-13,7%0,10%
24.ESTONSKO4 8535 725-15,2%0,07%
25.LITVA3 2774 312-24,0%0,04%
26.LOTYŠSKO2 6343 110-15,3%0,04%
27.ISLAND1 9251 27551,0%0,03%
-Celkem Evropa7 453 7527 373 8131,1%100,00%

Česká republika je čtrnáctá, našince může těšit, že v Čechách, na Moravě a části Slezska za prvních šest měsíců roku 2010 prodalo o 9,8 tisíce nových osobních aut více (89 místo 79,2 tis.), což znamená +12,4 %.

Krátký měsíční přehled

Pro pořádek zmiňme ještě alespoň červnové pořadí modelů a značek. Na prvních místech v obou přehledech se neodehrála žádná změna, ale zajímavější jsou příčky pod těmi prvními. Standardně se daří Renaultu, ovšem překvapil Opel, který získal pomyslný bronz mezi výrobci. Corsa byla v modelech druhá a Astra čtvrtá, vklínily se tak mezi Golf a Polo. Spíše bychom ale měli napsat Vauxhall, neboť nemalou měrou se na tomto úspěchu podílel britský trh.

Na druhou stranu je ale pravdou, že právě mezi Astrou, pátým Cliem a až šestou (!) Fiestou byly rozdíly opravdu minimální. Například Clio a Fiestu dělilo pouhých 45 registrací, což je v evropském měřítku nevídané.

Na závěr ještě celoevropský výsledek ve srovnání s červnem 2009: trhu se nedařilo tak jako od ledna, ztratil 6,5 %. V konkrétnějších číslech se propadl z 1,457 na 1,363 mil. kusů.

Spolupracujeme s TipCars.com
Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí Velké technologické firmy prodělávají, investory to však příliš netrápí

Tesla, Uber nebo Twitter. Ačkoliv se může zdát, že tuto…

OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek OBRAZEM: V Praze se sešli odpůrci Sobotky a islámu, bylo jich jen pár stovek

Centrum Prahy bylo v obležení desítek policistů. Kromě…

Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi Skupina G7 Rusku připomněla povinnost plnit dohody z Minsku, hrozí přísnějšími sankcemi

Státy skupiny sedmi nejvyspělejších ekonomik světa (G7)…

 
 

Přidat názorDiskuse: Evropský trh v prvním pololetí 2010:…







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus BMW řady 8 je oficiálně venku! Kupé mísí sport, modernu i luxus

Mnichovská automobilka oficiálně představila BMW řady 8,…

Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R Čeká nás vlna hot SUV? Odstartovat by ji mohl Volkswagen T-Roc R

Teprve nedávno představil Volkswagen světu nové SUV…

 






 
Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák skončil neúspěchem

Avia A11 Trend (1993-1996): Porevoluční teréňák neuspěl

Dnes 08:00

Letňanská Avia se v polovině 90. let minulého věku pokoušela o výrobu terénního vozu. Projekt ale nebyl úspěšný.




Blesk.cz

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na koupališti dělá už 27 let

Správce areálu Petynka Václav Šála (68). Na…

Koupaliště Petynka v Praze 6 zahájilo sezónu. A jako každý rok u toho byl i Václav Šála (68). Ten totiž v areálu…

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii: Nevěděla jsem, kdo jsem a kde jsem!

Miss Jandová otevřeně o pobytu na psychiatrii:…

Nejhorší období mého života! Tak popisuje bývalá královna krásy Zuzana Jandová (29) svůj kolaps a následný pobyt…

 

iSport.cz

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech proti Chelsea nechytal

Arsenal zakončil sezonu triumfem v FA Cupu! Čech…

Fotbalisté Arsenalu získali potřinácté v historii Anglický pohár a jsou novými rekordmany této nejstarší světové…

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal se brankáře Brna

Hodně se mi po titulu ulevilo, řekl Šilhavý. Zastal…

Přišel na začátku sezony, když se Slavii nedařilo. Bojovat o titul? To byla tehdy v Edenu utopie. Tým měl pět…

 

Reflex.cz

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Prezidentské volby: ČSSD nemá lidi. Ale co Kočka?

Je opravdová legrace sledovat, jak je sociální demokracie totálně personálně vyprázněná, nejsou v ní absolutně…

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální katastrofě

Bělověžský prales: Polsko na cestě k environmentální…

Tisíce let starý Bělověžský prales na polsko-běloruské hranici je díky necitlivé enviromentální politice polské…