Evropští řidiči chtějí pořád řídit. Navzdory rozvoji autonomních aut
Autonomní jízda je jedním z hlavním témat dnešního automobilového světa. Stále více výrobců přichází s novými a novými elektronickými asistenty, které usnadňují řízení. Zároveň se pořád častěji tvrdí, že již brzy budou auta opravdu jezdit sama a lidé si místo řízení budou moci za volantem třeba číst zprávy na chytrém telefonu. Opravdu je to ale něco, co dnešní řidiči chtějí?
Z výzkumu zadaného automobilkou Mazda vyplývá, že ne. Na dvě třetiny otázaných řidičů z klíčových evropských trhů říká, že chtějí mít možnost řídit i poté, co se autonomní vozy stanou obecně rozšířenými. Největší zájem o řízení mají Britové, tradiční milovníci sportovních aut, hned 71 % britských respondentů chce řídit i po nástupu aut bez řidiče. Na opačném konci spektra jsou Italové, i u nich ale chce stále řídit nadpoloviční většina dotázaných, přesně 59 %.
Z výzkumu rovněž vyplynulo, že jen třetina dotázaných šoférů nástup autonomních vozidel opravdu vítá. Třeba ve Francii je to dokonce jen čtvrtina respondentů.
Jestli jste si pak mysleli, že mladší generace je samojezdícím automobilům nakloněna více, z provedeného výzkumu to nevyplývá. Nízký zájem o auta bez řidiče je napříč věkovými skupinami. Z nejmladších šoférů (18 až 24 let) vítá příchod těchto aut 33 % respondentů, v kategorii 25 až 34 let je to 36 % dotázaných a v kategorii 35 až 44 let 34 %.
Takřka sedm z deseti řidičů navíc doufá, že i budoucí generace budou mít možnost řídit automobil, třeba v Polsku v to doufá dokonce 74 % dotazovaných. Zároveň se ale zhruba třetina (34 %) respondentů obává, že se řízení v budoucnu stane zapomenutým potěšením. To souvisí s tím, že 54 % respondentů se někdy jelo projet jen tak, pro zábavu, a 53 % z nich tvrdí, že řízení je i něco víc, než se dostat z bodu A do bodu B.
„Mnozí výrobci berou řidičům čisté potěšení z jízdy. V Mazdě však proti tomu bojujeme a díky tomuto výzkumu víme, že stále existuje velké procento řidičů, kteří chtějí řídit,“ říká k výsledkům průzkumu prezident evropského zastoupení Mazdy Jeff Guyton s tím, že i v době technologických změn a znehodnocování role řidiče bude tato značka zdůrazňovat lásku k řízení.
Výzkum zpracovaný výzkumní firmou Ipsos MORI probíhal prostřednictvím rozhovorů letos v září. Zúčastnilo se ho 11.008 dospělých respondentů z 11 evropských států, vedle zmíněných třeba z Rakouska, Nizozemí, Španělska a Švédska. Z každé země bylo zpovídáno alespoň 1.000 osob. Údaje byly v jednotlivých státech váženy podle známých proporcí populace dle věku, pohlaví a regionu.