20.12. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Evropští řidiči chtějí pořád řídit. Navzdory rozvoji autonomních aut

Evropští řidiči chtějí pořád řídit. Navzdory rozvoji autonomních aut

Pouze třetina evropských řidičů příchod autonomních vozidel vítá. Přitom neplatí, že by mladší řidiči chtěli samojezdící auta více než ti starší, jak by se mohlo zdát.

Autonomní jízda je jedním z hlavním témat dnešního automobilového světa. Stále více výrobců přichází s novými a novými elektronickými asistenty, které usnadňují řízení. Zároveň se pořád častěji tvrdí, že již brzy budou auta opravdu jezdit sama a lidé si místo řízení budou moci za volantem třeba číst zprávy na chytrém telefonu. Opravdu je to ale něco, co dnešní řidiči chtějí?

Z výzkumu zadaného automobilkou Mazda vyplývá, že ne. Na dvě třetiny otázaných řidičů z klíčových evropských trhů říká, že chtějí mít možnost řídit i poté, co se autonomní vozy stanou obecně rozšířenými. Největší zájem o řízení mají Britové, tradiční milovníci sportovních aut, hned 71 % britských respondentů chce řídit i po nástupu aut bez řidiče. Na opačném konci spektra jsou Italové, i u nich ale chce stále řídit nadpoloviční většina dotázaných, přesně 59 %.

Z výzkumu rovněž vyplynulo, že jen třetina dotázaných šoférů nástup autonomních vozidel opravdu vítá. Třeba ve Francii je to dokonce jen čtvrtina respondentů.

Ruce z volantu! Vyzkoušeli jsme unikátní autonomní vůz...

Jestli jste si pak mysleli, že mladší generace je samojezdícím automobilům nakloněna více, z provedeného výzkumu to nevyplývá. Nízký zájem o auta bez řidiče je napříč věkovými skupinami. Z nejmladších šoférů (18 až 24 let) vítá příchod těchto aut 33 % respondentů, v kategorii 25 až 34 let je to 36 % dotázaných a v kategorii 35 až 44 let 34 %.

Takřka sedm z deseti řidičů navíc doufá, že i budoucí generace budou mít možnost řídit automobil, třeba v Polsku v to doufá dokonce 74 % dotazovaných. Zároveň se ale zhruba třetina (34 %) respondentů obává, že se řízení v budoucnu stane zapomenutým potěšením. To souvisí s tím, že 54 % respondentů se někdy jelo projet jen tak, pro zábavu, a 53 % z nich tvrdí, že řízení je i něco víc, než se dostat z bodu A do bodu B.

Jak vidí svět autonomní vozy? Příležitost dává speciál s virtuální realitou

„Mnozí výrobci berou řidičům čisté potěšení z jízdy. V Mazdě však proti tomu bojujeme a díky tomuto výzkumu víme, že stále existuje velké procento řidičů, kteří chtějí řídit,“ říká k výsledkům průzkumu prezident evropského zastoupení Mazdy Jeff Guyton s tím, že i v době technologických změn a znehodnocování role řidiče bude tato značka zdůrazňovat lásku k řízení.

Výzkum zpracovaný výzkumní firmou Ipsos MORI probíhal prostřednictvím rozhovorů letos v září. Zúčastnilo se ho 11.008 dospělých respondentů z 11 evropských států, vedle zmíněných třeba z Rakouska, Nizozemí, Španělska a Švédska. Z každé země bylo zpovídáno alespoň 1.000 osob. Údaje byly v jednotlivých státech váženy podle známých proporcí populace dle věku, pohlaví a regionu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Janoušek neuspěl s žádostí o prominutí zbytku trestu Janoušek neuspěl s žádostí o prominutí zbytku trestu

Lobbista Roman Janoušek neuspěl s žádostí o prominutí…

 

Štítky Mazda Nové modely

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech Emisní skandál není nová věc. Škodovky si uřízly ostudu už v 80. letech

Snaha obejít platné emisní limity není záležitostí…

Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč Škoda Karoq dostala výbavu Active. Takto vypadá základ za 484.900 Kč

Konfigurátor Škody Karoq se rozšířil směrem dolů. Příchod…

 





 
Další obětí nových emisních norem je Renault Koleos! Vrátí se vůbec?

Další obětí nových emisních norem je Renault Koleos! Vrátí se vůbec?

Dnes 11:50

Renault nestihl včas úpravu Koleosu podle nových emisních norem. Na čas tak přeruší jeho výrobu pro evropské trhy.




Blesk.cz

„Otloukánek“ Štika čeká dítě s mladší milenkou: Reakce dcer jsou drsné!

„Otloukánek“ Štika čeká dítě s mladší milenkou:…

Monika Štiková (46) se v reality show Štiky představila jako žena, která nejde pro ostrá slova daleko. Když tak…

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci zkopali ležícího mladíka. Pátrá po nich policie

»Férovka« před diskotékou v Praze: Čtyři cizinci…

Z noční návštěvy diskotéky 22. dubna si odnesl několikatýdenní neschopenku. Nejprve ho vyvedl vyhazovač z baru a…

 

iSport.cz

Polský jezdec Jedrzejak (†39), který závodil za Pardubice: sebevražda!

Polský jezdec Jedrzejak (†39), který závodil za…

Ve věku 39 let zemřel v úterý polský plochodrážní jezdec Tomasz Jedrzejak, který v posledních letech patřil v…

Naštvaný Trpišovský v Kyjevě: Rýpl si do Dynama, dva dotazy a konec

Naštvaný Trpišovský v Kyjevě: Rýpl si do Dynama, dva…

PŘÍMO Z KYJEVA | Nebyla to standardní tisková konference po zápase. Už na jejím začátku byli novináři…

 

Reflex.cz

Erotické motivy na katolických kostelech: obří penis, masturbující muž i soulož. Proč tam jsou?

Erotické motivy na katolických kostelech: obří…

Muž s obrovským penisem na katolickém kostele? Nebo vousatý muž, který masturbuje? Či žena, která vystavuje na…

Jsem rasistka, tak pozor na mě. Lidé komentují rozhodnutí JXD přihlásit se k romské národnosti

Jsem rasistka, tak pozor na mě. Lidé komentují…

„Dobrý den pane Doležal, asi mám dlouhé vedení, ale ve Vašem dnešním článku jsem důvod, proč se prohlásíte za…