20.12. 2017 David Bureš Google+ profil David Bureš

Evropští řidiči chtějí pořád řídit. Navzdory rozvoji autonomních aut

Evropští řidiči chtějí pořád řídit. Navzdory rozvoji autonomních aut

Pouze třetina evropských řidičů příchod autonomních vozidel vítá. Přitom neplatí, že by mladší řidiči chtěli samojezdící auta více než ti starší, jak by se mohlo zdát.

Autonomní jízda je jedním z hlavním témat dnešního automobilového světa. Stále více výrobců přichází s novými a novými elektronickými asistenty, které usnadňují řízení. Zároveň se pořád častěji tvrdí, že již brzy budou auta opravdu jezdit sama a lidé si místo řízení budou moci za volantem třeba číst zprávy na chytrém telefonu. Opravdu je to ale něco, co dnešní řidiči chtějí?

Z výzkumu zadaného automobilkou Mazda vyplývá, že ne. Na dvě třetiny otázaných řidičů z klíčových evropských trhů říká, že chtějí mít možnost řídit i poté, co se autonomní vozy stanou obecně rozšířenými. Největší zájem o řízení mají Britové, tradiční milovníci sportovních aut, hned 71 % britských respondentů chce řídit i po nástupu aut bez řidiče. Na opačném konci spektra jsou Italové, i u nich ale chce stále řídit nadpoloviční většina dotázaných, přesně 59 %.

Z výzkumu rovněž vyplynulo, že jen třetina dotázaných šoférů nástup autonomních vozidel opravdu vítá. Třeba ve Francii je to dokonce jen čtvrtina respondentů.

Ruce z volantu! Vyzkoušeli jsme unikátní autonomní vůz...

Jestli jste si pak mysleli, že mladší generace je samojezdícím automobilům nakloněna více, z provedeného výzkumu to nevyplývá. Nízký zájem o auta bez řidiče je napříč věkovými skupinami. Z nejmladších šoférů (18 až 24 let) vítá příchod těchto aut 33 % respondentů, v kategorii 25 až 34 let je to 36 % dotázaných a v kategorii 35 až 44 let 34 %.

Takřka sedm z deseti řidičů navíc doufá, že i budoucí generace budou mít možnost řídit automobil, třeba v Polsku v to doufá dokonce 74 % dotazovaných. Zároveň se ale zhruba třetina (34 %) respondentů obává, že se řízení v budoucnu stane zapomenutým potěšením. To souvisí s tím, že 54 % respondentů se někdy jelo projet jen tak, pro zábavu, a 53 % z nich tvrdí, že řízení je i něco víc, než se dostat z bodu A do bodu B.

Jak vidí svět autonomní vozy? Příležitost dává speciál s virtuální realitou

„Mnozí výrobci berou řidičům čisté potěšení z jízdy. V Mazdě však proti tomu bojujeme a díky tomuto výzkumu víme, že stále existuje velké procento řidičů, kteří chtějí řídit,“ říká k výsledkům průzkumu prezident evropského zastoupení Mazdy Jeff Guyton s tím, že i v době technologických změn a znehodnocování role řidiče bude tato značka zdůrazňovat lásku k řízení.

Výzkum zpracovaný výzkumní firmou Ipsos MORI probíhal prostřednictvím rozhovorů letos v září. Zúčastnilo se ho 11.008 dospělých respondentů z 11 evropských států, vedle zmíněných třeba z Rakouska, Nizozemí, Španělska a Švédska. Z každé země bylo zpovídáno alespoň 1.000 osob. Údaje byly v jednotlivých státech váženy podle známých proporcí populace dle věku, pohlaví a regionu.

Spolupracujeme s TipCars.com
Obavy z brexitu: pesimismus britských firem je nejvyšší od roku 2009 Obavy z brexitu: pesimismus britských firem je nejvyšší od roku 2009

Britské podniky jsou ohledně svých vyhlídek…

Škoda Auto je globální značka s hodnotou téměř 40 miliard korun Škoda Auto je globální značka s hodnotou téměř 40 miliard korun

Na jaře se každý rok na její značku dívají miliony…

 

Štítky Mazda Nové modely

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Nová Mazda 3 spatřena při testování. Prototyp již mnohé prozrazuje Nová Mazda 3 spatřena při testování. Prototyp již mnohé prozrazuje

Ještě před oficiální premiérou na autosalonu v Los…

Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí Nový Lexus UX má české ceny. Stojí už 800.000 Kč, ale musíte být rychlí

Nejmenší SUV automobilky Lexus mělo premiéru letos v…

 





 
Cupra nabídne sedm modelů do roku 2021. Na co se můžeme těšit?

Cupra nabídne sedm modelů do roku 2021. Na co se můžeme těšit?

Dnes 09:51

Osamostatněná sportovní divize Seatu chystá celou záplavu modelů. Důležitou roli budou hrát také SUV.




Blesk.cz

Kde v Praze nepoteče voda: Obtíže budou ve Strašnicích, Hlubočepích či Radotíně

Kde v Praze nepoteče voda: Obtíže budou ve…

Pražské vodovody a kanalizace (PVK) uveřejnily výčet odběrných míst, kde bude v nadcházejících dnech problém s…

Tlačil Babiš na syna? Byl Krym pokus o zavlečení? Právníci: Nikdo mu to nedokáže

Tlačil Babiš na syna? Byl Krym pokus o zavlečení?…

Premiér Andrej Babiš (ANO) může být v otázce možného únosu syna či jeho případného ovlivňování v klidu. Blesk…

 

iSport.cz

Lenc o souhře s Filippim i sérii Kvapila: Bylo to nějaké zakleté

Lenc o souhře s Filippim i sérii Kvapila: Bylo to…

Nedobytná tvrz. Liberečtí Bílí Tygři na domácím ledě, stejně jako v předešlých sezonách, válí. Z úvodních deseti…

Vémola tvrdého Francouze neukončil. V Bratislavě vyhrál na body

Vémola tvrdého Francouze neukončil. V Bratislavě…

PŘÍMO Z BRATISLAVY | Výhra na body! Karlosi Vémolovi se nepodařilo ukončit francouzského soupeře Moiseho Rimbona…

 

Reflex.cz

Televizní série Rédl: Tápající Jan Hřebejk nejspíš našel cestu, kudy se vydat dál

Televizní série Rédl: Tápající Jan Hřebejk nejspíš…

Už už to vypadalo, že se Jan Hřebejk chytl do pasti recyklace sebe samého: trilogie Zahradnictví – aneb pokus…

Motorky budou umět brzdit samy. Jak to udělají, aby řidič nespadl?

Motorky budou umět brzdit samy. Jak to udělají, aby…

Společnost Continental plánuje jako první uvést na trh asistenta nouzového brzdění pro motocykly. Systém bude…