Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Exnáměstek Kopřiva se u soudu v kauze Tatra zastal Bartáka

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)
Bývalý náměstek ministra obrany pro vyzbrojování Jaroslav Kopřiva se u soudu zastal svého někdejšího kolegy, exministra obrany Martina Bartáka.

Kopřiva popřel tvrzení obžaloby, že se Barták snažil ovlivnit kontrolní zkoušky způsobilosti vozů Tatra pro českou armádu. Nic prý také neví ani o tom, že by Barták po Tatře požadoval úplatek pěti milionů dolarů, což tehdy v přepočtu znamenalo přes 80 milionů korun.

Obžaloba uvádí, že Barták ze své tehdejší pozice prvního náměstka ministryně obrany Vlasty Parkanové (dříve KDU-ČSL, nyní TOP 09) usiloval o ovlivnění průběhu zakázky při dodávce několika stovek terénních automobilů Tatra pro českou armádu. Při kontrolních zkouškách tatrovek prý vyvíjel slovní nátlak na Kopřivova podřízeného, ředitele sekce vyzbrojování Jiřího Martinka. Rozhodování ministerské komise pro provedení kontrolních zkoušek se navíc údajně snažil nepřímo ovlivnit dosazením svého poradce.

„O samotném provádění zkoušek jsme s panem Bartákem nehovořili. Požádal mě o přizvání svých expertů do komisí k tatrovkám a pandurům, a s tím jsem neměl problém. Domníval jsem se, že to zvýší transparentnost zkoušek,“ prohlásil Kopřiva u pražského městského soudu, který kauzu údajné korupce při nákupu tatrovek projednává.

Barták při hlavním líčení vyvracel tvrzení, že s Kopřivou měli kvůli zásahům do armádních zakázek vyhrocené a nepřátelské vztahy. „Tykali jsme si a tykáme si dodnes,“ uvedl. „Byly momenty, kdy jsme každý zastávali jiný názor, ale lidsky jsme se dokázali respektovat,“ přitakal Kopřiva.

Vypověděl, že řada politiků od samotného Bartáka přes tehdejšího premiéra Mirka Topolánka (ODS) či bývalého ministra průmyslu Milana Urbana (ČSSD) vyjádřila svůj nesouhlas s ministerským rozhodnutím o změně subdodavatele převodovek a náprav pro tatrovky, které z obchodu vyřadilo firmu Praga Hostivař. „Mému týmu vyčítali, že jsme snížili podíl českého průmyslu na projektu Tatra,“ řekl Kopřiva. Zdůraznil ale, že politická debata se rozpoutala až po rozhodnutí ministerstva. Před ním prý ohledně dodávky žádný nátlak ze strany politiků nepocítil.

Po neuzavření subdodavatelské smlouvy s Pragou Hostivař vycházely o Tatře v českých médiích negativní články. Podle obžaloby vyvolaly u zástupců firmy důvodnou obavu o další trvání její smlouvy na dodávku armádních vozů. V této situaci si prý Barták při služební návštěvě USA v únoru 2008 neúspěšně řekl předsedovi dozorčí rady automobilky Tatra Williamu Cabanissovi o úplatek ve výši pěti milionů dolarů. Barták svou vinu popírá, o úplatek prý nežádal. Obžalobu označil mimo jiné za naprostý nesmysl a účelově vystavěnou konstrukci.

redakce AUTO.CZ
Diskuze (0)