Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Diskuse: Externí airbagy tu budou do šesti let

TRW vyvíjí externí airbag, jenž by se v sériové výrobě jistého německého prémiového sedanu měl objevit před koncem této dekády.
Zpět na článek
4. 10. 2013 10:46
4. 10. 2013 11:20
4. 10. 2013 11:49
4. 10. 2013 12:09
4. 10. 2013 12:58
4. 10. 2013 15:11
5. 10. 2013 00:54
5. 10. 2013 10:44
4. 10. 2013 16:10
4. 10. 2013 12:25
4. 10. 2013 12:59
4. 10. 2013 16:17
7. 10. 2013 13:46
4. 10. 2013 12:39
4. 10. 2013 23:35
4. 10. 2013 10:46
Mercedes
:-)
Rozbalit vlákno
14
Avatar - Pekelná Micinka
4. 10. 2013 11:14
Re: Mercedes
Phaeton >:-[] Kam dají láhve na 400l plynu? U nás se to bude krást jako matračky.
4. 10. 2013 11:20
Re: Mercedes
jj Mercedes Paheton >:D
Avatar - Pekelná Micinka
4. 10. 2013 11:24
Re: Mercedes
Daimler plánuje fúzi s VAG? >:-[]
4. 10. 2013 11:49
Re: Mercedes
Nn, ja myslim, ze by to mohla byt Skoda. :-)
Avatar - Choochoo
4. 10. 2013 12:09
Re: Mercedes
presne, konecne to bude premiovy sedan se vsim vsudy ;-)
4. 10. 2013 12:58
Re: Mercedes
Použijí samozřejmě vyvíječ.
Avatar - Pekelná Micinka
4. 10. 2013 13:16
Re: Mercedes
Čím se to vůbec plní? Inertní plyn? Ten se dá z něčeho získat při chem. reakci, to musí být dost drahý, už jen ta mísící komora.

EDIT. Tak inertní plyny to asi nebudou. Už to čtu, no prý je to docela toxické. Docela by mě zajímalo, kam se to vypustí, protože bejt přizabitej v autě a ještě dostat dávku těch látek zní jako super zážitek.
4. 10. 2013 15:11
Re: Mercedes
Hodně plynů vzniká například při explozi. :-) Principiálně to funguje stejně jako raketové motory. A ano, náplň nebývá zrovna neškodná. Je to daň za kompaktní rozměry a rozumnou hmotnost. Nevím, co je povolené pro automobilový průmysl, nicméně zdraví prospěšné to nebude. Vím o jedné náplni (NaN3+KNO3+SiO2), airbag se plní dusíkem (pokud jsi začal se správným množstvím potřebných látek, máš dusík a sklo), nicméně náplň vyvíječe je toxická. Dnes se už myslím nepoužívá (právě pro svou toxicitu, jestli se nepletu; pro představu, horší než kyanid). V praxi však některé produkty uniknou před dokončením reakce a posádka jim je vystavena (ve výše uvedeném případě ti hrozí mimo jiné oslepnutí). Pořád to je považováno za lepší než rozštípnutá hlava. :-) Jsou i další systémy, ale mívají specifické využití (jako například plnění stlačeným heliem).

Proto si na vyvíječe musí dávat pozor hasiči, když tě štípou z auta.
Avatar - Pekelná Micinka
4. 10. 2013 21:03
Re: Mercedes
:-) :yes: Tak raketový motor, resp. princip hoření mě napadl jako první, jenže... prostě hoření. Na tenhle vzorec jsem taky narazil a tedy představa, že i při mírné srážce, kdy sice airbag poskytne jistou míru ochrany ale je to vykoupeno vdechnutím nějakých látek, které mohou mít různé účinnky, mi není příjemná. A zde se uvažuje o dvou pytlech po 200 litrech. Měli by udělat systém, který ten plyn z bagu zase odsaje do nějaké nádoby, pokud to tak není již teď. Myslím, že zde je prostor pro to, být "zelený".
5. 10. 2013 00:54
Re: Mercedes
Airbagy nejsou uzavřené, "větrají", jinak by to bylo jak narazit do zdi. Uzavřený systém s regulací tlaku by nebyl špatný, ale to je mnohem sofistikovanější, než co máme dnes. Celý proces trvá méně než desetinu sekundy (z toho samotné nafouknutí vaku myslím kolem 30 ms, přičemž tlak musí být regulovaný i v průběhu expanze vaku). To ti nedává moc času na odsátí přebytečného plynu a natlačení ho do tlakové nádoby. A když už sebou tlakovou nádobu taháš, bylo by lepší se vyvíječů úplně vzdát. Navíc selhání podobného odsávacího systému by znamenalo zranění, popřípadě i smrt posádky. Díra v látce se jen tak neucpe. :-)

Novější je například C (NH2)3 NO3. Opět se využívá v raketových motorech na tuhá paliva. Stačí se podívat do patentů a najdeš mnohem více látek. Ty by měly být šetrnější k člověku.

"to musí být dost drahý" - také komplet airbag není nic levného. :-)
Avatar - Pekelná Micinka
5. 10. 2013 01:44
Re: Mercedes
Ano, já to myslel tak, že by plyn odcházel skrz nějaký otvor do expanzní nádoby. Otázkou je, jak moc velká by musela být a jestli by se dala do auta dát, protože do volantu by se nevešla určitě. U tohoto vnějšího systému by to ale jít mohlo, místa je relativně dost.

PS. čemu říkáš přebytečný plyn? Ten co po nárazu do airbagu uniká? Myslel jsem, že vyvíječ a zásoba látek je dimenzovaná akorát na max. povolený objem airbagu. Víc by bylo nebezpečné a neekonomické.

Zajímavé je, že nepřišli i se zadním airbagem, ten by mohl být i jednodušší co se týká vyhodnocování nebezpečí.
5. 10. 2013 10:44
Re: Mercedes
Měl by vyvinout více, než nezbytné minimum. Myslím si, že jde o rychlost versus tuhost. Potřebuješ, aby se pytel rozvinul během milisekund, ale zároveň potřebuješ, aby v něm byl relativně malý tlak. Takže to funguje, když to přeženu, podobně jako padák.

Co vím, tak plynu je potřeba tolik, že tlakové nádoby nejsou praktické. Nešli by do raketových paliv, kdyby nemuseli.

Skluzavky v letadlech jsou také nafukované zajímavě. Nevím, jestli všechny, ale některé jsou tak velké, že se používá myslím Bernoulliho jevu, kdy velmi rychlý plyn z generátoru strhává s sebou okolní vzduch.
4. 10. 2013 16:10
Re: Mercedes
Jinak taková anekdota. Mercedes prý v 70. letech testoval nebezpečnost plynů vznikajících při aktivaci airbagu na kanárcích. :-) Kanárci přežili, tak prohlásili airbagy za bezpečné. >:D
4. 10. 2013 12:25
A co když
to těch pár milisekund před nárazem auto ubrzdí? zbytečně vyplejtvanej airbag? a další peníze za obnovení >:D
Rozbalit vlákno
8
4. 10. 2013 12:36
Re: A co když
Mě spíš napadlo, že to musí vyhodnocovat sílu nárazu a podle toho buď aktivovat nebo neaktivovat. Takhle s tím můžu v zimě štrejchnout o závěj a vylítne to naprosto bezdůvodně. No asi to budou mít nějak vychytaný jinak by to mohlo přinést víc škody než užitku.
4. 10. 2013 12:59
Re: A co když
Teď jsem si představil, jak ti naštvaný motorkář kopne do dveří... >:-[]
Avatar - Pekelná Micinka
4. 10. 2013 13:19
Re: A co když
Tak to by právě nefungovalo, protože jestli to bude vyhodnocovat nejprve signál z radaru, tak to pravděpodobně bude ignorovat osoby atd. Takže komická scéna, kdy vousáč kopne do dveří a vodlítne pět metrů daleko asi reálná nebude. Ale do filmu by to mohlo bejt dobrý.
4. 10. 2013 16:17
Re: A co když
Předpokládám, že by to nebylo moc reálné (takhle citlivý systém by byl na nic a akorát by představoval riziko soudních tahanic). Nicméně "Takhle s tím můžu v zimě štrejchnout o závěj a vylítne to naprosto bezdůvodně." => motorkář. :-)
Avatar - Pekelná Micinka
4. 10. 2013 21:04
Re: A co když
To ano, závěj by asi nepředstavovala problém.
7. 10. 2013 07:52
Re: A co když
proč myslíš motorkář? :-)
7. 10. 2013 13:46
Re: A co když
No protože je to komická představa. Kopne ti do auta a auto vystřelí proti němu airbag. >:-[]
4. 10. 2013 12:39
Hm..
A nedalo by se to nakonec ještě použít jako plovák? Anebo ještě líp, kdyby se do toho šouplo hélium.. sbohem, knedlíci v koloně!:)
Rozbalit vlákno
0
Avatar - Uživatel_5340709
4. 10. 2013 16:04
Nápad dobrý,
ale zatím si ani teoreticky nedovedu představit systém, který by efektivně vyhodnocoval a dopředu nafukoval boční airbag těsně před nárazem. Jak dlouho trvalo třeba MB než vytvořili spolehlivý aktivní tempomat schopný nezávisle na řidiči zastavit auto do nuly. A to se bavíme o úplně jiných časech, než tady.
Rozbalit vlákno
1
Avatar - Pekelná Micinka
4. 10. 2013 21:15
Re: Nápad dobrý,
No já myslím, že když pár let budou dělat nějaký simulace, tak že stačí vychytat "jen" ty správné hodnoty. U tempomatu je to zase trochu jiná problematika, sice je na vše víc času, ale to neznamená nutně, že to je jednodušší. Myslím, že zde stačí porovnat hodnoty ze senzorů s tím, co to má "v tabulce" a buď vystřelí nebo ne, případně vystřelí jen napůl, ale nic víc. Nevím, jaké algoritmy by to potřebovalo počítat aby došlo k závěru.
Avatar - flyboyeda
4. 10. 2013 19:41
na obrázku je Seat
vidím to jako výborný nápad
Rozbalit vlákno
0
4. 10. 2013 23:35
Ach bože...
Už nevedia, čo ešte by na tie autá nalepili... Taká somarina... To aby sme začali jazdiť na vznášadlách, to bude istejšie a nie tak drahé...
Rozbalit vlákno
1
6. 10. 2013 13:58
Re: Ach bože...
asi tak nejak... :-) dnes sa niektorí čudujú prečo majú auto stále v servise..keď je v ňom stále viac a viac elektorniky...inak to s tým airgbagom nevidím ako až tak dobrý nápad...ono kedysi som už toto videl na Nissane Navara..aby sa nestalo náhodou to že ma zrazí auto, a ten airbag ma odhodí do protismeru pod druhé auto.. :-)