Český trh v říjnu 2010: Oba malé Fordy spadly na konec Top 10, zvítězila Fabia před Polem a Thalií
Trh v meziročním srovnání s desátým měsícem loňského roku opět ztratil. Klesl o 579 jednotek (-15 %). Zatímco loni našlo nové majitele 3.864 nových aut, letos jich bylo 3.285.
Tradičně vítězných Fabií se prodalo 1.396. Druhé místo v malých vozech patří již v titulku zmíněnému Polu se 162 kusy. Je pravda, že žebříček je netradiční, jak je ovšem vidět, počty konkurence malé škodovky nepřekročily dvě stovky. Následují bronzová Thalia (156) a čtvrtá Toyota Yaris (145). Za nimi se umístil další vůz s diamantem ve znaku, Clio (133).
Meziroční porovnání s říjnem 2009 vypadá u Fabie znovu docela optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž polepšil o 3,6 %, prodalo se o 48 nejmenších škodovek více. Druhé Polo zaznamenalo naopak pokles o -23,9 %. Loni našlo své zájemce 213 aut, letos o 51 méně. Na třetím místě najdeme postup: registrace Thalie jsou vyšší o 44 (ze 112, tedy +39,3 %). Toyota Yaris sice získala, ale mnohem méně: 5,8 %, respektive 8 vozů. Renault Clio si připsal naopak zápornou hodnotu a poměrně velkou, ztratil 94 exemplářů (-41,4 % z 227 loňských).
Postup roku se nachází těsně za nejlepší pětkou a putuje do Rumunska, připisuje si jej Dacia Sandero. Vyskočila z 53 na 123 aut (+132,1 %). Perličky v podobě kusových záležitostí, které si polepšily o stovky procent, tentokrát v žebříčku nenajdeme. Na druhém místě této statistiky je již vzpomenutá Thalia, třetí je Hyundai Accent. Třetí generace jihokorejského sedanu se na samém konci své kariéry dokázala zlepšit z 32 na 43, tedy o 34,4 %. Dovozce vyprodává poslední kusy, z nabídky na jeho oficiálních stránkách již tento model zmizel.
Největší pád mezi všemi malými vozy zaznamenal Ford Fusion (-79,5 %). Zatímco před rokem trhal rekordy a dosáhl 503 registrací za měsíc, letos jich má na kontě o 400 méně! Dalším v pořadí je Nissan Micra, který ztratil tři čtvrtiny (z 12 na 3 auta), ale ten prochází generační výměnou. Nedařilo se ani dalšímu Japonci, Mitsubishi Colt (-68,4 %, -13 kusů z 19).
Pokles trhu za deset měsíců letošního roku činí -16,8 %. Své zákazníky našlo 37.640 automobilů této třídy místo 45.224. Statistika se dočkala ze strany SDA další revize, ale jen drobné: registrace ruské Lady Priora vzrostly o tři kusy, které až dosud náležely terénní Nivě.
V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 13.132 exempláři (její podíl je 34,9 %) před Fusionem (2.930, 7,8 %), třetí je Fiesta (2.834, 7,5 %). Modernější sokyně svého staršího sourozence (vlastně spíše předchůdce) stále nedohnala. Čtvrtý je i nadále Volkswagen Polo (1.996, 5,3 %). Bitva o páté pořadí vrcholí, Peugeot 207 a Renault Thalia mají oba úplně stejně (1.688, 4,5 %)!
Fabia v tomto meziročním srovnání ztratila, pád činí -12,8 %, loni se jich prodalo o 1.922 více. Pokles Fusionu překročil magickou polovinu (-51,1 %, před rokem 5.994, letos o 3.064 méně!). Fiesta vykazuje pravý opak: +918 aut, tedy o 47,9 % více. Procentní nárůst o poznání modernějšího malého fordu již není nejvyšší ze všech, nadále jej drtí Seat Ibiza (+65,1 %). Vraťme se ale do Top 5. Volkswagen Polo získal oproti loňsku 14 vozů, tedy 0,7 %. Pátá dvěstěsedmička je na tom o 641 kusů hůře (-27,5 %), její v současnosti úhlavní sokyně Thalia má -15,3 % (o 306 méně).
Třída malých vozů, registrace na českém trhu v říjnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 10/2010 | 1-10/2010 | 10/2010 | 1-10/2010 |
1. | Škoda FABIA | 1396 | 13132 | 42,5% | 34,9% |
2. | Volkswagen POLO | 162 | 1996 | 4,9% | 5,3% |
3. | Renault THALIA | 156 | 1688 | 4,7% | 4,5% |
4. | Toyota YARIS | 145 | 1561 | 4,4% | 4,1% |
5. | Renault CLIO | 133 | 1495 | 4,0% | 4,0% |
6. | Dacia SANDERO | 123 | 945 | 3,7% | 2,5% |
7. | Peugeot 207 | 120 | 1688 | 3,7% | 4,5% |
8. | Hyundai i20 | 114 | 1381 | 3,5% | 3,7% |
9. | Citroën C3 | 113 | 980 | 3,4% | 2,6% |
10. | Ford FUSION | 103 | 2930 | 3,1% | 7,8% |
11. | Ford FIESTA | 100 | 2834 | 3,0% | 7,5% |
12. | Chevrolet AVEO | 90 | 974 | 2,7% | 2,6% |
13. | Seat IBIZA | 87 | 1407 | 2,6% | 3,7% |
13. | Suzuki SWIFT | 87 | 542 | 2,6% | 1,4% |
15. | Opel CORSA | 65 | 576 | 2,0% | 1,5% |
16. | Fiat PUNTO | 62 | 933 | 1,9% | 2,5% |
17. | Hyundai ACCENT | 43 | 679 | 1,3% | 1,8% |
17. | Kia RIO | 43 | 499 | 1,3% | 1,3% |
19. | Audi A1 | 40 | 56 | 1,2% | 0,1% |
20. | Peugeot 206 | 30 | 336 | 0,9% | 0,9% |
21. | Mazda 2 | 25 | 430 | 0,8% | 1,1% |
22. | Honda JAZZ | 20 | 157 | 0,6% | 0,4% |
23. | Honda CITY | 8 | 81 | 0,2% | 0,2% |
24. | Mitsubishi COLT | 6 | 116 | 0,2% | 0,3% |
25. | Alfa Romeo MITO | 5 | 61 | 0,2% | 0,2% |
- | Ostatní modely | 9 | 163 | 0,3% | 0,4% |
- | CELKEM | 3285 | 37640 | 100,0% | 100,0% |
Mezi vznětovými motory patří v říjnových absolutních počtech prvenství domácímu zástupci s 316 registracemi (podíl na celkových je tentokrát vyšších 22,6 %). Alespoň desítky turbodieselů dosáhlo celkem devět zástupců této kategorie, což je také netradiční výsledek. Na druhém místě je Peugeot 207 s 16 auty s motory HDi (13,3 %). Třetí příčku obsadila Dacia Sandero s 15 kusy (12,2 %), čtvrtou společně Citroën C3 a Ford Fiesta (13 vozů znamená 11,5 u prvního, respektive 13 % u druhého). Naftových Opelů Corsa bylo 12 (18,5 %), Renaultů Clio 11 (8,3 %), Seatů Ibiza rovněž jedenáct (12,6 %). Rekordmanem v tomto směru je ovšem nováček Audi A1, desítka nejmenších nováčků se čtyřmi kruhy a agregáty TDI pod kapotou představuje plnou čtvrtinu říjnových počtů.
Malé crossovery
Odhadované se stalo skutkem. Třináct terénních Nissanů 350Z ze září se proměnilo v Juke, debutoval tedy tak trochu inkognito. SDA jej sice řadí právě mezi vozy určené mimo silnice, my jsme přesvědčeni, že mu v malých crossoverech bude lépe. Kategorii samozřejmě dominovalo i v říjnu s velkým náskokem Suzuki SX4 (130 kusů), druhá skončila Kia Soul (32) a třetí právě Juke (24). Zajímavé je meziroční navýšení 41,6 %, místo 137 aut jich bylo zaregistrováno 194.
Ve srovnání od ledna je situace jiná, trh ztratil více než čtvrtinu. Bude se japonskému extrovertovi z britského Sunderlandu dařit? Juke za dva měsíce pobytu v žebříčku již překonal Toyotu Urban Cruiser, skóre je 37:33. U Nissanu si ale mnou ruce v celé Evropě, takže můžeme očekávat jeho úspěch rovněž v malých českých poměrech.
Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v říjnu 2010 | |||||
- | Kategorie | OA+LUV | OA+LUV | Tržní podíl ve tř. | Tržní podíl ve tř. |
- | Období | 10/2010 | 1-10/2010 | 10/2010 | 1-10/2010 |
1. | Suzuki SX4 | 130 | 951 | 67,0% | 66,6% |
2. | Kia SOUL | 32 | 274 | 16,5% | 19,2% |
3. | Nissan JUKE | 24 | 37 | 12,4% | 2,6% |
4. | Fiat SEDICI | 6 | 134 | 3,1% | 9,4% |
5. | Toyota URBAN CRUISER | 2 | 33 | 1,0% | 2,3% |
- | CELKEM | 194 | 1429 | 100,0% | 100,0% |