Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Český trh v říjnu 2010: Oba malé Fordy spadly na konec Top 10, zvítězila Fabia před Polem a Thalií

Aleš Dragoun
Diskuze (58)
Další zemětřesení v malých vozech: Ford Fusion se propadl na konec první desítky a Fiesta je až za ním! Kromě stálice Fabie tentokrát dominovali jiní.

Trh v meziročním srovnání s desátým měsícem loňského roku opět ztratil. Klesl o 579 jednotek (-15 %). Zatímco loni našlo nové majitele 3.864 nových aut, letos jich bylo 3.285.

Tradičně vítězných Fabií se prodalo 1.396. Druhé místo v malých vozech patří již v titulku zmíněnému Polu se 162 kusy. Je pravda, že žebříček je netradiční, jak je ovšem vidět, počty konkurence malé škodovky nepřekročily dvě stovky. Následují bronzová Thalia (156) a čtvrtá Toyota Yaris (145). Za nimi se umístil další vůz s diamantem ve znaku, Clio (133).

Meziroční porovnání s říjnem 2009 vypadá u Fabie znovu docela optimisticky. Lídr z mladoboleslavské továrny si totiž polepšil o 3,6 %, prodalo se o 48 nejmenších škodovek více. Druhé Polo zaznamenalo naopak pokles o -23,9 %. Loni našlo své zájemce 213 aut, letos o 51 méně. Na třetím místě najdeme postup: registrace Thalie jsou vyšší o 44 (ze 112, tedy +39,3 %). Toyota Yaris sice získala, ale mnohem méně: 5,8 %, respektive 8 vozů. Renault Clio si připsal naopak zápornou hodnotu a poměrně velkou, ztratil 94 exemplářů (-41,4 % z 227 loňských).

Postup roku se nachází těsně za nejlepší pětkou a putuje do Rumunska, připisuje si jej Dacia Sandero. Vyskočila z 53 na 123 aut (+132,1 %). Perličky v podobě kusových záležitostí, které si polepšily o stovky procent, tentokrát v žebříčku nenajdeme. Na druhém místě této statistiky je již vzpomenutá Thalia, třetí je Hyundai Accent. Třetí generace jihokorejského sedanu se na samém konci své kariéry dokázala zlepšit z 32 na 43, tedy o 34,4 %. Dovozce vyprodává poslední kusy, z nabídky na jeho oficiálních stránkách již tento model zmizel.

Největší pád mezi všemi malými vozy zaznamenal Ford Fusion (-79,5 %). Zatímco před rokem trhal rekordy a dosáhl 503 registrací za měsíc, letos jich má na kontě o 400 méně! Dalším v pořadí je Nissan Micra, který ztratil tři čtvrtiny (z 12 na 3 auta), ale ten prochází generační výměnou. Nedařilo se ani dalšímu Japonci, Mitsubishi Colt (-68,4 %, -13 kusů z 19).

Pokles trhu za deset měsíců letošního roku činí -16,8 %. Své zákazníky našlo 37.640 automobilů této třídy místo 45.224. Statistika se dočkala ze strany SDA další revize, ale jen drobné: registrace ruské Lady Priora vzrostly o tři kusy, které až dosud náležely terénní Nivě.

V celkovém pořadí od ledna vede Fabia s 13.132 exempláři (její podíl je 34,9 %) před Fusionem (2.930, 7,8 %), třetí je Fiesta (2.834, 7,5 %). Modernější sokyně svého staršího sourozence (vlastně spíše předchůdce) stále nedohnala. Čtvrtý je i nadále Volkswagen Polo (1.996, 5,3 %). Bitva o páté pořadí vrcholí, Peugeot 207 a Renault Thalia mají oba úplně stejně (1.688, 4,5 %)!

Fabia v tomto meziročním srovnání ztratila, pád činí -12,8 %, loni se jich prodalo o 1.922 více. Pokles Fusionu překročil magickou polovinu (-51,1 %, před rokem 5.994, letos o 3.064 méně!). Fiesta vykazuje pravý opak: +918 aut, tedy o 47,9 % více. Procentní nárůst o poznání modernějšího malého fordu již není nejvyšší ze všech, nadále jej drtí Seat Ibiza (+65,1 %). Vraťme se ale do Top 5. Volkswagen Polo získal oproti loňsku 14 vozů, tedy 0,7 %. Pátá dvěstěsedmička je na tom o 641 kusů hůře (-27,5 %), její v současnosti úhlavní sokyně Thalia má -15,3 % (o 306 méně).

Třída malých vozů, registrace na českém trhu v říjnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20101-10/201010/20101-10/2010
1.Škoda FABIA13961313242,5%34,9%
2.Volkswagen POLO16219964,9%5,3%
3.Renault THALIA15616884,7%4,5%
4.Toyota YARIS14515614,4%4,1%
5.Renault CLIO13314954,0%4,0%
6.Dacia SANDERO1239453,7%2,5%
7.Peugeot 20712016883,7%4,5%
8.Hyundai i2011413813,5%3,7%
9.Citroën C31139803,4%2,6%
10.Ford FUSION10329303,1%7,8%
11.Ford FIESTA10028343,0%7,5%
12.Chevrolet AVEO909742,7%2,6%
13.Seat IBIZA8714072,6%3,7%
13.Suzuki SWIFT875422,6%1,4%
15.Opel CORSA655762,0%1,5%
16.Fiat PUNTO629331,9%2,5%
17.Hyundai ACCENT436791,3%1,8%
17.Kia RIO434991,3%1,3%
19.Audi A140561,2%0,1%
20.Peugeot 206303360,9%0,9%
21.Mazda 2254300,8%1,1%
22.Honda JAZZ201570,6%0,4%
23.Honda CITY8810,2%0,2%
24.Mitsubishi COLT61160,2%0,3%
25.Alfa Romeo MITO5610,2%0,2%
-Ostatní modely91630,3%0,4%
-CELKEM328537640100,0%100,0%

Mezi vznětovými motory patří v říjnových absolutních počtech prvenství domácímu zástupci s 316 registracemi (podíl na celkových je tentokrát vyšších 22,6 %). Alespoň desítky turbodieselů dosáhlo celkem devět zástupců této kategorie, což je také netradiční výsledek. Na druhém místě je Peugeot 207 s 16 auty s motory HDi (13,3 %). Třetí příčku obsadila Dacia Sandero s 15 kusy (12,2 %), čtvrtou společně Citroën C3 a Ford Fiesta (13 vozů znamená 11,5 u prvního, respektive 13 % u druhého). Naftových Opelů Corsa bylo 12 (18,5 %), Renaultů Clio 11 (8,3 %), Seatů Ibiza rovněž jedenáct (12,6 %). Rekordmanem v tomto směru je ovšem nováček Audi A1, desítka nejmenších nováčků se čtyřmi kruhy a agregáty TDI pod kapotou představuje plnou čtvrtinu říjnových počtů.

Malé crossovery

Odhadované se stalo skutkem. Třináct terénních Nissanů 350Z ze září se proměnilo v Juke, debutoval tedy tak trochu inkognito. SDA jej sice řadí právě mezi vozy určené mimo silnice, my jsme přesvědčeni, že mu v malých crossoverech bude lépe. Kategorii samozřejmě dominovalo i v říjnu s velkým náskokem Suzuki SX4 (130 kusů), druhá skončila Kia Soul (32) a třetí právě Juke (24). Zajímavé je meziroční navýšení 41,6 %, místo 137 aut jich bylo zaregistrováno 194.

Ve srovnání od ledna je situace jiná, trh ztratil více než čtvrtinu. Bude se japonskému extrovertovi z britského Sunderlandu dařit? Juke za dva měsíce pobytu v žebříčku již překonal Toyotu Urban Cruiser, skóre je 37:33. U Nissanu si ale mnou ruce v celé Evropě, takže můžeme očekávat jeho úspěch rovněž v malých českých poměrech.

Třída malých crossoverů, registrace na českém trhu v říjnu 2010
-KategorieOA+LUVOA+LUVTržní podíl ve tř.Tržní podíl ve tř.
-Období10/20101-10/201010/20101-10/2010
1.Suzuki SX413095167,0%66,6%
2.Kia SOUL3227416,5%19,2%
3.Nissan JUKE243712,4%2,6%
4.Fiat SEDICI61343,1%9,4%
5.Toyota URBAN CRUISER2331,0%2,3%
-CELKEM1941429100,0%100,0%

Aleš Dragoun
Diskuze (58)
5. 12. 2010 21:28
Re: 40
Mysli si čo chceš, píš čo chceš - ale neškodilo by mierniť sa vo výrazoch. Nie je to ani pekné, ani frajerské. Niekedy sa s tebou diskutovalo dobre, ale teraz človek dosť často radšej číta niekde inde...
5. 12. 2010 21:22
Re: Fabia vs. Polo
máš to nejaké pomotané...
5. 12. 2010 21:21
Re: Fabia, dizajnovy skvost
Zaujímavé je, že Roomster by volili z podobného dôvodu, z akého mnohí hani niektoré modely Renault - za odvahu...
Avatar - skejpa
11. 11. 2010 20:58
Re: Lína Fiesta
Taky pravda...
Avatar - white label
11. 11. 2010 19:27
Re: Lína Fiesta
Otázka je, který majitel si/ti dobrovolně přizná, že jeho nové auto je velmi líné... >:-[]