Škoda Fabia: První jízdní dojmy

Škoda Fabia: První jízdní dojmy

 
 

Modernizovanou Fabii jsme na stojánce důkladně zkoumali už na začátku března v Ženevě. V okolí řeckých Atén proto šlo už jen o jediné: Zjistit, jak s novými motory jezdí.

Design
První setkání s vylepšenou Fabií máme sice v živé paměti, ale denní světlo a řecké slunce ukazuje novinku přeci jen v trochu jiném – ještě optimističtějším – světle.

Vizuálně nižší příď až v reálu prozradí výrazně prostorovější tvary. Rohy předního nárazníku prakticky přestaly existovat, oblast vymezená šířkou světlometů je při pohledu shora celá výrazněji zešikmená, což příď dělá špičatější a na první pohled líbivější.

Na fotografiích nezvyklé, rozměrně působící mlhovky najednou do celého konceptu zapadají, podobně jako širší nasávací otvor ve spodní části nárazníku. Čelnímu pohledu prospěly nově uspořádané světlomety, jejichž čočky jsou u vnějšího okraje, místo dřívější polohy uvnitř.

K svezení byly nabídnuty vozy převážně na 15palcových, 16palcových a 17palcových kolech z lehkých slitin, ve většině případů s novým designem. Mladistvou vizáž skvěle zvýrazňují nové barevné odstíny i známé barevné kombinace s odlišnou barvou (bílou, stříbrnou nebo černou) střechy.

Uvnitř zaujme přepracovaný přístrojový štít, grafikou připomínající větší Octavie i Superby. Hodnotně působí nová vizáž rádií a panelů klimatizace.

Dílčí změny, které jsou vidět, malé Škodě prospěly, ale v porovnání s mnoha novějšími konkurenty Fabia v podstatě jen dotáhla ztrátu, získanou stárnutím v čase. Náskok mají zajistit nové motory.

Fabia 1,2 TSI (63 kW, 77 kW)
Tím nejdůležitějším novým motorem je čtyřválec 1,2 TSI. Jeho přítomnost v nabídce současně znamená konec pro zážehové atmosférické čtyřválce 1,4 16V (63 kW) a 1,6 16V (77 kW) na českém trhu.

První zkušenosti s nejmenším TSI jsme nasbírali v Yetim a nedávno taky v Golfu, ale to jsou přeci jen větší vozy, takže jsme očekávali příjemně dynamický projev a velmi nízkou potřebu.

Fabia dostává jako první model v rámci VW Group slabší verzi 1,2 TSI (63 kW), který by měl táhnout prodej modernizované Fabie na českém trhu, navzdory dosavadní dominanci tříválců HTP. Ve srovnání s jen o 15 tisíc korun levnějším 1,2 HTP je čtyřválec jasnou volbou pro všechny řidiče, kteří si chtějí auto naplno užít i mimo město nebo na delších trasách.

Přímovstřikový motor má po studeném startu slyšitelně hrubší chod, než motory s konvenčním vstřikováním do sacího potrubí, ale jde o jev charakteristický i pro jiná TSI. Jen v malém autě, s jednodušším uložením motoru v karoserii, je to více patrné. Po zahřátí na provozní teplotu hrubší projev mizí, motor je velmi tichý při volnoběhu i ve všech běžně používaných otáčkách.

Zásobu točivého momentu už nízko nad volnoběhem rychle pocítíte a po prvních desítkách metrů jízdy ji začnete naplno využívat. 160 Nm, které se zde nabízí, dnes dávají jen ty nejlepší atmosférické šestnáctistovky, jenže obvykle až kolem 4000 min-1. Fabia je řidiči doslova nutí mezi 1500 a 3500 min-1. V nejpoužívanějším otáčkovém pásmu – mezi 1000 a 3000 min-1 - má 63kW verze srovnatelnou dynamiku jako silnější TSI se 77 kW. Ve vyšších otáčkách pak začíná mírně ztrácet.

Proti staršímu motoru 1,4 16V (63 kW), stejně jako ve srovnání s konkurenčními atmosférickými čtrnáctistovkami, jde o generační skok, který není viditelný jen na papíře, ale snadno jej pro sebe objeví každý i méně zkušený motorista.

Asi 20 km dlouhý test spotřeby v mírně kopcovitém terénu kolem Atén ukázal spotřebu pod 5 l/100 km v kombinovaném provozu. Troufáme si tvrdit, že spořivý řidič bude schopen s TSI běžně jezdit s výrazně nižším odběrem, než jaký by dosáhl s motorem 1,2 HTP (51 kW). Tedy, rozhodování o příplatku 15.000,- Kč může mít i čistě racionální argumentaci!

Když se chcete více svézt, za 5 l/100 km jezdit nebudete, ale to je snad každému jasné. Vítanou vlastností je naprosto plynulý nástup hnací síly s rostoucími otáčkami, prakticky neznatelný turboefekt, schopnost práce v širokém otáčkovém pásmu (mezi 1000 a 5500 min-1) a příjemný zvuk, ať jedete na spotřebu nebo naplno.

Doporučujeme
TEST Škoda Yeti 1,2 TSI (10/2009)

Silnější verze 1,2 TSI (77 kW, 175 Nm) je v paletě civilních motorizací bonbónkem a jakýmsi juniorským RS. Akceleraci na 100 km/h zvládne tato Fabia za 285 tisíc korun jen těsně nad 10 sekund, a když budete chtít, rozjede se na více než 190 km/h. To jsou prosím parametry, jen nepatrně horší než u první Fabie RS 1,9 TDI PD (96 kW, 310 Nm).

Potěšení z jízdy je v novém juniorském modelu díky silnému a současně točivému motoru nesrovnatelně větší. Mnohé v tomto generačním duelu vysvětluje propastný rozdíl v hmotnosti – Fabia RS první generace s těžkým turbodieselem vážila 1245 kg, nová Fabia s malým motorem 1,2 TSI (77 kW) váží jen 1055 kg.

Fabia 1,2 TDI CR (55 kW)
Nový tříválec má ve Fabii především motorizovat nejúspornější verze Greenline, ale na vybraných trzích bude dodáván i ve standardním provedení. První kilometry za volantem negreenlinové Fabie s tímto motorem ukázaly pokrok, který naftová technika VW Group nedávno udělala.

Malý motor odvozený od čtyřválce 1,6 TDI sice nezapře charakteristický tříválcový zvuk, ale extrémní tvrdost chodu předchozích jednotek 1,4 TDI PD je pryč. Systém vstřikování common-rail zvládá regulaci chodu motoru mnohem sofistikovaněji. Projev je kultivovanější a svým způsobem harmoničtější. Náhlý nárůst síly kolem 2000 min-1 už neexistuje, což možná způsobí u zarytých zastánců TDI rozpaky. Síla tohoto motoru tkví v lepší využitelnosti celého otáčkového spektra a jednodušším ovládání plynového pedálu při rozjezdech.

Šipky na přístrojovém štítu radí přeřadit nahoru i ve chvíli, kdy na otáčkoměru ručka ukazuje na 1900 min-1. Když uposlechnete, spadnou otáčky někam k 1500 min-1 a automobil přitom v poklidu dál pokračuje bez protestů motoru, konstantní rychlostí i v mírně zvlněné krajině. Něco takového bylo dosud u naftových tříválců jen těžko realizovatelné…

Úsporná jízda s tímto motorem mimo město bude snadno končit spotřebou pod 4 l/100 km, to při využívání rychlostí jízdy od 50 do 100 km/h.

Fabia 1,6 TDI CR (66 kW)
Zatímco u naftových tříválců je uspořádání motoru i princip spalování ihned zřejmý, nová generace čtyřválcových turbodieselů ve Fabiích už tak snadno identifikovatelná není. Vyhodnotit měkkost chodu nebo hlučnost nového motoru za jízdy proti konkurenčním common-railům je bez přímého srovnání dost obtížné. Mezigeneračně je to pro silné naftové Fabie v podstatě revoluce v oblasti cestovního komfortu.

Proti motoru 1,9 TDI PD je šestnáctistovka ve všech režimech tišší, nejcennější je to pak při jízdě vyšší cestovní rychlostí, kdy zvukovou kulisu už netvoří hluboké dunění zatíženého turbodieselu PD. Plynulý nástup hnací síly výrazně ulehčuje život spojce i řidiči při významně snazších rozjezdech. Dávkování hnací síly je podobné tomu v motorech TSI, s tím rozdílem, že ani nejvýkonnější verze nedává takovou akcelerační odezvu ve vyšších otáčkách, jako malý turbobenzin.

Zatímco u zážehového TSI se s jen pětistupňovou převodovkou (i s ohledem na široké otáčkové rozsahy motoru) brzy vyrovnáte, dvěma silnějším TDI bychom přáli šestistupňovou skříň. Možnosti motoru by se mnohem lépe využily a prodejci by dostali nový argument pro stále ještě vysoké příplatky za naftové motory. Dynamika a spotřeba jednotek 1,2 TSI totiž, navzdory vlastnostem motorů 1,6 TDI CR, misku vah povážlivě vychylují směrem k benzinu.

Doporučujeme
Škoda Fabia 2010: Facelift podrobně, technická data nových motorů
Škoda Fabia 2010: První ženevské dojmy
Škoda Fabia 2010: České ceny začínají i po faceliftu na 199.900,- Kč

Anketa

Prodá letos Škoda v ČR více Fabií než loni?
Spolupracujeme s TipCars.com
Slovenskou ministryní vnitra bude Saková Slovenskou ministryní vnitra bude Saková

Kandidátka na novou slovenskou ministryni vnitra Denias…

Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Lámání chleba v Unii Akcie, měny & názory Petra Zahradníka: Lámání chleba v Unii

Francouzský prezident Emmanuel Macron vyslal minulý týden…

Drahé dluhopisy mohou České národní bance způsobit ztráty Drahé dluhopisy mohou České národní bance způsobit ztráty

Uvolněná politika Evropské centrální banky ovlivňuje…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7? Technická data VW Touareg 3.0 TDI: Jak si stojí proti Q7?

Nový Touareg se svými technickými údaji přichází až nyní.

Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto! Jak by vypadala nová 9-5, kdyby Saab nezkrachoval? Grafik tvrdí, že takto!

Trocha fantazie a vzpomínky na letecký design Saabu jsou…

 



Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu! Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!

Jedničková Škoda Fabia se ještě více než rok a půl…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

 



 
Mercedes-Benz třídy A přijíždí jako sedan. Zatím jen s delším rozvorem pro Čínu

Mercedes-Benz třídy A přijíždí jako sedan. Zatím jen s delším rozvorem pro Čínu

Dnes 15:54

Pekingský autosalon se blíží a pomalu se nám odhalují ty největší novinky. Jednou z nich je i čínský konkurent BMW řady 1.




Blesk.cz

Paroubkovi u soudu: Chce 150 tisíc měsíčně pro sebe, říká Jiří. Petra ale tvrdí něco jiného

Paroubkovi u soudu: Chce 150 tisíc měsíčně pro sebe,…

Od rána probíhá další kolo soudní pře mezi rozvádějícími se manželi Jiřím Paroubkem (65) a Petrou Paroubkovou…

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku. Policie mu za to chtěla napařit pokutu

Valentin trpí leukemií, na obličeji nosí roušku.…

Rakouská policie chtěla uložit pokutu 80 eur (přes 2000 Kč) muži, který na ulici nosil lékaři předepsanou…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018:  kompletní rozpis zápasů, skupiny, play off

Program MS v hokeji 2018: kompletní rozpis zápasů,…

Rok 2018 přináší sportovním fanouškům jeden vrchol za druhým. Po únorové olympiádě v Jižní Koreji odstartuje v…

Fenomén Komety Zábranský: jak šéf naslouchá hráčům a stvořil rodinu

Fenomén Komety Zábranský: jak šéf naslouchá hráčům a…

To slovo zaznělo mezi hořícími doutníky hned několikrát: rodina. Hokejové klišé, které ale po svém nadřízeném…

 

Reflex.cz

Francie omylem legalizovala konopí. Díry v zákonech si přes deset let nikdo nevšiml

Francie omylem legalizovala konopí. Díry v zákonech…

THC, hlavní psychoaktivní složka marihuany, je ve Francii povolena od roku 2007, aniž by si díry v zákonech…

Studenti, prosím, nesouložte uprostřed kruhového objezdu, žádají norské úřady

Studenti, prosím, nesouložte uprostřed kruhového…

Třicetitisícové norské město Ringsaker se dostalo do pozornosti světových médií. Ředitel místního dopravního…