Škoda Fabia: První jízdní dojmy

Škoda Fabia: První jízdní dojmy

 
 

Modernizovanou Fabii jsme na stojánce důkladně zkoumali už na začátku března v Ženevě. V okolí řeckých Atén proto šlo už jen o jediné: Zjistit, jak s novými motory jezdí.

Design
První setkání s vylepšenou Fabií máme sice v živé paměti, ale denní světlo a řecké slunce ukazuje novinku přeci jen v trochu jiném – ještě optimističtějším – světle.

Vizuálně nižší příď až v reálu prozradí výrazně prostorovější tvary. Rohy předního nárazníku prakticky přestaly existovat, oblast vymezená šířkou světlometů je při pohledu shora celá výrazněji zešikmená, což příď dělá špičatější a na první pohled líbivější.

Na fotografiích nezvyklé, rozměrně působící mlhovky najednou do celého konceptu zapadají, podobně jako širší nasávací otvor ve spodní části nárazníku. Čelnímu pohledu prospěly nově uspořádané světlomety, jejichž čočky jsou u vnějšího okraje, místo dřívější polohy uvnitř.

K svezení byly nabídnuty vozy převážně na 15palcových, 16palcových a 17palcových kolech z lehkých slitin, ve většině případů s novým designem. Mladistvou vizáž skvěle zvýrazňují nové barevné odstíny i známé barevné kombinace s odlišnou barvou (bílou, stříbrnou nebo černou) střechy.

Uvnitř zaujme přepracovaný přístrojový štít, grafikou připomínající větší Octavie i Superby. Hodnotně působí nová vizáž rádií a panelů klimatizace.

Dílčí změny, které jsou vidět, malé Škodě prospěly, ale v porovnání s mnoha novějšími konkurenty Fabia v podstatě jen dotáhla ztrátu, získanou stárnutím v čase. Náskok mají zajistit nové motory.

Fabia 1,2 TSI (63 kW, 77 kW)
Tím nejdůležitějším novým motorem je čtyřválec 1,2 TSI. Jeho přítomnost v nabídce současně znamená konec pro zážehové atmosférické čtyřválce 1,4 16V (63 kW) a 1,6 16V (77 kW) na českém trhu.

První zkušenosti s nejmenším TSI jsme nasbírali v Yetim a nedávno taky v Golfu, ale to jsou přeci jen větší vozy, takže jsme očekávali příjemně dynamický projev a velmi nízkou potřebu.

Fabia dostává jako první model v rámci VW Group slabší verzi 1,2 TSI (63 kW), který by měl táhnout prodej modernizované Fabie na českém trhu, navzdory dosavadní dominanci tříválců HTP. Ve srovnání s jen o 15 tisíc korun levnějším 1,2 HTP je čtyřválec jasnou volbou pro všechny řidiče, kteří si chtějí auto naplno užít i mimo město nebo na delších trasách.

Přímovstřikový motor má po studeném startu slyšitelně hrubší chod, než motory s konvenčním vstřikováním do sacího potrubí, ale jde o jev charakteristický i pro jiná TSI. Jen v malém autě, s jednodušším uložením motoru v karoserii, je to více patrné. Po zahřátí na provozní teplotu hrubší projev mizí, motor je velmi tichý při volnoběhu i ve všech běžně používaných otáčkách.

Zásobu točivého momentu už nízko nad volnoběhem rychle pocítíte a po prvních desítkách metrů jízdy ji začnete naplno využívat. 160 Nm, které se zde nabízí, dnes dávají jen ty nejlepší atmosférické šestnáctistovky, jenže obvykle až kolem 4000 min-1. Fabia je řidiči doslova nutí mezi 1500 a 3500 min-1. V nejpoužívanějším otáčkovém pásmu – mezi 1000 a 3000 min-1 - má 63kW verze srovnatelnou dynamiku jako silnější TSI se 77 kW. Ve vyšších otáčkách pak začíná mírně ztrácet.

Proti staršímu motoru 1,4 16V (63 kW), stejně jako ve srovnání s konkurenčními atmosférickými čtrnáctistovkami, jde o generační skok, který není viditelný jen na papíře, ale snadno jej pro sebe objeví každý i méně zkušený motorista.

Asi 20 km dlouhý test spotřeby v mírně kopcovitém terénu kolem Atén ukázal spotřebu pod 5 l/100 km v kombinovaném provozu. Troufáme si tvrdit, že spořivý řidič bude schopen s TSI běžně jezdit s výrazně nižším odběrem, než jaký by dosáhl s motorem 1,2 HTP (51 kW). Tedy, rozhodování o příplatku 15.000,- Kč může mít i čistě racionální argumentaci!

Když se chcete více svézt, za 5 l/100 km jezdit nebudete, ale to je snad každému jasné. Vítanou vlastností je naprosto plynulý nástup hnací síly s rostoucími otáčkami, prakticky neznatelný turboefekt, schopnost práce v širokém otáčkovém pásmu (mezi 1000 a 5500 min-1) a příjemný zvuk, ať jedete na spotřebu nebo naplno.

Doporučujeme
TEST Škoda Yeti 1,2 TSI (10/2009)

Silnější verze 1,2 TSI (77 kW, 175 Nm) je v paletě civilních motorizací bonbónkem a jakýmsi juniorským RS. Akceleraci na 100 km/h zvládne tato Fabia za 285 tisíc korun jen těsně nad 10 sekund, a když budete chtít, rozjede se na více než 190 km/h. To jsou prosím parametry, jen nepatrně horší než u první Fabie RS 1,9 TDI PD (96 kW, 310 Nm).

Potěšení z jízdy je v novém juniorském modelu díky silnému a současně točivému motoru nesrovnatelně větší. Mnohé v tomto generačním duelu vysvětluje propastný rozdíl v hmotnosti – Fabia RS první generace s těžkým turbodieselem vážila 1245 kg, nová Fabia s malým motorem 1,2 TSI (77 kW) váží jen 1055 kg.

Fabia 1,2 TDI CR (55 kW)
Nový tříválec má ve Fabii především motorizovat nejúspornější verze Greenline, ale na vybraných trzích bude dodáván i ve standardním provedení. První kilometry za volantem negreenlinové Fabie s tímto motorem ukázaly pokrok, který naftová technika VW Group nedávno udělala.

Malý motor odvozený od čtyřválce 1,6 TDI sice nezapře charakteristický tříválcový zvuk, ale extrémní tvrdost chodu předchozích jednotek 1,4 TDI PD je pryč. Systém vstřikování common-rail zvládá regulaci chodu motoru mnohem sofistikovaněji. Projev je kultivovanější a svým způsobem harmoničtější. Náhlý nárůst síly kolem 2000 min-1 už neexistuje, což možná způsobí u zarytých zastánců TDI rozpaky. Síla tohoto motoru tkví v lepší využitelnosti celého otáčkového spektra a jednodušším ovládání plynového pedálu při rozjezdech.

Šipky na přístrojovém štítu radí přeřadit nahoru i ve chvíli, kdy na otáčkoměru ručka ukazuje na 1900 min-1. Když uposlechnete, spadnou otáčky někam k 1500 min-1 a automobil přitom v poklidu dál pokračuje bez protestů motoru, konstantní rychlostí i v mírně zvlněné krajině. Něco takového bylo dosud u naftových tříválců jen těžko realizovatelné…

Úsporná jízda s tímto motorem mimo město bude snadno končit spotřebou pod 4 l/100 km, to při využívání rychlostí jízdy od 50 do 100 km/h.

Fabia 1,6 TDI CR (66 kW)
Zatímco u naftových tříválců je uspořádání motoru i princip spalování ihned zřejmý, nová generace čtyřválcových turbodieselů ve Fabiích už tak snadno identifikovatelná není. Vyhodnotit měkkost chodu nebo hlučnost nového motoru za jízdy proti konkurenčním common-railům je bez přímého srovnání dost obtížné. Mezigeneračně je to pro silné naftové Fabie v podstatě revoluce v oblasti cestovního komfortu.

Proti motoru 1,9 TDI PD je šestnáctistovka ve všech režimech tišší, nejcennější je to pak při jízdě vyšší cestovní rychlostí, kdy zvukovou kulisu už netvoří hluboké dunění zatíženého turbodieselu PD. Plynulý nástup hnací síly výrazně ulehčuje život spojce i řidiči při významně snazších rozjezdech. Dávkování hnací síly je podobné tomu v motorech TSI, s tím rozdílem, že ani nejvýkonnější verze nedává takovou akcelerační odezvu ve vyšších otáčkách, jako malý turbobenzin.

Zatímco u zážehového TSI se s jen pětistupňovou převodovkou (i s ohledem na široké otáčkové rozsahy motoru) brzy vyrovnáte, dvěma silnějším TDI bychom přáli šestistupňovou skříň. Možnosti motoru by se mnohem lépe využily a prodejci by dostali nový argument pro stále ještě vysoké příplatky za naftové motory. Dynamika a spotřeba jednotek 1,2 TSI totiž, navzdory vlastnostem motorů 1,6 TDI CR, misku vah povážlivě vychylují směrem k benzinu.

Doporučujeme
Škoda Fabia 2010: Facelift podrobně, technická data nových motorů
Škoda Fabia 2010: První ženevské dojmy
Škoda Fabia 2010: České ceny začínají i po faceliftu na 199.900,- Kč

Anketa

Prodá letos Škoda v ČR více Fabií než loni?
Spolupracujeme s TipCars.com
Vědci zjistili, že antibiotika a vitamin C likvidují rakovinu Vědci zjistili, že antibiotika a vitamin C likvidují rakovinu

Budoucí léky působící proti rakovinnému bujení v těle by…

Japonské Nintendo se vrací zpět do zisku. Pomohl mu zájem o novou herní konzoli Japonské Nintendo se vrací zpět do zisku. Pomohl mu zájem o novou herní konzoli

Japonský výrobce herních konzolí a videoher Nintendo se v…

České dráhy podepsaly milionový kontrakt. Vagony osadí čidly firma Alkal Baterie České dráhy podepsaly milionový kontrakt. Vagony osadí čidly firma Alkal Baterie

Plzeňská společnost získala od Českých drah rámcový…

Česká turistka pobodaná v Egyptě je ve stavu klinické smrti Česká turistka pobodaná v Egyptě je ve stavu klinické smrti

Češka zraněná předminulý týden při útoku na turisty v…

 
 

Přidat názorDiskuse: Škoda Fabia: První jízdní dojmy







Doporučujeme
Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta? Když policista řídí provoz na křižovatce. Víte, co znamenají jeho gesta?

Policista řídící provoz na křižovatce mnohé řidiče mate.…

Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo? Víte, jaké palivo v zahraničí natankovat? A jak se vyznat v označení Gazole či Senza Plombo?

Ne ve všech státech Evropské unie se nafta označuje jako…

 

AutoRevue
Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody? Tlačítko místo páky. Jak funguje elektrická brzda a jaké má nevýhody?

Místo velkých pák ručních brzd dnes automobilky dávají…

Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů Nabídka rodinných kombíků se brzy ztenčí. Nyní jich je k mání 16 typů

Móda SUV se začíná podepisovat i na šíři nabídky v Česku…

 



Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu! Škoda Fabia je skoro plnoletá. Už v roce 2000 mohla stát téměř půl milionu!

Jedničková Škoda Fabia se ještě více než rok a půl…

Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu? Škoda Fabia přestavěná na CNG: Kolik odříkání pro korunu?

Přes dva měsíce jsme jezdili Fabií Combi 1.4 16V minulé…

 



 
Toyota Prius Plug-in Hybrid – Návštěva z budoucnosti

TEST: Toyota Prius Plug-in Hybrid – Návštěva z budoucnosti

Dnes 12:52

Toyota na nejnovější provedení plug-in hybridního Priusu láká zejména skvělou spotřebou paliva. Jak moc je pravdivá a čím dalším vůz dokáže zaujmout?




Blesk.cz

Korpulentní kadeřnice Simona z Ulice je pryč: Tomicová drasticky zhubla

Korpulentní kadeřnice Simona z Ulice je pryč:…

Neuvěřitelná proměna! Pavla Tomicová (55) alias kadeřnice Simona z nováckého seriálu Ulice se doslova ztrácí…

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim povinné e-recepty

Starší lékaři hrozí, že okamžitě skončí. Vadí jim…

Počet lékařů, kteří se už zapojili do systému elektronických receptů, se od podzimu loňského roku zdvojnásobil.…

 

iSport.cz

Sparta vyrazila na Bělehrad. Ben Chaim už na palubě, Rosický chyběl

Sparta vyrazila na Bělehrad. Ben Chaim už na palubě,…

Misi, na jejímž konci je účast v základní skupině Evropské ligy, odstartovala pražská Sparta. Ve výpravě, která…

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo, vzkázal brankář

Na Jágra se chystají v šatně Třince. Už máš místo,…

Zatím žert? Nebo brzy už realita? Legendární útočník Jaromír Jágr po konci na Floridě sice ještě touží…

 

Reflex.cz

Neskutečná dobová reklama na vozy Lada. Auta létají vzduchem, jezdí vodou a nahání hrochy na safari

Neskutečná dobová reklama na vozy Lada. Auta létají…

Automobily ruské značky VAZ u nás dobře známe z let minulých. Rusové samozřejmě svá auta nabízeli také na…

Dánsko posílá lidi do vězení za žebrání na ulicích, stačí si říct o „drobáky“. Proč to nejde u nás?

Dánsko posílá lidi do vězení za žebrání na ulicích,…

Dva muži a jedna žena, všechno cizinci, byli ve středu odsouzeni soudem v Kodani na 14 dní do vězení, protože…