Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Fabia WRC prošla úspěšně homologací

Vitek
Diskuze (0)
Škoda Fabia WRC úspěšně prošla kompletní homologační prověrkou FIA a byla schválena pro nasazení do mistrovství světa v automobilových soutěžích.

Škoda Fabia WRC úspěšně prošla kompletní homologační prověrkou FIA a byla schválena pro nasazení do mistrovství světa v automobilových soutěžích. Premiéru absolvuje Škoda Fabia WRC při osmém podniku MS, kterou je nadcházející Německá rallye (24. – 27. července). S novými vozy budou na startu stabilní posádky týmu Škoda Motorsport ve složení Didier Auriol/Denis Giraudet a Toni Gardemeister/Paavo Lukander.

Homologace je proces, během kterého Mezinárodní automobilová federace (FIA) prověřuje, zda vozy odpovídají technickým specifikacím dle pravidel světového šampionátu. Bez tohoto osvědčení se žádný vůz nemůže objevit na startu.

Škoda Fabia WRC byla poprvé oficiálně představena na mezinárodním autosalonu v Ženevě v březnu tohoto roku a konstrukčně vychází z nového modelu Fabia RS, který v těchto dnech přichází na český trh. Inspektoři FIA navštívili minulý týden ústředí týmu Škoda Motorsport v Mladé Boleslavi. Po třídenní kontrole potvrdili, že přerod sériového modelu Fabia RS v soutěžní vůz kategorie WRC proběhl řádně a zcela v souladu s platnými předpisy.

Inspektoři byli s veškerými parametry vozu spokojeni, a tak Škoda Fabia WRC obdrží své formální homologační osvědčení během několika příštích dnů.

Petr Kohoutek, ředitel motorsportu společnosti Škoda Auto, prohlásil: “Úspěšná homologace FIA byla dalším nezbytným krokem ve vývoji Fabie WRC. Nyní se tedy můžeme věnovat finálním přípravám na premiéru v mistrovství světa.”

ŠKODA FABIA WRC

ZÁKLADNÍ TECHNICKÁ DATA

Motor

Vodou chlazený přeplňovaný       čtyřválec 20 ventilů, 2xOHC

Vrtání/zdvih        82,5/93,5 mm

Objem        1999 cm³

Maximální výkon        220 kW / 5500 ot./min.

Maximální točivý moment  600 Nm / 3500 ot./min.

Převodovka

Šestistupňová sekvenční

Poloautomatické řazení

Spojka       Karbonová/kompozitní třílamelová

Pohon 4x4, stálý pohon všech kol

Tři aktivní diferenciály

Zavěšení kol       McPherson, přední a zadní

Tlumiče       vzduchové-hydraulické Individuálně nastavitelné

Kola

Speedline

8.0 J x 18” (asfalt)

7.0 J x 15” (šotolina)

5.5 J x 16” (sníh)

Pneumatiky       Michelin

Přední brzdy       Kotoučové s vnitřním chlazením

Zadní brzdy       Kotoučové s vnitřním chlazením

Rozměry

Délka       4002 mm

Šířka       1770 mm

Rozvor kol       2462 mm

Hmotnost       1230kg

HOMOLOGACE FIA VE ZKRATCE

Podmínkou pro homologaci soutěžního vozu v kategorii World Rally Car (WRC) je kromě jiného produkce nejméně 25 000 sériových vozů výchozí modelové řady s minimální délkou 3750 mm a dále výroba nejméně 2500 kusů modelu, z něhož je soutěžní automobil odvozen, s minimální délkou 4000 mm a rozvorem 2440 mm. Dle stávajících pravidel musí vůz kategorie WRC vážit nejméně 1230 kg bez posádky.

Kvůli použití širších pneumatik a rozšíření rozchodu kol obou náprav byly blatníky a podběhy upraveny tak, že vůz dosahuje maximální povolené šířky 1770 mm. Podlahová část je modifikována pro zabudování ústrojí pohonu 4x4. Její objemný středový tunel dosahuje maximálních povolených rozměrů a prochází jím nejen spojovací hřídel pohonu zadních kol, ale i mohutné tepelně izolované výfukové potrubí. Palivové nádrže jsou instalovány pod vozem ve stejné oblasti jako u sériového automobilu, jejich celkový objem je však ve srovnání se sériovým vozem Fabia dvojnásobný (90 l).

V případě Fabie WRC je tato podmínka splněna produkcí vozu Škoda Fabia RS. Plnohodnotný soutěžní automobil WRC potom ze základního modelu vzniká rozsáhlými modifikacemi prakticky všech konstrukčních skupin. Tyto změny jsou přesně specifikovány v předpisech FIA, které jsou pro všechny automobilové výrobce závazné.

Ačkoli novu Škodu Fabii WRC zdobí známé tvary karosérie, jedná se v mnoha směrech o modifikovaný model přizpůsobený předpisům kategorie WRC. Torzní tuhost vozu je například několikrát vyšší než u sériových vozů. Na výsledné tuhosti má podíl především bezpečnostní rám uvnitř vozu a dále také odpovídající zesílení podvozku a rámu.

V době inspekce FIA bylo vyrobeno 826 652 vozů modelové řady Škoda Fabia (hatchback, kombi, sedan).

Základní motor použitý v soutěžním speciálu musí být součástí nabídky značky, i když není podmínkou, aby byl nabízen přímo v modelu vybraném pro stavbu WRC. Turbodmychadla nemusí nezbytně pocházet z dílen výrobce vozu a vozy WRC jimi mohou být vybaveny i v případě, že modelová řada výrobce přeplňované varianty motorů neobsahuje.

Pokud tovární tým homologuje nový vůz, není přípustné vrátit se později k použití vozu staršího, a to ani v případě, že homologace staršího modelu je stále platná. Octavie WRC tedy mohou dál startovat v mistrovství světa v barvách soukromých týmů. Tovární tým Škoda Motorsport bude používat výhradně vozy Fabia WRC.

Vitek
Diskuze (0)