Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

FED ALPHA má o 72 % nižší spotřebu než M1151 HMMWV

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (30)
FED ALPHA vyvinula společnost Ricardo v rámci programu Fuel Efficient Ground Vehicle Demonstrator (FED) zaměřeného na hospodárnost daného druhu vozidla.

Program FED byl spuštěn v roce 2008 a jeho cílem je vytvořit řadu lehkých taktických kolových vozidel pro vojenské využití, které ve srovnání se současnými stroji nabídnou výrazně nižší spotřebu paliva.

První zástupce s označením ALPHA byl navržen podle požadavků, které vypsala Armádní tanková divize pro výzkum, vývoj a konstrukci (TARDEC). Toto vozidlo bylo testováno v armádním prostoru Aberdeen v Marylandu.

Během dvouletého testovacího programu dosáhl FED ALPHA oproti americkou armádou používanému M1151 HMMWV, z nějž vycházel civilní Hummer H1, o 72 % nižší spotřebu paliva. Během testů se přitom pohyboval po běžných silnicích, v náročném terénu a plnil podobné úkoly jako při ostrém bojovém nasazení.

FED ALPHA s čtyřmístným interiérem má skelet karoserie a některé povrchové panely z lehkých hliníkových slitin Alcoa Defense a hlavní části karoserie i podvozku jsou vybaveny pancéřováním, které má ochránit především posádku vozidla.

V přídi uložený přeplňovaný vznětový čtyřválec Cummins ISB o objemu 4,5 litru s výkonem 150 kW (204 k) je spojen s šestistupňovou automatickou převodovkou Aisin, jejímž prostřednictvím pohání všechna kola.

Součástí výbavy vozidla je systém, který řidiče informuje o tom, jak co nejhospodárněji zacházet s palivem. K snížení spotřeby mají přispívat i pneumatiky Goodyear Fuel Max s nízkým valivým odporem, které byly vyvinuty přímo pro FED ALPHA.

Ondřej Pavlůsek
Diskuze (30)
30. 5. 2013 01:08
Kvalitní koncepce,
je jasné, že toto vozidlo je mnohem modernější a pro vojáky uvnitř bezpečnější než starý Humvee. Je to taková pojízdná pevnost. Zkosené pancéřování ochrání proti minám, silná neprůstřelná skla a pancéřové dveře ochrání proti lehkým zbraním. Nižší světlost není na škodu. Pro prašné cesty úplně stačí. K tomu mám pocit, že podvozek je na vzduchových tlumičích, takže bude jeho výška regulovatelná.
Jedinou nevýhodou asi bude velmi malá odolnost proti zápalným lahvím - motorový prostor je nedostatečně chráněn. Ve spojení s citlivou elektronikou motoru bez které je vozidlo imobilní to může být Achillova pata. Klasické jednoduché diesely pouze s mechanickými čerpadly jsou podstatně odolnější, prakticky nezničitelné a dokud funguje dodávka paliva, vozidlo je mobilní. Taky není jasné, jestli má vozidlo automatické dohušťování pneu nebo nějaký runflat, který ho dokáže nahradit.
27. 5. 2013 11:05
Re: sss
i v civilnim svete by takovej motor byl asi co se vydrz tyce docela na spici, staci se podivat na obsah/vykon, tyhle motory budou pocitam delane prave nato aby vydrzeli, stejne jako treba u nakladaku

ale to se jen domnivam
27. 5. 2013 10:50
Re: sss
? A co si myslíš, že v těch autech mají? Křečky? :-) Viděl jsi někdy (dvou)proudový motor? A víš, jakou mají spolehlivost? Problém turbín a kompresorů je hlavně tlak na cenu a armáda ve vojenských specifikacích platí úplně jiné peníze než běžný člověk.
27. 5. 2013 10:44
Re: sss
Zásobování je v armádě velký problém. Víš vůbec, kolik stojí litr paliva v bojové zóně? Vezmu Američany, při nákupní ceně pod 3 dolary za galon je za ideálních podmínek vyjde galon na 13-15 dolarů (tedy pozemní zásobování v době míru). Při taktickém zásobování v boji však může galon stát od 100 do 600 dolarů. To máš až nějakých 160 dolarů za litr.

Přitom například jen mariňáci v Afganistanu spotřebují 800 tisíc galonů za den. A celá jejich operace v Afganistanu 300 tisíc barelů za den (barel má asi 160 litrů). A to tu platí ještě další nestandardní náklady, takže ceny se pohybují hodně vysoko (mluvilo se o 400 dolarech, ale reálně to bude asi méně, i když po tom průseru s Pákistánem těžko říct). Umíš si tedy představit, co to je úspora 30% nákladů na palivo? Nemluvě o tom, že nízká spotřeba nikdy není mínus, je to taktická výhoda.
27. 5. 2013 10:40
Re: sss
humvee ma prepolnovany diesel uz davno. A evidentne s tym velke problemy neboli