Jaké.auto Informace o autech podle značky a modelu

Federal-Mogul Eco-Friction: Neškodné destičky

Ivo Semrád
Diskuze (10)
Na trh náhradních dílů se dostaly brzdové destičky Ferodo Eco-Friction s nulovým obsahem mědi. Americká firma dále rozšiřuje výukový program.

Azbest hojně používaný v polovině minulého století se posléze ukázal jako zdraví velmi škodlivý. Podobná situace nedávno nastala s mědí v brzdových destičkách, která podle posledních výzkumů působí toxicky ve vodních ekosystémech. Špičkový výrobci tedy začali vyvíjet nová obložení. K nim samozřejmě patří Federal-Mogul Motorparts, divize Federal-Mogul Holdings Corporation, která rozšířila výrobní sortiment nových, výkonných brzdových destiček Ferodo Eco-Friction a uvedla je i na trh náhradních dílů.

Třecí materiály se vyznačují novým složením s nulovým nebo velmi nízkým obsahem mědi. Jako originální díly je do výroby nových vozidel v roce 2014 poprvé uvedla společnost Daimler. Vedle výhod pro životní prostředí nabízejí destičky Ferodo Eco-Friction podle výsledků nezávislých testů i významně vyšší brzdnou účinnost.

Začátkem letošního roku Federal-Mogul technologií Eco-Friction pokryl plných 95 procent svého výrobního sortimentu, takže všechny současné i v budoucnosti uváděné modely automobilů už mohou využívat výkonnost a ekologickou nezávadnost destiček s nízkým a nulovým obsahem mědi. Měď byla klíčovou součástí složení třecího materiálu v brzdových destičkách, protože snižuje opotřebení destičky i kotouče, hluk a vibrace a zvyšuje třecí stabilitu v celém pásmu provozních teplot. Kov tvoří 5 až 20 procent hmotnosti destiček z materiálu s bezazbestovým, ekologickým složením označovaným jako NAO (Non Asbestos Organic) používaným zejména v Severní Americe a Asii a nebo z bezazbestového materiálu s nízkým obsahem oceli používaným zejména v Evropě, ale i v Asii a Severní Americe. Poslední výkonnostní testy destiček Eco-Friction bez mědi prokázaly, že dokáží buď držet krok s klasickými výrobky na bázi mědi, nebo dokonce vykazují v brzdném výkonu podstatné zlepšení.

Lehká užitková vozidla těží z vybavení destičkami Eco-Friction tak, že Fiat Ducato i Peugeot Boxer vykazují zkrácení brzdné dráhy o dvanáct metrů z rychlosti 100 km/h a o šestnáct metrů ze 115 km/h. Prokázaly to testy, které provedla nezávislá britská zkušební společnost MIRA. Uvedené hodnoty platí pro srovnání destiček Ferodo a druhého nejlepšího hodnoceného konkurenčního výrobku. Také v případě vozu Volkswagen Golf jde o zkrácení brzdné dráhy z rychlosti 100 km/h o 10 % a z rychlosti 115 km/h o 17 %. Během uvádění novinky na trh náhradních dílů bude Federal-Mogul poskytovat servisům a distributorům maximální součinnost a nabídne jim marketingovou i technickou podporu na zdůraznění všech výhod prémiových brzdových destiček Eco-Friction.

Legislativa v některých státech USA vyžaduje postupné odstraňování mědi z brzdových destiček kvůli jejímu negativnímu dopadu na obsah kyslíku ve vodě. Obsah mědi nová legislativa omezuje na méně než 5 % celkové hmotnosti brzdových destiček s cílem dalšího postupného snižování na méně než 0,5 %. To do budoucna vytváří z alternativních výrobků s odlišným chemickým složením jako je právě Eco-Friction nový standard pro všechna nově vyráběná vozidla na všech světových trzích. Brzdové destičky pro trh náhradních dílů prodávané pod ochrannou známkou Ferodo se vyrábějí v italské Mondovi a dalších provozech na celém světě, včetně českého závodu v Kostelci nad Orlicí.

Vzdělávací campus

Federal-Mogul Motorparts oznámila, že převedla svou virtuální internetovou školu F-M Campus do modernější podoby. Rozšířený vzdělávací portál pro mechaniky nabízí již od října loňského roku nové, uživatelsky přátelské rozhraní a je obohacen o řadu nových funkcí, Fórum technických informací a širší výběr školicích modulů vhodných pro autoopraváře, distributory náhradních dílů a studenty. Federal-Mogul jim v podobě portálu nabízí bezplatnou

a neocenitelnou pomůcku pro pružnou odbornou přípravu a vzdělávání v celkem devíti jazycích, včetně češtiny.

Současná nová podoba učebního portálu F-M Campus dále posiluje původní, novátorský design vyvinutý pro výuku přímo na pracovišti pomocí online školících kursů a přístup k rozsáhlému katalogu technické dokumentace. Nově rozšířená verze je rozčleněna do čtyř sekcí: Nejnovější zprávy, Fórum technických informací (včetně diagnostiky a odstraňování závad, videí a dalšího pomocného technického materiálu), Zpravodaj a Výsledková tabule školení.

Vývoj Eco-Friction

Měď je užitečný a velmi variabilní kov, který nemůže být jednoduše nahrazen jediným jiným materiálem. Federal-Mogul strávil pět let studiem a testy různých materiálů, které by mohly měď nahradit. Zatím nejlepší dosažené složení tvoří kombinace třiceti různých materiálů. Řada Eco-Friction

obsahuje řadu sulfidů kovů, nerostných látek, abraziv, vláken, keramických částic a určité formy tuhy, aby měla srovnatelné charakteristiky opotřebení a tření jako klasické brzdové destičky na bázi mědi.

Ivo Semrád
Diskuze (10)
11. 7. 2016 18:54
Zkrácení brzdné dráhy
Mohl by mi prosím někdo - a klidně třeba i autor článku - fundovaně vysvětlit, který parametr destičky způsobuje tak zásadní zkrácení brzdných drah, jaké je zmíněno v článku ?
Předpokládám že součinitel tření to nebude, ten jde poměrně snadno nahradit vyšším přítlakem. A nic dalšího mě už nenapadá

děkuji
11. 7. 2016 16:38
Re: Další.
tak ta druhá možnost :-)
11. 7. 2016 14:59
Re: Další.
brzdove celisti do bubnovych brzd
11. 7. 2016 14:39
Re: Další.
Bubnové destičky ?? :-)
Možná tam byla základní chyba, že to upadlo, když jste dali ty destičky do bubnu. >:D

Sorry, asi mělo být brzdové, vím, ale nemůžu si pomoct .... :-!
11. 7. 2016 12:18
Re: Další.
Tak takhle jsem o tom neuvažoval :-)