Federal Mogul Motorparts: Užitkové motory

 

Společnost Federal-Mogul Motorparts dodává díly do originální výroby motorů pro nákladní vozidla významných světových značek.

Chce-li se jakákoli značka stát jedničkou v oblasti motorových dílů pro užitková vozidla a těžkou techniku, musí vlastnit řadu unikátních řešení a patentů. Ty jí pak dokážou zajistit dominantní postavení na trhu.

Několik takových značek v oblasti užitkových vozidel vlastní a dále rozvíjí například koncern Federal-Mogul. Patří mezi ně špičkové díly rozvodů AE, motorová kluzná ložiska Glyco, pístní kroužky a vložky válců Goetze, písty Nüral a těsnicí materiály Payen a Goetze. Pro heavy-duty dieselové motory Federal-Mogul navíc nabízí i širokou škálu dílů FP Diesel. Všechny tyto díly využívají ve svých vozidlech přední světoví výrobci nákladní techniky.

Nutnost špičkové kvality

Federal-Mogul při jejich vývoji a výrobě vychází z několika desítek let zkušeností v servisu užitkových vozidel. Díky nim dobře rozumí extrémně náročnému provoznímu prostředí, v němž se musí vozidla na přepravu těžkých nákladů pohybovat. Jejich silné motory, které absolvují každodenně vysokou kilometráž, mohou být náchylné k poruchám, nejsou-li vybaveny díly nejvyšší kvality. A každý výpadek či prostoj může mít zásadní vliv na provoz, výrobu, logistiku a tedy i ziskovost. Federal-Mogul proto velice dbá na to, aby všechny díly z jeho produkce byly za všech okolností vždy dostupné pro okamžité použití. Jaké novinky pro výrobce a trh náhradních dílů užitkových vozidel koncern připravil v poslední době?

Bezolovnatá ložiska Glyco

Divize Federal-Mogul Powertrain úspěšně uplatňuje své odborné znalosti z oblasti ložisek lehkých vozidel i v segmentu vozidel užitkových. To se týká například prvního „inteligentního“ bezolovnatého ložiskového materiálu Glyco G-488, který je schopen odolávat i velmi vysokému zatížení. Ve fázi záběhu je tento materiál měkký a přizpůsobivý, ale během celé další životnosti již naopak velmi tvrdý a odolný vůči únavě. Ideální uplatnění tak najde v hlavních a ojničních ložiscích klikové hřídele vznětových motorů pro velmi vysoká zatížení.

Přestože v současné době neexistuje na trhu s užitkovými vozy legislativa na regulaci olova v ložiscích, Federal-Mogul dokáže své rozsáhlé zkušenosti s bezolovnatými ložisky v sektoru lehkých vozidel snadno přizpůsobovat tak, aby mohl splnit jakékoli v budoucnu navrhované legislativy v oblasti motorů pro vysoká zatížení. Vedle ekologického přínosu nabízí bezolovnatá ložiska také mnohem delší životnost.

První aplikace bezolovnatých ložisek Federal-Mogul u motorů pro vysoká zatížení se již osvědčila v sériové výrobě šestiválců Mercedes-Benz OM 936 a OM 471 Euro VI. V současnosti toto řešení zvažují i další klienti koncernu Federal-Mogul.

Motory pro vysoká zatížení obsahují daleko více ložisek než motory osobních vozidel – nacházejí se v nich všude od klikového mechanismu až po vačkové a ventilové rozvody. „Naše rozsáhlé zkušenosti s bezolovnatými materiály v automobilovém průmyslu jsou k nezaplacení,“ řekl k tomu Joachim Häring, manažer strojírenských aplikací v oblasti ložisek společnosti Federal-Mogul Powertrain v Evropě. „Úspěšně se nám podařilo se přizpůsobit trhu s užitkovými vozidly, u nichž je počet najetých kilometrů do opravy mnohem vyšší a často se blíží k hranici 1,5 milionu kilometrů.“

Budoucím trendem motorů pro vysoká zatížení je další zvyšování zátěže (tlak až přes 25 MPa), větší rozšíření technologie stop-start a hybridního pohonu, zavádění nízkoviskozních olejů v zájmu vyšší účinnosti a lepší odolnosti vůči opotřebení, která by měla prodloužit životnost motoru. Výzkumná a vývojová pracoviště koncernu Federal-Mogul intenzivně pracují na přizpůsobování jednotlivých dílů tak, aby splňovaly všechny tyto požadavky budoucích motorů.

Unikátní písty Nüral

Písty Monosteel jsou plně uzpůsobeny k zajištění mechanické odolnosti a správného chlazení, tak aby splňovaly nejnáročnější požadavky motorů při vysokém zatížení. Evropskou premiéru zaznamenaly v modelu Mercedes-Benz Actros OM 470. Mezi tyto požadavky patří například zvýšený spalovací tlak u nové generace motorů, které splňují přísnou emisní normu silničních vozidel Euro VI. Robustní konstrukce s třením svařovanými profily z kované oceli vytváří velkou uzavřenou chladící komoru, která napomáhá snížit teplotu drážky horního kroužku o 20 - 60 °C a teplotu okraje spalovacího prostoru dna pístu o 50 - 100 °C. Tím se snižuje deformace drážek a zlepšuje se mazání a plynotěsnost. Hlava a plášť pístu se spojují inovativním procesem svařování třením, díky němuž vydrží písty Monosteel zvýšené mechanické zatížení.

Delší výdrž, větší účinnost

Tento proces umožňuje flexibilitu ve volbě materiálu: vhodně zvolený materiál hlavy pístu přitom snižuje riziko koroze či oxidace a vhodný materiál pláště zase usnadňuje výrobu. Plášť pístu zajišťuje dynamiku pístu a snižuje riziko kavitace vložek válců, ale hlavně zvyšuje těsnící schopnost kroužků. Písty Monosteel představují nejnovější vývojový krok v oblasti průmyslových motorů s velkým objemem, stejně jako použití tenkých a lehkých výkovků a odlitků, které se dosud využívaly pouze u lehkých dieselových motorů.

Pístní kroužky LKZ

Speciální profil hrany pístních kroužků Goetze LKZ zvyšuje účinnost stírání oleje a snižuje třecí odpor. Koncepce Goetze LKZ-Ring společnosti Federal-Mogul je inovativní řešení, které původně vyvinula pro vysoce náročné dieselové aplikace. Nyní je optimalizoval i pro benzinové motory s přímým vstřikováním paliva. Společnost za ně získala prestižní ocenění. Jedinečný odsazený profi l hrany pístních kroužků Goetze LKZ při pohybu oběma směry snižuje spotřebu oleje až o 50 %. Při pohybu směrem dolů profil napomáhá setřít více oleje do olejové vany, zatímco při pohybu nahoru má kroužek nižší odpor. Snižuje tak ztráty oleje z mazání. Koncepce kroužku brání přístupu oleje do spalovací komory, nemohou se v hlavách válců vytvářet karbonové usazeniny usazeniny a spotřeba oleje se udržuje na trvale nízké úrovni. Kromě toho pístní kroužky LKZ-Ring pomáhají zajistit také to, že kvalita spalování není nijak ovlivňována přítomností produktů spáleného oleje, což také pomáhá životnosti filtru pevných částic.

Nižší tření – méně nafty

Odsazený profil dále o 15 procent snižuje pnutí a tření kroužku. Pístní kroužky Goetze LKZ využívají širokou škálu povrchových úprav, včetně CKS (chrom-keramický povlak), GDC (chrom-diamantový povlak) a PVD (nanášení odpařením z pevné fáze). Tyto technologie povrchových úprav chrání obvod kroužku proti odírání, což minimalizuje opotřebení a zaručuje správnou funkce pístního kroužku po celou dobu životnosti motoru.

Těsnění Payen a Goetze

Zaměření společnosti Federal-Mogul na vývoj dílů pro trh užitkových vozidel se projevuje také kompletním sortimentem těsnících produktů značek Payen a Goetze. V jejich nových produktových řadách nechybí sady těsnění pod hlavu, konverzní sady ani jednotlivá těsnění. Využití nových materiálů a postupu ALD (design řízený analýzou) nabízí nové možnosti vysoce odolného těsnění pro vyšší spalovací tlaky a vyšší teploty výfukových plynů, které jsou pro dnešní dieselové motory s vysokou zátěží typické.

Výsledkem je například nové, plně tvrzené fíbrové těsnění impregnované pryskyřicí a optimalizované pro dosažení bezkonkurenční těsnící schopnosti. Značka Goetze rovněž dále rozšiřuje svou nabídku hlavových šroubů tak, aby pokryla poptávku rychle se rozvíjejícího trhu s užitkovými vozidly. Typické použití dílů Nüral, Goetze a Glyco najdeme ve vozidlech Mercedes-Benz Actros, Iveco Trakker 340, Volvo FH a DAF XF.

Spolupracujeme s TipCars.com
Začne stát konečně stavět? Více než schodek mě zajímají veřejné investice, míní analytik Začne stát konečně stavět? Více než schodek mě zajímají veřejné investice, míní analytik

Oslovení ekonomové vnímají návrh státního rozpočtu pro…

Češi na hokejové mistrovství prosázeli více než miliardu Češi na hokejové mistrovství prosázeli více než miliardu

Sázky na letošní hokejový šampionát v Paříži a Kolíně nad…

Turisté z Asie zavalili Prahu, letos jich zatím přijelo o čtvrtinu více než loni Turisté z Asie zavalili Prahu, letos jich zatím přijelo o čtvrtinu více než loni

Turistů z Asie v Praze stále přibývá, v letošním 1.…

Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku Vše zapomenuto, Rusko a Turecko zrušily sankce za sestřelenou stíhačku

Rusko a Turecko dnes podepsaly společné prohlášení o…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty Fanoušci Formule 1 jásají. Do oficiální hry se vrátí historické monoposty

Po dlouhých čtyřech letech budou součástí…

 






 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Dnes 19:17

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se po sestřelení ruského bombardéru

Rusové a Turci zrušili vzájemné sankce. Usmířili se…

Turecko s Ruskem podepsaly v pondělí prohlášení o vzájemném zrušení obchodních sankcí. Ty Rusko původně přijalo…

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může ztratit jih Čech

Zimolova zlost: Sobotka likviduje odpůrce. ČSSD může…

ČSSD má před sněmovními volbami problém. Jihočeši se bouří proti zásahu vedení strany do kandidátky a trvají na…

 

iSport.cz

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je vzhůru, o pauze vytuhnu

Kaše sleduje bratrův boj o Stanley Cup: Celý dům je…

Hokejová sezona se po nedělním finále mistrovství světa nachýlila k úplnému konci a kdo ještě v ročníku 2016/17…

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři. Zdržel se 10 sekund

Mourinhovo nejbizarnější vystoupení před novináři.…

José Mourinho je prostě svéráz. Trenér Manchesteru United to znovu potvrdil po posledním ligovém utkání proti…

 

Reflex.cz

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří ruské kolo, které má výšku 145 metrů, na mostě

Číňané musí mít vždy něco extra: Postavili obří…

Číňané v posledních letech velmi často ohromí svět mimořádně originálními a odvážnými stavbami. Další z nich je…