Federal Mogul Motorparts: Užitkové motory

 

Společnost Federal-Mogul Motorparts dodává díly do originální výroby motorů pro nákladní vozidla významných světových značek.

Chce-li se jakákoli značka stát jedničkou v oblasti motorových dílů pro užitková vozidla a těžkou techniku, musí vlastnit řadu unikátních řešení a patentů. Ty jí pak dokážou zajistit dominantní postavení na trhu.

Několik takových značek v oblasti užitkových vozidel vlastní a dále rozvíjí například koncern Federal-Mogul. Patří mezi ně špičkové díly rozvodů AE, motorová kluzná ložiska Glyco, pístní kroužky a vložky válců Goetze, písty Nüral a těsnicí materiály Payen a Goetze. Pro heavy-duty dieselové motory Federal-Mogul navíc nabízí i širokou škálu dílů FP Diesel. Všechny tyto díly využívají ve svých vozidlech přední světoví výrobci nákladní techniky.

Nutnost špičkové kvality

Federal-Mogul při jejich vývoji a výrobě vychází z několika desítek let zkušeností v servisu užitkových vozidel. Díky nim dobře rozumí extrémně náročnému provoznímu prostředí, v němž se musí vozidla na přepravu těžkých nákladů pohybovat. Jejich silné motory, které absolvují každodenně vysokou kilometráž, mohou být náchylné k poruchám, nejsou-li vybaveny díly nejvyšší kvality. A každý výpadek či prostoj může mít zásadní vliv na provoz, výrobu, logistiku a tedy i ziskovost. Federal-Mogul proto velice dbá na to, aby všechny díly z jeho produkce byly za všech okolností vždy dostupné pro okamžité použití. Jaké novinky pro výrobce a trh náhradních dílů užitkových vozidel koncern připravil v poslední době?

Bezolovnatá ložiska Glyco

Divize Federal-Mogul Powertrain úspěšně uplatňuje své odborné znalosti z oblasti ložisek lehkých vozidel i v segmentu vozidel užitkových. To se týká například prvního „inteligentního“ bezolovnatého ložiskového materiálu Glyco G-488, který je schopen odolávat i velmi vysokému zatížení. Ve fázi záběhu je tento materiál měkký a přizpůsobivý, ale během celé další životnosti již naopak velmi tvrdý a odolný vůči únavě. Ideální uplatnění tak najde v hlavních a ojničních ložiscích klikové hřídele vznětových motorů pro velmi vysoká zatížení.

Přestože v současné době neexistuje na trhu s užitkovými vozy legislativa na regulaci olova v ložiscích, Federal-Mogul dokáže své rozsáhlé zkušenosti s bezolovnatými ložisky v sektoru lehkých vozidel snadno přizpůsobovat tak, aby mohl splnit jakékoli v budoucnu navrhované legislativy v oblasti motorů pro vysoká zatížení. Vedle ekologického přínosu nabízí bezolovnatá ložiska také mnohem delší životnost.

První aplikace bezolovnatých ložisek Federal-Mogul u motorů pro vysoká zatížení se již osvědčila v sériové výrobě šestiválců Mercedes-Benz OM 936 a OM 471 Euro VI. V současnosti toto řešení zvažují i další klienti koncernu Federal-Mogul.

Motory pro vysoká zatížení obsahují daleko více ložisek než motory osobních vozidel – nacházejí se v nich všude od klikového mechanismu až po vačkové a ventilové rozvody. „Naše rozsáhlé zkušenosti s bezolovnatými materiály v automobilovém průmyslu jsou k nezaplacení,“ řekl k tomu Joachim Häring, manažer strojírenských aplikací v oblasti ložisek společnosti Federal-Mogul Powertrain v Evropě. „Úspěšně se nám podařilo se přizpůsobit trhu s užitkovými vozidly, u nichž je počet najetých kilometrů do opravy mnohem vyšší a často se blíží k hranici 1,5 milionu kilometrů.“

Budoucím trendem motorů pro vysoká zatížení je další zvyšování zátěže (tlak až přes 25 MPa), větší rozšíření technologie stop-start a hybridního pohonu, zavádění nízkoviskozních olejů v zájmu vyšší účinnosti a lepší odolnosti vůči opotřebení, která by měla prodloužit životnost motoru. Výzkumná a vývojová pracoviště koncernu Federal-Mogul intenzivně pracují na přizpůsobování jednotlivých dílů tak, aby splňovaly všechny tyto požadavky budoucích motorů.

Unikátní písty Nüral

Písty Monosteel jsou plně uzpůsobeny k zajištění mechanické odolnosti a správného chlazení, tak aby splňovaly nejnáročnější požadavky motorů při vysokém zatížení. Evropskou premiéru zaznamenaly v modelu Mercedes-Benz Actros OM 470. Mezi tyto požadavky patří například zvýšený spalovací tlak u nové generace motorů, které splňují přísnou emisní normu silničních vozidel Euro VI. Robustní konstrukce s třením svařovanými profily z kované oceli vytváří velkou uzavřenou chladící komoru, která napomáhá snížit teplotu drážky horního kroužku o 20 - 60 °C a teplotu okraje spalovacího prostoru dna pístu o 50 - 100 °C. Tím se snižuje deformace drážek a zlepšuje se mazání a plynotěsnost. Hlava a plášť pístu se spojují inovativním procesem svařování třením, díky němuž vydrží písty Monosteel zvýšené mechanické zatížení.

Delší výdrž, větší účinnost

Tento proces umožňuje flexibilitu ve volbě materiálu: vhodně zvolený materiál hlavy pístu přitom snižuje riziko koroze či oxidace a vhodný materiál pláště zase usnadňuje výrobu. Plášť pístu zajišťuje dynamiku pístu a snižuje riziko kavitace vložek válců, ale hlavně zvyšuje těsnící schopnost kroužků. Písty Monosteel představují nejnovější vývojový krok v oblasti průmyslových motorů s velkým objemem, stejně jako použití tenkých a lehkých výkovků a odlitků, které se dosud využívaly pouze u lehkých dieselových motorů.

Pístní kroužky LKZ

Speciální profil hrany pístních kroužků Goetze LKZ zvyšuje účinnost stírání oleje a snižuje třecí odpor. Koncepce Goetze LKZ-Ring společnosti Federal-Mogul je inovativní řešení, které původně vyvinula pro vysoce náročné dieselové aplikace. Nyní je optimalizoval i pro benzinové motory s přímým vstřikováním paliva. Společnost za ně získala prestižní ocenění. Jedinečný odsazený profi l hrany pístních kroužků Goetze LKZ při pohybu oběma směry snižuje spotřebu oleje až o 50 %. Při pohybu směrem dolů profil napomáhá setřít více oleje do olejové vany, zatímco při pohybu nahoru má kroužek nižší odpor. Snižuje tak ztráty oleje z mazání. Koncepce kroužku brání přístupu oleje do spalovací komory, nemohou se v hlavách válců vytvářet karbonové usazeniny usazeniny a spotřeba oleje se udržuje na trvale nízké úrovni. Kromě toho pístní kroužky LKZ-Ring pomáhají zajistit také to, že kvalita spalování není nijak ovlivňována přítomností produktů spáleného oleje, což také pomáhá životnosti filtru pevných částic.

Nižší tření – méně nafty

Odsazený profil dále o 15 procent snižuje pnutí a tření kroužku. Pístní kroužky Goetze LKZ využívají širokou škálu povrchových úprav, včetně CKS (chrom-keramický povlak), GDC (chrom-diamantový povlak) a PVD (nanášení odpařením z pevné fáze). Tyto technologie povrchových úprav chrání obvod kroužku proti odírání, což minimalizuje opotřebení a zaručuje správnou funkce pístního kroužku po celou dobu životnosti motoru.

Těsnění Payen a Goetze

Zaměření společnosti Federal-Mogul na vývoj dílů pro trh užitkových vozidel se projevuje také kompletním sortimentem těsnících produktů značek Payen a Goetze. V jejich nových produktových řadách nechybí sady těsnění pod hlavu, konverzní sady ani jednotlivá těsnění. Využití nových materiálů a postupu ALD (design řízený analýzou) nabízí nové možnosti vysoce odolného těsnění pro vyšší spalovací tlaky a vyšší teploty výfukových plynů, které jsou pro dnešní dieselové motory s vysokou zátěží typické.

Výsledkem je například nové, plně tvrzené fíbrové těsnění impregnované pryskyřicí a optimalizované pro dosažení bezkonkurenční těsnící schopnosti. Značka Goetze rovněž dále rozšiřuje svou nabídku hlavových šroubů tak, aby pokryla poptávku rychle se rozvíjejícího trhu s užitkovými vozidly. Typické použití dílů Nüral, Goetze a Glyco najdeme ve vozidlech Mercedes-Benz Actros, Iveco Trakker 340, Volvo FH a DAF XF.

Rallye Dakar 2019
Spolupracujeme s TipCars.com
Zoot přestal splácet. Jeho dluhy skupuje Natland Zoot přestal splácet. Jeho dluhy skupuje Natland

Internetový obchod s módou Zoot se dostal do finančních…

Politologové: Soukupovo hnutí může přebrat voliče ANO a SPD Politologové: Soukupovo hnutí může přebrat voliče ANO a SPD

Nové politické hnutí List Jaromíra Soukupa by případné…

Glosa Jaroslava Bukovského: Prolog hypodramatu Glosa Jaroslava Bukovského: Prolog hypodramatu

České banky už vzdaly boj o přeskupení podílů…

ČEZ jde více do větru, přikoupil osm větrných farem ve Francii ČEZ jde více do větru, přikoupil osm větrných farem ve Francii

Tuzemský energetický gigant ČEZ znovu nakupoval v…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje Vymysleli Passat a Golf v NDR? Wartburg 355 Coupé to naznačuje

Bývalé východní Německo si obvykle spojujeme se…

Upoutávka na nový Top Gear: Continental GT v terénu a plovoucí tuk-tuky Upoutávka na nový Top Gear: Continental GT v terénu a plovoucí tuk-tuky

V pořadí již 26. řada Top Gearu se odhaluje v první…

 





 
Další famózní nález v opuštěné stodole. 81 automobilových klasik teď míří do aukce

Další famózní nález v opuštěné stodole. 81 automobilových klasik teď míří do aukce

Dnes 15:55

Porsche 356, Jaguar E-Type, ale i staré trabanty. To je jen hrstka klasik, které byly nalezeny na opuštěném místě ve Francii.




Blesk.cz

Moderátorka ČT Tvarůžková přitvrdila: Rasta žena v přímém přenosu!

Moderátorka ČT Tvarůžková přitvrdila: Rasta žena v…

Divákům u televizních obrazovek, kteří si v poledne pustili zprávy na České televizi, div nevypadly oči z důlků.…

Bez Wi-Fi na mobilu ani ránu. Pouze na data operátorů se spoléhá minimum lidí

Bez Wi-Fi na mobilu ani ránu. Pouze na data…

Pokud se chceme připojit k internetu přes mobilní telefon, máme v podstatě dvě možnosti. Buď využít nějaký…

 

iSport.cz

Opilý sudí je zpět! V Příbrami běhal za lajnou jako šašek, teď šéfuje okresu v Trutnově

Opilý sudí je zpět! V Příbrami běhal za lajnou jako…

Exšéf svazu Miroslav Pelta (54) se musí štípnout do tváře, aby uvěřil. Rozhodčí-opilec, kterého navěky vyhnal z…

Spása jménem Havlíčková. Obří talent i divné příhody ve stylu Koukalové

Spása jménem Havlíčková. Obří talent i divné příhody…

Éra Kateřiny Neumannové je pryč, i ta Martina Koukala a Lukáše Bauera. Osmnáctiletá blondýnka Barbora Havlíčková…

 

Reflex.cz

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za studené války sovětští inženýři

Neuvěřitelné pokusy s náklaďáky: Takhle řádili za…

Studená válka byla v oblasti vývoje vojenských vozů pro armádu Sovětského svazu časem velkých experimentů.…

Pondělí 6. ledna se po půlnoci překlopilo do úterý 17. ledna. Kam zmizelo deset dní?

Pondělí 6. ledna se po půlnoci překlopilo do úterý…

Obyvatelé českých zemí se přesně před 435 lety probudili do nového dne o 11 dní „starší“. 17. ledna 1584 zde…