Federal Mogul Motorparts: Užitkové motory

 

Společnost Federal-Mogul Motorparts dodává díly do originální výroby motorů pro nákladní vozidla významných světových značek.

Chce-li se jakákoli značka stát jedničkou v oblasti motorových dílů pro užitková vozidla a těžkou techniku, musí vlastnit řadu unikátních řešení a patentů. Ty jí pak dokážou zajistit dominantní postavení na trhu.

Několik takových značek v oblasti užitkových vozidel vlastní a dále rozvíjí například koncern Federal-Mogul. Patří mezi ně špičkové díly rozvodů AE, motorová kluzná ložiska Glyco, pístní kroužky a vložky válců Goetze, písty Nüral a těsnicí materiály Payen a Goetze. Pro heavy-duty dieselové motory Federal-Mogul navíc nabízí i širokou škálu dílů FP Diesel. Všechny tyto díly využívají ve svých vozidlech přední světoví výrobci nákladní techniky.

Nutnost špičkové kvality

Federal-Mogul při jejich vývoji a výrobě vychází z několika desítek let zkušeností v servisu užitkových vozidel. Díky nim dobře rozumí extrémně náročnému provoznímu prostředí, v němž se musí vozidla na přepravu těžkých nákladů pohybovat. Jejich silné motory, které absolvují každodenně vysokou kilometráž, mohou být náchylné k poruchám, nejsou-li vybaveny díly nejvyšší kvality. A každý výpadek či prostoj může mít zásadní vliv na provoz, výrobu, logistiku a tedy i ziskovost. Federal-Mogul proto velice dbá na to, aby všechny díly z jeho produkce byly za všech okolností vždy dostupné pro okamžité použití. Jaké novinky pro výrobce a trh náhradních dílů užitkových vozidel koncern připravil v poslední době?

Bezolovnatá ložiska Glyco

Divize Federal-Mogul Powertrain úspěšně uplatňuje své odborné znalosti z oblasti ložisek lehkých vozidel i v segmentu vozidel užitkových. To se týká například prvního „inteligentního“ bezolovnatého ložiskového materiálu Glyco G-488, který je schopen odolávat i velmi vysokému zatížení. Ve fázi záběhu je tento materiál měkký a přizpůsobivý, ale během celé další životnosti již naopak velmi tvrdý a odolný vůči únavě. Ideální uplatnění tak najde v hlavních a ojničních ložiscích klikové hřídele vznětových motorů pro velmi vysoká zatížení.

Přestože v současné době neexistuje na trhu s užitkovými vozy legislativa na regulaci olova v ložiscích, Federal-Mogul dokáže své rozsáhlé zkušenosti s bezolovnatými ložisky v sektoru lehkých vozidel snadno přizpůsobovat tak, aby mohl splnit jakékoli v budoucnu navrhované legislativy v oblasti motorů pro vysoká zatížení. Vedle ekologického přínosu nabízí bezolovnatá ložiska také mnohem delší životnost.

První aplikace bezolovnatých ložisek Federal-Mogul u motorů pro vysoká zatížení se již osvědčila v sériové výrobě šestiválců Mercedes-Benz OM 936 a OM 471 Euro VI. V současnosti toto řešení zvažují i další klienti koncernu Federal-Mogul.

Motory pro vysoká zatížení obsahují daleko více ložisek než motory osobních vozidel – nacházejí se v nich všude od klikového mechanismu až po vačkové a ventilové rozvody. „Naše rozsáhlé zkušenosti s bezolovnatými materiály v automobilovém průmyslu jsou k nezaplacení,“ řekl k tomu Joachim Häring, manažer strojírenských aplikací v oblasti ložisek společnosti Federal-Mogul Powertrain v Evropě. „Úspěšně se nám podařilo se přizpůsobit trhu s užitkovými vozidly, u nichž je počet najetých kilometrů do opravy mnohem vyšší a často se blíží k hranici 1,5 milionu kilometrů.“

Budoucím trendem motorů pro vysoká zatížení je další zvyšování zátěže (tlak až přes 25 MPa), větší rozšíření technologie stop-start a hybridního pohonu, zavádění nízkoviskozních olejů v zájmu vyšší účinnosti a lepší odolnosti vůči opotřebení, která by měla prodloužit životnost motoru. Výzkumná a vývojová pracoviště koncernu Federal-Mogul intenzivně pracují na přizpůsobování jednotlivých dílů tak, aby splňovaly všechny tyto požadavky budoucích motorů.

Unikátní písty Nüral

Písty Monosteel jsou plně uzpůsobeny k zajištění mechanické odolnosti a správného chlazení, tak aby splňovaly nejnáročnější požadavky motorů při vysokém zatížení. Evropskou premiéru zaznamenaly v modelu Mercedes-Benz Actros OM 470. Mezi tyto požadavky patří například zvýšený spalovací tlak u nové generace motorů, které splňují přísnou emisní normu silničních vozidel Euro VI. Robustní konstrukce s třením svařovanými profily z kované oceli vytváří velkou uzavřenou chladící komoru, která napomáhá snížit teplotu drážky horního kroužku o 20 - 60 °C a teplotu okraje spalovacího prostoru dna pístu o 50 - 100 °C. Tím se snižuje deformace drážek a zlepšuje se mazání a plynotěsnost. Hlava a plášť pístu se spojují inovativním procesem svařování třením, díky němuž vydrží písty Monosteel zvýšené mechanické zatížení.

Delší výdrž, větší účinnost

Tento proces umožňuje flexibilitu ve volbě materiálu: vhodně zvolený materiál hlavy pístu přitom snižuje riziko koroze či oxidace a vhodný materiál pláště zase usnadňuje výrobu. Plášť pístu zajišťuje dynamiku pístu a snižuje riziko kavitace vložek válců, ale hlavně zvyšuje těsnící schopnost kroužků. Písty Monosteel představují nejnovější vývojový krok v oblasti průmyslových motorů s velkým objemem, stejně jako použití tenkých a lehkých výkovků a odlitků, které se dosud využívaly pouze u lehkých dieselových motorů.

Pístní kroužky LKZ

Speciální profil hrany pístních kroužků Goetze LKZ zvyšuje účinnost stírání oleje a snižuje třecí odpor. Koncepce Goetze LKZ-Ring společnosti Federal-Mogul je inovativní řešení, které původně vyvinula pro vysoce náročné dieselové aplikace. Nyní je optimalizoval i pro benzinové motory s přímým vstřikováním paliva. Společnost za ně získala prestižní ocenění. Jedinečný odsazený profi l hrany pístních kroužků Goetze LKZ při pohybu oběma směry snižuje spotřebu oleje až o 50 %. Při pohybu směrem dolů profil napomáhá setřít více oleje do olejové vany, zatímco při pohybu nahoru má kroužek nižší odpor. Snižuje tak ztráty oleje z mazání. Koncepce kroužku brání přístupu oleje do spalovací komory, nemohou se v hlavách válců vytvářet karbonové usazeniny usazeniny a spotřeba oleje se udržuje na trvale nízké úrovni. Kromě toho pístní kroužky LKZ-Ring pomáhají zajistit také to, že kvalita spalování není nijak ovlivňována přítomností produktů spáleného oleje, což také pomáhá životnosti filtru pevných částic.

Nižší tření – méně nafty

Odsazený profil dále o 15 procent snižuje pnutí a tření kroužku. Pístní kroužky Goetze LKZ využívají širokou škálu povrchových úprav, včetně CKS (chrom-keramický povlak), GDC (chrom-diamantový povlak) a PVD (nanášení odpařením z pevné fáze). Tyto technologie povrchových úprav chrání obvod kroužku proti odírání, což minimalizuje opotřebení a zaručuje správnou funkce pístního kroužku po celou dobu životnosti motoru.

Těsnění Payen a Goetze

Zaměření společnosti Federal-Mogul na vývoj dílů pro trh užitkových vozidel se projevuje také kompletním sortimentem těsnících produktů značek Payen a Goetze. V jejich nových produktových řadách nechybí sady těsnění pod hlavu, konverzní sady ani jednotlivá těsnění. Využití nových materiálů a postupu ALD (design řízený analýzou) nabízí nové možnosti vysoce odolného těsnění pro vyšší spalovací tlaky a vyšší teploty výfukových plynů, které jsou pro dnešní dieselové motory s vysokou zátěží typické.

Výsledkem je například nové, plně tvrzené fíbrové těsnění impregnované pryskyřicí a optimalizované pro dosažení bezkonkurenční těsnící schopnosti. Značka Goetze rovněž dále rozšiřuje svou nabídku hlavových šroubů tak, aby pokryla poptávku rychle se rozvíjejícího trhu s užitkovými vozidly. Typické použití dílů Nüral, Goetze a Glyco najdeme ve vozidlech Mercedes-Benz Actros, Iveco Trakker 340, Volvo FH a DAF XF.

Spolupracujeme s TipCars.com
Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier Škoda Auto bude vyrábět část své produkce v Německu, oznámil šéf automobilky Maier

Ředitel mladoboleslavské automobilky Škoda Auto Bernhard…

Petrochemickému koncernu Shell vzrostly zisky o 67 procent Petrochemickému koncernu Shell vzrostly zisky o 67 procent

Britsko-nizozemské ropné společnosti Royal Dutch Shell…

Trojkoalice porušila koaliční smlouvu, řekla Krnáčová. ANO projedná vypovězení spolupráce Trojkoalice porušila koaliční smlouvu, řekla Krnáčová. ANO projedná vypovězení spolupráce

Pražská magistrátní koalice složená z hnutí ANO, ČSSD a…

Poslední tučný rok. Vedení ČEZ navrhuje vyplatit dividendu 17,8 miliardy korun Poslední tučný rok. Vedení ČEZ navrhuje vyplatit dividendu 17,8 miliardy korun

Vedení polostátního energetického gigantu ČEZ navrhuje…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku Hlavní konkurent Škody Fabia má po faceliftu. Dostal i novou převodovku

Současná generace malého modelu i20 značky Hyundai prošla…

 





 
Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

Technologie, která zajistí dieselu budoucnost: Bosch slibuje drastické snížení NOx

Dnes 15:55

Bosh si myslí, že vyvinul technologii, která pomůže u vznětových motorů výrazně snížit emise oxidů dusíku. Oprávněně?




Blesk.cz

Nevěra Jana Hrušínského? Jde o útok dřevěného moderátora, říká principál

Nevěra Jana Hrušínského? Jde o útok dřevěného…

Šéf Divadla Na Jezerce Jan Hrušínský (62) je podle tvrzení týdeníku Sedmička nevěrný své manželce Miluši…

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Chat s právníkem dTestu: Na co máte jako zákazník právo?

Musíte ještě platit poplatky za platbu kartou? Jak rychle musí banka vyřídit vaši reklamaci? Jak se bránit…

 

iSport.cz

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a výsledky zápasů

Program MS v hokeji 2018: Kdy hrají Češi, rozpis a…

Na olympiádě to nakonec těsně nevyšlo, další cíl české hokejové reprezentace je tak jasný: medaile z MS v hokeji…

Další oběť dělostřelce Frka! Trefil Kloka, ten jede se zlomeninou domů

Další oběť dělostřelce Frka! Trefil Kloka, ten jede…

PŘÍMO ZE ŠVÉDSKA | O jeho raketové střele Martina Frka už ví celá NHL. Teď se o ní na vlastní kůži přesvědčují i…

 

Reflex.cz

Vladimír Pikora: Zastřel svého bělocha. Bílí obyvatelé Afriky se stávají lovnou zvěří

Vladimír Pikora: Zastřel svého bělocha. Bílí…

Minulý týden jsem se vrátil z Afriky. Ten kontinent má jednu zvláštní vlastnost: Po jeho návštěvě začnete mnohem…

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

Seriál Trust: Zbohatlíci Gettyovi + miláček Danny Boyle = ?

„Dlouhodobý vztah se ženou je možný, jen pokud jste v byznysu smolař.“ Tak pravil J. Paul Getty (15. 12. 1892 –…