Federal Mogul Motorparts: Užitkové motory

 

Společnost Federal-Mogul Motorparts dodává díly do originální výroby motorů pro nákladní vozidla významných světových značek.

Chce-li se jakákoli značka stát jedničkou v oblasti motorových dílů pro užitková vozidla a těžkou techniku, musí vlastnit řadu unikátních řešení a patentů. Ty jí pak dokážou zajistit dominantní postavení na trhu.

Několik takových značek v oblasti užitkových vozidel vlastní a dále rozvíjí například koncern Federal-Mogul. Patří mezi ně špičkové díly rozvodů AE, motorová kluzná ložiska Glyco, pístní kroužky a vložky válců Goetze, písty Nüral a těsnicí materiály Payen a Goetze. Pro heavy-duty dieselové motory Federal-Mogul navíc nabízí i širokou škálu dílů FP Diesel. Všechny tyto díly využívají ve svých vozidlech přední světoví výrobci nákladní techniky.

Nutnost špičkové kvality

Federal-Mogul při jejich vývoji a výrobě vychází z několika desítek let zkušeností v servisu užitkových vozidel. Díky nim dobře rozumí extrémně náročnému provoznímu prostředí, v němž se musí vozidla na přepravu těžkých nákladů pohybovat. Jejich silné motory, které absolvují každodenně vysokou kilometráž, mohou být náchylné k poruchám, nejsou-li vybaveny díly nejvyšší kvality. A každý výpadek či prostoj může mít zásadní vliv na provoz, výrobu, logistiku a tedy i ziskovost. Federal-Mogul proto velice dbá na to, aby všechny díly z jeho produkce byly za všech okolností vždy dostupné pro okamžité použití. Jaké novinky pro výrobce a trh náhradních dílů užitkových vozidel koncern připravil v poslední době?

Bezolovnatá ložiska Glyco

Divize Federal-Mogul Powertrain úspěšně uplatňuje své odborné znalosti z oblasti ložisek lehkých vozidel i v segmentu vozidel užitkových. To se týká například prvního „inteligentního“ bezolovnatého ložiskového materiálu Glyco G-488, který je schopen odolávat i velmi vysokému zatížení. Ve fázi záběhu je tento materiál měkký a přizpůsobivý, ale během celé další životnosti již naopak velmi tvrdý a odolný vůči únavě. Ideální uplatnění tak najde v hlavních a ojničních ložiscích klikové hřídele vznětových motorů pro velmi vysoká zatížení.

Přestože v současné době neexistuje na trhu s užitkovými vozy legislativa na regulaci olova v ložiscích, Federal-Mogul dokáže své rozsáhlé zkušenosti s bezolovnatými ložisky v sektoru lehkých vozidel snadno přizpůsobovat tak, aby mohl splnit jakékoli v budoucnu navrhované legislativy v oblasti motorů pro vysoká zatížení. Vedle ekologického přínosu nabízí bezolovnatá ložiska také mnohem delší životnost.

První aplikace bezolovnatých ložisek Federal-Mogul u motorů pro vysoká zatížení se již osvědčila v sériové výrobě šestiválců Mercedes-Benz OM 936 a OM 471 Euro VI. V současnosti toto řešení zvažují i další klienti koncernu Federal-Mogul.

Motory pro vysoká zatížení obsahují daleko více ložisek než motory osobních vozidel – nacházejí se v nich všude od klikového mechanismu až po vačkové a ventilové rozvody. „Naše rozsáhlé zkušenosti s bezolovnatými materiály v automobilovém průmyslu jsou k nezaplacení,“ řekl k tomu Joachim Häring, manažer strojírenských aplikací v oblasti ložisek společnosti Federal-Mogul Powertrain v Evropě. „Úspěšně se nám podařilo se přizpůsobit trhu s užitkovými vozidly, u nichž je počet najetých kilometrů do opravy mnohem vyšší a často se blíží k hranici 1,5 milionu kilometrů.“

Budoucím trendem motorů pro vysoká zatížení je další zvyšování zátěže (tlak až přes 25 MPa), větší rozšíření technologie stop-start a hybridního pohonu, zavádění nízkoviskozních olejů v zájmu vyšší účinnosti a lepší odolnosti vůči opotřebení, která by měla prodloužit životnost motoru. Výzkumná a vývojová pracoviště koncernu Federal-Mogul intenzivně pracují na přizpůsobování jednotlivých dílů tak, aby splňovaly všechny tyto požadavky budoucích motorů.

Unikátní písty Nüral

Písty Monosteel jsou plně uzpůsobeny k zajištění mechanické odolnosti a správného chlazení, tak aby splňovaly nejnáročnější požadavky motorů při vysokém zatížení. Evropskou premiéru zaznamenaly v modelu Mercedes-Benz Actros OM 470. Mezi tyto požadavky patří například zvýšený spalovací tlak u nové generace motorů, které splňují přísnou emisní normu silničních vozidel Euro VI. Robustní konstrukce s třením svařovanými profily z kované oceli vytváří velkou uzavřenou chladící komoru, která napomáhá snížit teplotu drážky horního kroužku o 20 - 60 °C a teplotu okraje spalovacího prostoru dna pístu o 50 - 100 °C. Tím se snižuje deformace drážek a zlepšuje se mazání a plynotěsnost. Hlava a plášť pístu se spojují inovativním procesem svařování třením, díky němuž vydrží písty Monosteel zvýšené mechanické zatížení.

Delší výdrž, větší účinnost

Tento proces umožňuje flexibilitu ve volbě materiálu: vhodně zvolený materiál hlavy pístu přitom snižuje riziko koroze či oxidace a vhodný materiál pláště zase usnadňuje výrobu. Plášť pístu zajišťuje dynamiku pístu a snižuje riziko kavitace vložek válců, ale hlavně zvyšuje těsnící schopnost kroužků. Písty Monosteel představují nejnovější vývojový krok v oblasti průmyslových motorů s velkým objemem, stejně jako použití tenkých a lehkých výkovků a odlitků, které se dosud využívaly pouze u lehkých dieselových motorů.

Pístní kroužky LKZ

Speciální profil hrany pístních kroužků Goetze LKZ zvyšuje účinnost stírání oleje a snižuje třecí odpor. Koncepce Goetze LKZ-Ring společnosti Federal-Mogul je inovativní řešení, které původně vyvinula pro vysoce náročné dieselové aplikace. Nyní je optimalizoval i pro benzinové motory s přímým vstřikováním paliva. Společnost za ně získala prestižní ocenění. Jedinečný odsazený profi l hrany pístních kroužků Goetze LKZ při pohybu oběma směry snižuje spotřebu oleje až o 50 %. Při pohybu směrem dolů profil napomáhá setřít více oleje do olejové vany, zatímco při pohybu nahoru má kroužek nižší odpor. Snižuje tak ztráty oleje z mazání. Koncepce kroužku brání přístupu oleje do spalovací komory, nemohou se v hlavách válců vytvářet karbonové usazeniny usazeniny a spotřeba oleje se udržuje na trvale nízké úrovni. Kromě toho pístní kroužky LKZ-Ring pomáhají zajistit také to, že kvalita spalování není nijak ovlivňována přítomností produktů spáleného oleje, což také pomáhá životnosti filtru pevných částic.

Nižší tření – méně nafty

Odsazený profil dále o 15 procent snižuje pnutí a tření kroužku. Pístní kroužky Goetze LKZ využívají širokou škálu povrchových úprav, včetně CKS (chrom-keramický povlak), GDC (chrom-diamantový povlak) a PVD (nanášení odpařením z pevné fáze). Tyto technologie povrchových úprav chrání obvod kroužku proti odírání, což minimalizuje opotřebení a zaručuje správnou funkce pístního kroužku po celou dobu životnosti motoru.

Těsnění Payen a Goetze

Zaměření společnosti Federal-Mogul na vývoj dílů pro trh užitkových vozidel se projevuje také kompletním sortimentem těsnících produktů značek Payen a Goetze. V jejich nových produktových řadách nechybí sady těsnění pod hlavu, konverzní sady ani jednotlivá těsnění. Využití nových materiálů a postupu ALD (design řízený analýzou) nabízí nové možnosti vysoce odolného těsnění pro vyšší spalovací tlaky a vyšší teploty výfukových plynů, které jsou pro dnešní dieselové motory s vysokou zátěží typické.

Výsledkem je například nové, plně tvrzené fíbrové těsnění impregnované pryskyřicí a optimalizované pro dosažení bezkonkurenční těsnící schopnosti. Značka Goetze rovněž dále rozšiřuje svou nabídku hlavových šroubů tak, aby pokryla poptávku rychle se rozvíjejícího trhu s užitkovými vozidly. Typické použití dílů Nüral, Goetze a Glyco najdeme ve vozidlech Mercedes-Benz Actros, Iveco Trakker 340, Volvo FH a DAF XF.

Spolupracujeme s TipCars.com
Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z Erdogan vyhrožuje Evropě. Chce přehodnocení vztahů od A do Z

Turecko po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí…

Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace Havlíček se nebude muset v úřadu rozkoukávat, shodují se svazy a asociace

Oborové svazy a asociace vítají nominaci Jiřího Havlíčka…

Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad Potvrzeno. Bývalý velvyslanec Kolář nebude usilovat o Hrad

Bývalý velvyslanec v USA a Rusku Petr Kolář nebude…

Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM Twitter vyhlašuje boj dezinformacím, spojil se s IBM

Twitteru došla trpělivost. V boji proti fake news, hoaxům…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt V Bratislavě před 35 lety vyvíjeli malou dodávku. Byl to neúspěšný projekt

Malý užitkový automobil měl mít zhruba poloviční nosnost…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Gazela BMW B5 (BMW 2001): Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Gazela BMW B5: Škoda 110 R v brutální úpravě připomínala Porsche 911

Včera

V první polovině 70. let vznikl na severní Moravě velmi zajímavý závodní automobil pojmenovaný Gazela. Ač jeho tvůrci vycházeli z oblíbeného kupé 110 R, technicky i tvarově šlo o něco úplně jiného.




Blesk.cz

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro Nintendo Switch

Retro je všechno! Recenze 5 Neo Geo klasik pro…

S příchodem každé nové herní konzole se hráči těší nejvíce na nové a exkluzivní tituly. Jenže i na nové mašince…

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci Schwarzenbergův motýlek

TOP 09 změnila logo. V boji o voliče jí má pomoci…

TOP 09 změnila logo, zařadila do něj motiv motýlka, jakého nosí její čestný předseda Karel Schwarzenberg.…

 

iSport.cz

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká Hlaváč v upřímné zpovědi

Byli jsme hozeni do vody, musíme bojovat, říká…

Se Spartou prožil bleskový konec ve čtvrtfinále play off. Kometa vyhrála 4:0, pražský hokejový kolos těžce…

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí na přesun do USA

Reprezentace s mladými mě nabíjí, řekl Sivok. Myslí…

Může se cítit jako poslední "starý" vlk mezi smečkou divochů. Tomáš Sivok zůstal v českém národním týmu i po…

 

Reflex.cz

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Na souzení máme soudce, nikoliv soudní znalce

Stará právnická anekdota praví: Svědek všechno viděl, ale ničemu nerozumí. Soudní znalec všemu rozumí, ale nic…

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Adam Mišík: Prorazit v Los Angeles je hodně nemilosrdný boj

Vladimír Mišík oslavil před pár dny velkolepě sedmdesátiny, Adam Mišík bude mít letos v květnu dvacetiny. Dva…