Federal Mogul Motorparts: Užitkové motory

 

Společnost Federal-Mogul Motorparts dodává díly do originální výroby motorů pro nákladní vozidla významných světových značek.

Chce-li se jakákoli značka stát jedničkou v oblasti motorových dílů pro užitková vozidla a těžkou techniku, musí vlastnit řadu unikátních řešení a patentů. Ty jí pak dokážou zajistit dominantní postavení na trhu.

Několik takových značek v oblasti užitkových vozidel vlastní a dále rozvíjí například koncern Federal-Mogul. Patří mezi ně špičkové díly rozvodů AE, motorová kluzná ložiska Glyco, pístní kroužky a vložky válců Goetze, písty Nüral a těsnicí materiály Payen a Goetze. Pro heavy-duty dieselové motory Federal-Mogul navíc nabízí i širokou škálu dílů FP Diesel. Všechny tyto díly využívají ve svých vozidlech přední světoví výrobci nákladní techniky.

Nutnost špičkové kvality

Federal-Mogul při jejich vývoji a výrobě vychází z několika desítek let zkušeností v servisu užitkových vozidel. Díky nim dobře rozumí extrémně náročnému provoznímu prostředí, v němž se musí vozidla na přepravu těžkých nákladů pohybovat. Jejich silné motory, které absolvují každodenně vysokou kilometráž, mohou být náchylné k poruchám, nejsou-li vybaveny díly nejvyšší kvality. A každý výpadek či prostoj může mít zásadní vliv na provoz, výrobu, logistiku a tedy i ziskovost. Federal-Mogul proto velice dbá na to, aby všechny díly z jeho produkce byly za všech okolností vždy dostupné pro okamžité použití. Jaké novinky pro výrobce a trh náhradních dílů užitkových vozidel koncern připravil v poslední době?

Bezolovnatá ložiska Glyco

Divize Federal-Mogul Powertrain úspěšně uplatňuje své odborné znalosti z oblasti ložisek lehkých vozidel i v segmentu vozidel užitkových. To se týká například prvního „inteligentního“ bezolovnatého ložiskového materiálu Glyco G-488, který je schopen odolávat i velmi vysokému zatížení. Ve fázi záběhu je tento materiál měkký a přizpůsobivý, ale během celé další životnosti již naopak velmi tvrdý a odolný vůči únavě. Ideální uplatnění tak najde v hlavních a ojničních ložiscích klikové hřídele vznětových motorů pro velmi vysoká zatížení.

Přestože v současné době neexistuje na trhu s užitkovými vozy legislativa na regulaci olova v ložiscích, Federal-Mogul dokáže své rozsáhlé zkušenosti s bezolovnatými ložisky v sektoru lehkých vozidel snadno přizpůsobovat tak, aby mohl splnit jakékoli v budoucnu navrhované legislativy v oblasti motorů pro vysoká zatížení. Vedle ekologického přínosu nabízí bezolovnatá ložiska také mnohem delší životnost.

První aplikace bezolovnatých ložisek Federal-Mogul u motorů pro vysoká zatížení se již osvědčila v sériové výrobě šestiválců Mercedes-Benz OM 936 a OM 471 Euro VI. V současnosti toto řešení zvažují i další klienti koncernu Federal-Mogul.

Motory pro vysoká zatížení obsahují daleko více ložisek než motory osobních vozidel – nacházejí se v nich všude od klikového mechanismu až po vačkové a ventilové rozvody. „Naše rozsáhlé zkušenosti s bezolovnatými materiály v automobilovém průmyslu jsou k nezaplacení,“ řekl k tomu Joachim Häring, manažer strojírenských aplikací v oblasti ložisek společnosti Federal-Mogul Powertrain v Evropě. „Úspěšně se nám podařilo se přizpůsobit trhu s užitkovými vozidly, u nichž je počet najetých kilometrů do opravy mnohem vyšší a často se blíží k hranici 1,5 milionu kilometrů.“

Budoucím trendem motorů pro vysoká zatížení je další zvyšování zátěže (tlak až přes 25 MPa), větší rozšíření technologie stop-start a hybridního pohonu, zavádění nízkoviskozních olejů v zájmu vyšší účinnosti a lepší odolnosti vůči opotřebení, která by měla prodloužit životnost motoru. Výzkumná a vývojová pracoviště koncernu Federal-Mogul intenzivně pracují na přizpůsobování jednotlivých dílů tak, aby splňovaly všechny tyto požadavky budoucích motorů.

Unikátní písty Nüral

Písty Monosteel jsou plně uzpůsobeny k zajištění mechanické odolnosti a správného chlazení, tak aby splňovaly nejnáročnější požadavky motorů při vysokém zatížení. Evropskou premiéru zaznamenaly v modelu Mercedes-Benz Actros OM 470. Mezi tyto požadavky patří například zvýšený spalovací tlak u nové generace motorů, které splňují přísnou emisní normu silničních vozidel Euro VI. Robustní konstrukce s třením svařovanými profily z kované oceli vytváří velkou uzavřenou chladící komoru, která napomáhá snížit teplotu drážky horního kroužku o 20 - 60 °C a teplotu okraje spalovacího prostoru dna pístu o 50 - 100 °C. Tím se snižuje deformace drážek a zlepšuje se mazání a plynotěsnost. Hlava a plášť pístu se spojují inovativním procesem svařování třením, díky němuž vydrží písty Monosteel zvýšené mechanické zatížení.

Delší výdrž, větší účinnost

Tento proces umožňuje flexibilitu ve volbě materiálu: vhodně zvolený materiál hlavy pístu přitom snižuje riziko koroze či oxidace a vhodný materiál pláště zase usnadňuje výrobu. Plášť pístu zajišťuje dynamiku pístu a snižuje riziko kavitace vložek válců, ale hlavně zvyšuje těsnící schopnost kroužků. Písty Monosteel představují nejnovější vývojový krok v oblasti průmyslových motorů s velkým objemem, stejně jako použití tenkých a lehkých výkovků a odlitků, které se dosud využívaly pouze u lehkých dieselových motorů.

Pístní kroužky LKZ

Speciální profil hrany pístních kroužků Goetze LKZ zvyšuje účinnost stírání oleje a snižuje třecí odpor. Koncepce Goetze LKZ-Ring společnosti Federal-Mogul je inovativní řešení, které původně vyvinula pro vysoce náročné dieselové aplikace. Nyní je optimalizoval i pro benzinové motory s přímým vstřikováním paliva. Společnost za ně získala prestižní ocenění. Jedinečný odsazený profi l hrany pístních kroužků Goetze LKZ při pohybu oběma směry snižuje spotřebu oleje až o 50 %. Při pohybu směrem dolů profil napomáhá setřít více oleje do olejové vany, zatímco při pohybu nahoru má kroužek nižší odpor. Snižuje tak ztráty oleje z mazání. Koncepce kroužku brání přístupu oleje do spalovací komory, nemohou se v hlavách válců vytvářet karbonové usazeniny usazeniny a spotřeba oleje se udržuje na trvale nízké úrovni. Kromě toho pístní kroužky LKZ-Ring pomáhají zajistit také to, že kvalita spalování není nijak ovlivňována přítomností produktů spáleného oleje, což také pomáhá životnosti filtru pevných částic.

Nižší tření – méně nafty

Odsazený profil dále o 15 procent snižuje pnutí a tření kroužku. Pístní kroužky Goetze LKZ využívají širokou škálu povrchových úprav, včetně CKS (chrom-keramický povlak), GDC (chrom-diamantový povlak) a PVD (nanášení odpařením z pevné fáze). Tyto technologie povrchových úprav chrání obvod kroužku proti odírání, což minimalizuje opotřebení a zaručuje správnou funkce pístního kroužku po celou dobu životnosti motoru.

Těsnění Payen a Goetze

Zaměření společnosti Federal-Mogul na vývoj dílů pro trh užitkových vozidel se projevuje také kompletním sortimentem těsnících produktů značek Payen a Goetze. V jejich nových produktových řadách nechybí sady těsnění pod hlavu, konverzní sady ani jednotlivá těsnění. Využití nových materiálů a postupu ALD (design řízený analýzou) nabízí nové možnosti vysoce odolného těsnění pro vyšší spalovací tlaky a vyšší teploty výfukových plynů, které jsou pro dnešní dieselové motory s vysokou zátěží typické.

Výsledkem je například nové, plně tvrzené fíbrové těsnění impregnované pryskyřicí a optimalizované pro dosažení bezkonkurenční těsnící schopnosti. Značka Goetze rovněž dále rozšiřuje svou nabídku hlavových šroubů tak, aby pokryla poptávku rychle se rozvíjejícího trhu s užitkovými vozidly. Typické použití dílů Nüral, Goetze a Glyco najdeme ve vozidlech Mercedes-Benz Actros, Iveco Trakker 340, Volvo FH a DAF XF.

Spolupracujeme s TipCars.com
Agentura S&P potvrdila rating České republiky Agentura S&P potvrdila rating České republiky

Mezinárodní ratingová agentura Standard & Poor's…

Nejvyšší státní zástupce Zeman podal dovolání v kauze Oleo Chemical, požaduje tvrdší tresty Nejvyšší státní zástupce Zeman podal dovolání v kauze Oleo Chemical, požaduje tvrdší tresty

Nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman podává dovolání…

Brit dostal za plánování útoku na parlament trojnásobný doživotní trest Brit dostal za plánování útoku na parlament trojnásobný doživotní trest

Osmadvacetiletý Brit Khalid Ali, který plánoval…

Trump se kvůli úrokům obul do Fedu, dolar zareagoval poklesem Trump se kvůli úrokům obul do Fedu, dolar zareagoval poklesem

Americký dolar dnes na devizovém trhu oslabuje. K poklesu…

 

Štítky Profi

 







Doporučujeme
Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí? Pokuta za rychlost v Chorvatsku, Rakousku či Itálii. Jaký trest vám hrozí v zahraničí?

Vysoké tresty za rychlost jako již tradičně hrozí v…

Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

 

AutoRevue
Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence Ráj na Zemi Škodu Kodiaq GT v Číně nečeká. Toto chystá konkurence

Zbrusu nový kupé-crossover Škody se ještě ani nezačal…

Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte! Kolo vyrobené z tisíců papírů A4? Vydrží více, než si myslíte!

Kluci z ruského Youtube kanálu Garage 54 se opět…

 





 
Doplní úpravy softwaru naftových aut také změna techniky? Německo rozhodne do září

Doplní úpravy softwaru také změny techniky? Německo rozhodne do září

Včera

O nutnosti snížit emise oxidu dusičitého úpravou naftových aut se v Německu mluví kvůli tomu, že zhruba 70 německých měst loni překročilo maximální povolené hodnoty NO2.




Blesk.cz

Hříšná Ibiza a slavní se rvou z řetězu: Královská rodina na jachtě, Kate Moss na plech, krásky nahoře bez

Hříšná Ibiza a slavní se rvou z řetězu: Královská…

Ibiza ležící v Baleárském souostroví ve Středozemním moři denně přitahuje tisíce milovníků elektronické a…

Zamrazte si vitamíny na zimu! 6 rad, jak nejlépe uchovat ovoce na vánoční bublaninu

Zamrazte si vitamíny na zimu! 6 rad, jak nejlépe…

Jahod, maliny, rybíz, třešně, borůvky, meruňky… ovoce nepřeberné množství, jenže za pár týdnů bude po sezoně a…

 

iSport.cz

Holuša vylepšil v Monaku vlastní český rekord, Keňanka pokořila ten světový!

Holuša vylepšil v Monaku vlastní český rekord,…

Beatrice Chepkoechová z Keni vytvořila na Diamantové lize v Monaku světový rekord v běhu na 3000 metrů překážek.…

Hapalova zpověď! Trenér Sparty odhalil vzory a mluvil o hledání posil

Hapalova zpověď! Trenér Sparty odhalil vzory a…

Je dalším v řadě, kdo má pozvednout Spartu. Vrátit jí ligový titul. „A já věřím, že budeme lepší,“ říká…

 

Reflex.cz

Íránec v německém autobuse pobodal 14 lidí a chtěl utéct. Dva lidé jsou zraněni vážně

Íránec v německém autobuse pobodal 14 lidí a chtěl…

Útočník v autobuse v severoněmeckém přístavním městě Lübecku dnes zranil nožem 14 lidí, z toho dva vážně.…

Nekorektní zápisky z jihu: K ouzu patří led, k Řecku Makedonie a Ježíš byl Řek

Nekorektní zápisky z jihu: K ouzu patří led, k Řecku…

Před pár týdny zasáhl sever Řecka, přesněji Makedonii, hurikán. Ano, Makedonie je řecký kraj, oblast plná stop…