24.5. 2014 Aleš Dragoun Aleš Dragoun - asd.png

Ferrari 625/250 TRC: Stříbrný unikát na videu od Petrolicious

Historie sportovních prototypů Ferrari je nesmírně zajímavá. Většina jich byla postupně přestavována, ty, které jezdily v USA, dostaly dokonce americké V8, aby se časem vrátily k originálům.

Ferrari 625/250 TRC z roku 1957 je jedním z nejvzácnějších a nejunikátnějších vozů značky. Auto do USA přivezl kalifornský importér John von Neumann spolu s druhým kusem stejného typu, sám si je objednal. Oba dostaly pod kapotu původně dvouapůllitrové čtyřválce (!) konstruktéra Aurelia Lamprediho z Le Mans, respektive F1. Více jich koneckonců ani v Maranellu nevzniklo, jen tyto dva s výrobními čísly 0672 MDTR a 0680 MDTR. Vnější tvary se zrodily, jak jinak, u Pininfariny, ale samotné karoserie vyrobil Scaglietti!

Vpředu podélně umístěný řadový čtyřválec z lehké slitiny dával z přesného objemu 2498 cm3 168 kW při 6200 otáčkách, palivo mu dodávaly dva karburátory Weber 42 DCO/A. Agregát s dvouventilovou technikou měl rozvod DOHC a byl pochopitelně nepřeplňovaný. Sílu přenášela dozadu čtyřstupňová přímo řazená převodovka. Základem konstrukce byl klasický ocelový trubkový rám typu 518 C. Podvozek s dvojitými lichoběžníky, vinutými pružinami, hydraulickými tlumiči a předním stabilizátem měl rozvor 2500 mm. Přední kola byla od sebe vzdálena 1380, zadní 1500 mm. Bubnové brzdy nepředstavovaly ani koncem 50. let minulého věku mezi sportovními prototypy žádnou výjimku. Písmena TR znamenala Testa Rossa (rudá hlava válců), C odpovídalo tehdejší Příloze C mezinárodní automobilové federace FIA. Pro rok 1957 se změnily předpisy, které nařizovaly vyšší čelní sklo (i když to byl stále spíše větrný štítek) a funkční dveře na obou stranách vozu. Jinak bývá také vykládáno jako „competizione“, tedy „závodní“.

Stříbrné auto z videa od Petrolicious (první postavené s oním číslem šasi 0672 MTDR) vyhrávalo závody v Severní Americe, například na slavném okruhu Laguna Seca, v Riverside, mimochodem dějišti první Grand Prix USA formule 1, v Pomoně a odneslo si vavříny i z Grand Prix Mexika sportovních vozů. Triumfovalo dokonce v pro nás exotickém bahamském Nassau. Většinou jej řídil sám von Neumann. Krátce poté, co jej přivezl do Kalifornie, však už mělo v útrobách větší čtyřválec 3,43 l/209 kW z typu 860 Monza. Později, v roce 1958 dostalo dvanáctiválec 0750 TR 2,95 l z Testa Rossy 250. Řádili s ním i poměrně známí Richie Ginther a Ken Miles, celkem odjelo přes 50 závodů. Ovšem obě auta neminula později klasika, znásilnění americkým vidlicovým osmiválcem od Fordu, respektive Chevroletu. Používat ferrari k závodům dragsterů? Inu, Amerika... Stříbrného krasavce vlastnil jeden čas i nizozemský drogový dealer, než mu jeho sbírku zabavila vláda. Má krásná drátová kola a červený interiér, jeho současným majitelem je Američan Bruce Meyer.

Dnes bijí pod kapotami obou vzpínajících se koníků zmíněné V12 2953 cm3/239 kW s naprosto úžasným zvukem. Druhý z vozů, ten červený (0680 MTDR), proháněl von Neumann mimochodem už v Rakousku a Švýcarsku, kde vyhrál závody do vrchu, teprve pak putoval za oceán. Poslední majitel Michael Callahan svůj klenot nabídl v dražbě v roce 2012 v Monaku. Síň RM Auctions jej prodala za 5,04 milionu eur, což odpovídalo necelým 130 milionům korun. Dnes to je ještě o 9 milionů více.

Psali jsme: Ferrari Testa Rossa z r. 1957 vydraženo v Monaku. Cena? Sto třicet milionů








Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte… 25 aut z dílny Italdesign, která na silnici rozhodně nepotkáte…

Letos tomu je 50 let, kdy se Giorgetto Giugiaro rozhodl…

Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R Škoda chystá sportovní elektromobil odkazující na slavný model 110 R

Hodně nenápadně potvrdila mladoboleslavská automobilka…

 




V hollywoodském bytě se našlo Ferrari 250 GT. Stálo tady přes 30 let! V hollywoodském bytě se našlo Ferrari 250 GT. Stálo tady přes 30 let!

Historická auta lze objevit všude možně, hlavně v…

Ferrari za miliardu: David Lee se svojí sbírkou netroškaří! Ferrari za miliardu: David Lee se svojí sbírkou netroškaří!

Ferrari má po celém světě hodně fanoušků. Někteří si také…

 



 
Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Kompresní poměr spalovacího motoru: Je lepší vyšší, nebo nižší? Jak kdy!

Dnes 08:00

Kompresní poměr patří spolu se zdvihovým objemem, maximálním výkonem a točivým momentem k hlavním údajům o motoru. Víte ale, co udává a kdy je vyšší komprese výhodnější?




Blesk.cz

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Chat s odborníkem: Jak skoncovat s kouřením?

Lezou vám cigarety do peněz, trápí vás každé ráno úporný kašel nebo už máte vážnější zdravotní problémy? Jak…

V Praze se pohřešuje desetiletý chlapec: Nevrátil se domů ze školy

V Praze se pohřešuje desetiletý chlapec: Nevrátil se…

Pražští policisté pátrají po mladém chlapci s cizokrajným jménem Jamal S. (10), který se v pondělí 22. května…

 

iSport.cz

TOP zajímavosti z NHL: R jako Ritchie! Raubíř nechal na čele soupeři krvavou památku

TOP zajímavosti z NHL: R jako Ritchie! Raubíř nechal…

Góly, body, čísla. Zámořská NHL se přímo topí ve statistikách, experti tlačí informace ze všech stran a není…

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital Stramaccioni

Sparta už má trenéra! Na vrchol ji má vrátit Ital…

Letenský klub ukončil hledání nového trenéra. Petra Radu od příští sezony vystřídá Ital, který vedl Inter,…

 

Reflex.cz

Lidové milice jsou zpět! Šedý mor bude honit kuřáky!

Lidové milice jsou zpět! Šedý mor bude honit kuřáky!

Čistě buzerační charakter současného boje proti kouření podtrhla nová a v demokratické společnosti doslova…

Bujon z kamene: Vítejte v malebném městečku na řece Semois

Bujon z kamene: Vítejte v malebném městečku na řece Semois

Mysleli jste si, že bujon může být jen něco teplého do žaludku? Kdepak, vyjedete-li si na malý výlet na…