Ferrari a jeho dvanáctiválcové symfonie pro čtyři (1. díl)

 

Značka Ferrari je od počátku své existence synonymem pro špičkové závodní, sportovní a supersportovní automobily, ale nedílnou součástí její pestré historie jsou i čtyřmístná GT.

Prvním vozem začínající automobilky Ferrari se ve druhé polovině čtyřicátých let dvacátého století stal model 125 S, jehož označení vycházelo z objemu jednoho válce motoru. Tato praxe se pak ujala i u následujících modelů se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Na konci čtyřicátých a v průběhu padesátých let maranellská automobilka vyráběla ve velmi malých sériích především automobily modelových řad 166, 195, 212 a 250, 342 nebo 375 v mnoha variantách a verzích.

Karoserie těchto vozů pocházely od Pinin Fariny, ale i od jiných italských karosářů, např. Vignale, Zagato, Bertone, Boano a také z karosárny, kterou Ferrari vlastnil – Scaglietti. V případě automobilů pro běžný silniční provoz se v drtivé většině jednalo o dvoumístná kupé a roadstery vyráběné ve velmi malých sériích, čítajících desítky exemplářů.

Koncem padesátých let se Enzo Ferrari snažil stabilizovat finanční situaci své společnosti a rozjel sériovou výrobu modelu Ferrari 250 GT Coupé s karoserií od Pinin Fariny. Tento model se představil v roce 1958 a do konce roku 1960 vzniklo pro maranellskou značku v té době úžasné množství 335 téměř identických vozů.

Počátek šedesátých let ovšem přinesl model, který s celkovým počtem kolem 1000 vozů tento výsledek překonal a stal se prvním velkosériovým Ferrari. Zároveň ovšem položil základy linie čtyřmístných cestovních kupé své značky, na jejímž konci je v současnosti GTC4Lusso.

Ferrari 250 GT 2+2

Prvním skutečně sériovým Ferrari, nabízejícím interiér pro čtveřici cestujících se stal model 250 GT 2+2, označované rovněž jako GTE nebo GT/E, kdy písmeno E odkazuje na použití motoru typu 128E Colombo.

Ferrari 250 GT 2+2 sice nebylo stvořeno pro závodní dráhy, ale veřejnosti se poprvé představilo v roli zaváděcího vozu v rámci 24 hodin Le Mans v roce 1960 a teprve o něco později na autosalonu v Paříži mělo oficiální výstavní premiéru.

Základem tohoto modelu byl podvozek s rozvorem nápravou dlouhým 2600 mm pro zajištění velkorysejších prostorových poměrů v interiéru vozu s celkovou délkou 4700 mm, šířkou 1710 mm a výškou 1340 mm došlo k posunutí motorů o 200 mm směrem vpřed.

Pod kapotou elegantního dvoudveřového kupé pracoval vidlicový dvanáctiválec o objemu 2953 cm3 s úhlem rozevření válců 60 stupňů, dvěma ventily na válec a jedním vačkovým hřídelem pro každou řadu válců. Ferrari pro model 250 GT 2+2 uvádí výkon 176 kW (239 k) při 7000 min-1, umožňující vozu o hmotnosti 1280 kg dosažení rychlosti 230 km/h.

Produkce Ferrari 250 GT 2+2 s na svou dobu luxusně zařízeným interiérem, v němž vedle koženého čalounění a chromovaných rámečků přístrojů nechyběl ani pro Enza Ferrariho tolik důležitý popelník, je většinou rozdělována na tři série.

Vozy z první série mají mít hlavní světlomety obepnuté širokými chromovanými kroužky a koncové svítilny složené na každé straně z trojice malých kruhových světel. Produkce první série skončila v průběhu roku 1961. Následující druhá série se odlišuje provedením palubní desky a byla vyráběna do roku 1962. Třetí série byla představena počátkem roku 1963, na jehož konci se kariéra tohoto modelu uzavřela a lze ji identifikovat podle svisle orientovaných koncových světel pod společným krytem.

Samotná automobilka uvádí, že její brány opustilo v letech 1960 až 1963 celkem 957 vozů Ferrari 250 GT 2+2. Pod označením 330 America je pak uváděna série sto vozů z konce roku 1963, v jejichž přídi pracuje čtyřlitrový dvanáctiválec.


Ferrari 250 GT 2+2
 

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic Jihočeši chtějí dostat parníky až na Malši do centra Budějovic

Po letech výstavby se v sobotu s velkou slávou otevřela…

Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun Fúze mezi evropskými a americkými firmami se vyšplhaly na rekordní 4,1 bilionu korun

Hodnota transatlantických fúzí a akvizic mezi firmami ze…

Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie Daimler začal u českých hranic stavět továrnu na baterie

Německý automobilový koncern začal budovat výrobní závod…

Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně Babišův poradce i kritik Bláha: Spolupráci hodnotím spíše negativně

Spolu s Andrejem Babišem může na rezortu financí skončit…

 
 







Doporučujeme
Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně! Špatné držení volantu vás může přijít draho. Podívejte se, jak je to správně!

Správné držení volantu je pro bezpečné řízení automobilu…

Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu? Vodík kontra akumulátor: Proč je vodík na ústupu?

Ještě před deseti lety byl vodík coby palivo v kurzu.…

 

AutoRevue
10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal 10 neznámých kabrioletů, jejichž život často skončil dříve než začal

Otevřené automobily u nás nepatří k nejrozšířenějším,…

Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy Umění na kolech za 40 milionů: České Pagani Huayra míří na Legendy

Letošní motoristickou slavnost Legendy ozdobí i unikátní…

 






 
Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Bývalý mistr světa MotoGP Nicky Hayden nepřežil vážná zranění z cyklistické nehody

Včera

Motocyklový svět přišel o Nickyho Haydena. Američan podlehl svým zraněním, která utrpěl při tréninku na kole v Itálii.




Blesk.cz

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela pod různými jmény u obou žen

Dvě Italky se soudí o opatrovnictví kočky. Bydlela…

Spor dvou sousedek o kočku, která pod jiným jménem bydlela u obou žen, řeší italský soud. Jedna z žen se totiž…

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát Schillerové ho zažaluje?

Babišova náměstkyně: Zaorálek to přehnal. Advokát…

Náměstkyně Andreje Babiše Alena Schillerová zvažuje žalobu na místopředsedu ČSSD a ministra zahraničí Lubomíra…

 

iSport.cz

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem, Švédskem i Slovenskem

Češi znají soupeře na MS 2018: utkají se s Ruskem,…

Čeští hokejisté se na mistrovství světa v příštím roce utkají v základní skupině A se Švédskem, Ruskem,…

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním po srážce s autem

MotoGP pláče! Šampion Hayden (†35) podlehl zraněním…

Bývalý mistr světa v závodech silničních motocyklů královské třídy MotoGP Američan Nicky Hayden (35) po…

 

Reflex.cz

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy byla uvedena Věra Špinarová

Cenám Anděl kralovala zpěvačka Lenny, do Síně slávy…

Pondělní vyhlašování hudebních cen Anděl opanovala zpěvačka Lenny, která proměnila všechny své čtyři nominace. V…

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Kauza úniků z policejních spisů aneb Ištvanovo vrtění psem

Vrchní státní zastupitelství v Olomouci prošetřuje rozsáhlou kauzu úniků z policejních spisů, v níž bylo zatím…