Ferrari a jeho dvanáctiválcové symfonie pro čtyři (1. díl)

 

Značka Ferrari je od počátku své existence synonymem pro špičkové závodní, sportovní a supersportovní automobily, ale nedílnou součástí její pestré historie jsou i čtyřmístná GT.

Prvním vozem začínající automobilky Ferrari se ve druhé polovině čtyřicátých let dvacátého století stal model 125 S, jehož označení vycházelo z objemu jednoho válce motoru. Tato praxe se pak ujala i u následujících modelů se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Na konci čtyřicátých a v průběhu padesátých let maranellská automobilka vyráběla ve velmi malých sériích především automobily modelových řad 166, 195, 212 a 250, 342 nebo 375 v mnoha variantách a verzích.

Karoserie těchto vozů pocházely od Pinin Fariny, ale i od jiných italských karosářů, např. Vignale, Zagato, Bertone, Boano a také z karosárny, kterou Ferrari vlastnil – Scaglietti. V případě automobilů pro běžný silniční provoz se v drtivé většině jednalo o dvoumístná kupé a roadstery vyráběné ve velmi malých sériích, čítajících desítky exemplářů.

Koncem padesátých let se Enzo Ferrari snažil stabilizovat finanční situaci své společnosti a rozjel sériovou výrobu modelu Ferrari 250 GT Coupé s karoserií od Pinin Fariny. Tento model se představil v roce 1958 a do konce roku 1960 vzniklo pro maranellskou značku v té době úžasné množství 335 téměř identických vozů.

Počátek šedesátých let ovšem přinesl model, který s celkovým počtem kolem 1000 vozů tento výsledek překonal a stal se prvním velkosériovým Ferrari. Zároveň ovšem položil základy linie čtyřmístných cestovních kupé své značky, na jejímž konci je v současnosti GTC4Lusso.

Ferrari 250 GT 2+2

Prvním skutečně sériovým Ferrari, nabízejícím interiér pro čtveřici cestujících se stal model 250 GT 2+2, označované rovněž jako GTE nebo GT/E, kdy písmeno E odkazuje na použití motoru typu 128E Colombo.

Ferrari 250 GT 2+2 sice nebylo stvořeno pro závodní dráhy, ale veřejnosti se poprvé představilo v roli zaváděcího vozu v rámci 24 hodin Le Mans v roce 1960 a teprve o něco později na autosalonu v Paříži mělo oficiální výstavní premiéru.

Základem tohoto modelu byl podvozek s rozvorem nápravou dlouhým 2600 mm pro zajištění velkorysejších prostorových poměrů v interiéru vozu s celkovou délkou 4700 mm, šířkou 1710 mm a výškou 1340 mm došlo k posunutí motorů o 200 mm směrem vpřed.

Pod kapotou elegantního dvoudveřového kupé pracoval vidlicový dvanáctiválec o objemu 2953 cm3 s úhlem rozevření válců 60 stupňů, dvěma ventily na válec a jedním vačkovým hřídelem pro každou řadu válců. Ferrari pro model 250 GT 2+2 uvádí výkon 176 kW (239 k) při 7000 min-1, umožňující vozu o hmotnosti 1280 kg dosažení rychlosti 230 km/h.

Produkce Ferrari 250 GT 2+2 s na svou dobu luxusně zařízeným interiérem, v němž vedle koženého čalounění a chromovaných rámečků přístrojů nechyběl ani pro Enza Ferrariho tolik důležitý popelník, je většinou rozdělována na tři série.

Vozy z první série mají mít hlavní světlomety obepnuté širokými chromovanými kroužky a koncové svítilny složené na každé straně z trojice malých kruhových světel. Produkce první série skončila v průběhu roku 1961. Následující druhá série se odlišuje provedením palubní desky a byla vyráběna do roku 1962. Třetí série byla představena počátkem roku 1963, na jehož konci se kariéra tohoto modelu uzavřela a lze ji identifikovat podle svisle orientovaných koncových světel pod společným krytem.

Samotná automobilka uvádí, že její brány opustilo v letech 1960 až 1963 celkem 957 vozů Ferrari 250 GT 2+2. Pod označením 330 America je pak uváděna série sto vozů z konce roku 1963, v jejichž přídi pracuje čtyřlitrový dvanáctiválec.


Ferrari 250 GT 2+2
 

1/4 Pokračovat ve čtení

Spolupracujeme s TipCars.com
Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare Trump couvá. Chce zrušit hlasování o konci Obamacare

Americký prezident Donald Trump požádal šéfa Sněmovny…

Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách Počet prodejců léčiv prudce roste, medikamenty lze koupit už i na benzinkách

Loni přibylo 409 nových prodejních míst vyhrazených léčiv…

Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje Republikánům se úsilí zrušit Obamacare výrazně komplikuje

Šéf Sněmovny reprezentantů amerického Kongresu Paul Ryan…

 
 







Doporučujeme
Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce? Nová technika podrobně! Nové motory Mercedesu: Proč se vrací řadové šestiválce?

Od roku 2005 sázel Mercedes-Benz u šestiválců výhradně na…

Kontrolky v autě: Znáte jejich význam? Kontrolky v autě: Znáte jejich význam?

Co který symbol na palubní desce znamená, jsme psali již…

 

AutoRevue
Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou.. Co o nás prozrazují barvy aut? Přátelští řidiči volí žlutou, sebevědomí modrou..

Volba barvy laku našeho vozu prý do jisté míry souvisí s…

Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami Vybrali jsme 10 současných aut s nejodvážnějšími světlomety a svítilnami

V našem výběru najdete deset současných aut, u kterých se…

 






 
Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Lada 2151 Classic: Takto měl v roce 2002 vypadat radikální facelift pro žigulíka!

Včera

V roce 2002 představil AvtoVAZ Ladu 2151 Classic. Kombi mělo nahradit beznadějně zastaralé modely 2104, 2105 a 2107. Auto se však nakonec nikdy nevyrábělo.




Blesk.cz

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval ve středisku Jasná

Český lyžař zemřel ve slovenském bufetu. Zkolaboval…

Horská záchranná služba na Slovensku v pátek vyrážela k českému lyžaři ve středisku Jasná. 47letý Čech tam náhle…

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři snídani s kritiky

„Píč*vat umí každej.“ Babiš skryl před novináři…

Vicepremiér a šéf ANO Andrej Babiš měl v pátek posnídat s osobnostmi ze sociálních sítí. S lidmi, kteří vůči…

 

iSport.cz

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale nestačilo to

Rákos: Rozhodly první dva zápasy. Prali jsme se, ale…

Chtěli titul, nemají nic. Oceláři končí sezonu ve čtvrtfinále, jako těžký favorit nezvládli sérii s Chomutovem.…

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a jsou v semifinále

Chomutov - Třinec 5:3. Domácí senzačně obrátili a…

Chomutov slaví historický postup do semifinále Tipsport extraligy! Ačkoliv to v šestém utkání zrovna…

 

Reflex.cz

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se utopilo 12 migrantů, čtyři se pohřešují

U tureckých břehů se dnes utopilo 12 migrantů, včetně pěti dětí, poté, co se s nimi převrátil gumový člun. Další…

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka, ale říkat se tomu bude Práskačka

Babišova loterie: Jmenovat se to bude Účtenkovka,…

Účtenková loterie, jejíž pomocí chce ministerstvo financí kontrolovat vydávání EET účtenek, se rozběhne v…