Ferrari a jeho dvanáctiválcové symfonie pro čtyři (1. díl)

 

Značka Ferrari je od počátku své existence synonymem pro špičkové závodní, sportovní a supersportovní automobily, ale nedílnou součástí její pestré historie jsou i čtyřmístná GT.

Prvním vozem začínající automobilky Ferrari se ve druhé polovině čtyřicátých let dvacátého století stal model 125 S, jehož označení vycházelo z objemu jednoho válce motoru. Tato praxe se pak ujala i u následujících modelů se vzpínajícím se koněm ve znaku.

Na konci čtyřicátých a v průběhu padesátých let maranellská automobilka vyráběla ve velmi malých sériích především automobily modelových řad 166, 195, 212 a 250, 342 nebo 375 v mnoha variantách a verzích.

Karoserie těchto vozů pocházely od Pinin Fariny, ale i od jiných italských karosářů, např. Vignale, Zagato, Bertone, Boano a také z karosárny, kterou Ferrari vlastnil – Scaglietti. V případě automobilů pro běžný silniční provoz se v drtivé většině jednalo o dvoumístná kupé a roadstery vyráběné ve velmi malých sériích, čítajících desítky exemplářů.

Koncem padesátých let se Enzo Ferrari snažil stabilizovat finanční situaci své společnosti a rozjel sériovou výrobu modelu Ferrari 250 GT Coupé s karoserií od Pinin Fariny. Tento model se představil v roce 1958 a do konce roku 1960 vzniklo pro maranellskou značku v té době úžasné množství 335 téměř identických vozů.

Počátek šedesátých let ovšem přinesl model, který s celkovým počtem kolem 1000 vozů tento výsledek překonal a stal se prvním velkosériovým Ferrari. Zároveň ovšem položil základy linie čtyřmístných cestovních kupé své značky, na jejímž konci je v současnosti GTC4Lusso.

Ferrari 250 GT 2+2

Prvním skutečně sériovým Ferrari, nabízejícím interiér pro čtveřici cestujících se stal model 250 GT 2+2, označované rovněž jako GTE nebo GT/E, kdy písmeno E odkazuje na použití motoru typu 128E Colombo.

Ferrari 250 GT 2+2 sice nebylo stvořeno pro závodní dráhy, ale veřejnosti se poprvé představilo v roli zaváděcího vozu v rámci 24 hodin Le Mans v roce 1960 a teprve o něco později na autosalonu v Paříži mělo oficiální výstavní premiéru.

Základem tohoto modelu byl podvozek s rozvorem nápravou dlouhým 2600 mm pro zajištění velkorysejších prostorových poměrů v interiéru vozu s celkovou délkou 4700 mm, šířkou 1710 mm a výškou 1340 mm došlo k posunutí motorů o 200 mm směrem vpřed.

Pod kapotou elegantního dvoudveřového kupé pracoval vidlicový dvanáctiválec o objemu 2953 cm3 s úhlem rozevření válců 60 stupňů, dvěma ventily na válec a jedním vačkovým hřídelem pro každou řadu válců. Ferrari pro model 250 GT 2+2 uvádí výkon 176 kW (239 k) při 7000 min-1, umožňující vozu o hmotnosti 1280 kg dosažení rychlosti 230 km/h.

Produkce Ferrari 250 GT 2+2 s na svou dobu luxusně zařízeným interiérem, v němž vedle koženého čalounění a chromovaných rámečků přístrojů nechyběl ani pro Enza Ferrariho tolik důležitý popelník, je většinou rozdělována na tři série.

Vozy z první série mají mít hlavní světlomety obepnuté širokými chromovanými kroužky a koncové svítilny složené na každé straně z trojice malých kruhových světel. Produkce první série skončila v průběhu roku 1961. Následující druhá série se odlišuje provedením palubní desky a byla vyráběna do roku 1962. Třetí série byla představena počátkem roku 1963, na jehož konci se kariéra tohoto modelu uzavřela a lze ji identifikovat podle svisle orientovaných koncových světel pod společným krytem.

Samotná automobilka uvádí, že její brány opustilo v letech 1960 až 1963 celkem 957 vozů Ferrari 250 GT 2+2. Pod označením 330 America je pak uváděna série sto vozů z konce roku 1963, v jejichž přídi pracuje čtyřlitrový dvanáctiválec.


Ferrari 250 GT 2+2
 

1/4 Pokračovat ve čtení

Rallye Dakar 2018
Spolupracujeme s TipCars.com
Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu Zdravotní pojišťovny loni vyplatily benefity za miliardu

Zdravotní pojišťovny loni klientům vyplatily na…

Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se Automobilky ukázaly podobu svých speciálů pro rally, podívejte se

Tovární týmy odtajnily design svých vozů na letošní rok.

Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států Českého výrobce baterií Číňané nepoložili, expanduje do Spojených států

Společnost HE3DA zabývající se aplikovaným výzkumem a…

 
 







Doporučujeme
Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte Že jsou moderní auta blbuvzdorná? Těmito věcmi si auto ničíte, aniž o tom víte

Automobil je dnes čistě spotřební záležitostí. V…

Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí! Jsou české silnice nejhorší v Evropě? Tohle nám na nich nejvíce vadí!

České silnice mají hrozný povrch a jsou špatně značené, v…

 

AutoRevue
Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla? Kia Stinger GT poměřila síly s BMW 640i a Porsche Panamera. Jak dopadla?

Korejské gran turismo Stinger GT absolvoval zajímavé…

Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety? Apollo IE při nočním testování v Hongkongu. Je vůbec z této planety?

Automobilka Apollo své nejnovější superauto Intensa…

 





 
TOP 5: Nejlevnější čtyřkolky na českém trhu. Kdo je aktuálně nabízí nejvýhodněji?

TOP 5: Nejlevnější čtyřkolky na českém trhu. Kdo je aktuálně nabízí nejvýhodněji?

Dnes 17:18

Prohlédněte si s námi pětici aktuálně nejvýhodnějších čtyřkolek na českém trhu. Ve většině případů jde o prcky, náročnějšího terénu se ale rozhodně nezaleknou.




Blesk.cz

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v Pákistánu: Zatkli jejího komplice, hned udal dalšího!

Zvrat v případu pašeračky Terezy (21) zadržené v…

Pákistánské úřady zadržely komplice Češky Terezy H. (21), u které celníci na letišti v Láhauru před více než…

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či černé barvě

Kuchyňské trendy 2018: Linka ve fialové, modré či…

Chystáte se rekonstruovat kuchyň nebo třeba jen vyměnit kuchyňskou linku? Pak byste určitě měli vědět, jaké…

 

iSport.cz

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na ZOH 2018: Kdy hrají Češi, Kanada a další favorité?

Hokej na olympijských hrách v Pchjongčchangu bude jednou z nejsledovanějších disciplín, i když na ZOH 2018 po…

Nezastavitelná Ester! Ledecká ovládla i čtvrtý obří slalom na snowboardu

Nezastavitelná Ester! Ledecká ovládla i čtvrtý obří…

Ester Ledecká vyhrála i čtvrtý závod Světového poháru v obřím slalomu na snowboardu v sezoně. Měsíc před svým…

 

Reflex.cz

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie, vzniká nová fronta války

Turecko zahájilo bombardování na severu Sýrie,…

Turecká armáda dnes v severosyrském Afrínu, který ovládají kurdské milice YPG, de facto zahájila pozemní…

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Fenomén Adam Ondra a další česká lezecká esa

Sportovní lezení ve všech podobách spojuje výkonnostní sport, vysoké nároky na psychiku a kontakt s přírodou.…